Skip to main content

Schimbări majore în Ordonanța bani pentru presă: încă 10 milioane în plus. Prețuri mai mari pentru TV, dar și pentru online. Campania, prelungită

 
Schimbări majore în Ordonanța bani pentru presă: încă 10 milioane în plus. Prețuri mai mari pentru TV, dar și pentru online. Campania, prelungită
Foto: Pexels.com

Schimbări majore în Ordonanța bani pentru presă, adoptată azi de Parlament. Față de varianța inițială aprobată de Guvern, sunt aduse multe modificări importante.

Una dintre ele: bugetul a fost mărit cu 10 milioane de euro. Cum? Înainte, era 40 de milioane de euro TVA inclus, acum sunt 40 de milioane de euro fără TVA. O alta: pe durata campaniei, instituțiile media nu au voie să concedieze angajați.

Publicitate

Pe scurt, posturile TV, dar și site-urile, vor încasa mai mulți bani după noile modificări. În plus, campania se prelungește până la sfârșitul anului (31 decembrie 2020), astfel că plafonul maxim de 40 de milioane de euro (bani fără TVA) va fi mai ușor de atins (până acum, nici jumătate din bani nu se cheltuiau).

Prețul pentru difuzările TV, dar și cel pentru online, va fi mai mare dacă angajează oameni noi. La online, prețul diferă și în funcție de numărul de angajați.

Alt amănunt important: instituțiile media se pot înscrie în campanie și de acum înainte, până pe 31 octombrie.

Schimbările din Ordonanță au venit după o serie de întâlniri cu reprezentanți ai asociațiilor industriei de media și ai presei inițiate de Lucian Romașcanu, președintele Comisiei pentru Cultură și MassMedia din Senat.

Paginademedia.ro vă prezintă principalele modificări aduse de ordonanță după ce a aprobat-o Parlamentul:

  • Mai mulți bani. bugetul total al campaniei este de 200.000.000 de lei (40 de milioane de euro) exclus TVA. Înainte era cu TVA inclus
  • Campanie mai lungă. Durata campaniilor de informare se prelungește până la 31 decembrie 2020 (și vor fi trei campanii de informare lunar).
  • Posibilitate de prelungire. Campania ar putea fi prelungită și după data de 31 decembrie 2020 "în funcție de necesitățile de informare publică în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19 și de necesitățile de promovare a produselor și serviciilor românești pentru reluarea activității economice.”"
  • Interzis concedierile. În perioada contractului, "angajatorul să nu rezilieze din voință proprie niciun contract de muncă și să nu rezilieze unilateral niciun contract de drepturi de autor".
  • Preț mai mare pe TV. Posturile de televiziune au ieșit din noua formulă a ordonanței cu un preț mai mare pe punctul de audiență: 570 de lei este punctul de audiență, față de 450 de lei în varianta Guvernului.

Foarte IMPORTANT: prețul pentru punctul de audiență crește cu 1% pentru fiecare nou angajat al televiziunii sau pentru fiecare concediat din cauza Covid și reangajat. Prețul maxim cu bonus nu poate depăși 627 de lei pe punctul de audiență.

Un calcul Paginademedia.ro arată că un post TV poate ajunge la acest preț de 627 de lei dacă angajează 10 de oameni.

  • Online - prețul poate ajunge triplu. Mai mulți angajați, preț mai mare pentru reclame. Prețul reclamelor online pornește de la 5 lei pe mia de afișări. O notă importantă: până acum reclama era limitată la 5 afișări pe unic, acum s-a majorat la 8 afișări pe unic (ceea ce înseamnă că vor accesa mai ușor bugetele. adică mai mulți bani).

Schimbarea radicală vine de la numărul de angajați. Numărul minim pentru a primi campania este de doi angajați, iar la fiecare zece angajați în plus prețul crește cu 1 leu pe mia de afișări. Adică: 6 lei la 12 angajați, 7 lei la 22 de angajați și tot așa.

Un alt bonus pentru online: 1 leu pentru fiecare nou angajat sau angajat concediat repus în drepturi.

Prețul maxim cu bonus inclus nu poate depăși 15 lei pe mia de afișări.

Pragul maxim pentru un site a fost mărit la 200.000 de lei. Până acum era de 150.000 de lei. 

Pot fi puse cel mult două reclame pe pagină, în primele trei ecrane.

