Skip to main content

Studiu Starcom: cât de influenți sunt influencerii? Nimic în studiu despre marcare și respectarea regulilor de „bune practici"

 
Studiu Starcom: cât de influenți sunt influencerii? Nimic în studiu despre marcare și respectarea regulilor de „bune practici"

Un nou studiu despre influenceri lansat de agenția Starcom. Una dintre concluzii arată că „influencerii ar trebui să promoveze un stil de viață sănătos, să încurajeze spiritul civic, să îi inspire și să aibă o componentă educativă”, potrivit datelor InfluenceMe 2020. 

Publicitate

Studiul vorbește, în mare parte, despre beneficiile pe care le aduc influencerii în campaniile pe care le comunică în online.

„Influencerii au fost și rămân niște vectori de empatie și autenticitate, cu condiția să fie corect selectați și să ofere un conținut relevant pentru comunitate”, arată o altă concluzie. 

Cât se regăsește în studiul modul în care se respectă bunele practici - cele din Codul de bune practici în influencer marketing?

Nu se regăsește. De ce? Mai jos, în articol.

În România există, încă, foarte mulți creatori de conținut (unde intră cei care postează pe Facebook, Instagram sau YouTube) care nu își marchează publicitatea, deși industria, prin IAB România și 2Performant, a adoptat un Cod de bune practici în influencer marketing

Iar una dintre principalele reguli pe care ar trebui să o respecte influencerii este exact acesta: să marcheze publicitatea. Clar, la începutul materialelor.

Există deja foarte multe exemple, despre care Paginademedia.ro a relatat de-a lungul timpului, de influenceri care nu își marchează conținutul publicitar. Printre exemple amintim: cazul ceaiului de slăbit promovat de zeci de vedete (dintre care doar unul a marcat: Adelina Pestrițu), cazul Andreei Marin care a lăudat un centru medical, dar nu a spus că avea contract cu Primăria care le administra, cazul PlushBio sau cazul vloggerului Colo

Studiul nu face nicio referire la astfel de situații.

Paginademedia.ro a trimis și o întrebare către autorii studiului cu privire la acest aspect: De ce nu s-a luat în calcul și respectarea codului de bune practici?

Cu au răspuns la realizatorii studiului?

Starcom: "Rezultatele studiului InfluenceMe sunt complementare acestui cod. Definitia din cod se axeaza pe reactiile imediate pe care influencerii le pot genera, definitia Starcom ia in calcul rolul mai amplu al influencerilor, si anume acela de a schimba comportamente, de a fi o sursa de inspiratie sau o autoritate. Noi am definit influencerii si am masurat fenomenul descris astfel de trei ani de zile (dupa alti cinci ani de studii care ne-au dus in directia acestei definitii). O schimbare a definitiei dupa aparitia ghidului IAB si 2Performant nu este nici necesara, nici benefica analizei, intrucat datele nu ar mai putea fi comparabile cu cele din trecut.

Studiul Starcom masoara campaniile cu influenceri la nivel de eficienta pentru indeplinirea obiectivelor de marketing, punand intr-un context mai amplu rezultatele acestor campanii, furnizand observatii si insight-uri despre cum putem imbunatati rezultatele pe intregul parcurs al conversiei (fie ca vorbim despre perceptie, fie ca vorbim despre intentie de cumparare sau chiar achizitie).

Răspunsul pe larg, la finalul articolului.

Înainte, principalele concluzii ale studiului InfluenceMe:

- Principala concluzie a studiului este că, într-un univers lipsit de predictibilitate și marcat de o continuă schimbare și adaptare, campaniile de influencer marketing au crescut notorietatea brandurilor și au generat o serie de schimbări atitudinale ale consumatorilor

- În 2020, intenția de cumpărare este influențată de campaniile cu influenceri care au în focus prezentarea utilității produsului, prezența unui expert pentru credibilitate și validarea calității, precum și campaniile care au o componentă de „concurs cu premii”.

- Rolul campaniilor cu influenceri: 6 din 10 utilizatori de internet au declarat că influencerii ar trebui să promoveze un stil de viață sănătos, să încurajeze spiritul civic, să îi inspire și să aibă o componentă educativă.

- Impactul campaniilor cu influenceri: Majoritatea campaniilor de anul acesta amplifică indicatorul de notorietate a brandurilor, iar scoring-ul cel mai bun îl înregistrează campaniile care au o comunicare consistentă, continuă și care aduc ceva util sau inspirațional consumatorului.

- Evenimentele digitale, ca alternative ale experiențelor offline ante-pandemice sunt cele care stârnesc curiozitatea și care stimulează research-ul. Totodată, campaniile cu un număr mai mare de influenceri (care au capacitatea de a ajunge la audiențe complementare), cu focus pe produs, servicii sau utilitate, propulsează brandul în topul preferințelor consumatorului.

- Brand loyalty și Brand love: Aceștia sunt indicatorii care anul acesta reflectă în primul rând onestitatea, originalitatea și asumarea brandurilor. Este vorba despre o loialitate în oglindă care definește relația „brand-consumator”. Brandurile care au construit campanii inspiraționale, care au comunicat constant și care au trecut testul relevanței și autenticității sunt cele care au înregistrat evaluările cele mai bune.

- Exemplele cele mai pertinente sunt podcast-urile, evenimentele digitale și campaniile care au venit cu mesaje utile și relevante în actualul context.

