Skip to main content

Procesul Antene - RCS: Compania de cablu ar trebui să primească 3,5 milioane de lei. Decizia nu este definitivă

 
Procesul Antene - RCS: Compania de cablu ar trebui să primească 3,5 milioane de lei. Decizia nu este definitivă

Decizie a Curții de Apel, în luna martie, într-un proces Intact - RCS: compania de telecom ar trebui să primească despăgubiri de peste 770.000 de euro (3,5 milioane de lei) daune morale, plus publicarea hotărârii definitive în cinci ziare, dar și pe posturile trustului, timp de o lună. 

Decizia vizează, printre altele, campania furibundă lansată de posturile grupului Intact, în aprilie 2012, după ce canalele sale au fost scoase de pe Digi, rețeaua DTH a operatorului. Decizia, dată de Curtea de Apel, nu este definitivă, și poate fi atacată la Înalta Curte de Casație și Justiție. 

Publicitate

Decizia Curții de Apel, pe scurt: 

Admite apelul. Schimbă în parte sentinţa atacată, în sensul că admite în parte cererea de chemare în judecată a reclamantei în contradictoriu cu pârâtele S.C. Antena TV Group SA (fostă S.C. Antena 1 S.A.), S.C. Antena 3 S.A. şi S.C. Global Media Solutions (fostă S.C. Intact Media Group S.A.) şi:

- constată caracterul ilicit al campaniilor de denigrare desfăşurate de pârâte împotriva RCS în perioadele martie-iunie 2011 (referitoare la cererea de deschidere a procedurii insolvenţei şi acţiunea de daune de 60 milioane de euro formulate de Trustul Intact împotriva RCS) şi aprilie - mai 2012 (în legătură cu scoaterea de către RCS a posturilor de televiziune Antena 1, Antena 3 şi Euforia Lifestyle din grila de programe aferentă platformei DTH Digi),

-obligă pârâtele, în solidar, la plata către reclamantă a sumei de 3.500.000 lei, cu titlu de daune morale,

- obligă pârâtele să difuzeze dispozitivul hotărârii timp de o lună de la data rămânerii irevocabile pe posturile de televiziune Antena 1, Antena 2, Antena 3, Euforia Lifestyle, GSP şi Antena Internaţional,

- obligă pârâtele să publice hotărârile în integralitate în 5 cotidiene de largă circulaţie, respectiv: Jurnalul Naţional; Gazeta Sporturilor; Evenimentul Zilei; Libertatea; Adevărul o dată pe săptămână timp de o lună de la data rămânerii irevocabile a hotărârii, precum şi pe toate paginile de internet aparţinând Trustului Intact timp o lună de la data rămânerii irevocabile a hotărârii,

- obliga pârâtele, în solidar, să plătească reclamantei suma de 39.140 lei reprezentând cheltuieli de judecată în fond. Menţine restul dispoziţiilor sentinţei apelate. Cu drept de recurs în 15 zile de la comunicare.

Paginademedia.ro prezintă în continuare evoluția conflictului dintre RCS și Antene:  

În martie - iunie 2011, Antenele au deschis în instanță mai multe acțiuni împotriva RCS, într-una dintre ele cerea companiei telecom (alături de care au fost asociate la licitația pentru Liga 1) despăgubiri de 60 de milioane de euro.

Motivul invocat era faptul că RCS "preia de la Antena 1 fără niciun cost programe pe care le transmite în rețea, iar publicul plătește pentru accesul la cablu". Televiziunile Intact erau și atunci, așa cum sunt și acum, în lista must carry, ceea ce înseamnă că posturile trebuie preluate obligatoriu, fără costuri, de toți cabliștii din România (legea nu se aplică și televiziunii prin satelit - DTH) 

În aprilie 2012, după cu Antena 1 și Antena 3 au ieșit de pe platforma DTH, a început „războiul” mediatic. Pe 20 aprilie 2012, posturile TV ale Intact au fost scoase din rețeaua Digi din motive financiare. Antena Group ar fi cerut 7 milioane de euro pe an pentru difuzarea posturilor prin rețeaua DTH, după cum paginademedia.ro a relatat AICI și AICI. Sumă pe care RCS nu a acceptat-o.

