Skip to main content

ActiveWatch, analiză după ziua alegerilor: „Antena 3 şi România TV au picat încă o dată examenul la educaţie civică”

 
romania tv
romania tv

romania tv

Publicitate

Unele televiziuni de ştiri au uitat de reguli în ziua de alegeri, astfel că la Consiliul Naţional al Audiovizualului s-au făcut numai duminică în jur de 40 de reclamaţii, din informaţiile paginademedia.ro.

Cu toate acestea, CNA este blocat de mai bine de două săptămâni întrucât mandatele a patru din cei 11 membri au expirat, iar şedinţele nu se mai pot ţine din lipsa de cvorum (minimum opt membri).

Multe dintre reclamaţii au venit de la ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a presei, care a monitorizat toate posturile de ştiri. „Cele mai grave abateri s-au înregistrat la televiziunile România TV şi Antena 3 care au sfidat pe parcursul întregii zile reglementările în vigoare, promovând mesaje şi informaţii care vizau mobilizarea electoratului în favoarea candidatului Victor Ponta (alianţa PSD – UNPR – PC)”, se arată într-un comunicat al agenţiei de monitorizare a presei.

Duminică, Antena 3 şi România TV au picat încă o dată examenul la educaţie civică şi au demonstrat că sunt tributare unor modele de comunicare specifice regimurilor politice autoritare, au spus reprezentanţii ActiveWatch.

Prin dezinformare, tentative de influenţare a opţiunilor de vot, dar şi de instaurare a panicii morale, cele două televiziuni redeschid o veche rană a mass-media româneşti: politizarea accentuată la nivel de breaslă şi lipsa de coeziune în adoptarea şi în asumarea unor minime norme profesionale.

Principalele nereguli sesizate în ziua alegerilor:

România TV

România TV a înregistrat cele mai multe abateri în ziua votului. Redăm o parte din aspectele sesizate la CNA.

I. Intervalul orar 14.00 – 16.00
Încălcarea Codului Audiovizual şi a Deciziei nr 528/2014 (articolele 3, 8 şi 9).
1. Ora 14:18, ştirea “Şocant: Pensionar umplut de sânge de băsişti”. Ştirea induce în eroare publicul, deoarece, din cazul prezentat, nu rezultă explicit opţiunile politice ale persoanelor implicate în incident (nici presupusa victimă, nici presupusul agresor).

romania tv (7)
2. Ora 15:02, postul a difuzat un material video realizat, conform România TV, în apropierea unei secţii de votare din diaspora. Sub titlul “Băsiştii împart mâncare alegătorilor din diaspora”, România TV induce în eroare publicul. Din analiza imaginilor, nu rezultă nici o afiliere politică a persoanelor care distribuie mâncare. În acelaşi segment, România TV prezintă imagini cu “Băsişti, infiltraţi la vot să provoace haos”.

romania tv (6)

II. Intervalul orar 17.00 – 19.00
Încălcarea Codului Audiovizual şi a Deciziei nr 528/2014 (articolele 3, 8 şi 9).
1. Ora 15:35, intervenţie telefonică a ministrului muncii, Sulfina Barbu, titrată „Ministrul Muncii, dezvăluiri privind pensiile”. Intervenţia telefonică a ministrului muncii a avut loc într-un segment de dezbatere dedicat măsurilor de austeritate luate de guvernul Boc în anul 2010 (titlul segmentului: „Băsiştii cărau sacii cu bani şi tăiau pensiile”). Precizăm că în cadrul intervenţiei telefonice, ministrul muncii a avut ocazia să reitereze mesaje-cheie din programul candidatului Victor Ponta. Situaţia semnalată reprezintă încălcare flagrantă a prevederii privind promovarea mesajelor candidaţilor cu 48 de înainte de ziua votului.
2. Ora 17: 40, material privind susţinerea unei formaţiuni maghiare pentru candidatul ACL, Klaus Iohannis. Sub titlul „Ce fac extremiştii maghiari pentru a deturna votul românilor”, România TV a difuzat un amplu material privind platforma politică a Partidului Civic Maghiar. Din analiza materialului nu rezultă suficiente elemente care să susţină ideea de „deturnare” a votului. Considerăm că acest material nu vizează doar dezavantajarea candidatului ACL, ci şi instituirea panicii morale, dată fiind gravitatea acuzaţiilor formulate de echipa editorială a România TV.
3. Ora 17:49, tentativă de dezinformare privind situaţia secţiilor de votare din Paris. Sub titlul „La secţiile de vot din Paris nu mai sunt cozi”, România TV a stabilit o transmisiune în direct cu unul dintre reporterii aflaţi la Paris, în proximitatea unei secţii de votare. Transmisiunea a fost întreruptă de persoane care-i acuzau pe reporter şi operator că prezintă alterat situaţia de la secţia de vot şi că nu filmează persoanele care se aflau la coadă în acel moment. Situaţia a fost prezentată de realizatorii România TV ca fiind „agresiune”, cu titlul „Echipa România TV agresată de băsişti la Paris”. Vă rugăm să analizaţi situaţia şi să solicitaţi o opinie din partea România TV. Apreciem că etichetarea posibililor agresori ca fiind „băsişti”, nu este doar tendenţioasă, ci şi în măsură să influenţeze opţiunile electorale ale susţinătorilor PSD sau ACL.

