Skip to main content

A murit Silvio Berlusconi, cel mai controversat politician şi mogul al Italiei. Imperiul său, explicat în presa internaţională

 
A murit Silvio Berlusconi, cel mai controversat politician şi mogul al Italiei. Imperiul său, explicat în presa internaţională

Silvio Berlusconi, fostul prim-ministru (în trei mandate) al Italiei şi mogul miliardar, a încetat din viaţă în data de 12 iunie, la vârsta de 86 de ani. Potrivit Reuters, acesta „controla un imperiu diversificat de afaceri prin intermediul holdingului familial Fininvest şi a mai multor companii conexe”. Forbes a apreciat că averea sa se ridicase, în 2011, 7,8 miliarde de dolari, plasându-l pe locul 118 în topul celor mai bogaţi oameni din lume.

Publicitate

Silvio Berlusconi, unul dintre cei mai cunoscuţi şi influenţi oameni de afaceri din Italia, a construit un adevărat imperiu media care a avut un impact major asupra societăţii şi politicii italiene. De-a lungul anilor, Berlusconi a reuşit să controleze o mare parte din media italiană, consolidându-şi puterea şi influenţa în mod considerabil.

În anii ’80, Berlusconi a fondat compania Mediaset, care a devenit unul dintre cele mai importante grupuri media din Italia. Aceasta includea trei canale de televiziune naţionale (Canale 5, Italia 1 şi Retequattro), precum şi alte platforme media, cum ar fi publicaţii, posturi de radio şi studiouri de producţie. Prin intermediul acestor canale, Berlusconi a avut acces direct la milioane de telespectatori şi a putut influenţa opinia publică într-o măsură semnificativă.

Cu toate acestea, influenţa sa nu se rezuma doar la televiziune. Berlusconi a intrat şi în sfera politică, devenind prim-ministru al Italiei de trei ori, între 1994 şi 2011. Această dublă calitate de om de afaceri şi lider politic i-a permis să-şi promoveze agenda personală şi să-şi consolideze puterea în mod eficient. Prin intermediul controlului său asupra mass-media, a reuşit să-şi promoveze imaginea şi să-şi susţină partidul, Forza Italia, în campaniile electorale.

Criticii lui Berlusconi susţin că imperiul său media a avut un impact negativ asupra democraţiei şi independenţei presei în Italia. Controlul său asupra mass-media a ridicat preocupări legate de libertatea presei. De asemenea, a existat şi îngrijorarea că Berlusconi folosea platformele media pentru a-şi promova interesele personale şi pentru a influenţa politicul în favoarea sa.

Cu toate acestea, susţinătorii lui Berlusconi consideră că imperiul său media a fost rezultatul spiritului antreprenorial şi al abilităţilor sale de lider. Ei afirmă că succesul său în lumea afacerilor şi în politică este un rezultat al capacităţii sale de a-şi construi şi gestiona eficient companiile media.

Indiferent de opiniile diferite, imperiul media construit de Silvio Berlusconi a avut un impact profund asupra societăţii italiene şi asupra scenei politice. Acesta a fost un actor important în formarea opiniei publice şi a jucat un rol semnificativ în politica italiană timp de decenii. Este un exemplu elocvent al interacţiunii dintre mediul media şi sfera politică şi ridica întrebări importante legate de influenţa şi responsabilitatea media într-o democraţie.

Astfel, imperiul media construit de Silvio Berlusconi rămâne un subiect de dezbatere şi analiză în ceea ce priveşte impactul său asupra societăţii italiene şi asupra relaţiei dintre media şi putere.

Evoluţia imperiului, cu afaceri şi în media, construit de Silvio Berlusconi

  • FININVEST

Silvio Berlusconi a devenit cunoscut în anii ’80, când a pus bazele a ceea ce avea să devină un adevărat imperiu media, şi ca proprietar al clubului de fotbal AC Milan. A utilizat Fininvest, o companie deţinută de familie cu active în valoare de 4,9 miliarde de euro (5,3 miliarde de dolari), la sfârşitul anului 2021, pentru a-şi gestiona interesele.

Înainte de moartea sa, Silvio Berlusconi deţinea 61,3% din Fininvest, în timp ce Pier Silvio şi Marina Berlusconi, cei doi copii din primul său mariaj, deţineau fiecare o participaţie de 7,65%.

Barbara, Eleonora şi Luigi Berlusconi, ceilalţi trei copii, deţineau împreună 21,42% din Fininvest.

Marina Berlusconi a fost preşedintele Fininvest începând din 2005.

