Skip to main content

Jurnaliștii se citesc, nu se votează - Motto-ul anuarului lansat ziariștii din Cluj. La cine bate apropo-ul?

 
Jurnaliștii se citesc, nu se votează - Motto-ul anuarului lansat ziariștii din Cluj. La cine bate apropo-ul?

„Vrem să arătăm comunității că există și o presă care respectă principiile etice și jurnalistice”, spune jurnalistul Remus Florescu, președintele Asociației Profesioniștilor din Presa Cluj și redactor-șef adjunct la Adevărul, despre Anuarul lansat în urmă cu câteva zile.  

Revista pornește cu motto-ul: „Jurnaliștii se citesc, nu se votează”

Publicitate

Mai mult, este deschis de un editorial, semnat de Florescu, care titrează: Jurnalism și politică sau cum s-a angajat câinele de pază al democrației la Gostat

Motto-ul, spune ziaristul clujean, este o trimitere la Liviu Alexa, șeful organizației PSD Cluj, care, după ce a trecut în politică, lucrează, în continuare, ca jurnalist. 

Remus Florescu a vorbit, pentru Paginademedia.ro, despre abordarea sub care a fost lansată publicația în acest an:

Este modul nostru de a atrage atenția asupra fenomenului periculos de a fi și jurnalist și politician. Niciun cod etic din țara noastră sau din lume nu permite ca o persoană să fie și jurnalist și politician. E o situație de incompatibilitate. Acest mod de a face presă, cu atacuri suburbane la adresa oamenilor din presă, nu are ce căuta în România anului 2019”, spune acesta. 

În interviul acordat pentru Paginademedia.ro, Florescu a vorbit despre cum vede situația lui Liviu Alexa, dar și despre modul în care companiile se raportează la presa locală.

Întainte de interviu, câteva detalii despre Anuarul Asociației Profesioniștilor din Presa Cluj:

A ajuns la ediția a 12-a și conține articole ale jurnaliștilor clujeni, din 2018. Fiecare jurnalist a trimis un material la care a lucrat anul trecut și eventual a foat preluat și în presa centrală. Alături de această publicație, asociația de presă organizează și o gală în care premiază cele mai bune materiale de presă ale jurnaliștilor din Cluj.

Anuarul a fost coordonat de Tiberiu Fărcaș.

„Anuarul și Galele oglindesc presa din Cluj. Vrem să arătăm comunității că există și o presă care respectă principiile etice și jurnalistice”, spune Remus Florescu despre cele două proiecte.

Interviul cu Remus Florescu, despre politică și presă: E periculos să fii și jurnalist și politician

Paginademedia.ro: De acest mod de abordare al Anuarului, cu editorialul din deschidere și motto-ul „Jurnaliștii se citesc, nu se votează” ? 

Remus Florescu: Este modul nostru de a atrage atenția asupra fenomenului periculos de a fi și jurnalist și politician. Niciun cod etic din țara noastră sau din lume nu permite ca o persoană să fie și jurnalist și politician. E o situație de incompatibilitate.

Paginademedia.ro: Ce impact a avut acțiunea lui Liviu Alexa, care a fost numit șef la PSD Cluj, dar și-a asumat în continuare și rolul de jurnalist?

Remus Florescu: Primul impact neplăcut a fost atunci când colegi din presă au semnalat incompatibilitatea în care se afla Alexa. Au început să fie atacați în ziarul deținut de acesta sau în postări pe Facebook.

Mi s-a mai părut îngrijorător că văzut într-un din ziarele acestuia un articol marcat cu Publicitate, în care se vorbea despre acțiunile demarate de PSD Cluj cu Liviu Alexa în frunte. Practic, își comandă publicitate despre PSD în propriul ziar.

Acest mod de a face presă, cu atacuri suburbane la adresa oamenilor din presă, nu are ce căuta în România anului 2019.

Sancțiunea ar trebui să vină din partea partidului pe care-l reprezintă. Reprezentanții PSD ar trebui să realizeze că acest mod de a face presă nu are loc în anul 2019, într-o țară membră a Uniunii Europene. O astfel de relație cu presa nu a existat în Cluj până acum.

Paginademedia.ro: Anuarul a ajuns la 12-a ediție. Ce schimbări se simt în presa locală din Cluj, de la an la an?

Remus Florescu: Pe lângă anuar, noi organizăm și o gală în care premiem cele mai bune materiale de presă. Am căutat mereu să avem în juriu nume importante din presă ca Paul Radu, Mihnea Măruță sau Grigore Cartianu.

Anuarul și Galele oglindesc presa din Cluj. Vrem să arătăm comunității că există și o presă care respectă principiile etice și jurnalistice.

Vrem să le arătăm și firmelor că merită să investească în publicitate. Acest lucru este o problemă în Cluj. Din punct de vedere financiar, lucrurile nu sunt deloc roz. Și acest lucru este tot rezultul unui mod greșit de a face presă, care creează deservicii întregii comunități.

Un fenomen grav care se întâmplă în Cluj este că publicațiile care nu reușesc să obțină contracte de publicitate din partea anumitor companii, încep să atace în articole respectivele firme.

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Trimite un comentariu