În aceeași zi, Antena 1 și Antena 3 au început o campanie puternică împotriva RCS, cu mesaje difuzate pe croll, în timpul programelor, cu știri și cu intervenții în direct ale Sandrei Stoicescu și Mihai Gâdea, directorul Antenei 3. Mihai Gâdea și Sandra Stoicescu au catalogat drept „abuzivă” decizia RCS de a scoate posturile Antenei de pe platforma Digi.

VIDEO. Sandra Stoicescu, mesaj video în direct: RCS dezinformează grosolan publicul și îl utilizează ca element de presiune asupra Intact

Sandra Stoicescu citea în direct poziția Intact. În comunicatul citit de aceasta, Intact acusa RCS de “abuz de forță” și consideră societatea de comunicații “integral răspunzător pentru privarea telespectatorilor și abonaților săi de programele Antena 1, Antena 2 (devenit Antena Stars), Antena 3, Euforia (devenit Happy Channel) și GSP TV (ZU TV)”.

“Utilizand tehnici de manipulare folosite de actuala putere, RCS dezinformeaza grosolan publicul si il utilizeaza ca element de presiune asupra Intact in incercarea de a justifica actiunea cu conotatii politice de scoatere in special a programelor Antena 1 siAntena 3 de pe platforma Digi.”, spunea Sandra Stoicescu, în direct la Antena 3.

Tot atunci, posturile Intact au afișat mesaje prin care abonații erau invitați să apeleze la alți operatori de cablu. „RCS&RDS a refuzat, cu rea credință. să încheie un acord pentru redifuzarea Antenei 1, Antenei 3, Euforia TV și GSP TV. (…) Pentru recepționarea posturilor Intact vă rugăm să vă adresați altor companii de cablu.”, a fost mesajul celor de la Antena 1 și Antena 3.

În noiembrie 2011, RCS a contraatacat în instanță și a chemat în judecată, în calitate de pârâți societățile Antena Group, Antena 3, Editura Intact și Global Media Solutions. După un an de proces, Tribunalul București a respins acțiunea RCS „astfel cum a fost precizată, formulată de reclamantă”, a decis atunci instanța. Decizia nu a fost definitivă și a fost atacată cu apel. 

În 27 noiembrie 2014, Curtea de Apel a dat câștig de cauză RCS, dar nu a fost definitivă. Antenele ar fi trebuit să plătească 5 milioane de lei despăgubiri pentru prejudiciu moral. Plus prezentarea hotărârii definitive timp de o lună pe posturile Antena 1 și Antena 3, din oră în oră în emisiunile de știri, dar și pe crawl. În plus, decizia trebuia prezentată și săptămânal, timp de o lună, într-un ziar de largă circulație. Decizia a fost atacată însă la Înalta Curte de Casație și Justiție. 

Pe 27 mai 2015, judecătorii de la Înalta Curte de Casație și Justiție au decis să caseze decizia Curții de Apel și să o retrimită spre rejudecare. Decizia, pe scurt: „Admite recursurile declarate de pârâtele SOCIETATEA ANTENA TV GROUP S.A., SOCIETATEA ANTENA 3 S.A., SOCIETATEA GLOBAL MEDIA SOLUTIONS S.R.L. (FOSTĂ INTACT MEDIA GROUP S.A.) şi SOCIETATEA EDITURA INTACT S.R.L. PRIN LICHIDATOR JUDICIAR V.F. INSOLVENŢĂ S.P.R.L. împotriva deciziei civile nr.1152/2014 din 27 noiembrie 2014 pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VI-a civilă. Casează decizia recurată şi trimite cauza spre rejudecare aceleiaşi instanţe de apel. Irevocabilă

Dosarul se întoarce la Curtea de Apel, iar pe 7 martie 2016 instanța vine cu o nouă decizie: suma daunelor morale este redusă de la 5 milioane de lei, la 3,5 milioane de lei. Decizia definitivă trebuie anunțată pe toate posturile grupului, dar și, săptămână de săptămână, în cinci ziare centrale, timp de o lună. Decizia nu este definitivă și poate fi atacată cu recurs în 15 zile de la data comunicării. 

Contactați de Paginademedia.ro, reprezentanții Antena Group nu au dorit să facă precizări. 

Mesajul Sandrei Stoicescu după ce Antenele au ieșit de pe Digi:

În aprilie 2012, la posturile Intact au apărut mesaje prin care abonații Digi erau invitați să-și schimbe operatorul:

 

 

 

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

Trimite un comentariu