Skip to main content

STUDIU. Viitorul jurnalismului este decis în Silicon Valley. Cum modeleză giganții din digital presa tradițională

 
STUDIU. Viitorul jurnalismului este decis în Silicon Valley. Cum modeleză giganții din digital presa tradițională
foto: WallStreet.ro

„Se constată o preluare rapidă a rolului editorilor tradiționali de către companii precum Facebook, Snapchat, Google sau Twitter, fără vreun semn de încetinire a acestui proces”, se arată într-un studiu publicat de Centrul pentru Jurnalism Digital, din cadrul Școlii de jurnalism din Columbia, citat de platforma Icee.news.com

Studiul analizează modul în care dezvoltarea companiilor și a tehnologiilor din sfera digitală a influențat în ultimii 20 de ani jurnalismul tradițional, modul în care acest proces de modelare încă se desfășoară, dar și cum se va manifesta în viitor această influență.

Publicitate

Fiabilitatea, standardele și credibilitatea informațiilor din mediul online sunt alte criterii din sectorul New Media care se modifică permanent, ca urmare a inflențelor marilor companii din mediul digital, și fac obiectul acestor analize.

Potrivit studiului, în ultimii 20 de ani, jurnalismul a trecut prin trei schimbări majore:

  • Trecerea de la analog la digital
  • Dezvoltarea rețelelor sociale
  • Dominația dispozitivelor mobile

Cum au trecut platformele digitale de la rolulu de canale de distribuiție la o activitate editorială tot mai pregnantă, cum modelează acestea jurnalismul tradițional și alte concluzii ale studiului, în continuare:

  • Platformele tehnologice au deprins caracteristici editoriale într-un interval scurt de timp, creând confuzie în rândul organizațiilor de știri cu privire la propriul viitor.
  • Concurența dintre aceste platforme digitale pentru oferirea de noi produse editorilor, ajută redacțiile să ajungă la un public mai larg decât oricând.
  • Influența platformelor sociale modelează jurnalismul. Prin stimularea organizațiilor de știri câtre un anumit tip de conținut, cum ar fi transmisiunea video în direct, sau prin dictarea activității editoriale prin intermediul unor standarde de proiectare, platformele au devenit în mod explicit editoriale.
  • Problema știrilor false, declanșată în contextul alagerilor prezidențiale din Statele Unite, a forțat platformele sociale să-și asume o mai mare responsabilitate pentru deciziile editoriale.
  • Platformele se bazează pe algoritmi pentru a sorta și ținti de conținutul. Aceștia nu au vrut să investească în mâna de lucru umană, pentru a evita costurile și percepția că oamenii ar fi părtinitori. Cu toate acestea, jurnalismul, prin nuanțele pe care le propune, necesită judecată editorială, astfel că platformele vor trebui să-și reconsidere abordarea.
  • Companiile din spatele acestor platforme trebuie să ofere o mai mare transparență și responsabilitate, în contextul în care ditorii produc mai mult conținut ca oricând, fără să știe la cine sau cum ajunge acel conținut, fiind la mila algoritmului.
  • Editorii continuă să mute tot mai multă activitate jurnalistică pe aceste platforme, în ciuda raptului că nu au nici o garanție a unei rentabilități consistente a investiției.
  • Giganții din digital au evoluat dincolo de rolul lor de canale de distribuție, iar acum controlează ceea ce publicul vede și cine este plătit pentru atenția lor, și chiar în ce format și ce tip de jurnalism se dezvoltă.
  • Activitatea editorială nu mai este o activitate de bază a în organizațiile de jurnalism. Această tendință va continua și companiile de știri vor renunța tot mai mult la funcțiile tradiționale ale editorilor.
  • Organizațiile de știri se confruntă cu o dilemă critică. Vor continua acestea activitatea costisitoare de a menține propria infrastructura de publicare, cu segmente de public mai mici, dar un control complet asupra veniturilor, asupra brandului și datelor de audiență? Sau ar trebui să cedeze controlul asupra datelor utilizatorilor și publicitatea, la schimb pentru creșterea audienței, oferită de Facebook sau alte platforme?

Studiul complet, AICI

Autor: Daniel Puisor redactiapaginademedia.ro

Trimite un comentariu