
„Te duci să scrii pe pereți!” Acum 10 ani, în Pipera. O discuție într-un „borcan” corporatist, un birou de sticlă pentru șefi dintr-o mare redacție (pe atunci redacțiile erau, încă, mari. Ca și piața de publicitate):
„E un proiect online. Paginademedia.ro o să se numească. Un site cu materiale despre media, cu analize, cu interviuri, cu audiențe TV!” „Sigur!”, a venit răspunsul. Calm. Și a continuat, pe un ton ironic, dar amical, menit cumva să „sădească sămânța îndoielii” și să întoarcă decizia: „Te duci să scrii pe pereți!”
Iar afirmația era întemeiată, într-un fel. În 2008, departamentele online ale ziarelor erau populate de studenți și nu (prea) erau luate în serios de jurnaliștii din redacție, pentru care printul era rege.
Puține publicații online independente populau netul (cu Hotnews.ro vârf de lance). Blogurile se înmulțeau, dar purtau pregnant amprenta personală a scriitorilor. Mai mult personale, mai puțin “instituționale”.
Ca un arc peste timp, replica prietenească de atunci venea de la Horia Ghibuțiu, fost redactor-șef al ziarului Evenimentului zilei. Recent, el și-a lansat cartea “În timp ce tu dormeai”, un volum cu postările pe care le-a scris pe Facebook.
Revenim la poveste.
Pe 6 octombrie 2008, Paginademedia.ro publica prima postare. O postare venită după câteva luni de teste tehnice, în sufrageria lui George Hari Popescu.
Cum cunoștințele despre online tindeau spre zero, George a fost “jumătatea tehnică” a site-ului în primii ani.
Logo-ul de început a fost desenat de Radu Boeru, iar pentru slogan – Zilnic, prima sursă – aportul decisiv a fost al lui Lucian Boariu.
Fără Facebook, „alertele” Paginademedia.ro însemnau sute de SMS-uri trimise personal la contactele din agendă. Asta până s-a „închegat” o listă de mailing.
În 2008, aceasta era declarația de intenție, așa cum apărea în fiecare mail:
1. Ce își propune siteul: Sa fie o sursa de informare, dar si un loc de dezbatere pentru cei care lucreaza in "industria" comunicarii, pentru ziaristi, dar si pentru cei interesati de fenomen in general.
2. Ce își propune editorul: Sa creeze un reflex. Atunci cind ai nevoie de informatii despre media, primul loc care iti vine in minte si pe care il accesezi sa fie paginademedia.ro.
În octombrie 2008, ziarele vindeau sute de mii de exemplare în fiecare zi. Redacțiile se numărau în sute de oameni (chiar peste o mie, în grupul lui Dinu Patriciu). Realitatea TV era, de departe, cel mai urmărit post de știri.
Facebook era (încă) un cuvânt străin.
Piața de publicitate își freca mâinile în așteptarea miliardului de euro. Dar și le freca degeaba.
În noiembrie 2008, piața de publicitate resimțea din plin criza declanșată de falimentul băncii americane de investiții Lehman Brothers: într-o singură lună, piața de publicitate de la noi a scăzut la jumătate! Iar efectele au continuat. Pentru presa de la noi, lovită de criză când nu apucase să ajungă la maturitate, a fost devastator.
Un efect ca un nod în gât pentru un proiect antreprenorial aflat la început. Însă “o mană cerească” din punct de vedere editorial.
10 ani în 10 săptămâni
În zece ani, am văzut lansări de televiziuni, dar și “lacăte” pe ușa unor redacții care păreau de nezdruncinat. Mutări și demisii în masă. Transferuri spectaculoase. Derapaje (și nu puține!)
Ne vom readuce aminte împreună de evenimentele acestei decade, într-un proiect editorial pe care îl lansăm în curând: 10 ani de Paginademedia.ro, 10 ani în 10 săptămâni.
Criza din 2008 a fost primul șoc. Al doilea, la o conferință al lui Dragoș Stanca: pentru un proiect online durează cam un an și jumătate până la “break even”. Cam atât a durat.
Iar anii care au urmat au adus și bune, și mai puțin bune. Dar un rezultat “pe plus” până urmă.
Bucuria fiecărui articol preluat (cu menționarea sursei, evident ☺), dar și frustrarea subiectului pus pe agenda de Paginademedia.ro și nemenționat ca atare (cazuri care, din fericire, s-au redus simțitor, spre zero).
Satisfacția primului client de publicitate – mulțumesc Dan Boabeș, de la Simplus, dar și stresul adus de un alt client (câțiva ani mai târziu) care a intrat în insolvență cu efectul financiar negativ de rigoare (nu dăm nume, nu a fost cu intenție, iar criza a trecut demult).
„Dușul rece” al pieței reale și lupta pentru fiecare client, dar și încrederea clienților care au considerat Paginademedia.ro un vehicul eficient pentru promovare.
Construcția Paginademedia.ro ca una dintre cele mai citate surse, dar și stresul unor procese (chiar dacă, până la urmă, câștigate).
Putem vorbi de o “echipă” Paginademedia.ro încă din cel de-al doilea an al site-ului. Carmen Andronache a intrat atunci în proiect. Apoi a venit Iulia Bunea. De la lucrul “de acasă” (remote, cum se spune acum), la o redacție în toată regula (pentru că, vorba lui Cătălin Tolontan, ziariștii au nevoie de un loc “unde să fugă de acasă”). Și la un studio video propriu.
Și-au pus semnătura pe site, de-a lungul timpului, Cristiana Constantinescu, Florin Ghioca, Daniel Puișor.
Pe partea de business, “frâiele” au fost preluate de Melania Ulici, ca director executiv.
Le mulțumesc!
Mulțumiri și celor care au contribuit la proiectul PaginademediaTV: Dragoș Mușat și Ducu Hâncu (cu care, pe vremea Happy Fish, am realizat primele interviuri), Clement Nicolaescu (cu care am difuzat primele live-uri, într-o perioadă în care provocările tehnice erau mult mai mari decât acum), Adrian Coliță (Dynacord) Dan Moga (Mindopoly).
Așa cum vă mulțumim și vouă, cititorilor, cei care ne-ați creditat!
Sunt multe de spus! După zece ani, Paginademedia.ro vă mulțumește încă o data pentru încredere!
#10anidePaginademedia #FairJournalism
Petrișor Obae
Editor
Paginademedia.ro
Comentarii
2018 - Pagina de Audiențe TV și știri despre PR
:))
La mulți ani!
sincer, dupa 10 ani, mai e lume care va citeste ca poate nu prea scrie nimeni pe domeniu zilnic, nu ca sunteti periculos de sus. oricum, dupa 10 ani, e putin. Dar daca ma multumiti cu atat, e ok daca va platiti facturile de pe urma sait-ului.