Skip to main content

ActiveWatch: România TV, campioana abaterilor electorale. Conţinutul dezbaterilor, speculativ şi panicard. Subiectele de interes sunt tratate tendenţios şi manipulator

 
ActiveWatch: România TV, campioana abaterilor electorale. Conţinutul dezbaterilor, speculativ şi panicard. Subiectele de interes sunt tratate tendenţios şi manipulator

Nu doar titlurile, ci şi conţinutul dezbaterilor a fost speculativ şi panicard, spune ActiveWatch după o monitorizare a posturilor TV în campania electorală.

Publicitate

ActiveWatch:

Publicul a fost indus în eroare prin titluri trunchiate şi senzaţionaliste, iar sursele oficiale (altele decât Facebook sau candidaţii favorizaţi de postul TV) au lipsit aproape cu desăvârşire. Moderatorii au contribuit la escaladarea situaţiilor conflictuale din platou, fie prin participare directă, fie prin încurajare tacită a replicilor dure dintre participanţi.

Din monitorizarea principalelor dezbateri şi emisiuni electorale difuzate de principalele televiziuni de ştiri şi de televiziunea naţională rezultă, fără tăgadă, că postul România TV se detaşează net de celelalte posturi analizate în ceea ce priveşte intensitatea şi frecvenţa abaterilor de la reglementările din domeniul audiovizual, arată monitorizarea.

Concluzii:

Pe durata campaniei electorale, postul România TV şi-a asumat rolul de tribună oficială pentru Partidul România Unită (PRU) şi a transformat în ştiri şi subiecte de dezbatere mesajele şi temele de campanie ale candidaţilor PRU, fără să ofere opinii alternative. De tratament favorabil au beneficiat şi candidaţii PSD, PMP şi ALDE, contribuind astfel la formarea unor curente de opinie dominante din care lipseau opiniile adverse.

Întreaga agendă editorială a postului a fost distorsionată în sensul inducerii către public a senzaţiei de pericol iminent, subiectele de interes public fiind tratate tendenţios şi manipulator. Timp de o lună, speculaţiile, procesele de intenţie şi declaraţiile politice, de campanie, au fost prezentate de jurnaliştii şi moderatorii România TV ca fiind dezvăluiri şi exclusivităţi.

Publicul a fost indus în eroare prin titluri trunchiate şi senzaţionaliste, iar sursele oficiale (altele decât Facebook sau candidaţii favorizaţi de postul TV) au lipsit aproape cu desăvârşire. Moderatorii au contribuit la escaladarea situaţiilor conflictuale din platou, fie prin participare directă, fie prin încurajare tacită a replicilor dure dintre participanţi.

Ilustrăm situaţia cu doar câteva titluri identificate pe parcursul monitorizării şi facem precizarea că nu doar titlurile, ci şi conţinutul dezbaterilor a fost speculativ şi panicard.

  • Alertă după alegeri: Soros scoate în stradă tinerii frumoşi şi liberi” (Ediţia de seară, 14 noiembrie)
  • Iohannis - Soros, planul pentru putere: preşedintele recunoaşte tot” (România la raport, 15 noiembrie)
  • Decizie criminală luată de tehnocraţi. Ruletă cu viaţa românilor” (România la raport, 17 noiembrie)
  • Cine vrea sărăcirea românilor, planul de panicare a populaţiei” (Ediţie specială, 18 noiembrie)
  • Tehnocraţii, mână-n mână cu Iohanniştii pentru puterea totală” (Ediţie specială, 18 noiembrie)
  • Fraudarea alegerilor - ce manevră se pregăteşte pe axa Cioloş - Iohannis” sau „Planul pervers al tehnocraţilor cu salariile înainte de alegeri” (România la raport, 21 noiembrie)
  • Ultimele tunuri ale tehnocraţilor, jaf şi umilinţă pentru români” (Ultima oră, 24 noiembrie”)
  • Ce revolte pregăteşte Soros în timpul formării guvernului” (România la raport, 5 decembrie)
  • Cum instigă candidaţii lui Soros la ruperea României” (România la raport, 7 decembrie)

Prin urmare, spun cei de la ActiveWatch, apreciem comportamentul editorial al postului România TV ca fiind iresponsabil şi abuziv în raport cu drepturile şi libertăţile de care se bucură instituţiile mass-media.

Acest mod de a face jurnalism şi promovare electorală nu ar fi fost posibile dacă singura instituţie cu rol de mediator pe piaţa audiovizuală şi-ar fi asumat responsabilitatea publică. Lentoarea şi lipsa de autoritate a Consiliului Naţional al Audiovizualului din ultimii ani a permis dezvoltarea unor produse şi instituţii media care nu servesc sub nicio formă dreptul publicului de a fi informat corect. Imixtiunea politicului în mass-media poate şi trebuie să fie limitată şi printr-o activitate mai consistentă din partea forului audiovizual.

