Skip to main content

BLOGOSFERĂ: Articolul lui Tolontan despre radiaţiile de la Muzeul de Geologie a fost viralul zilei. Câte share-uri a avut

 
BLOGOSFERĂ: Articolul lui Tolontan despre radiaţiile de la Muzeul de Geologie a fost viralul zilei. Câte share-uri a avut

BLOGOSFERĂ. Articolul lui Cătălin Tolontan despre nivelul radiaţiilor de la Muzeul de Geologie (un material care a generat şi scuze publice din partea autorilor), a fost viralul zilei de ieri din blogosferă.

Publicitate

Aproape 15.000 de share-uri a avut articolul de pe Tolo.ro, potrivit unei monitorizări Facebrands pentru Paginademedia.ro. Titlul materialului: Radiaţii mult mai mari decât dozele admise au fost măsurate la 100 de metri de mulţimea din Piaţa Victoriei! Un raport de sănătate publică e ascuns de conducerea muzeului de geologie

Articolul de pe Tolo.ro a fost viralizat şi comentat, iar două aspecte au fost intens discutate:

1. Fotografia care ilustra materialul

În opinia unor cititori, se putea înţelege că mulţimea din Piaţa Victoriei putea fi pusă în pericol.

Moise Guran a fost unul dintre cei care a sesizat într-un comentariu:

"Catalin, dupa standardele tale, cred ca aceasta poza NU reprezinta o mostră de jurnalism responsabil. Mai in josul articolului se spune ca radiatiile NU reprezinta un pericol pentru cei din Piata. Si totusi, cati reusesc sa treaca de aceasta poza?"

Cătălin Tolontan a motivat ilustrarea rticolului într-un comentariu:

"E simbolic ca la 100 de metri de o multime de sute de mii de oameni care protesteaza impotriva guvernarii prin secrete niste sefi de Institut strategic sa tina secret un raport care arata un pericol pentru angajati, studenti si vizitatori."

2. Cifrele mult prea ridicate ale radiaţiilor, prezentate în articol

Iniţial, articolul de pe Tolo.ro vorbea de valori "de 10 ori mai mult decât limita impusă zonei negre de la Cernobîl" în jurul unei grămezi de fosile din curtea muzeului, acoperite de o prelată. Ulterior, a fost editat: "de 20 de ori mai mult faţă de doza acceptată".

Tolo.ro a venit cu scuze publice şi a explicat de unde a venit eroarea: în raportul citat în articol, în cazul unor valori era trecută o virgulă, în loc de punct.

Cătălin Tolontan:

"21.680 este 21. În convenţia autorilor raportului, punctul ţine loc de virgulă. Nu contează că am fost induşi în eroare, ne asumăm că am greşit şi rectificăm. Am preluat această eroare şi ne cerem scuze."

"Eroarea nu modifică însă cu nimic concluzia raportului şi sensul investigaţiei jurnalistice: conducerea Institutului şi a Muzeului de Geologie a ascuns cu bună ştiinţă existenţa unei radiaţii mult mărite, periculoase pentru sănătatea angajaţilor şi a vizitatorilor!", scrie Tolo.ro.

În depozitul subteran radiaţia oscilează între de 40 de ori şi de 200 de ori mai mult decît doza acceptată. Deci nu de 200.000 de ori aşa cum am scris, ci de 200 de ori, ceea ce este oricum enorm. Dovadă că azi au închis muzeul până când vor lua măsurile pentru a proteja viaţa oamenilor.

Regretăm propria eroare şi comparaţiile exagerate bazate pe cifra pe care am preluat-o din raport, dar situaţia e şi o demonstraţie că riscul greşelii merită asumat de jurnalişti dacă, după 25 de ani în care pericolul asupra sănătăţii oamenilor a fost neglijat, în sfârşit se iau măsuri!"

Cele mai distribuite materiale din blogosferă ieri, 14 februarie:

1. Tolo.ro, “Radiaţii mult mai mari decât dozele admise au fost măsurate la 100 de metri de mulţimea din Piaţa Victoriei! Un raport de sănătate publică e ascuns de conducerea muzeului de geologie. ARTICOL RECTIFICAT” - 13.628 like-uri şi share-uri pe facebook;

2. Zoso.ro, “Cele 6 case ale lui Iohannis” - 1547 like-uri şi share-uri pe facebook;

Din material:

Situaţia imobiliară a preşedintelui apare în declaraţia de avere depusă la BEC în 2014:

  • casă de 377mp cumpărată în 1992
  • apartament de 84mp cumpărat în 1997
  • apartament de 166mp cumpărat în 1999
  • apartament de 253mp cumpărat în 2001
  • casă de 76mp cumpărată în 2007
  • casă de 64mp cumpărată în 2007

M-am uitat pe locaţia imobilelor, nu sunt ultracentrale, dar nici la periferie (exceptând #3, desigur). Nu par mega imobile, nu sunt viloaie de neam prost, nu sunt palate. Sunt case sau apartamente care pot fi cumpărate la preţuri rezonabile inclusiv azi, când preţurile sunt mult mai mari decât erau acum 15 ani. O casă de până în 100mp are azi preţuri pornind de la 50.000€.

3. Printesaurbana.ro, “Are dreptul statul să amendeze părinţii care şi-au luat cu copii cu ei la protest?” - 1074 like-uri şi share-uri pe facebook;

Din material:

Mi-au scris mulţi părinţi îngrijoraţi că vor primi amenzi, alţii supăraţi că li se încalcă dreptul la liberă exprimare, unii nervoşi că autorităţile încearcă să intimideze şi să descurajeze familiile cu copii să participe la protest.

Această operaţiune de intimidare şi pedepsire a celor care au îndrăznit să iasă în stradă este nu doar ruşinoasă, dar şi nejustificată din punct de vedere legal.

Există şanse minime ca Poliţia să ia într-adevăr măsuri împotriva persoanelor care au adus copiii la proteste, iar în cazul în care o va face, ele sunt discutabile şi atacabile. (...)

În plus, pentru a putea amenda un părinte care şi-a luat copilul la protest, Poliţia ar trebui să stabilească limpede că scopul părintelor a fost să obţină avantaje personale din expunerea lui.

Ori eu ştiu că noi şi alţii am luat copiii cu noi la marşul familiilor pentru a le oferi o porţie de educaţie civică, o mostră de liberă exprimare, o dovadă de solidaritate şi democraţie. Să vedem cum vor demonstra poliţiştii altceva.

4. Petreanu.ro, “Vremea alegerii în PSD” - 683 like-uri şi share-uri pe facebook;

5. Cetin.ro, “tolo.ro minte de îngheaţă radiaţiile sau cum împrăştii panica printre protestatari” - 628 like-uri şi share-uri pe facebook.

Din material:

"M-am învăţat să privesc cu suspiciune articolele alarmiste ale lui Cătălin Tolontan. Aşa am privit şi dezvăluirile năucitoare despre radiaţiile de la muzeul de geologie. Între timp, am primit pe mail şi o opinie, se pare, a unui specialist."

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Bravo! Stirea falsa cu "200.000 de ori" pe primul loc. Nici nu ma asteptam la altceva. Sher si laic.

Trimite un comentariu

sus