
An bun pentru piaţa de publicitate din România. În 2025, continuă "cursa" spre miliardul de euro, cursă întreruptă de criza din 2008. Câţi bani au fost în reclamele TV? Dar pe digital? Toate datele, conform celui mai proaspăt Media Factbook, studiu al pieţei realizat ca în fiecare an de agenţia Initiative.
Este singurul studiu de acest tip din piaţa de publicitate, făcut de Initiative anual, încă din 1997.
Total - încă puţin până la miliard
Anul 2025 totalizează aproape 850 de milioane de euro în publicitate, cifră care include toate suporturile media. Asta după ce în 2024 calculele arată 795 de milioane de euro.
De notat că 2024 a fost un an atipic cu Campionat European de Fotbal, Jocuri Olimpice şi alegeri în primăvară şi în toamnă. Toate evenimente cu bugete.
Chiar şi după 2024 special, 2025 menţine trendul crescptor al pieţei.
Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative România:
„Anul 2024 a confirmat că industria media din România are o capacitate remarcabilă de creştere continuând trendul ultimilor ani. Deşi 2025 vine cu mai multe incertitudini economice şi politice, estimările rămân pozitive.
Vom avea nevoie de şi mai multă adaptabilitate în alegerea mixului de media potrivit fiecărui brand, ţinând cont de ritmul rapid cu care se schimbă comportamentele de consum”
Banii de pe TV, digital, radio şi outdoor
Televiziunea atrage în continuare cei mai mulţi bani, dar digitalul vine puternic din urmă.
• TV: 408 milioane de euro (+11%) – conţinutul de calitate şi evenimentele sportive majore au dinamizat segmentul; pentru 2025 se estimează o creştere mai temperată de până în 5%, la o valoare a pieţei de 426 milioane de euro;
• Digital: 298 milioane de euro (+10%) în 2024 – cu investiţii majore în video şi social media; pentru 2025, se estimează o nouă creştere de +10% până la 327 milioane de euro;
• OOH: 47 milioane de euro (+12%) – peste estimările iniţiale din 2024, datorită cererii mari din categoria retail dar si a expansiunii DOOH; previziunile pentru 2025 indică o creştere de 5%, la 49 milioane de euro;
• Radio: 38 milioane de euro (+8%) în 2024, în creştere constantă; aşteptările pentru 2025 se situează în jurul valorii de 40 milioane de euro;
• Print: 4,5 milioane de euro (-10%), iar estimările pentru 2025 arată că ar urma să scadă cu încă 10% până la 4,1 milioane de euro.
Ce categorii au investit mai mult în reclame? Magazinele, creştere puternică
Retail-ul a fost din nou liderul pieţei în 2024, cu 28% din totalul veniturilor nete estimate (+25% faţă de 2023). A fost urmat de Healthcare, cu 17% (+10% faţă de 2023) şi Food&Beverages, cu o cotă de 12% (+14% faţă de anul anterior).
Estimările Initiative: 2025: anul prudenţei şi al reechilibrării media
După un an 2024 marcat de creşteri, 2025 se conturează ca un an de expansiune moderată, în contextul unui climat economic tensionat şi al instabilităţii politice prelungite, spune cei de la Initiative.
Ce mai zic despre 2025?
Deficitul bugetar ridicat şi întârzierea reformelor fiscale au afectat apetitul investiţional în prima parte a anului. Totuşi, estimările din Media Fact Book indică o creştere de 6,5% a pieţei totale de media, până la 847 milioane de euro, net, până la finalul anului.
În acest climat, brandurile îşi regândesc strategiile, pun accent mai mare pe eficienţă, targetare contextuală, conţinut local şi formate cu impact demonstrat (ex: video, performance media, retail media).
Mixul de media devine tot mai personalizat în funcţie de industrie, obiective şi comportamentul consumatorilor.
Foto: Dreamstime.com
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro