Skip to main content

Aproape jumătate din liceenii români distribuie fake news. Proiect de educaţie "Găina care a născut vii", cu Tudor Muşat şi Ana-Maria Diceanu

 
Aproape jumătate din liceenii români distribuie fake news. Proiect de educaţie "Găina care a născut vii", cu Tudor Muşat şi Ana-Maria Diceanu

Adolescenţii sunt vulnerabili la fenomenul Fake-News şi distribuie masiv ştiri false. Un proiect de educaţie media (media literacy) cu un nume mai mult decât sugestiv - "Găina care a născut pui vii", un studiu cu câteva concluzii alarmante şi doi specialişti implicaţi: jurnalistul Tudor Muşat şi Ana-Maria Diceanu.

Publicitate

O concluzie a studiului: 43% dintre liceenii români au distribuit informaţii false în mediul online.

Tinerii între 16 şi 19 ani sunt vulnerabili la fenomenul fake news şi au nevoie de educaţie şi dezvoltarea gândirii critice, care să îi facă reţinuţi în a crede şi răspândi informaţii false.

Este rezultatul studiului făcut de Şcoala de Valori şi Unlock Market Resarch în proiectul „Găina care a născut pui vii”. Un proiect de educaţie media pentru liceeni, dar şi pentru profesori.

Ce este „Găina care a născut pui vii”?

Este un proiect de educaţie media pentru liceeni, cu întâlniri ţinute de Ana-Maria Diceanu, specialistă în comunicarea de criză, şi Tudor Muşat, realizator de programe de ştiri la Digi 24. Proiectul s-a desfăşurat ultima oară în Bucureşti şi urmează să ajungă la Focşani, Câmpulung, Piteşti şi Brăila.

La discuţiile cu Ana-Maria Diceanu şi Tudor Muşat, elevii învaţă cum să interpreteze ştirile, cum să depisteze ştirile false, cum să dea share unei informaţii în mod responsabil şi, de asemenea, cum elaboreze content în social media fără să lezeze pe nimeni.

La cursuri, liceenii vor învăţa ce întrebări să îşi pună pentru a verifica veridicitatea informaţiilor pe care le citesc, care este diferenţa între ştire şi advertorial, cum iau naştere ştirile, care este diferenţa între mass-media şi social media şi ce înseamnă să fii responsabil în social media.

Programul are două până la şase ateliere per liceu, centrate pe educaţie experienţială şi sunt prezentate elevilor într-o manieră atractivă, practică şi inspiraţională.

Programul nu implică vreun cost din partea participanţilor. Elevii vor avea ocazia să intre în contact cu cele mai actuale noţiuni referitoare la media literacy, redactând revista/ziarul liceului prin intermediul cunoştinţelor dobândite infuzat pe parcursul atelierelor de cei doi traineri.

Ţinta: 1000 de elevi din toată ţara până la sfârşitul anului.

Ana-Marina Diceanu: „Constat cu plăcere că s-au înmulţit iniţiativele împotriva fake news şi în societatea românească, mă bucur că există acest trend şi că noi putem să contribuim la el. Sper şi cred că astfel tinerii din România vor deveni mai atenţi când citesc, scriu şi răspândesc informaţii şi vom reuşi să facem împreună un pas spre o societate mai bună pentru toţi”

În cadrul proiectului, urmează să lanseze un ghid pentru profesori, astfel încât ei să continue la clasă educaţia în domeniul fake news şi mass-media.

Proiectul "Găina care a născut pui vii" este derulat de organizaţia nonguvernamentală Şcoala de valori şi este susţinut de Lidl România.

Autor: Andreea Iordache andreea.iordachepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Se vede ca acesti doi oameni nu se pricep la cea ce fac. Nu fac diferenta intre "false news" si "fake news". Una e sa scrii un fonfleu de genul "gaina care a nascut pui vii" si alta e sa vii si sa spui ca "Hillary Clinton a vandut arme ISIS" sau ca "homosexualii au inceput sa violeze copii". In primul caz, vorbim despre o banalitate care nu influenteaza cu nimic individul din punct de vedere ideologic sau politic, in timp ce al doilea si al treilea enunt sunt confectionate exact in acest scop.
  • Fiecare intelege alceva,pana la irma ce e o stire falsa? O stire care prezinta o abordare care mie nu imi place.

Trimite un comentariu

sus