Skip to main content

STUDIU. Bărbați și femei la TV: Invitați cu gândul la sex, femei tratate ca niște obiecte

 

Capturaţi ecranul complet 30.07.2013 113052.bmp

Publicitate

Emisiunile tabloid mustesc de aluzii sexuale, stereotipuri de gen ori referiri la aspectul fizic. Dacă în presa scrisă bărbații sunt dominanți, având 72,34% din totalul aparițiilor (4.099 – valoare absolută), femeile predomină în reclamele TV, potrivit studiului Imaginea femeii în mass-media, realizat de ActiveWatch-Agenția de Monitorizare a presei.

Conform studiului bărbații sunt mai prezenți decât femeile chiar și în presa tabloidă.

 

Ce comentarii se fac în emisiunile tabloid: 

ALUZII SEXUALE. 

  • Carmen Șerban: Stai să mă dezbrac, l-am văzut pe domnul Maciucă și... Cătălin Măruță: uhuuu. (Happy Hour)
  • Viorel Lis cântă: „și-am îmbătrânit și nu mai pot, nu mai ia pistolul foc, și-am     să-l dau la o vecină, să-l curate de rugină" Doamna Mary: „dacă nu ar lua, Oana n-ar mai sta". (Happy Hour)
  • Cristian Țânțăreanu: „.....mi-ar plăcea și mie o schimbare: să divorțez de ea și să iau una, așa, mai de 18-20 de ani, că se poartă. ....aia de 18 ani are și o bunică, dacă nu mă descurc cu ea, trec la bunică..." (Happy Hour)
  • Radu Mazăre o invită pe Simona Gherghe în casa în care stă în chirie.
    Simona Gherghe: păi mai e loc acolo? Radu Mazăre: pentru tine întotdeauna
    găsesc un loc, dacă nu, toată lumea la grămada, e vreo problemă? (Acces Direct)
  • Corneliu Vadim Tudor: "Primesc scuzele, doar sunt un om civilizat, dar ar fi mult mai bine venite dacă ar trimite-o și pe Adelina". (Acces Direct)

REFERIRI LA ASPECTUL FIZIC. 

  • Cătălin Măruță: „foarte sexi, are șenile în picioare, băi sexi e Anca Țurcașiu asta, sexi e, serios!" (Happy Hour)
  • Voice Over (despre Oana Zăvoranu): „Zăvoranca a făcut show la maximum, mai periculoasă decât Cat Woman, vedeta, a intrat în pielea unei asistente de 5 stele: blondă, îmbrăcată într-un corset negru, colanți lucioși și cu ghetuțe cu toc, Zăvo
    a adus domnii slabi de inimă în pragul infractului. (...) Puțin a lipsit ca în platoul emisiunii lui Dan Capatos să fie aduse extinctoarele. Prea mirosea a extaz! Oana a făcut spectacol și cu fosta candidată la rolul de asistentă, Pamela de România. Două blondine care au amețit domnii cu mișcarile lor, două sexy lady...(Acces Direct).

STEREOTIPURI DE GEN. 

  • Stelian Ogică: „Am stabilit de comun acord că dacă mă va asculta și va fi o fată fair-play va ajunge să își îndeplinească toate planurile și visele ei. (...) am pretenția eu să iau deciziile, bine luăm deciziile împreună, îi explic până întelege că așa ar fi cel mai bine de făcut. Niciodată nu i-am impus pentru că dacă îi pui ceva unei femei, bărbații care impun femeilor anumite lucruri, mai ales care nu sunt de acord, sigur că nu le vor ține lângă ei sub nicio formă." (Acces Direct)
  • Concurent M.M: „Treaba ta e la cratiță, nu aici!" (Schimb de mame)
  • Adriana Bahmuțeanu: „Bărbații sunt... nu vreau să folosesc un cuvânt urât cum ar fi <<lași>>, bărbații sunt comozi și nu vor să crească copiii altora. Bărbații uneori nu-și cresc și proprii lor copii". (Acces Direct)
  • Stelian Ogică: „Am stabilit de comun acord că dacă mă va asculta și va fi o fată fair-play va ajunge să își îndeplinească toate planurile și visele ei. (...) am pretenția eu să iau deciziile, bine luăm deciziile împreună, îi explic până întelege că așa ar fi cel mai bine de făcut. Niciodată nu i-am impus pentru că dacă îi pui ceva unei femei, bărbații care impun femeilor anumite lucruri, mai ales care nu sunt de acord, sigur că nu le vor ține lângă ei sub nicio formă." (Acces Direct).