  • MEDIAFOREUROPE (MFE)

Fostul Mediaset, cel mai important post de televiziune comercial din Italia, MediaForEurope (MFE) (MFEB.MI), este controlat de Fininvest, care deţine o participaţie de 48%. Directorul general este Pier Silvio Berlusconi.

Acesta operează canale de televiziune gratuite, precum şi servicii de streaming în Italia şi în Spania. Deţine, de asemenea, compania de producţie şi distribuţie de filme Medusa şi deţine o participaţie de 40% în grupul italian privat de turnuri de emisie EI Towers.

MFE a înregistrat venituri de 2,9 miliarde de euro în 2021.

Este cel mai mare investitor în grupul german de televiziune ProSiebenSat.1Media (PSMGn.DE), deţinând o participaţie de 29,9%.

Gigantul media francez Vivendi (VIV.PA) deţine aproximativ 23% din MFE, în principal prin intermediul unui trust denumit Simon Fiduciaria.

  • MONDADORI

Fininvest deţine 53% din principalul editor din Italia, Mondadori, care domină piaţa internă a cărţilor.

Marina Berlusconi este preşedinta Mondadori din 2003. Ea este, de asemenea, membru în consiliul MFE.

  • BANCA MEDIOLANUM

Fininvest deţine o participaţie de 30% în Banca Mediolanum, o companie italiană de administrare a activelor în valoare de 6 miliarde de euro.

  • AC MONZA

După vânzarea AC Milan în 2017 într-o tranzacţie de 740 de milioane de euro, Fininvest a cumpărat clubul de fotbal mai mic AC Monza în anul următor. Echipa a promovat în liga Serie A din Italia în 2022 pentru prima dată şi a încheiat sezonul de debut în mijlocul clasamentului.

Cine a fost Silvio Berlusconi

Născut la 29 septembrie 1936, în Milano (Italia), Silvio Berlusconi a fost un om de afaceri şi un fost politician italian, cunoscut mai ales pentru cariera sa în mediul media şi pentru mandatele sale ca prim-ministru al Italiei.

Silvio Berlusconi a început ca antreprenor în domeniul construcţiilor şi imobiliar, iar ulterior şi-a extins afacerile în industria media.

În anii ’80, a fondat compania de televiziune privată Fininvest (astăzi Mediaset), care a devenit un important conglomerat media din Italia, cu televiziune, presă scrisă şi radio.

Cu ajutorul acestui imperiu media, Berlusconi a reuşit să-şi consolideze puterea şi influenţa în sfera politică.

În 1994, a intrat în politică şi a înfiinţat partidul Forza Italia. În acelaşi an, a devenit prim-ministru al Italiei pentru prima dată. A urmat o perioadă de instabilitate politică, în care Berlusconi a avut mai multe mandate ca prim-ministru, între 1994 şi 1995, între 2001 şi 2006 şi între 2008 şi 2011.

În timpul mandatelor sale, Berlusconi a promovat o serie de reforme economice şi politice, dar şi a fost implicat în mai multe scandaluri. Criticii săi l-au acuzat de corupţie, abuz de putere şi conflict de interese, în special în legătură cu controlul său asupra mass-media şi cu relaţiile sale cu lumea afacerilor.

Berlusconi a fost un personaj polarizant şi controversat în politica italiană. Susţinătorii săi l-au admirat pentru abilităţile sale de lider şi pentru eforturile sale de a revitaliza economia Italiei. În schimb, criticii săi l-au criticat pentru comportamentul său flamboaiant şi pentru influenţa sa considerabilă asupra mass-media şi sistemului judiciar.

După încheierea mandatului său ca prim-ministru în 2011, Berlusconi a fost implicat în diferite procese judiciare şi a suferit o serie de înfrângeri politice. Cu toate acestea, el a rămas un personaj important în peisajul politic italian şi a continuat să joace un rol în partidul Forza Italia.

În ciuda controverselor şi adversităţilor, Silvio Berlusconi a lăsat o amprentă semnificativă asupra politicii şi societăţii italiene. Cariera sa în afaceri şi politică rămâne un subiect de discuţie şi de analiză în ceea ce priveşte influenţa sa asupra Italiei şi relaţia dintre mediul de afaceri şi politică.

Revista Forbes l-a numit, în 2002, „ca cea mai prosperă persoană din Italia”, estimând că averea sa se ridică la 7,2 miliarde de dolari. În 2011 averea sa a fost din nou estimată, de data aceasta la 7,8 miliarde de dolari, Forbes plasându-l pe locul 118 în lume.

Autor: Anca Bejan anca.bejanpaginademedia.ro
viewscnt

sus