Skip to main content

REACȚII: MediaSind cere intervenţia Parlamentului la Agerpres după acuzaţiile de cenzură. Agerpres: două ştiri aveau note personale, a treia nu respecta structura piramidei inversate

 
REACȚII: MediaSind cere intervenţia Parlamentului la Agerpres după acuzaţiile de cenzură. Agerpres: două ştiri aveau note personale, a treia nu respecta structura piramidei inversate

Reacții în cazul știrilor anulate de Agerpres duminică seara. Sindicatului Român al Jurnaliştilor MediaSind – filiala Agerpres cere intervenţia Parlamentului. De cealaltă parte, Agerpres spune, într-o nouă poziție, că două ştiri aveau note personale, a treia nu respecta structura piramidei inversate.

Reamintim că, duminică seara, Agerpres a anulat trei știri, trei traduceri de pe AFP, DPA și Reuters despre protestele din stradă. Știrile au fost redactate de Marius Hosu, jurnalist care lucrează în presă din 1994. Alexandru Giboi, director Agerpres, a menționat că principalul motiv ține de faptul că erau "traduceri integrale" și că "nu se practică într-o agenție de știri să dăm traduceri integrale de pe agenții străine despre evenimente pe care și noi le acoperim", după cum Paginademedia.ro a scris aici.

Jurnalistul care a semnat materialele a declarat pentru Paginademedia.ro că actul e "un posibil act de cenzură" și că a sesizat Comisia de Etică din Agerpres.

Cele două poziții, în continuare:

MediaSind: anularea ştirilor respective a fost o decizie pripită

Publicitate

Reprezentanţii sindicatului sunt de părere că răspunsul dat de directorul Agerpres în această situaţie nu respectă adevărul şi în niciun document cu efecte juridice din Agerpres nu prevede că traducerea integrală a unei ştiri ar fi interzisă.

“Afirmaţia directorului Agerpres, potrivit căreia aceste ştiri nu ar corespunde cu standardele agenţiei de presă, nu respectă adevărul. Precizăm că în niciun document care produce efecte juridice în agenţie - Regulament intern, Codul Deontologic, Contractul Colectiv de Muncă, Contractul Individiual de Muncă sau fişa de post - nu este prevăzut faptul că o traducere integrală după o relatare de presă, despre un eveniment, ar fi interzisă.

Conform uzanţelor Agerpres, o ştire se poate anula doar în cazuri excepţionale, şi anume atunci când aceasta nu corespunde adevărului, sau nu respectă standardele deontologiei profesionale. Or, în acest caz, avem de-a face cu relatări profesioniste ale unor jurnalişti din cele mai prestigioase agenţii de presă din lume”, spun membrii SJR MediaSind.

Cele trei materiale publicate duminică, 22 ianuarie, de jurnalistul Marius Hosu erau traduceri de pe agenţiile internaţionale de presă Reuters, Agenţia France Press - AFP şi Agenţia Deutsche Press - DPA.

SJR MediaSind este de părere că "această situaţie poate afecta grav credibilitatea instituţiei şi crea suspiciuni că instituţia ar fi supusă unor presiuni politice” şi solicită conducerii Agerpres “să renunţe la astfel de acţiuni care nu fac decât să ştirbească prestigiul agenţiei".

Potrivit reprezentanţilor MediaSind, "anularea ştirilor respective a fost o decizie pripită, care a afectat atât demnitatea profesională a redactorului Marius Hosu, jurnalist cu o experienţă de peste 23 de ani în presă, cât şi prestigiul instituţiei publice de presă” şi “consideră inacceptabile explicaţiile directorului general al Agenţiei Naţionale de Presă Agerpres, Alexandru Ioan Giboi, făcute presei, cu privire la decizia de eliminare din flux şi de pe site, a trei știri referitoare la protestele din 22 ianuarie a.c., ce au avut loc în Bucureşti şi în ţară”.

“Din moment ce era depusă deja o sesizare la Comisia de Etică şi Disciplină, prin care erau reclamate posibile acte de cenzură, directorul general ar fi trebuit să se pronunţe asupra vinovăţiei redactorului Marius Hosu doar după cercetarea cazului de către forul abilitat de lege să soluţioneze astfel de situaţii.

