Skip to main content

ISTORIE. Antena 1 şi RCS, un meci care a început de la fotbal şi a trecut mai apoi la CNA şi la DNA.

 

RCS&RDS

Publicitate

Ceea ce a explodat cu audieri şi reţinerea la DNA a şefului Antenelor, Sorin Alexandrescu, este rezultatul unei istorii zbuciumate între RCS şi grupul Intact.

Paginademedia.ro vă prezintă istoria unei relaţii ca o poveste suculentă de telenovelă latin-balcanică: a început promiţător, cu un "mariaj" pentru meciurile de fotbal, a continuat cu "ciupeli", s-a rupt într-un "divorţ" , s-a aprins în certuri "în văzul lumii", pentru a ajunge, în final, la avocaţi şi DNA. O suită de neînţelegeri care au dus în final cu începeprea urmăririi penale petru şantaj a lui Sorin Alexandrescu, directorul general al trustului Intact.

REZUMAT: Primele scântei dintre Antena 1 şi compania RCS&RDS s-au aprins de la fotbal, când cele două companii au cumpărat, în consorţiu, drepturile de difuzare ale meciurilor din Liga I. Nu s-au înţeles asupra banilor, iar RCS a decis să-şi lanseze, la scurt timp după ce au achiziţionat meciurile, propria televiziune de sport unde a difuzat meciurile. Conflictul a escaladat când Antena 1 a decis să ceară în instanţă 60 de milioane de euro şi a continuat în primăvara anului trecut când Antenele au fost scoase de pe reţeaua Digi TV pentru că cele două companii nu s-au înţeles din nou la bani.

Povestea, pe larg, în ani, bani, fapte şi "şoapte":

CUPLUL ANULUI. În 2008, "mariajul" dintre Intact şi RCS a lăsat târgul "cu gura căscată". RCS&RDS şi Antena Group s-au aliat pentru a participa la licitaţia pentru drepturile de difuzare ale meciurilor din Liga I pentru perioada 2008-2011. Au reuşit. Interesele celor două companii s-au întâlnit la mijloc: Antena 1 avea nevoie de un partener cu forţă financiară, iar RCS&RDS de o televiziune cu acoperire mare, pentru că aceasta a fost una dintre pretenţiile Ligii.

Sorin Ovidiu Vîntu, care îşi pregătea deja şampania victoriei, a avut o surpiză: Consortiul RCS – Antena a câştigat drepturile de difuzare, după ce a oferit 85 de milioane de euro plus TVA, pentru trei sezoane. Cu tot cu TVA, suma sărea de 100 de milioane de euro. Inca de la licitatie s-a vazut implicarea RCS: cel care a licitat a fost Alexandru Oprea, directorul RCS RDS.

alexandru oprea/ tolo.ro
Alexandru Oprea, RCS&RDS, a licitat pentru drepturile de fotbal în numele consorţului în 2008
Sursa foto: Tolo.ro

"COPILUL" GSP. Cuplul Intact-RCS se pune pe treabă şi, la scurt timp, se naşte şi "copilul" GSP TV. În primăvara lui 2008, ca rezultat al intelegerii cu RCS, Antena 1 a lansat GSP TV (cu extensiile GSP TV 2, 3 şi 4 pentru situaţiile în care meciurile s-ar fi suprapus) pentru difuzarea meciurilor din Liga I.

CINE HRĂNEŞTE COPILUL? GSP TV a avut o viaţă agitată încă de la început. Când a venit scadenţa pentru plata drepturilor de difuzare, RCS a făcut plata către Liga Profesionistă de Fotbal, însă nu şi Antena 1. A spus-o chiar Dumitru Dragomir, aseară, la Turcescu: "Antena n-a mai plătit. Puteau pierde drepturile. A plătit doar RCS, nu ştiu cum au făcut"

FIECARE LA "CASA" LUI. Dragostea a durat un an. RCS&RDS decide să-şi lanseze propria televiziune de sport Digi Sport (cu alte trei extensii), după cum paginademedia.ro a anunţat AICI.

"Rămânem evident, pe parcursul celor trei ani implicaţi în proiectul respectiv. Sigur că, în timp, putem discuta cu Antena 1 ca o parte din aceste meciuri să fie difuzate pe Digi Sport. Câteva meciuri oricum nu erau difuzate pe GSP TV.", a declarat Alexandru Oprea, director RCS&RDS la vremea respectivă.

Parteneriatul cu Antena 1 a fost păstrat în cei trei ani, aşa cum Oprea a promis, însă, în timp, a luat atentelor mai multe opţiuni, culminând, în ianuarie 2010, cu prima opţiune şi cea mai importantă, care era deţinută de Antena 1.

MARTIE 2011. SĂGEŢILE. În apropierea licitaţiei pentru drepturile din Liga I, Antena Group a pornit la atac împotriva celor de la RCS&RDS, cerându-le 60 de milioane de euro, reprezentând daune pentru că operatorul de cablu "preia de la Antena 1 fără niciun cost programe pe care le transmite în reţea, iar publicul plăteşte pentru accesul la cablu". După nicio lună, Antena a acţionat RCS&RDS în judecată pentru aceste despăgubiri.

RCS&RDS a dat, la rândul său, Antenele în judecată cerându-le daune de 100 de milioane de euro pentru "gravele prejudicii materiale şi morale produse în urma campaniei media prin care posturile audiovizuale şi celelalte canale media ale Grupului Intact Media".