  • Categorie nouă. A fost introdusă o categorie nouă: posturi TV tematice naționale nemăsurate. Astfel, pot intra în campanie și posturi ca Agro TV sau Medica TV. Prețul: 100 de lei pe spot.
  • Spoturi dar și filme de promovare. Altă noutate este, pe lângă spoturile de până acum, existența a trei campani lunare, care vor include și "materiale non-comerciale pentru promovarea următoarelor industrii românești: turism, industria IT, agricultură și zootehnie, industria auto, care vor fi difuzate în limba română și în mediul online înlimbi de circulație internațională precum engleză, franceză și germană.”

Vezi modificările votate de Parlament pe Ordonanță, aici

Cum sunt repartizați banii în prezent? Grupul Intact, cei mai mulți bani. Grupul ProSport, Cancan și Gândul, primul la online

Până acum, pe formula adoptată de Guvern, cei mai mulți bani (plafonul maxim) a fost aprobat pentru grupul Intact: peste 3,3 milioane de euro pe durata celor patru luni de campanie, prin Antena 1, Antena 3, Antena Stars, Radio ZU, dar și prin Jurnalul Național și site-urile grupului.

Grupul Pro TV (TV plus online) are în jur de 1,8 milioane.

La online, cei mai mulți bani - jumătate de milion de euro pentru cele patru luni - se duc către grupul lui Radu Budeanu (prin două firme), care are site-urile prosport.ro (cu secțiunea tacataca.ro, axată pe generarea de clickuri, de care Paginademedia.ro a scris în trecut), gândul și cancan.ro.

Cifrele însă vor putea fi mai mari, în noile condiții, în care prețurile au fost mărite, pe de o parte și, pe de altă parte, perioada campaniei a fost prelungită.

Vezi situația împărțirii inițiale a banilor, pe TV, radio, online și presa scrisă, după forma adoptată de Guvern, aici


Citește și: BANI PENTRU PRESĂ. Grupul Intact, cei mai mulți bani de la Guvern: peste 3,2 milioane de euro. Grupul ProSport, Cancan și Gândul, primul la online. Lista parțială a contractelor. Cine și cât ia?


Citește și: BANI PENTRU PRESĂ. Ce spun despre campania Guvernului Pătraru, Ciutacu, Tolontan, Dobrovolschi sau Alice Iacobescu


Citește și: Bani pentru presă. Textul final al Ordonanței. 15 mai, data de start a campaniei Guvernului


Citește și: Guvernul a aprobat. Va da 40 de milioane de euro pentru presă. Jumătate pentru TV. Ce face presa pentru acești bani? Totul despre cum se vor aloca banii

Citește și: BANI PENTRU PRESĂ. Lista completă cu companiile media care s-au înscris. Cine a aplicat pentru bani de la Guvern? Nici 10% nu au documentele complete


Citește și: Bani pentru presă. Textul final al Ordonanței. 15 mai, data de start a campaniei Guvernului


Citește și: Guvernul a aprobat. Va da 40 de milioane de euro pentru presă. Jumătate pentru TV. Ce face presa pentru acești bani? Totul despre cum se vor aloca banii

 

 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • Șpagă pentru presă, televiziuni și saituri internet, ca să facă propagandă pentru politica covid a guvernului. Și șpaga o plătim noi, contribuabilii.
  • Apare, brusc şi pe nepusă masă, o boală nouă. Una suficient de serioasă cât să n-o ignori, dar nici pe departe una apocaliptică, de aşa manieră încât să transformi întreaga planetă într-un gulag. Dar ce să vezi, exact asta fac statele de mai peste tot. În presa mainstream, jale şi teroare, breaking news şi disperare. Sigur, pierd şi ei bani, dar imediat le sare în ajutor statul, din banii publici. Şi circul continuă. Iar omul simplu, sub barajul terorii media, tace şi înghite.

    Unul dintre pilonii fascismului îl reprezintă contopirea puterii statului cu cea a corporaţiilor. În ce măsură există vreo corelare între primul şi cel de-al doilea paragraf, dvs. decideţi.
  • De ce să dai bani pentru online? Ei oricum fac bani și dacă este pandemie sau nu, n-am văzut încă un site care să taie din salarii sau să-și oprească activitatea din cauza pandemiei.
  • Mai trebuie pusă o condiție. Sa nu se plătească bani celor care au tăiat din salarii sau celor care o vor face. Nu doar concedieri.

Trimite un comentariu