Skip to main content

„Relaţia toxică” a presei cu partidele politice s-ar putea schimba în mod semnificativ. Ce s-ar putea întâmpla dacă site-urile nu vor marca publicitatea politică

 
Foto: Recorder
Foto: Recorder

Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente (AEP), Florin-Constantin Mituleţu-Buică, anunţă noi modificări la legea finanţării partidelor politice, iar toate contractele cu presa ar urma să devină publice, ulterior mai multor critici venite din partea societăţii civile.

Publicitate

Astfel, site-urile ar purea fi obligate să marcheze distinct articolele plătite de către partidele politice, iar în cazul în care nu o fac, vor fi amendate cu minim 35.000 de lei per articol nemarcat.

Obligatoriu va fi un semn distinct, minim un P, [...] dar vom stabili prin hotărâre dacă va fi detaliat pe diverse tipuri de publicitate” afirmă şeful AEP, într-un interviu pentru Europa Liberă.

Acesta precizează că vor exista „mai multe sancţiuni” şi vor trebui sesizate „mai multe autorităţi”, în cazul în care furnizorii de servicii de publicitate politică, precum site-urile web, vor continua să nu îşi distingă diferit materialele plătite politic.

De ce nu a intervenit AEP „mai repede”?

Întrebat de jurnalistul Cristian Andrei de ce instituţia pe care o conduce nu a intervenit „mai repede” pentru a tranşa „relaţia toxică” cauzată de contractele de publicitate dintre partidele politice şi presă care nu au fost făcute publice, preşedintele AEP spune că situaţia e „criticabilă” la nivelul întregii Uniuni Europene, şi că oricum am fi deja obligaţi să reglementăm marcarea publicităţii politice, conform ultimei forme al unui Regulament în acest sens al Comisiei Europene, aşa că vom fi „cu un pas înainte”.

Situaţia este criticabilă la nivelul UE, avem Regulamentul în lucru, dezbatere privind marcarea publicităţii politice şi publicitatea politică la nivel european. Autoritatea a aşteptat acest material de lucru, acum avem aproape regulamentul final.

Ultima formă spune că va fi obligatorie de către toate statele membre, deci avem un moment de plecare, proiectul de regulament. Noi suntem cu un pas înainte, vom reglementa acest lucru. Când Regulamentul va fi aplicabil noi vom avea marcarea publicităţii politice în mod obligatoriu”, a mai precizat Florin-Constantin Mituleţu-Buică.

Ce urmează pentru noua lege a finanţării partidelor politice şi cine îl va susţine în Parlament în actuala formă

Proiectul pentru modificarea Legii cu nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, aflat în prezent în dezbatere publică, urmează să fie trimis către Guvern şi Parlament, acolo unde ar putea avea parte de modificări substanţiale.

„E un proiect de lege, noi îl trimitem pe procedură legală către Guvern, Guvernul îl va trimite în Parlament. Va fi adoptat de cele două camere, Senat, Camera Deputaţilor şi va deveni lege în forma finală adoptată de către Parlament”, precizează şeful AEP, care detaliază că există, „de principiu”, un „agreement” în prezent cu partidele politice inclusiv în privinţa noii obligaţii ca acestea să raporteze lunar toate contractele cu presa.

Centrul pentru Inovare Publică şi Expert Forum, cu susţinerea Coaliţiei Cod Electoral ACUM!, solicită AEP transparenţă „reală” în finanţarea partidelor politice şi pun sub semnul întrebării chiar „buna credinţă” a instituţiei, după ce AEP a propus inclusiv eliminarea Curţii de Conturi din controlul modului în care partidele politice folosesc banii publici. Detalii aici.

Autor: Alexandru Aruşilor alexandru.arusilorpaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Dragos Dragos
    abc+, pana acum ziceam de mile sau R ca sunt toxici, dar se pare ca unii vor cu tot dinadinsul sa se faca de ras....sau poate sunt pusi taman de partide sa faca "valuri" pe aici, ca sa nu mai zic ca Moscova inca are trolii activi. Am ajuns sa-l regret pe mile. Ala cel putin scria doar 3-4 vorbe si alea prost, dar sunt altii sunt in stare sa scrie adevarate romane intelese doar de ei.
  • abc+ abc+
    @Dragos, degeaba îl trimiți pe acest Bam să citească, că degeaba citește despre jurnalism dacă nu pricepe nimic.