DIVORŢUL. MAI 2011, CONSORŢIUL SE RUPE. Odată ce consorţiul a terminat cu cei trei ani de contract pentru difuzarea meciurilor din Liga I, în luna mai 2011, RCS&RDS a scos din grilă televiziunea de sport a antenelor, GSP TV, care până la momentul respectiv fusese distribuită exclusiv de operatorul de cablu.

IULIE 2011. Postul GSP TV a intrat în lista televiziunilor must carry şi a devenit liber la retransmisie. Însă RCS&RDS s-a încăpăţânat să accepte modificarea. Reţeaua de cablu a fost amendată de CNA în toamna lui 2011 cu 10.000 de lei pentru refuzul de a introduce GSP TV în grila la de programe. În final, Antena Group a mers în instanţă şi a obligat RCS&RDS să adauge televiziunea de sport în grilă printr-o ordonanţă preşedinţială. Abia în luna ianuarie 2012 GSP TV a putut fi văzut în reţeaua RCS&RDS.

MAREA RUPTURĂ. VINERI. 20 APRILIE 2012. Posturile trusutului Intact au ieşit de pe Digi TV, reţeaua DTH deţinută de RCS&RDS. Motivul: Antena Group cerea 7 milioane de euro pe an pentru difuzarea Antena 1 şi Antena 3 prin DTH (detalii AICI).

Anunţul a fost făcut chiar pe postul Digi24, televiziunea de ştiri a RCS&RDS. „RCS-RDS nu mai difuzează pe satelit canalele Antena 1 şi Antena 3. RCS-RDS nu poate accepta să plătească peste 7 milioane de euro pe an, suma solicitată de Antena Group pentru difuzarea prin satelit a canalelor Antena 1 şi Antena 3”.

Antenele au pornit o campanie puternică împotriva RCS&RDS. Pe ecranul celor două posturi a rulat zile în şir, în timpul diferitelor programe, mesajul: „RCS&RDS a refuzat, cu rea credinţă. să încheie un acord pentru redifuzarea Antenei 1, Antenei 3, Antenei 3, Euforia TV şi GSP TV. (...) Pentru recepţionarea posturilor Intact vă rugăm să vă adresaţi altor companii de cablu."

SÂMBĂTĂ, 21 APRILIE. RĂZBOIUL DECLARAŢIILOR. Cele două companii au dus apoi un război al comunicărilor oficiale. RCS a acuzat Intact într-un comunicat că a cerut 7 milioane de euro pentru retransmisia Antenelor. "Este prima dată în opt ani când cer bani pentru retransmie", spuneau cei de la RCS. Compania de cablu a venit şi cu un document care arată că Intact a somat RCS să nu mai transmită posturile.

În replică, Antenele au întrerupt emisia în seara de sâmbătă, 21 aprilie, pentru un comunicat citit de Sandra Stoicescu, în care, printre altele, au acuzat RCS de "tehnici de manipulare folosite de actuala putere.", subiect despre care paginademedia.ro a scris pe larg AICI.

26, 27 APRILIE. RCS&RDS propune Antenelor crearea unui pachet separat format din posturile grupului Intact, pentru a fi oferit clientilor Digi TV. Antena Group refuză. Sorin Alexandrescu, CEO Antena Group: "Din respect faţă de public, nu vom achiesa propunerii RCS, de a cere o suprataxă pentru programele TV Intact. Staţiile noastre au fost întotdeauna în pachetul de bază al companiilor de cablu, fiind repere de conţinut şi de audienţă în România."

MAI 2012. Meciul dintre cele două companii a ajuns la Consiliul Naţional al Audiovizualului (pe larg AICI), însă instituţia nu a putut decât să ia act de ieşirea celor posturilor din grila Digi întrucât instituţia nu se putea amesteca în chestiunile de business ale companiilor.

În faţa membrilor CNA, reprezentanţii RCS&RDS au : „Dacă noi am plăti pentru posturile Antena Group atunci costul abonamentului DTH s-ar majora. Antena Group a scos posturile Intact de pe satelit. În seara zilei de 19 aprilie de la ora 12.00 nu mai aveam dreptul să retransmitem aceste posturi. Pe 28 martie am semnat o înţelegere privind retransmisia până pe data de 20 aprilie.”

De cealaltă parte, Sorin Alexandrescu, prezent şi el în faţa CNA, spunea:

  • Ar trebui să vedeţi câte zeci de milioane de euro plătesc pentru posturi care nu au audienţe. Aceste cifre sunt cu adevărat sumele pe care RCS&RDS le plăteşte în mod constant deţinătorilor de aceste licenţe.
  • „Noi am solicitat public să arate care sunt posturile cu adevărat pentru care telespectatorii plătesc abonament. Acest document ne arată că RCS&RDS plăteşte sume considerabile pentru nişte staţii care au nişte audienţe foarte mici.”
  • RCS îşi doreşte ca angajaţii Antenelor să lucreze pe gratis ca RCS să câştige foarte mulţi bani şi să-i investească în altceva”.

LIKE. Fiţi la curent cu ştirile şi pe contul de Facebook Paginademedia.ro

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • acum o sa urmeze pe la dna marele om de afaceri dan matiescu.sa nu uiti dan matiescu,in viata toate se platesc
  • Eu platesc la RCS 10 dolari / luna si pt acesti bani am internet de mare viteza, telefonie fixa si mobila. Alex eu zic ca RCS merita multumirile mele pt aceste tarife.
    Daca ar fi fost o alta companie de cablu de prin Israel America sau mai-stiu-eu-de-unde cred ca as fi platit mult mai mult.

Trimite un comentariu

sus