Skip to main content

HotNews.ro: Șeful asociației pieței de comunicare, despre relația dintre publicitate și grobianismul din media

 

Mihai Barsan
Foto: HotNews.ro

Publicitate

În publicitate sunt mărci cu pretenții care nu doresc să se asocieze cu mizeriile de la televizor, dar altele nu au nicio problemă să fie cumpărate de oameni care se uită la conținutul grobian oferit de media, scrie HotNews.ro.

Principala problemă e că în piață "sunt puțini bani": dacă bugetele de publicitate erau mari și nivelul de educație al publicului român era mai elevat, "și emisiunile ar fi căpătat o altă calitate", spune într-un interviu pentru HotNews.ro Mihai Bârsan, președintele IAA România, asociație ce reprezintă interesele comune ale actorilor din piața de comunicare și care are, printre obiective, educarea pieței.

El discută despre problemele actuale ale pieței de publicitate, despre relația publicitate-conținut media și despre un studiu Deloitte referitor la impactul publicității asupra unei economii bazate preponderent pe consum: 6 din 10 români se declară influențați semnificativ de publicitate, sector în care activează doar 3% din totalul managerilor și profesioniștilor din România.

Mihai Bârsan, șeful marketingului la Ursus Breweries, este de la sfârșitul anului trecut președinte IAA România, asociație ce reprezintă interesele comune ale tuturor disciplinelor din piața de marketing și comunicare - companii-client de publicitate, agenții de publicitate și de media, mass-media.

Reporter HotNews.ro: Ultimul șoc prin care a trecut cel puțin o parte a piatei de comunicare din România, pe care o reprezintă IAA, a fost recenta amendă dată de Consiliul Concurenței unul număr de 11 agenții de media. Ce învățăminte ați tras voi, ca reprezentanți atât ai agențiilor de tipul celor amendate, cât și ai clienților care dau bani de publicitate, dar și ai media, la care ajung acești bani?

Mihai Bârsan: IAA reprezintă un număr foarte mare de companii și oameni diferiți. Sunt agenții de media, de creație, de digital, de cercetare de piață, clienți din foarte multe industrii, medii digitale, televiziuni, print. Agențiile de media sunt o componentă importantă a IAA. În ttrecut, Consiliul Concurenței a mai amendat și alți membri IAA, anume companii care sunt clienți de publicitate. Știu că în această perioadă se află sub investigații și alte zone.

Pentru mine, invatatura cea mai importanta pe care pot sa o trag este ca amenzile sunt foarte mari. Amenzile CC sunt in general foarte mari, nu ma refer in special la amenzile date agentiilor de media. Sunt amenzi ce pot pune in pericol profitabilitatea pe un an a unei companii. Asa ca toti actorii din orice piata concurentiala trebuie sa fie extraordinar de atenti ce fac, sa nu ajunga in aceasta incidenta.

Noi putem sa ajutam poate printr-o educare mai buna. In acest sens, ne crestem cumva colaborarea cu CC, pentru ca este dureros cand se intampla asa ceva, iar oamenii trebuie sa aplice legea. Si ei au interesul sa creeze un climat concurential cat mai bun si fara practici anticoncurentiale. E posibil sa existe astfel de practici chiar si fara sa te gandesti ca ceea ce faci e anticoncurential.

Legea e oricum lege, se aplica. De aceea am decis, in cadrul IAA, sa avem o relatie de colaborare cat mai buna cu autoritatile, astfel incat sa poata beneficia membrii nostri, sa evite astfel de probleme pe viitor.

Rep. HotNews.ro: Cand a fost anuntata amenda, organizatia care reprezinta agentiile de publicitate, UAPR, a "respins categoric", intr-un prim comunicat, decizia consiliului. Apoi a anuntat ca inceteaza colaborarea cu acest for pentru elaborarea unor proiecte precum ghidul de licitatii. Pe de alta parte, IAA a spus ca vrea implementarea accelerata a unui ghid de licitatii si a unui cod etic, in colaborare cu toate institutiile abilitate. Inteleg ca si cu forul concurentei, cu care UAPR nu mai vrea sa aiba de-a face...
M.B.: Nu ai cum sa nu colaborezi cu Consiliul Concurentei, e ca si cum ai spune "nu mai colaborez cu procuratura". Nu se poate. CC e o institutie extraordinar de importanta, cu putere foarte mare, reprezinta legea. Nu ai cum sa nu colaborezi cu ei.

Rep.: Chiar si intr-o chestie de autoreglementare, cum ar fi codul etic sau ghidul de licitatii?
M.B.: Aici poti sa nu colaborezi cu ei, dar o faci pe propriul tau risc. Orice incercare de a ne stabili standarde etice, interne, intre noi, noi trebuie sa ne asiguram ca este in conformitate cu legea concurentei, ca nu incalca niciun fel de principiu. Si cea mai buna sursa sa ne asiguram e Consiliul Concurentei. De fapt ei si-au si aratat disponibilitatea de a colabora. Eu sunt convins ca si UAPR va colabora.

Rep.: In ce faza este acum ghidul de licitatii la care lucreaza si IAA si ce spune el?
M.B.: Ghidul de licitatii si codul etic sunt doua proiecte care sunt pe agenda IAA, dar trebuie sa le luam pe rand, nu putem sa le facem pe ambele deodata. Are prioritate ghidul de licitatii, dezvoltat de UAPR cu feedback de la IAA. Consiliul Concurentei a avut la randul sau un feedback pe ghidul de licitatii si suntem in faza in care sa avem discutii si cu ei si sa-l adaptam asa incat sa respecte regulile.

Rep.: Reprezentanti ai UAPR au indoieli privind competenta celor din Consiliul Concurentei pe acest subiect.
M.B.: Este irelevant si nu cred ca se poate pune la indoiala competenta Consiliului Concurentei.

Rep.: Ce spune acest ghid si cand ar urma sa fie adoptat?
M.B.: In primul rand este un ghid, adica nu este ceva obligatoriu. Nu putem impune asa ceva. E mai degraba un manual de bune practici in licitatii. Daca vrei o licitatie si vrei sa ai cel mai mare avantaj si tu, client, si tu, agentie, cum e cel mai bine sa faci?

Rep.: Si ce se intampla daca nu va fi respectat?
M.B.: E foarte probabil ca rezultatul licitatiilor va fi unul suboptim. Acest ghid este pur si simplu experienta acumulata a membrilor IAA si din strainatate. Sunt lucruri de bun simt. Pana acum, lumea si-a exprimat sprijinul, este vazut bine.

Rep.: Cand ar urma sa fie gata?
M.B.: Trebuia sa fi fost gata pana acum. Dar ce-am primit de la Consiliul Concurentei ne obliga sa ne mai gandim si atunci probabil ca va mai dura ceva.

Citiți interviul complet pe HotNews.ro.

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Trimite un comentariu