Facem un apel ferm către membrii Consiliului să-şi asume mandatele publice şi să trateze cu intransigenţă abuzul de şi abuzul asupra unor drepturi fundamentale, precum cel la libera exprimare. Considerăm că, într-o democraţie sănătoasă, posturile de televiziune nu pot fi candidaţi şi nici nu pot câştiga alegeri, aşa cum s-a întâmplat în cazul OTV – PPDD, în legislatura trecută.

Citeşte şi:

Anexă – articole încălcate în cadrul programelor România TV

Decizia 220/2011 – privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual

ART. 32 (1) Niciun drept conferit prin lege nu poate fi exercitat într-un mod excesiv şi nerezonabil, contrar bunei-credinţe, în scopul de a vătăma sau de a păgubi pe altul ori profitând de ignoranţa sau de buna-credinţă a persoanelor.

ART. 40 (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a- şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; în situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt.

(2) Moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acuzaţiile.

ART. 47 (1) Este interzisă difuzarea în programele audiovizuale a oricăror forme de manifestări antisemite sau xenofobe.

ART. 64 (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii; b) informarea cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.

(2) În cazul în care informaţiile prezentate se dovedesc a fi eronate în mod semnificativ, furnizorul de servicii media audiovizuale trebuie să aducă rectificările necesare în cel mai scurt timp şi în condiţii similare de difuzare.

ART. 65 În emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli:

a) rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor;

b) între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală;

c) titlurile şi textele afişate pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate;

ART. 66 (1) În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică;

(2) Prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie se asigură, de regulă, în cadrul aceleiaşi emisiuni, iar în mod excepţional, în emisiunile următoare; în cazul în care cei solicitaţi refuză să participe sau să îşi precizeze punctul de vedere, acest fapt trebuie menţionat pe post; absenţa punctului de vedere al uneia dintre părţi nu exonerează realizatorul/moderatorul de asigurarea imparţialităţii.

ART. 67 În exercitarea dreptului lor de a-şi exprima opinii sau puncte de vedere în legătură cu subiecte de interes public, prezentatorii şi moderatorii trebuie să asigure o separare clară a opiniilor de fapte şi nu trebuie să profite de apariţia lor constantă în programe într-un mod care să contravină exigenţelor de asigurare a imparţialităţii.

Decizia 592/2016 - privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale din anul 2016 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului

ART. 3 – (1) Campania trebuie să servească următoarelor interese generale: a) ale electoratului, de a primi informaţii corecte, astfel încât să poată vota în cunoştinţă de cauză; b) ale competitorilor electorali, de a se face cunoscuţi şi de a-şi prezenta platformele, programele politice şi ofertele electorale.

(2) Radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali, respectând următoarele principii: a) echitate - toţi candidaţii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului; b) echilibru în prezentarea activităţilor de campanie ale competitorilor electorali; c) corectitudine - toţi competitorii electorali să beneficieze de un tratament obiectiv şi echidistant.

ART. 8 - (1) Emisiunile electorale şi cele de dezbateri electorale pot fi difuzate numai cu respectarea condiţiilor prevăzute de art. 71 şi 72 din Legea nr. 208/2015; radiodifuzorii trebuie să asigure tuturor competitorilor electorali condiţii echitabile în ceea ce priveşte libertatea de exprimare, pluralismul opiniilor şi echidistanţa.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Cum asa ceva? Televiziunea la care apare zilnic farul calauzator Basescu sa faca asemenea mizerii? El e statul de drept! Nu va cred, aceste minciuni nu pot zdruncina credinta mea ca el e singurul dict... conducator care ne vrea binele, e de dreapta, se lupta cu rusii, e cu axa Washington-Bucuresti-Marte, etc. Deci nu se poate, asta e manipulare!
  • Vai... Cum? Nu e Antena 3 a lui Voiculescu? Cum se poate? Antena 3 a devenit mult mai impartiala decat in trecut si are des invitati din PNL. Se vede o impartialitate mult mai mare. Gadea: "Nu conteaza cu cine votezi, uita-te alaturi de noi pentru a vedea, duminica, cine va castiga aceste alegeri"
  • CNA-ul o sa se autosesizeze peste 6 luni si o zi, cum ca nu mai poate analiza sesizarile mai vechi de sase luni, stim istoria institutiei.
    Cred ca ar trebui retrase cateva licente, unele posturi nu mai sunt de stiri, ele sunt orice altceva.

Trimite un comentariu

sus