Concluziile studiului

Studiul mai relevă că bărbații (56%) sunt mai des invitați în emisiunile TV decât sunt femeile (44%).

În urma cercetării s-a constatat și o reducere cu aproximativ 50% a frecvenţei enunţurilor stereotipe față de anul trecut. Astfel, în cele 141 de emisiuni analizate au fost identificate 149 de enunțuri stereotipe.

Și numărul aluziilor sexule din emisiunile televizate a scăzut semnificativ, de la 57, în 2011, la 22 în 2013.

În presa scrisă au fost identificate 6.869 de articole (4.132 articole în publicaţiile tabloide şi 2737 în presa generalistă) în perioada 21 februarie - 8 mai. Publicațiile analizate au fost Click, Libertatea, Adevărul și Jurnalul Național. Televiziunile monitorizate au fost: Antena 1, Antena 3, Prima TV, Pro TV, Realitatea TV și TVR1.

Concluzii privind analiza realizată pe presa scrisă

  • La nivelul tuturor publicaţiilor analizate, ponderea bărbaţilor a fost de 72%, iar cea a femeilor de 28%.
  • În publicaţiile generaliste, bărbaţii au avut o pondere de 83%, iar femeile o pondere de doar 17%.
  • În publicaţiile tabloide, bărbaţii au avut o pondere de 65%, iar femeile 35%.
  • În cazul sportului, administraţiei publice şi mediului de afaceri, s-au înregistrat cele mai mari discrepanţe de reprezentare a genurilor, aceste domenii fiind net dominate de către bărbaţi.
  • Femeile au fost reprezentative în domeniile mass- media, design şi modelling.
  • De asemenea, au fost identificate domenii profesionale în care au fost prezentaţi exclusiv bărbaţii (sindicate, armată şi construcţii).
  • În presa tabloidă, cel mai vizibil dezechilibru de reprezentare a fost identificat în cazul sistemului sanitar (bărbaţi 21,48%; femei – 2,30%). De asemenea, bărbaţii au fost mai bine reprezentaţi în domeniile administraţie publică (4,16%), mediul de afaceri (4,16%) şi politic (3,07%).
  • În publicaţiile generaliste, cei mai mulţi experţi invocaţi de jurnalişti au fost bărbaţi, cu o pondere de peste 67% (47 – valoare absolută) din numărul total de experţi identificaţi (70).
  • În presa tabloidă, raportul femeilor şi bărbaţilor – experţi se inversează, femeile având o pondere de peste 65% (51 – valoare absolută) din numărul total de experţi (78 – valoare absolută).

Concluzii emisiuni TV

Perioada de monitorizare a durat trei luni, în intervalul 15 februarie – 15 mai 2013. Studiul a fost realizat pe 141 de emisiuni, dintre care 78 au fost programe de divertisment și 63 au fost talk-show-uri. Televiziunile monitorizate au fost: Antena 1, Antena 3, Prima TV, Pro TV, Realitatea TV și TVR1.

