Skip to main content

Dragoș Stanca: Cum se putea ajuta jurnalismul și cum se putea evita ca banii să ajungă și la site-uri care fac click-bait?

 
Dragoș Stanca: Cum se putea ajuta jurnalismul și cum se putea evita ca banii să ajungă și la site-uri care fac click-bait?

VIDEO. Interviurile Paginademedia.ro. Ordonanța Bani pentru presă, la ...bani mărunți. Banii din Campania Guvernului pot ajunge și la companii media care fac mai puțin presă și mai mult divertisment și, astfel, jurnalismul nu este susținut cum ar trebui. Site-uri care fac mult click-bait vor putea primi (conform bugetelor estimate aprobate) mai mult decât site-uri "serioase".

Publicitate

Sunt principalele nemulțumiri legate de Ordonanța cu campania de informare a Guvernului. Și atunci se pun întrebările:

- Se putea ajuta mai mult presa, jurnalismul? Să fie încurajată presa, nu divertismentul?

- Se putea evita ca banii să ajungă (și) la site-uri care fac click-bait?

Dragoș Stanca, președintele BRAT și unul dintre oamenii care au reprezentat presa la discuțiile cu Guvernul spune că da! Se putea! Cum?

În varianta inițială, spune Stanca la Interviurile Paginademedia, erau mai multe propuneri.

Una era legată de alocarea banilor către companiile care chiar au nevoie, care au scăzut în timpul pandemiei (dacă un site a crescut în pandemie pe click-bait, a avut încasări, așa că nu s-ar fi înscris).

O alta era despre numărul de jurnaliști care lucrează într-o redacție (astfel nu s-ar fi înscris posturi sau site-uri care fac mai puțin presă și mai mult divertisment).

Mai sunt și alte propuneri, a spus Stanca, dar nu au "trecut".

Dragoș Stanca:

"Criteriile de de alocare propuse de noi în scrisoarea inițială erau o combinație între numărul de angajați în zona editorială, cifra de afaceri, volumul contribuției la bugetul de stat sau numărul de site-uri editate."

Din partea noastră au mai fost propuneri ca:

- Scutirea temporară de la plata unor taxe și impozite a unor entități media

- Scutirea unor taxe pe salarii

- Proiecte speciale, susținute de stat

- TVA 0 pentru cărți, publicații pe o perioadă de un an.

- Am solicitat să se introducă, prin lege, plata obligatorie a contractelor de publicitate la 60 de zile.

- Acordarea unui stimulent companiilor care investesc în publicitate în perioada crizei. Să se scutească din plata impozitului pe venit sumele cheltuite în această perioadă dificilă în presa locală, nu în campanii pe Google și Facebook.

- Sprijin de la Poșta Română pentru colegii din presa tipărită.

- Un trafic minim auditat înainte de această perioadă, ca să evităm anumite situații de tipul: facem acum un blog și împingem acum trafic în el ca să luăm bani de la guvern.

"A fost unul dintre cele mai transparente și constructive demersuri pe care le-am coordonat din toată perioada mea de președinte BRAT, pro-bono", completează Stanca.

Dragoș Stanca:

"Forma finală a ordonanței este o suma unor opinii culese de guvern din diverse alte surse: alte asociații profesionale, jurnaliști independenți, alte instituții care reprezintă interesele televiziunilor sau radiourilor.

Ce a rezultat această, adică această ordonanță, nu are neaparat legătură directă cu primele noastre propuneri."

Faptul că singurul criteriu indiscutabil, traficul, la care ne-am putut raporta și s-au putut raporta guvernanții și toată industria este aiurea. Este cea mai bună variantă proastă posibilă.

Se mai poate schimba ceva?

E posibil să se mai schimbe, există niște consultări în curs, la Parlament. "Voi susține și la aceste consultări ceea ce am propu inițial", a mai spus Dragoș Stanca.

Citește și: BANI PENTRU PRESĂ. Grupul Intact, cei mai mulți bani de la Guvern: peste 3,2 milioane de euro. Grupul ProSport, Cancan și Gândul, primul la online. Lista parțială a contractelor. Cine și cât ia?

