Skip to main content

EFECTE. După articolul Paginademedia.ro, BRomania și Alex Ghidush au marcat campania pentru mersul cu autobuzul

 
EFECTE. După articolul Paginademedia.ro, BRomania și Alex Ghidush au marcat campania pentru mersul cu autobuzul

EFECTE după ce Paginademedia.ro a scris că vloggerii implicați în campania STB pentru mersul cu autobuzul nu au marcat filmele lor ca fiind parte a unei campanii publicitare și nu că și-au anunțat publicul că au primit bani pentru clipurile laudative la adresa transportului în comun.

Publicitate

BRomania și Alex Ghidush au adăugat, azi, marcaje la filmulețele despre cât de bine este să mergi cu autobuzul, urmare a articolului Paginademedia.ro.

"Campanie aniversară 110 ani de STB. #ad", a apărut, astăzi, sub clipul lui Alex Ghidush în care se minunează de beneficiile călătoriei cu un Otokar (unde poate lucra, la laptop, pentru că are și "WiFi oferit de STB)". Ieri, înainte de articolul Paginademedia.ro, această mențiune nu exista, iar filmul nu avea niciun marcaj că a fost plătit.

Și BRomania a marcat - ceva mai timid - materialul lui despre autobuzele goale, cu aer condiționat, ale STB. Ieri, filmul nu avea niciun marcaj. Astăzi, a apărut un hashtag nou: #sponsored.

Primul care a precizat că filmul laudativ este parte a unei campanii a fost Mihai Hash. Inițial, nici filmul lui Mihai Hash nu era marcat și nu puncta în niciun fel că a fost plătit de STB. La scurt timp după ce Paginademedia.ro i-a trimis întrebările legate de lipsa marcajului și de incorectitudinea acestui fapt, Mihai Hash a adăugat un mic update la postarea lui.

Mihai Hash nu a răspuns la întrebările Paginademedia.ro, dar în update se regăsesc "trimiteri" la aceste întrebări (pe care le regăsiți mai jos).

Update-ul lui Mihai Hash:

„Dragilor, acest clip este realizat in parteneriat cu STB-ul cu ocazia aniversarii a 110 ani de existenta. Oamenii astia au adus autobuze noi care vor intra in curand pe toate liniile si eu impreuna cu alti cativa colegi din industrie am avut ocazia sa ne plimbam cu ele prin oras.

Stiu ca nu sunt toate autobuzele asa noi si frumoase, cu aer conditionat si cu wifii, stiu ca sunt ore la care sunt foarte aglomerate si stai inghesuit pana la destinatie, stiu ca sunt chestii care nu sunt roz dar pe nicaieri nu sunt. Cand eram student tot BUS Klasse o ardeam si eu :) Ideea insa nu e cu ce merg sau nu merg eu, ideea e ca se incearca o schimbare! Si asta nu poate sa vina decat de la noi toti!”.

De altfel, niciun vlogger nu a răspuns întrebărilor Paginademedia.ro. Au invocat un "NDA", adică un "Non Disclosure Agreement", care îi împiedică să vorbească.

Ce a scris ieri Paginademedia.ro:

STB a plătit vloggeri care să zugrăvească un transport public în "lumini frumoase". O realitatea paralelă, un București în care traficul e relaxat, autobuzele goale, cu aer condiționat și "wifi oferit de STB", adevărate birouri chiar! (Ghidush lucrează ceva pe laptop). Fără aglomerație, fără transpirație.

Doar că vloggerii au ales să nu-și informeze publicul că au fost plătiți pentru "realitatea paralelă" din filmele lor. Poate se prind cititorii, dar nicăieri nu există un marcaj care să arate că e vorba de filme publicitare. Și este un public de milioane. Literalmente, pentru că filmele sunt făcute de BRomania, Mihai Hash și Alex Ghiduș.

O campanie care încalcă, însă o regulă de bază în comunicarea cu publicului: filmele sunt nemarcate ca fiind parte a unei campanii (așa cum se face în presă). Vloggerii nu-și informează publicul în niciun fel că au primit bani pentru a crea "Bucureștiul paralel".

Penalizați de propriul public

Efectul nemarcării publicității s-a văzut în comentarii: cei care au luat "de bune" materialele le-au "sărit în cap" vloggerilor și i-au criticat sau i-au ironizat: realitatea din clipuri e una, cea din teren, cu totul alta! Au curs cu comentarii critice în care bucureștenii spun cum este în realitate în sistemul de transport în comun.

„Daca tot îți place in STB, foloseste telefonul acolo, nu la volan. Recomand tramvaiul 41 undeva pe la 8.30 dimineata ;)”

„Adica noi sa ne dam cu un ratb jegos si jegmanit de Firea si gasca ei si sa ne uitam la tine in timp ce tu te dai in Porsche? Ok. Cat din banii nostrii ai incasat pt porcaria asta nesimtita de clip?”

După apariția campaniei STB, Paginademedia.ro a trimis o serie de întrebări către vloggerii BRomania, Mihai Hash și Alex Ghiduș.

- Cum au fost realizate filmele? La ce ore din trafic? Ai testat mai multe intervale orare?

- De ce numai autobuzele noi? De ce nu ați mers și cu tramvaiele? Cu 41 sau cu 32, de exemplu?

- Materialele nu sunt marcate ca publicitate. A cerut asta clientul sau ați decis voi?

- De ce nu ați marcat materialele ca fiind parte a unei campanii plătite? Publicul nu trebuie să știe asta?

- Cât consideri că este corect să nu îi spui publicului că materialul este, de fapt, reclamă?

- Ignorând o parte a transportului STB (tramvaiele supraaglomerate, de exemplu), nu îi vinzi publicului (fără să îi spui că e reclamă plătită) doar o anume realitate? Cum crezi că te va afecta, ca producător de conținut, acest fapt?

GALERIE FOTO.

Citește și: BUCUREȘTIUL PARALEL. Cât cheltuie STB pe campania cu vloggeri și cine s-a ocupat. Nume și cifre. Autobuzele, promovate printr-o campanie "fără P"

 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • Mihai Hash : "Ideea insa nu e cu ce merg sau nu merg eu, ideea e ca se incearca o schimbare! Si asta nu poate sa vina decat de la noi toti!"

    Adica sa nu faci ce face popa, ci sa faci ce zice popa. Schimbarea sa vina de la noi toti, dar eu sa fiu exceptia. Ca DiCaprio care da lectii de ecologie, dar el umbla doar cu avioane private. Totul trebuie sa inceapa cu exemplul personal, altfel este ipocrizie.

Trimite un comentariu