Skip to main content

Melissa și Vanessa, varianta italiană: Televiziunile din Italia, luate cu asalt de vrăjitori

 

Astrologi, prezicători şi alte vrăjitoare s-au răspândit pe televiziunile din Italia. Italienii creduli cheltuiesc între 30 şi 600 de euro pentru o şedinţă cu astfel de „specialişti”. Cei 13 milioane de italieni care se lasă vrăjiţi de personajele care se perindă la televizor au contribuit la o industrie ce ajunge la şase miliarde de euro pe an, arată statisticile Institutului Eurispes, potrivit unui articol publicat pe site-ul Observatorului European al Jurnalismului.

Publicitate

Televiziunile locale sunt dispuse să bată palma cu mai mulţi prezicători pentru veniturile sigure pe care aceştia le aduc şi care le ajută să supravieţuiască.

Detalii, în continuare:

Un fost clarvăzător care a avut emisiune la TV povesteşte: „Obişnuiam să recurg la tot felul de invenţii pentru a-i speria pe cei care sunau, spunându-le lucruri de genul „cineva a aruncat asupra ta o vrajă mortală” pentru a-i face să ne sune de cât mai multe ori. Eram experţi în manipulare”.

Deşi la TV pretind că solicită sume mici de bani, în realitate clarvăzătorii îi storceau de bani pe naivi. Giovanni Panunzio, profesor de religie în Sardinia, spune că pe fondul crizei tarifele prezicătorilor s-au redus, însă cererea este tot mai mare.

Ce probleme au italienii care apelează la clarvăzători?

Mai bine de jumătate dintre cei care sună la vrăjitoare vor să-şi rezolve problemele sentimentale. Alţii sunt curioşi ce le rezervă viitorul, au întrebări legate de job sau curiozităţi despre sănătatea lor. O mică parte dintre ei vor să scape de blesteme.

De ce funcţionează emisiunile?

Pentru că italienii cred în magie, oricare ar fi nivelul lor de educaţie, e de părere cercetătorul Stefano Bagnasco.

Clarvăzătorii sunt dispuşi să dea bani grei pentru promovare. Marii publisheri italieni vând tot mai mult spaţiu de reclamă acestor personaje. Chiar şi grupul media al lui Berlusconi promovează prezicători pe trei dintre canalele pe care le deţine. Clarvăzătorii au aflat, probabil, "din globul lor de sticlă" că Facebook şi Ebay sunt viitorul aşa că aceştia pot fi găsiţi, mai nou, şi în spaţiul virtual.

Legislaţia audiovizuală referitoare la astfel de practici este destul de relaxată. „Legea este un dar pentru şarlatanii care vor să abuzeze de televiziuni”, e de părere Panuzio, „pentru că aceştia nu comit ilegalităţile în faţa camerelor, ci în spatele lor. Iar acest lucru se întâmplă adesea în complicitate cu poturile TV: patronii şi managerii companiilor se fac că nu văd.

Sursa Foto: European Journalism Observatory

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Trimite un comentariu