Skip to main content

Piața de publicitate din România se duce spre jumătate de miliard de euro. Cea mai mare creștere de după criză

 
Piața de publicitate din România se duce spre jumătate de miliard de euro. Cea mai mare creștere de după criză

Raport MediaFactBook. Piața de publicitate din România își continuă creșterea din ultimii ani. În 2017, a ajuns la 412 milioane de euro, o creștere de 13%. Este cea mai mare creștere din ultimii zece ani, când a început criza

Publicitate

Pentru 2018, investițiile media sunt estimate la 455 de milioane de euro, față de 412 milioane anul trecut.

Ca o comparație, piața de publicitate din România era, în urmă cu 10 ani, la jumătate de miliard de euro. Criza a "tăiat piața" până aproape la jumătate și abia din 2013 a început, ușor, an de an, să urce.

Televiziunea rămâne suportul principal, iar în 2018 este de așteptat să atingă pragul de 300 de milioane de euro.

Detalii despre piața de publicitate, din noul raport MediaFactBook realizat de agenția Initiative:

TOTAL. Piața de media din România a înregistrat o creștere de 13% în 2017, până la valoarea de 412 milioane euro, potrivit noului raport Media Fact Book, realizat de agenția Initiative. Aceasta este cea mai mare creștere de după criză, care aduce piața de media locală mai aproape de nivelul din 2008, nivel care poate fi atins în următorii ani.

- Pentru anul 2018, Initiative estimează o nouă creștere de +10% față de 2017, până la valoarea de 455 de milioane de euro.

TELEVIZIUNE.  La fel ca în anii precedenți, evoluția pieței a fost susținută de o creștere accelerată a investițiilor în TV, canal care continuă să domine bugetele de publicitate, cu o cotă de 66%. Astfel, în 2017, TV-ul a înregistrat cea mai mare creștere de după 2009, de 14% comparativ cu 2016, până la valoarea de 273 de milioane de euro.

- În 2018, televiziunea ar urma să atragă din piață 300 de milioane de euro, adică un nou plus, de 10%.

ONLINE. Online-ul a crescut în 2017 cu 14%, până la 73 de milioane de euro, având o cotă de piață de 18%. Google și Facebook continuă să domine piața de digital, cu o cotă de 66% în contextul în care rata de penetrare a internetului în România a crescut cu 3% în 2017.

- Pentru 2018, digitalul este estimat la 85 de milioane de euro, adică 16% plus.

OUTDOOR. Cu o cotă de piață de 7%, OOH-ul a ajuns la 29 de milioane de euro în 2017, cu o creștere de 5%, prima din ultimii ani. Aceasta a fost susținută de investiții semnificative și constante din partea unor companii din industrii precum retail, banking, FMCG și telecomunicații.

- Pentru 2018, piața de outdoor s-ar ridica la 31 de milioane de euro.

RADIO. Cea mai mare creștere din 2017 a înregistrat-o radioul, +15%, până la valoarea de 23 de milioane de euro. Acest canal și-a menținut cota de piață de 6%, audiența fiind destul de stabilă de la an la an, deoarece consumatorii sunt loiali unei rutine zilnice de consum radio.

- Pentru 2018, și piața de radio este așteptată să crească, până la 26 de milioane de euro (un plus de 10 procente)

PRINT. Dificultățile din perioada recesiunii au continuat să aibă un impact negativ asupra presei tipărite, care a scăzut în 2017 cu 5%, până la 13,4 milioane de euro, și o cotă de piață de 3%.

- Pentru 2018, estimările Initiative indică o stagnare a pieței de publicitate pentru publicațiile tipărite

 Mai multe date, în graficele de mai jos:

1. Piața de publicitate din România în ultimii ani

2. Piețele de publicitate din Estul Europei

 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Trimite un comentariu