Din păcate, pentru curajul de a fi semnalat acte de cenzură, jurnalistului Marius Hosu i s-au transmis ameninţări din partea unor persoane din conducerea Agerpres, fapt care ar putea atrage răspunderea civilă şi penală a autorilor”, mai precizează reprezentanţii sindicatului.

AGERPRES: Au fost greșeli de redactare

Într-un comunicat trimis astăzi, reprezentanţii Agerpres spun că cele trei articole au fost scoase de pe flux şi de pe site pentru că “redactorul Agerpres a adăugat conținutului anumite note redacționale prin care atrăgea atenția cu privire la posibile inexactități incluse în știrile originale”, în cazul a doua dintre ele, iar a treia “nu întrunea cele trei părţi esențiale ale unei ştiri scrise sub forma piramidei răsturnate: lead, corpul ştirii și final”.

În ceea ce priveşte declaraţia dată luni pentru Paginademedia.ro de jurnalistul Marius Hosu, „Evident, şi redacţia online a agenţiei considerat că aceste ştiri merită difuzate”, reprezentanţii Agerpres precizează că, “menţionăm faptul că acesta s-a folosit de mecanismele/procedurile interne pentru promovarea materialelor sale (pe care le-a semnalat ca urgente/importante) pe site-ul public www.agerpres.ro. Ca urmare, Redacția Online a preluat ca atare materialele respective, la cererea redactorului!”.

O lună acces liber pentru public la fluxul de ştiri externe al Agerpres, în semn de transparenţă.

“În scopul de a manifesta deschidere totală asupra activității editoriale a agenției, conducerea a decis ca, timp de o lună, fluxul de știri externe al AGERPRES să fie disponibil public. Astfel, folosind datele de logare (USER: externe și PAROLA: agerpres), vor putea fi analizate știrile corecte și echidistante oferite de AGERPRES partenerilor și publicului”, se arată în comunicat.

Greşelile de redactare din cele trei ştiri a jurnalistului Marius Hosu, punctate în comunicatul Agerpres:

  • În prima știre publicată la ora 20:36, cu titlul „Agenția DPA remarcă participarea președintelui Iohannis la manifestația de la București” au fost adăugate următoarele note:

„’Am venit aici (...) ca să-mi arăt indignarea. O gaşcă de oameni politici cu probleme penale vrea (...) să slăbească statul de drept', a spus Iohannis în faţa camerelor care filmau, în mijlocul protestatarilor din Piaţa Universităţii, în apropierea centrului capitalei. (nota redacţiei Agerpres: parantezele din citat indică omisiuni ale DPA)”.

„Decretele intră în vigoare imediat şi sunt ireversibile, chiar dacă parlamentul încearcă ulterior anularea lor’ explică în încheiere DPA, referindu-se evident la ordonanţele guvernului, fără a face distincţia între cele simple şi cele de urgenţă”.

  • Cel de-al doilea material publicat de către redactorul AGERPRES la ora 20:55, cu titlul „AFP: Peste 10.000 de români, inclusiv preşedintele, împotriva unui proiect de graţiere”, acesta face următoarele precizări:

„’Este inadmisibil să se schimbe legislaţia şi zeci, chiar sute de politicieni să fie albiţi’, s-a indignat el. (nota redacţiei Agerpres: AFP nu oferă traducerea exactă a frazelor complete ale preşedintelui, aşa cum au fost ele înregistrate şi redate inclusiv de Agerpres)”.

„Guvernul social-democrat al lui Sorin Grindeanu a publicat miercuri două decrete (n. red. Agerpres: ordonanţe) de urgenţă în virtutea cărora circa 2.500 de deţinuţi care ispăşesc pedepse de până la cinci ani închisoare ar fi graţiaţi, în timp ce mai multe infracţiuni ar fi decriminalizate”.

  • De asemenea, la ora 21:19, a fost publicat materialul cu titlul „Reuters: Mii de oameni protestează împotriva guvernului în România”, tot de către același redactor al AGERPRES. Acest text nu întrunea cele trei părţi esențiale ale unei ştiri scrise sub forma piramidei răsturnate: lead, corpul ştirii și final.

 Citește și:

 

Autor: Daniel Puisor redactiapaginademedia.ro

Trimite un comentariu