 

  • Analiza celor 141 de emisiuni reliefează că, în ansamblu, numărul bărbaților (56%) invitaţi în emisiuni a fost mai mare decât cel al femeilor (44%).
  • Frecvenţa prezenţei femeilor în emisiunile de divertisment a scăzut anul acesta cu 5%, până la aproximativ 45% (valoare absolută – 329), spre deosebire de cea înregistrată în anul 2011, când raportul prezenţelor dintre femei şi bărbaţi a fost 50% – 50%.
  • În cazul emisiunilor de tip talk-show, faţă de anul 2011, prezența femeilor a înregistrat o creştere semnificativă de la 12% până la 26%.
  • Totuși, bărbații rămân reprezentați mai bine în emisiunile de tip talk-show decât femeile.
  • Din analiza cumulativă a datelor, a reieşit că bărbaţii prezenţi atât în emisiunile de divertisment, cât şi în cele de tip talk-show, au vorbit, cu precădere, despre aspecte legate de sfera profesională (43,13%).
  • În schimb, în cazul femeilor, incidenţa discuţiilor şi aspectelor legate de viaţa personală a depăşit pragul de 50% (213 situaţii dintr-un total de 417 apariţii).
  • Țintele aluziilor sexuale au fost, în majoritatea cazurilor, femeile. S-a înregistrat un singur caz în care un bărbat a fost ținta unei aluzii. În emisiunile de tip talk-show nu a fost înregistrată nicio aluzie sexuală în discursul moderatorilor sau invitaților.
  • Numărul aluziilor sexuale enunţate în emisiunile televizate a scăzut de la 57, în 2011, la 22 în 2013.
  • În cele 141 de emisiuni analizate au fost identificate 241 de referiri la aspectul fizic. Din nou, femeile au fost țintele, dar nici bărbații nu au fost ocoliți de referirile la aspectul fizic, deși într-o mică măsură față de feme.
  • A crescut semnificativ numărul referirilor legate de aspectul fizic al unor personaje feminine mondene, de la 132 în 2011, la 241 în 2013.

Publicitate TV

Perioada de înregistrare a reclamelor: 24 februarie –1 martie, 28 aprilie – 4 mai 2013.

  • Cele mai multe reclame promovează produse de consum – alimentare, farmaceutice sau produse de igienă personală și curățenie, dar și reţele de magazine.

Distribuţia personajelor în reclame

  • Din analiza celor 383 de spoturi unice a reieşit că numărul femeilor (302 apariţii) este mai mare decât al bărbaţilor (272 apariţii).
  • În perioada analizată, au fost identificate 72 de spoturi publicitare în care au fost prezenţi şi copii printre personajele reclamelor.
  • În cazul copiilor prezenți în reclame, fetele au avut ponderea cea mai mare, cu 62% din totalul apariţiilor înregistrate.
  • Femeile au fost portretizate în mai mare măsură, îngrijindu-se de membrii familiei, fie prin tratarea persoanelor bolnave, fie prin acțiuni domestice (ex: gătește pentru familie, spală rufele sau face curat în casă).
  • Bărbaţii sunt, cel mai adesea, prezentaţi în ipostaze pasive, dar cu rol de partener sau de soţ, respectiv tată.

Proiectul ALTFEM este o campanie pentru schimbarea imaginii femeii în societate şi este dezvoltat de către un parteneriat format din TBWA\Bucureşti, Fundaţia Centrul Parteneriat pentru Egalitate (CPE) şi ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei (AMP).

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Comentarii

  • Dumnezeu se ocupa de copiii ce mor de foame in lume ? Dar de copiii ce sunt omorati de soldatii israelieni in Gaza ori de talibani in Afganistan si Pakistan ? Cand o sa rezolve problema mai vorbim ?
  • a devenit totul o Sodoma si Gomora...si retineti cuvantul lui Hristos: Credem in Dumnezeu si facem tot ce ne-a indemnat Fiul Sau, ori ne facem voile si renuntam la gandul ca putem dobandi viata cea vesnica. "Nu va amagiti: Nici desfranatii, nici inchinatorii la idoli, nici adulterii, nici malahienii, nici sodomitii (...) nu vor mosteni imparatia lui Dumnezeu" (I Corinteni 6, 9-10).
  • Madalin Voicu invitat la Rtv a rabufnit cand a observat ca petardele sunt prezentate ca stiri bomba si a afirmat ca Rtv este noul Otv prezentand stiri de cacat ! Paginademedia.ro n-a aflat asta ? Ori s-a schimbat profilul ?

Trimite un comentariu