Skip to main content

Cătălin Tolontan, la ICEEfest, despre comentatori şi postaci: „Comentariile din subsolurile articolelor încep să afecteze în mod serios şi constant articolele însele”

 
Catalin Tolontan
Catalin Tolontan

Cătălin Tolontan, redactor-şef la Gazeta Sporturilor, a vorbit la ICEEfest, festival dedicat industriei online, despre puterea comentariilor postate la articolele publicaţiilor online.

Publicitate

„Din cauza comentariilor imunde de pe net jurnaliştii se cenzurează, şi nu e un reflex de frică, ci un reflex uman, te temi să mai scrii lucruri pentru care vei fi înjurat permanent”, a spus Tolontan.

Cătălin Tolontan, redactor-şef al Gazetei Sporturilor, la ICEEfest. 

  • Potrivit DNA, există cel puţin un politician în România care plătea 10.000 de euro pe lună pentru ca oamenii săi, grupul de postaci, să-i înjure pe jurnalişti sau pe oamenii publici care nu-i conveneau. De altminteri, nimeni nu scapă de aceste înjurături, fie că eşti Simona Halep sau politician, toţi pot fi victima acestor înjurături.
  • Există astăzi 3 lucruri cumulative care se întâmplă. În primul rând, din cauza comentariilor imunde de pe net jurnaliştii se cenzurează, şi nu e un reflex de frică, ci un reflex uman, te temi să mai scrii lucruri pentru care vei fi înjurat permanent.
  • În al doilea rând, este un lucru pe care îl resimţiţi fiecare dintre voi, evitaţi să mai citiţi comentariile din subsolurile articolelor.
  • Şi, în sfârşit, al treilea lucru care se întâmplă, şi care este mai departe un insight al redacţiilor, dar valabil oriunde în lumea aceasta şi măsurat prin studii serioase şi în Europa şi America, este următorul: comentariile din subsolurile articolelor încep să afecteze în mod serios şi constant articolele însele. Contentul este afectat pentru că, pe principiul vaselor comunicante, oamenii ajung pur şi simplu să nu mai facă diferenţa între articol şi ce este sub linia respectivă, comentariile.
  • Am întâlnit personal foarte multe cazuri de oameni pe care i-am intervievat de-a lungul anilor. Aceştia, văzând comentariile stârnite de afirmaţiile lor din respectivele interviuri, şi-au pus întrebarea dacă nu cumva au spus tâmpenii, deşi ei erau convinşi că nu spuseseră tâmpenii când au făcut afirmaţiile respective. Urmarea care este? Oamenii se cenzurează ei înşişi în a mai povesti şi a-şi mai exprima liber opiniile.
  • Efectul general care se petrece este acela că experienţa userilor devine neplăcută şi frustrantă. Noi în calitate de producător de content şi voi, în calitate de oameni care creaţi site-urile, le vindeţi, le marketaţi, le branduiţi, ajungem cu toţii să obţinem inversul intenţiei iniţiale, fie că este intenţie editorial, fie că este intenţie comercială, fie că este intenţie de marketing. Cu userii alungaţi sau dezgustaţi, site-urile devin tot mai puţin attractive pentru clienţii de publicitate.
  • Noi nu am dorit să blocăm comentariile. Noi am încercat altceva. Am aplicat împreună cu o fundaţie la un grant pentru a face o cercetare în privinţa stimulilor care-i determină pe oameni să fie violenţi şi să propage limbajul urii pe internet. Am reuşit să câştigăm acest grant şi i-am pus titlul Less hate, more speech.
  • Grantul este mare, este cu o participare din Norvegia, Ungaria şi România şi se bazează pe o moderare semiautomată.
  • Încercăm să vedem ce se poate face prin stimuli, prin experimente lună de lună ca să putem schimba n final acest comportament. Au trecut practic doar 2 luni din cei 2 ani de cercetare şi avem primele cifre şi primele concluzii, care sunt fără discuţie nu absolute ci intermediare.
  • Avem peste 1.200 de comentarii pe zi şi peste 90.000 de comentarii în total.
  • Din 94.000 de comentarii în primele 2 luni ale studiului, doar 23.000 a fost nevoie să fie moderate.