    Cel mai bine ar fi ca partidele să nu mai investească bani în publicitate și să pună mâna la treabă în folosul românilor. Sau cine știe, unii ca acest “Bam” preferă ca partidele să dea sute de mii de euro pentru pub în loc să le crească lor veniturilor și să beneficieze de un trai mai bun. (La ce idei are, nici nu vreau să mă gândesc ce viață are acest individ inutil)
  • Dragos Dragos
    Bine punctat, Catalin. B.A.M, oamenii nu sunt atat de naivi precum lasi sa se inteleaga. Partidele oricum baga bani si acum, chiar daca publicitatea nu e marcata. Cititorii nu vor disparea, crede-ma. Mai degraba se impart intre cei pro sau contra unui partid sau altul. Cum poti sa accepti ca publicitatea sa se faca la negru? Nu e normal pana la urma sa stim si noi unde se duc banii partidelor si din ce traiesc ziarele? Cumva televiziunile duc lipsa de telespectatori pentru ca au reclame? Nu cumva in campania electorala exista publicitate electorala pe toate posturile tv? Publicitatea asta a facut ca ele sa fie mai putin vizionate? Daca da, ai ceva dovezi in sensul asta? Iti reamintesc (daca vei, convinge-te la urmatoarele alegeri) ca publicitatea electorala a existat si-n trecut pe site-uri si nici acolo n-am observat vreo scadere a traficului, deci, care e baiul? Te rog, studiaza cu atentie fenomenul, pentru ca mai mereu pari a fi Gica Contra cand vine vorba de presa sau CNA. Pana la urma asa cum pretindem factura sau bon fiscal pentru un bun pe care-l cumparam, asa trebuie sa stim si unde se duc banii partidelor pe care tot noi le finantam, fie ca vrem, fie ca nu din taxele si impozitele noastre. La fel si-n cazul presei, fie tv, radio, presa scrisa sau site-uri de stiri (si nu numai).
  • Catalin Catalin
    B. A. M., sper ca esti ironic in toate comentariile pe care le adaugi la aceasta postare, ca altfel e de rau. Cum am vrea sa se schimbe ceva in tara asta cu oamenii care gandesc ca tine? Vrei sa spui ca e ok ca partidele sa plateasca la negru bani presei? Si mai grav decat atat, iei apararea televiziunilor de propaganda. Repet, sper sa fii ironic.
  • B.A.M B.A.M
    Dragoș, o să mă rezum la 4 întrebări:
    -Cât la sută din cei care se informează din online vor mai da click pe un articol dacă e marcat ca publicitate?
    -Ce interes vor mai avea partidele să investească, dacă oamenii NU vor mai acceasa articolele, ca urmare a acestei inițiative?
    -Cum vor face respectivele site-uri să NU-și piardă prestigiul, pe model RTV/etc, ca urmare a afișării faptului că jurnalistul/redacția X SCRIE LA COMAMDĂ POLITICĂ?
    -Cum vor face față redacțiile pierderilor uriașe ca urmare a acestei inițiative?
  • Dragos Dragos
    B.A.M, iata ca nu sunt singurul care-ti atrage atentia ca scrii mult si prost. Daca toti jurnalistii ar hotari sa faca bani fara a face publicitate partidelor, ar putea foarte bine sa ceara bani pentru abonamente lunare sau anuale. Deci contra unei sume de bani sa citesti articole. Discutia e prea lunga pentru a o dezbate acum, insa da, site-urile pot face publicitate politica si sa o marcheze ca atare. Nu e nimic in neregula cu asta. Pana la urma publicitate electorala s-a facut si o sa se mai faca pe site-uri. De unde ai dedus tu ca o sa scada traficul pe aceste site-uri, daca o sa apara publicitatea electorala marcata pe ele? Publicitatea (aproape de orice fel) asigura traiul jurnalistilor. Nu interzice nimeni, de exemplu, Jurnalului National sa faca reclama PSD-ului, ca pana la urma banii se intorc in familie, stiindu-se legaturile trustului cu PSD-ul. La fel si-n cazul celorlalte partide. Oricum exista o fratie intre partide si presa, doar ca ar trebui sa se si impoziteze acele sume intrate de la partide, dar si ce bani cheltuiesc partidele pentru a-si face reclama. Nu vad absolut nimic rau in aceasta masura.