- Cu toate că indicatorii de brand din campaniile cu influenceri și-au păstrat tendința ascendentă, valorile lor au fost în scădere față de 2019. Acest lucru se explică în special prin scăderea bugetelor de media investite în campanii și, automat, prin restrângerea audiențelor consacrate și a notorietății reziduale pe care o generau campaniile tradiționale de media, arată o altă concluzie. 

Studiul a fost realizat în perioada septembrie – noiembrie, pe un eșantion de 1.200 de respondenți, cu vârsta de peste 18 ani, care locuiesc în mediul urban, iar rezultatele au fost prezentate în premieră în cadrul Influencer Marketing Conference.

Ajuns la cea de-a opta ediție, materialul investighează măsura în care consumatorii români răspund la campaniile cu influenceri în noul context social, dar și modul în care indicatorii brandurilor sunt impactați prin componenta de influencer marketing, spun reprezentanții Starcom. 

Răspunsul Starcom la întrebarea Paginademedia.ro "De ce nu a fost luat în calcul Codul de bune practici":

Studiul InfluenceMe are o istorie de 8 ani in industrie si o echipa multi-disciplinar dezvoltata, care de-a lungul anilor a privit fenomenul holistic, prin lentilele fiecarui stakeholder al comunicarii. Aceasta abordare ne-a permis plasarea intr-o zona tehnocrata, din care sa putem observa influencer marketing-ul atat la nivel micro (implementarea propriu-zisa a campaniilor), cat si la nivel macro (schimbarile calitative si cantitative generate in mixul de comunicare).

Abordarea Starcom

Rezultatele studiului InfluenceMe sunt complementare acestui cod. Daca prin cod putem masura uniform campaniile cu influenceri la nivel de social media KPIs, studiul Starcom masoara campaniile cu influenceri la nivel de eficienta pentru indeplinirea obiectivelor de marketing, punand intr-un context mai amplu rezultatele acestor campanii, furnizand observatii si insight-uri despre cum putem imbunatati rezultatele pe intregul parcurs al conversiei (fie ca vorbim despre perceptie, fie ca vorbim despre intentie de cumparare sau chiar achizitie).

Asa cum am demonstrat de-a lungul anilor, strategia de comunicare este un proces complex care nu poate fi redus la cateva retete si nici uniformizat printr-un mod-standard de urmarire.

Chiar si definitiile influencerilor din cod si din studiu sunt complementare.

Definitia din cod se axeaza pe reactiile imediate pe care influencerii le pot genera, definitia Starcom ia in calcul rolul mai amplu al influencerilor, si anume acela de a schimba comportamente, de a fi o sursa de inspiratie sau o autoritate. Noi am definit influencerii si am masurat fenomenul descris astfel de trei ani de zile (dupa alti cinci ani de studii care ne-au dus in directia acestei definitii). O schimbare a definitiei dupa aparitia ghidului IAB si 2Performant nu este nici necesara, nici benefica analizei, intrucat datele nu ar mai putea fi comparabile cu cele din trecut.

Reluam mai jos si definitiile influencerilor, pentru a fi usor de observat complementaritatea:

In cod:

Influencerii sunt acele persoane care au potențialul de a crea engagement, de a stimula conversația și/sau influența decizia de a cumpăra produse/servicii pentru un public țintă. Aceste persoane pot varia de la celebrități la profiluri mai puțin cunoscute într-un cadru general, dar recunoscute în nișa lor mai specializată (de exemplu, diferența dintre un blogger cu un număr mare de urmăritori față de un individ cu un grup mic de urmăritori, dar cu mare influență în rândul unui grup de colegi).

In studiul InfluenceMe:

O persoană urmarită de un numar ridicat de utilizatori social media, care are puterea de a influența comportamentele acestora, reprezentând o sursă de inspirație, de referință sau de autoritate, precum: celebrități convenționale (cântăreți, actori, prezentatori, etc), persoane cu expertiză într-un anumit domeniu profesional (editori, IT, software, sănătate, etc) sau persoane fără un statut distinct, care oferă în mod constant informații de interes pentru cei care îi urmăresc.

 

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Comentarii

  • Nu , o sa ne spui postac invidios

    Dar tu de audientele de vineri sambata si duminica de saptamana trecuta nu ne zici nimic? Esti invidios? A sters pe jos Pro TV cu Antenuta ta. Nu ceri audientele?
  • Să reamintim că pe net iumor domina

    Dar la televizor, nu! Mereu sub filme vechi. Plangi de oftica nu?
    Iar pe Facebook si la TV , domina Romanii au talent cu mult. Spulbera tot!
  • Vad intamplator, ca nu ii urmaresc, cate un mare influencer cum "recomanda" cate un produs. Sigur produsul respectiv il pun pe lista neagra. Cam asa ma influenteaza pe mine.
  • Pacat ca exista o gramada de departamente de marketing populate cu oameni mai putin inteligenti (ca sa ma exprim elegant), care nu stiu sa se uite la cifre si nici sa le interpreteze. Daca ar sti, ar vedea o conversie situata undeva spre 0. E pe duca si povestea cu influencereala, oricum, eu daca as fi in locul astora mi-as face business-uri pe banda rulanta pt. ca nu mai merge mult treaba, pe-afara sunt la putere acum micro-influencerii si alte chestii foarte, foarte interesante, care vor ajunge si la noi cat de curand.

Trimite un comentariu