Skip to main content

DOSARUL AGENŢIILOR (3). Consiliul Concurenţei: Cum au boicotat agenţiile licitaţii la care participa şi The Group. Exemple de pitch-uri

 
consiliul concurentei
consiliul concurentei

consiliul concurentei realitatea net

Publicitate

Consiliul Concurenţei a stabilit că cele 11 agenţii de media au avut o strategie comună în privinţa a unor pitch-uri desfăşurate în perioada martie - octombrie 2012. Mai exact, acestea au decis să boicoteze licitaţiile la care au fost invitate şi agenţii aparţinând The Group.

Paginademedia.ro vă prezintă, în continuare, câteva licitaţii prezentate  în decizia Consiliului Concurenţei, la care agenţiile amendate nu au participa deoarece şi The Group se lupta pentru conturile respective. De menţionat că numele clienţilor care au desfăşurat licitaţii sunt protejate în documentul Consiliului Concurenţei:

Conform datelor din dosarul publicat de Consiliul Concurenţei în cazul celor 11 agenţii acuzate de practici anticoncurenţiale, companiile au avut înţelegeri în privinţa a cel puţin cinci licitaţii care au avut loc în 2012. La o a şasea licitaţie acţiunile agenţiilor începuseră să producă efecte, astfel că au agenţiile The Group nici măcar nu au mai fost solicitate.

Reamintim că 11 agenţii de media au fost amendate de Consiliul Concurenţei cu un total de 3,2 milioane de euro pentru practici anticoncurenţiale. Este vorba despre agenţiile Zenith,Starcom, OptiMedia, McCann, Initiative, BPN, Mediaedge, MediaCom, United Media şi Group M.

La prima licitaţie, din aprilie 2012 organizată de o companie specializată în servicii de transfer de sume de bani, au fost invitate agenţiile de media The Group şi Starcom. Starcom a refuzat participarea la această licitaţie, motivul refuzului fiind prezenţa The Group. Ulterior agenţia Starcom a informat şi celelate agenţii despre declinarea invitaţiei. În urma refuzului, licitaţia nu a mai avut loc astfel că bugetul a fost atribuit direct.

A doua licitaţie, organizată de o companie care activează la nivel internaţional în domeniul petrolului şi gazelor naturale au fost invitate să participe The Group (prin Media Investment şi OMD), Starcom, Zenith, BPN, Mediaedge, MediaCom, Mindshare, OptiMedia, McCann şi alte şase agenţii mai mici. Zenith, BPN, Mediaedge, MediaCom, Mindshare şi OptiMedia au refuzat să participe la licitaţie, în timp ce Starcom şi McCann nu au participat deoarece s-ar fi aflat în conflict de interese.

În urma multitudinii de refuzuri, compania în cauză a invitat agenţiile la discuţii pentru a afla motivul refuzului.

„Discuţiile cu BPN, Mediaedge, MediaCom şi Mindshare au indicat faptul că acestea nu participau în licitaţii în care era implicat The Group, motivaţia furnizată organizatorului fiind lipsa de transparenţă şi comportamentul neetic al acestuia”, se arată în raportul Consiliului.

După aceste întrevederi, compania în cauză a transmis întreprinderilor implicate, prin e-mail o scrisoare oficială prin care confirma că a luat cunoştinţă despre
suspiciunile agenţiilor de media şi dădea asigurări asupra reputaţiei solide pe care această companie o are. Cu toate asigurările, niciuna din întreprinderile implicate nu şi-a modificat decizia de neparticipare la licitaţie.

A treia licitaţie. Un grup financiar specializat în gestionarea completă a creanţelor, cu sucursale în România, Cehia şi Slovacia a lansat procedura de selecţie în iunie 2012, trimiţând agenţiilor de media The Group (prin House of Media şi OMD), BPN, Starcom, Zenith, MediaCom şi Global Media. 

Starcom şi Zenith au solicitat lista de participanţi, refuzând participarea datorită prezenţei
The Group.

„În privinţa MediaCom, cu toate că din corespondenţa reiese faptul că, în considerarea celor stabilite în cadrul grupului, a declinat participarea la această licitaţie, organizatorul licitaţiei menţionează că a participat”.

BPN nu a refuzat participarea la licitaţie întrucât compania era deja client al agenţiei, iar în urma desfăşurării licitaţiei a fost declarată agenţie câştigătoare.

A patra licitaţie. O companie specializată în producţia şi distribuţia de băuturi spirtoase şi vinuri a organizat, în luna august 2012, un pitch media la care a invitat să participe agenţiile Initiative, Starcom, Mediaedge, United Media, McCann şi OptiMedia.

„Agenţiile de media invitate au comunicat între ele şi şi-au coordonat comportamentul pe piaţă, acţionând în conformitate cu cele stabilite în cadrul înţelegerii, de această dată, reuşind eliminarea The Group din licitaţie încă din faza de întocmire a listei de participanţi.”

Din corespondenţa agenţiilor a reieşit că Initiative, McCann şi Starcom au solicitat lista de participanţi pentru a putea refuza participarea în situaţia în care printre invitaţi s-ar fi găsit The Group. „Când a primit cea de-a patra solicitare similară din partea OptiMedia, compania a înţeles ce viza în realitate întrebarea, nu a transmis lista agenţiilor participante, însă a comunicat faptul că The Group nu va fi invitat”, arată Consiliul Concurenţei. În urma primirii acestui răspuns, la licitaţie au participat toate agenţiile invitate, iar Starcom a fost declarată agenţie câştigătoare.

A cincea licitaţie. A cincea companie, a cărei profil nu este detaliat în documentul Consiliului, a lansat în data de 21 septembrie 2012, la care a invitat agenţiile The Group, Zenith, Starcom, Mediaedge şi MediaCom.

Agenţiile au solicitat companiei transmiterea listei invitaţilor, precum şi criteriile de selecţie folosite în evaluarea şi selecţia finală. Întrucât compania nu a transmis lista solicitată agenţiile au refuat să participe la licitaţie. Astfel compania a renunţat la licitaţie şi a decis să prelungească contractul cu agenţia curentă, The Group, pentru încă un an.

A şasea licitaţie. „În data de 15 octombrie 2012, comportamentul coordonat al întreprinderilor implicate în înţelegere îndreptat împotriva concurentului The Group începuse să producă efectele scontate”, arată raportul Consiliului Concurenţei. La licitaţia organizată de o companie, al cărei profil nu a fost dezvăluit, The Group nu a fost invitat.

Reprezentanta BPN transmitea într-un e-mail că „La pitch nu participa nici OMD nici The group. XXXX (organizatorul pitch-ului – n.r.) stie de Clubul de media iar eu i-am povestit asta vara povestea si implicarea lui Zoltan in OMD. A tinut cont cand a selectat agentiile.”

Citeşte şi:

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus