Skip to main content

VIDEO. Codruţa Simina: jumătate din traficul pe care Google bagă reclame e din site-uri de fake şi dezinformare! Un nou episod EIDOS despre educaţia în media

 
VIDEO. Codruţa Simina: jumătate din traficul pe care Google bagă reclame e din site-uri de fake şi dezinformare! Un nou episod EIDOS despre educaţia în media

VIDEO. Concluzii de notat în ultimul episod al proiectului media EIDOS Talks:

Publicitate

48% din traficul pe care Google l-a livrat pe tot ceea ce a însemnat publicitate online, l-a livrat pe site-uri de conţinut fals şi dezinformare. Asta înseamnă că o mare parte din veniturile care s-au obţinut din publicitate s-au dus înspre acele entităţi (Codruţa Simina)

- ce diferenţă este între Fake News şi False News. Găina care a născut pui vii, unul dintre primele False News. False news sunt create fie din graba jurnalistului în redacţie de a da ştirea mai repede, pentru că o dă concurenţa altfel sau pentru a face trafic, în timp ce pentru fake news se poate spune că există o strategie, există obiective şi există bugete. (Marian Ionescu)

E nevoie de educaţie media chiar şi pentru tinerii jurnalişti - mai ales pentru cei care ajung în organizaţii media unde principiile etice ori valorile promovate sunt discutabile (Marian Peticilă)

Un episod EIDOS TALKS despre nevoia de educaţie media şi despre fake news. Cu Ioana Avădani, Codruţa Simina (PressOne) sau Marian Voicu (Veridica şi TVR)

Noul episod EIDOS Talks a fost lansat în online, pe data de 19 august. Dezbaterea s-a axat pe următorul subiect: „Despre necesitatea educaţiei media în şcoli, instituţii publice şi în societate.”

Moderatorul ediţiei a fost Vlad Tăuşance, manager de dezvoltare al Fundaţiei Friends for Friends, iar invitaţii erau: Ioana Avădani (director Centrul pentru Jurnalism Independent), Codruţa Simina (jurnalistă PressOne şi MisReport), Marian Voicu (jurnalist Veridica şi TVR), Mihai Peticilă (urnalist ProTV şi co-fondator EduPedu) şi Dragoş Iliescu (profesor universitar şi fondator BRIO).

„De ce e important jurnalismul făcut cu bună credinţă, cum funcţionează acesta, care este rolul jurnalismului în democraţie? Cum se pot distinge ştirile corecte de cele derutante ori false şi ce rol joacă noile proiecte media care se luptă cu acest flagel?”, au fost câteva dintre întrebările care şi-au găsit răspunsurile în această dezbatere.

Voicu: „False news sunt create fie din grabă, fie pentru trafic”

Jurnalistul Marian Voicu a vorbit despre diferenţa dintre false news şi fake news:„În limba română, traducerea pentru fake news şi false news este identică. Dar diferenţa este mare, ca şi pentru misinformation şi disinformation.

Din punctul meu de vedere, false news sunt create fie din graba jurnalistului în redacţie de a da ştirea mai repede, pentru că o dă concurenţa altfel sau pentru a face trafic. Şi găina care a născut pui vii este un exemplu celebru în presa românească, în timp ce pentru fake news se poate spune că există o strategie, există obiective şi există bugete.

Şi există o naraţiune mare pe care o deserveşti. Este ca o campanie militară.”

VIDEO. Marian Voicu - Diferenţa dintre fake news şi false news

De unde se finanţează site-urile de fake news? Codruţa Simina a citat un studiu relevant:

„Am citit un studiu săptămâna trecută care spunea că, în ultimul an, 48% din traficul pe care Google l-a livrat pe tot ceea ce a însemnat publicitate online, l-a livrat pe site-uri de conţinut fals şi dezinformare. Asta înseamnă că o mare parte din veniturile care s-au obţinut din publicitate s-au dus înspre acele entităţi.”

VIDEO. Codruţa Simina - „48% din traficul de pe Google, livrat pe site-uri cu conţinut fals”

Nevoia de educaţie media

Mihai Peticilă crede că educaţia media trebuie făcută zi de zi de jurnalişti:

„Apropo de presa independentă şi apropo de presiunea pe care se pune pe presa independentă, cred că cea mai mare nevoie din partea noastră, a presei independente, este să ne educăm publicul şi să putem să oferim şi informaţie despre ce e în spatele unei munci de jurnalist.

Adică dacă tu nu dai de cum faci lucrul ăla, dacă nu îţi pui contextul informaţiei integral, dacă tu nu explici ce ai făcut ca să ajungi la informaţiile respective, ci te obişnuieşti să dai un paragraf pentru că atât se citeşte. Dacă nu dai lucrurile astea, atunci lenea ta se transformă în lenea cititorului.”

Dezbaterea pleacă de la următoarea premisă:

„Tot mai des, vedem chiar oameni politici folosind sau distribuind ştiri false, iar în societate există o confuzie permanentă, tot mai serioasă, legată de ce e real şi ce nu.

Nevoia de educaţie media este acută pentru toate părţile implicate în dezbaterile publice, nu doar pentru tineri: e necesară pentru oameni care deţin funcţii în stat, pentru funcţionari publici şi cetăţenii care trebuie să voteze pe baza unor informaţii reale.

E nevoie de educaţie media chiar şi pentru tinerii jurnalişti - mai ales pentru cei care ajung în organizaţii media unde principiile etice ori valorile promovate sunt discutabile.”

VIDEO. EIDOS Talks | Ep. 4: Despre necesitatea educaţiei media în şcoli, instituţii publice şi în societate

EIDOS Talks e o co-producţie UPGRADE 100 şi EIDOS Foundation, realizată cu sprijinul UniCredit Bank şi al reprezentanţei Comisiei Europene în România. Din acelaşi demers a făcut parte şi seria de expoziţii World Press Photo 2021, ediţia a 10-a din România – care s-a desfăşurat anul aceasta la Bucureşti, Cluj şi Timişoara.

CITEŞTE ŞI: EIDOS TALKS. Dezbatere despre jurnalişti şi problemele presei. Cu Tolo, Voinea de la Recorder, Petrişor Obae şi Sergiu Toader (VIDEO)

CITEŞTE ŞI: EIDOS TALKS. Cum sunt compromise investigaţiile de presă? Cu Alex Nedea, Mirela Neag, Attila Biro şi Diana Oncioiu

CITEŞTE ŞI: Problemele presei în România. O emisiune cu Tolo, CTP şi Cosmin Savu, printre alţii. La TV şi online

Autor: Daniel Samoilă daniel.samoilapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Popa Popa
    Discutia aceasta serioasa despre presa intr-o tara care nu are presa e hilara…

Trimite un comentariu

sus