Skip to main content

Educaţia media, despre şi dinspre presă

 

Educaţia despre mass-media te ajută să-ţi pui întrebări despre ceea ce vezi la TV. A fost una dintre constatările dezbaterii Educaţie media în şcoli de azi, de la Rectoratul Universităţii Bucureşti. O a doua concluzie: educaţia media se poate face în două direcţii - educaţie despre presa tipărită, audiovizuală şi online, dar şi educaţie prin mass-media.

Publicitate

Profesori de liceu şi de la universităţi, reprezentanţi ai instituţiilor europene şi ai Agenţiei de Monitorizare a Presei (AMP) au căzut de acord că simţul critic în ceea ce priveşte presa de astăzi se dezvoltă doar prin educaţie.

"Educaţia digitală ne ajută să învăţăm cum să folosim uneltele tehnologice din jurul nostru, educaţia media ne face să ne punem întrebări despre modul în care folosim aceste unelte, modul în care ne uităm la televizor, tipul de influenţă al presei etc.", a declarat Niels Bekkhus, reprezentantul Comisiei Europene (CE). Educaţia media (media literacy) înseamnă căpătarea unui simţ critic în această lume modernă, în care presa ne bombardează cu mesaje uneori contradictorii, a explicat Bekkhus.

Reprezentantul CE a anunţat că există un termen-limită pentru lansarea raportului privind media literacy în statele membre ale Uniunii Europene - decembrie 2011. Acesta va fi rezultatul cercetărilor din fiecare ţară şi va fi reactualizat la fiecare trei ani.

Mircea Toma şi Nicoleta Fotiade au evidenţiat rezultatele implementării cursului opţional în licee "Competenţă în mass-media". Introdus în programa şcolară în anul 2000, cursul beneficiază acum de peste 120 de profesori de ştiinţe socio-umane specializaţi în predarea lui, pe baza unui manual elaborat tot de AMP.

Conform unui studiu realizat de AMP şi publicat în iunie 2008 (Evaluarea nivelului de competenţă în mass-media), mai mult de jumătate dintre cei care au răspuns consideră că, atât timp cât televiziunile oferă programe bune, nu contează cum sunt acestea finanţate. De asemenea, 45% din respondenţi cred sunt în acord parţial cu afirmaţia că "multe ştiri nu sunt adevărate, ci au doar rolul de a manipula populaţia". În concluziile raportului, se arată că persoanele intervievate cred că mass-media ar putea influenţa opiniile şi comportamentele indivizilor. Cât despre tineri, ei răstoarnă ierarhia încrederii: pentru ei, Internetul este mai credibil decît televiziunea.

(text de George Hari Popescu)

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

Trimite un comentariu