Dragoș Stanca:

"Trebuie să ne reamintim că principiul esențial de la baza căruia a pornit întreg demersul este scăderea efectivă a veniturilor. Această condiționare - și anume a dovezii că veniturile au scăzut real - este, în opinia mea, foarte importantă.

Astfel site-urile create eventual special pentru acest proiect sau cele care abundă de clickbait si care făceau si fac bani oricum din publicitatea automatizată tip Google nu se vor putea califica". 

VIDEO. Dragoș Stanca: Cum se putea ajuta presa și cum se putea evita ca banii să ajungă și la site-uri de click-bait?

Dragoș Stanca, alte declarații:

De unde a pornit: Sesizarea noastră a fost că publicitatea s-a oprit din cauza pandemiei. Am propus o serie de criterii juste de ajutorare din partea statului într-un domeniu strategic important, cum este presa.

Cum s-a discutat: Au fost mult mai multe runde de discuții, unele la care a fost invitat și BRAT, altele la care nu a fost invitat. Pe parcurs a apărut această propunere, criteriul de a se operaționaliza mai rapid prin metoda campaniilor publicitare.

De ce Guvernul a ales doar această metodă trebuie să răspundă Guvernul. 

Despre soluție: După ce au fost ascultate toate opiniile s-a ales varianta cea mai simplă: Guvernul să fie client de publicitate pentru toată media. 

Într-un text legislativ nu au ce căuta criteriile subiective, de tipul: Noi credem că cei de la Antena3.ro sunt mai puțin deontologi decât cei de la Digi24.ro sau invers. 

Criteriile nu pot fi altfel decât obiective. Si astfel s-a ajuns la concluzia simplificată: Cum funcționează acum piața media? Funcționează pe baza acestei monede de schimb - afișare, trafic.

Este vorba despre o componentă eminamente cantitativă, cu care eu personal nu sunt de acord. Am spus-o de multe ori, inainte și o voi spune și după pandemie. Am fost și eu de partea greșită a istoriei până acum 5-6 ani, când încă ziceam că publicul trebuie să primească ce vrea. 

M-am mai gândit și am ajuns la concluzia că este fundamental greșit. E greșit pentru că se nasc monștri, se nasc site-urile acestea de clickbait oribil, la fel cum se nasc și emisiuni tabloide absolut oripilante care vânează doar asta. 

Cum ajuns piața aici: Este problema noastră a tuturor că aceasta este singura monedă indiscutabilă. Faptul că am ajuns ca asta să fie singura monedă indiscutabilă e o problemă. Este o problemă a noastră ca și clienți, care am alegat tot timpul după prețul cel mai mic și cantitatea cea mai mare.

  • Este o problemă a noastră ca și agenții, care nu ne-am bătut mai mult cu clienții și cu piața ca să ducem și criterii calitative. 
  • Este și problema noastră ca publisheri și regii că am acceptat. 
  • Este și problema noastră ca cititori, ca și consumatori de media că ne instalăm ad-blockere sau pentru că nu plătim pentru conținut de calitate. 
  • Să ne uităm onest în oglindă. De ce am ajuns în acest rahat în care contează doar audiența? 

Aici industria media se aseamănă cu politica. Nu ne interesează neaparat altceva decât să câștigăm acest concurs de popularitate, să avem atenție cât mai multă și să vindem cât mai mult, orice, indiferent cât e de sănătos sau nu. 

Faptul că singurul criteriu indiscutabil, traficul, la care ne-am putut raporta și s-au putut raporta guvernanții și toată industria este aiurea. Este cea mai bună variantă proastă posibilă. 

Citește și: BANI PENTRU PRESĂ. Grupul Intact, cei mai mulți bani de la Guvern: peste 3,2 milioane de euro. Grupul ProSport, Cancan și Gândul, primul la online. Lista parțială a contractelor. Cine și cât ia?

 

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Trimite un comentariu