Skip to main content

Jurnalistul Teodor Tiţă despre Când publicăm imagini cu puternic impact emoţional. Un text pentru editorii de ştiri şi nu numai

 

Imaginile şocante ale victimelor de la Club Colectiv, cu cadre apropiate în timp ce erau resuscitate (derapaj despre care Paginademedia.ro a scris aici), au şocat publicul.

Publicitate

De ce au fost făcute publice? Jurnalistul Teodor Tiţă publică pe blogul Incentru.ro un set de întrebări esenţiale pe care ziariştii trebuie să şi le pună înainte de a publica sau difuza astfel de imagini.

Un text pentru editorii de ştiri şi nu numai:

Termenul “imagine” este folosit atât pentru fotografii cât şi pentru video.

Înainte de a lua o astfel de decizie trebuie să îţi pui mai multe întrebări:

1) Aduce imaginea respectivă o informaţie nouă?

2) E imaginea respectivă folositoare pentru stabilirea contextului în care a avut loc evenimentul?

3) Dacă e folositoare, e inevitabilă? Poţi stabili detaliile evenimentului altfel (declaraţii ale martorilor, constatări ale autorităţilor etc)?

4) Atunci când publici, respecţi demnitatea victimei? Îi afectezi intimitatea şi dreptul la o imagine publică? (Da, ştiu ca unora le sună un pic ridicol, dar nu sunt prea mulţi oameni care vor să fie ţinuţi minte în cel mai nefericit moment al vieţii lor)

5) E posibil ca prin publicarea imaginii să provoci o traumă suplimentară? Chiar dacă imaginea e utilă ca informaţie publică, este ea justificată în termenii pagubelor pe care le-ar putea produce? Ţine cont că, mai ales în cazul decedaţilor, aceea va fi probabil ultima imagine pe care familia şi prietenii au să o vadă. Ţine, de asemenea, cont că e posibil ca oamenii aceştia să nu fi aflat de accident, atentat etc. NU vrei să afle aşa. Sub nicio formă.

6) Relevant în context este să îţi pui şi o întrebare despre tine la momentul publicării. În ce fel mă afectează imaginea asta? Sunt într-un moment în care pot lua decizii raţionale? Cere sfatul cuiva, dacă ai cui.

7) În fine, mai întreabă-te o dată: cui foloseşte? Dacă răspunsul conţine, “mie”, “nouă”, atunci nu publica! Lovitura pe care o aplici victimelor, familiilor şi cunoscuţilor celor implicaţi în eveniment este groaznic de puternică şi efectele ei se măsoară în ani de zile. Uneori efectele astea nu vor fi niciodată complet eliminate.

Publică doar după ce ai răspunsuri clare la toate întrebările de mai sus. Fără acest mic dialog cu sine, amplifici tragedia.
"Ca să fiu mai bine înţeles: aşa cum nu educi un copil cu bătaia, nu educi nici societatea şocând-o dincolo de limitele raţiunii", scrie Teodor Tiţa.

Textul a fost preluat cu acordul autorului Teodor Tiţă de pe blogul incentru.ro

Citeşte şi:

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Jurnalista Ana Maria Roman de la Antena 3, a postat un mesaj socant pe Facebook, dupa ce a relatat despre tragedia de la Clubul Colectiv: „Nu pot sa nu zambesc”.

    „Desi sunt obosita nu pot sa nu zambesc la gandul ca am cea mai misto meserie din lume”, a scris jurnalista, dupa ce a plecat de la locul tragediei.

    http://metropotam.ro/La-zi/mesaj-socant-postat-pe-facebook-de-o-jurnalista-legat-de-tragedia-de-la-club-colectiv-art2695914327/

Trimite un comentariu

sus