  • Suntem păcăliţi de senzaţia că mizeria şi atacurile din interiorul comentariilor este cvasigenerală. Sigur 25% de comentarii moderate este un procent mare, dar nu este un procent majoritar.
  • Aceşti oameni sunt peste tot, pe toate site-urile, indiferent de specific şi dau senzaţia unei majorităţi, dar nu sunt majoritatea. 75% din comentarii nu a trebuit moderate nici măcar cu un singur cuvânt.
  • Sigur că există şi efecte negative pentru noi, dar pe care ni le-am asumat. Faţă de momentul premoderare, numărul de comentarii s-a înjumătăţit, de la 94.000 a ajuns la 45.000. A avut loc un export de limbaj al urii pe alte site-uri. În primul rând, pe DigiSport, site-ul principalei televiziuni cu drepturi de sport, care nu moderează momentan comentariile.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • A TOLONTANE ESTI PARCA DE LA ANDENA 3. ACUM REALIZEZ,PAI VOUA NU VA PLACE LIBERTATEA DE EXPRIMARE ,COMENTATORII,VOI VRETI DOAR VOI SA VORBITI,SA SPALATI CREERE DUPA CUM DIRIJAZA DICTATORUL VOICULESCU.AICI NE DAM SEAMA CE IMPORTANT E CA SA DUS DR ACU COMUNISMUL.PNT CE COMENTAM NOI ERAM INPUSCATI ACUM SAU INTEMNITATI
  • Așa, ca de la ziarist de provincie la jurnalist "național": Cătălin Tolontan pune căruța înaintea boilor. Ca să ai comentarii de calitate, trebuie să ai un site / ziar cu conținut decent și să-ți respecți cititorii. Cred că ăsta ar fi primul pas spre o relație sănătoasă între presă și oamenii care (încă) o citesc. Pe gsp.ro, cele mai multe titluri sunt oligofrenice: , , etc. Cu porcării de genul ăsta, care apar pe gsp-ul condus de el, cu articole pline de greșeli de toate felurile, domnul Tolontan se plânge de calitatea comentariilor? Dacă n-ar fi de plâns, ar fi de râs.
  • Felicitari pentru initiativa. Ar fi interesanta si utila, cred, o analiza a modalitatilor de deturnare a subiectului articolelor, intrucat exista multe tipuri de 'flame' subversiv, care influenteaza discret conversatiile comentatorilor. Cel mai banal exemplu ar fi doza de pesimism, omniprezenta in subsolul publicatiilor online.
  • Un subiect ce ar trebui dezvoltat în viitor, felicitări pentru articol.
    Unii comentează că au mult timp liber, de multe ori citesc doar titlul lasă o inepție sau o injuratură spre dezgustul cititorilor sau celor ce lasă un comentariu pe subiect. Alții mai specialiști sau plătiți, trollează orice articol despre instituții (biserică, armată etc.) sau diferite organizații ce militează pentru anumite drepturi (gay, căini, paduri, Rosia Montană etc) și mai ales din zona politică cu țintă clară pro sau contra. Mulți dintre aceștia sunt recrutați tot de pe site-urile respective prin SPAM-urile cu "Vrei sa faci bani de acasă, ai un calculator și legatură la internet...."
    Nu de puține ori vedem aceleași personaje care bănuiesc că sunt plătite, că prea sunt prezente 24h din 24 pe anumite pagini și nu pentru a modera ci pentru a injura. Pe FB nu mai zic, daca dai clic pe un utilizator vezi că nu are nici un prieten si nici o activitate, iar pagina a fost făcută recent.
    Simplu ar fi moderarea comentariilor, logarea și postarea pe site-ul respectiv, așa ar putea fi evitat și postarea a mai multor postări sub diverse identități de la un anumit IP. Dar se pare că cei mai mulți vor trafic, nu cititori și o comunitate de calitate.
  • Nota 10 pentru articol, in totalitate adevarat. De asemenea mai este de mentionat ca haterii si flamerii posteaza cu inversunare, pe cand comentatorii de buna credinta se abtin sa posteze. Pe internetul romanesc se posteaza critic din orice motiv, insa extrem de putin constructiv si util. De obicei, comentariile negative au in spate interese personale sau de grup. Este adevarat si ca moderarea reduce drastic numarul comentariilor postate, dupa o scurta perioada. Insa astfel ai parte de comentarii de calitate si obtii o comunitate de aceeasi buna calitate. Desigur, daca doresti trafic pe website, atunci nu mai moderezi.

Trimite un comentariu

sus