  • B.A.M B.A.M
    @Doru, ca să te lămuresc:
    NU lucrez în NICIO televiziune!
    Dar dacă tu crezi că site-urile pot trăi dintr-un trafic semnificativ redus (cauzat de viitorul marcaj), dintr-un prestigiu făcut praf, te felicit pentru puterea de a crede în UTOPII! (Mai ales că această poveste se va restrânge și asupra televiziunilor...)
    CONFUNZI tupeul cu o atitudine pesimistă (dar realistă)! Vedem ce va decide timpul! Eu, unul, NU-mi voi renega opinia deja exprimată!!!
    Eu chiar nu cred că românii vor împrățișa publicitatea marcată!!!! Iar acest lucru, odată introdus, va produce
    (atât imediat, cât și în timp) prejudicii financiare și de imagine grave!!!
    Dar repet... E DREPTUL TĂU SĂ CREZI ÎN UTOPII!!!
    P.S.
    Jurnaliștii sunt liberi să-si decidă locul de muncă (respectiv pot alege dintr-o publicație CU contracte semnate și o alta FĂRĂ, dacă o exista) și (eventual) salariul pentru care pot presta (CU sau FĂRĂ eventuale ingerințe politice)
  • R R
    Dati audientele din weekend nesimtitilor
  • Ha Ha
    B.A.M. cred că tot cu fete va rămâne emisiunea, dar nu mai sunt celebrități, DIN FERICIRE. Că au deschis casting
  • Doru Doru
    B A M, tu ai scris pe bune? Preferi indobitocirea decat liberatea? Preferi journalisti slugi, obedienti? Publicitatea electorala trebuie marcata. Nici nu are sens ce ai scris. Te doare capul ce explicatii ai dat toate nefondate. Fara suparare daca esti din cei ce primesc bani politic si te temi ca ramai fara, poate ar fi bine să deschizi ochii. Incredibil ce tupeu ai avut sa scrii asa ceva.
  • B.A.M B.A.M
    Cine i-a dat undă verde individului pentru a face acest lucru?!
    Acest demers VA DISTRUGE o parte însemnată din mass-media. "De ce?" vor întreba unii mai rupți de realitate...
    1)Odată cu marcarea acestei așa-zise publicitați electorale, traficul site-urilor în cauză VA SCĂDEA DRAMATIC!!!! (Românii NU au fost și NU vor fi adepții EXISTENȚEI publicității comerciale. Deci de ceea electorală nici nu mai are rost să vorbim!!!!) Astfel o parte importanta din venituri va scădea.
    2) Se poate deduce că odata cu scăderea traficului, bazinul de oameni cărora li se adresează un site va scădea. Ceea ce vor determina partidele să nu mai investească, de unde vor apărea iar pierderi...
    3) Ca tot nu erau de ajuns cele 2 efecte negative, în cazul televiziunilor care au site-uri, această decizie de a marca publicitatea online LE VA SCĂDEA DIN PRESTIGIU, rămânându-le 2 variante: fie renunță de tot la banii partidelor (ceea ce îi va FALIMENTA în timp), fie își vor sacrifica prestigiu pentru AMÂNAREA falimentului inevitabil!!!!

    Și iată cum am ajuns la marginea prăpastiei "datorită" unor dubioși care mimează jurnalismul și deontologia...
    Cu toate că, în modelul lor de țară (S.U.A.), acest lucru este acceptat. Astfel avem un post al democraților (CNN) și unul al republicanilor (FOX News).
    Și nimeni nu se plânge de acest lucru...
    P.S.
    @Ha, e tot varianta feminină?
    Dacă da...
    E tot cu vedete? Sau se întorc la fete normale (adică anonime)?
  • Ha Ha
    @abc+, oare poți pune sursa? Că pe site-ul postului nu au menționat nimic legat de difuzarea emisiunii pe Kanal D2

    Dacă chiar așa va fi, nu știu dacă va fi o decizie atât de inspirată, mai ales că pe Kanal D deja există un tronson umplut de reluări în daytime, și anume Jocul Cuvintelor
  • abc+ abc+
    @Ha, emisiunea o să fie exclusiv pe Kanal D2 — programul de zi
  • Ha Ha
    Kanal D a anunțat un nou sezon Bravo Ai Stil

    Bine că a rămas emisiunea la ei, că știți că erau speculații cum că ar ajunge pe Acasă

Trimite un comentariu

sus