Antena 3

Intervalul orar 12:00 – 14:00

Antena 3 Live, 16.11.2014, ora difuzării: 13
În cadrul emisiunii moderate de Maria Coman (13:13, aproximativ), invitatul din platou a citat o postare de pe facebook în care era menţionat motivul votului: “pentru că îmi place să văd oameni de afaceri băgaţi cu mâna în maşinile DNA” (citat aproximativ). Ulterior, invitatul a menţionat că acesta este clar un votant al “dreptei”: “Iată, aceşti oameni care au diseminat ură şi în ziua votului sunt agresivi şi împart acest popor”. Având în vedere că este evident în acest tur de scrutin final care sunt candidatul de “dreapta” şi candidatul de stânga, considerăm că aceste declaraţii exprimă opinii cu privire la unul dintre candidaţi.
În cadrul acestei emisiuni: la ora 13:20 – în studio a fost menţionat în repetate rânduri numele candidatului Klaus Iohannis, prezentat ca fiind “candidatul lui Traian Băsescu”. Menţionăm că pe parcursul întregii emisiuni se fac referiri repetate cu privire la “regimul băsist” cu o conotaţie puternic negativă.
13:40 Val Vâlcu: „Ar trebui să vină ziua decontului pentru Băsescu. Dar reuşind această mască, şi-au tras pe faţă masca de import.”
13:41: Val Vâlcu: „Stai aşa, că s-a pierdut o ştampilă, dacă nu iese cine şi-a dorit Macovei suntem mâncaţi!”.
Având în vedere etnia germană a unuia dintre candidaţi, precum şi declaraţiile publice cu privire la susţinerea unuia dintre candidaţi de către Monica Macovei anterior 16.11.2014, considerăm că cele două declaraţii contravin legii şi induc atitudine negativă faţă de unul dintre candidaţi.

Intervalul orar 16:00 – 18:00
Sesizarea nr. 2
Vă supunem atenţiei o abatere de la reglementarea campaniei electorale, înregistrată în intervalul 17:00-18:00. În cadrul emisiunii moderate de Alessandra Stoicescu şi Adrian Ursu (Antena 3), invitatul Mircea Badea şi-a exprimat opţiunea de vot (17:45): „mă duc să anulez votul lui Crin Antonescu”; „Deci Crin, stai liniştit, ţi-l anulez eu..vreau să îi anulez votul lui Crina Antonescu”. Având în vedere apartenenţa politică a lui Crin Antonescu, precum şi declaraţiile acestuia anterior zilei de 16.11.2014, declaraţia lui Mircea Badea cu privire la „anularea votului” lui Crin Antonescu indică fără echivoc destinatarul votului lui Mircea Badea.

Intervalul orar 19:00 – 21:00
Sesizarea nr. 3
În intervalul 19:00-20:00, în cadrul emisiunii moderate de Dana Grecu, aceasta a afirmat: „Băsescu şi ACL - este aceeaşi tabără, ştim asta”. Ulterior acestei declaraţii, printr-o intervenţie în direct a lui Felix Rache, au fost făcute din nou aluzii cu privire la preşedintele Traian Băsescu.

Sesizarea nr. 4
În intervalul 19:00-20:00, în cadrul emisiunii Observator, de la ora 19:00, difuzat atât pe Antena 1, cât şi pe Antena 3, realizatorul Mihai Gâdea a fost invitat, începând cu ora 19:20. În cadrul discursului său, acesta a făcut aluzii evidente cu privire la asocierea unuia dintre candidaţii cu Traian Băsescu şi nevoia de a ieşi la vot pentru preîntâmpinarea a „încă cinci ani de regim Băsescu”: „În seara aceasta ei fac orice pentru a-şi păstra averile fabuloase. Dacă cumva alegerile sunt câştigăte tot de ei, dacă ne vom uita la televizor la feţele lor grase şi bucuroase, eu cred că foarte mulţi vom avea de gândit ce e de făcut viaţa noastră”. Având în vedere că anterior zilei de 16.11.2014, Antena 3 a promovat puternic ideea candidatului ACL ca fiind „întruchiparea lui Băsescu”, considerăm că acest discurs este menit să încurajeze telespectatorii de a vota pentru contracandidatul acestuia.

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Romania TV este la un alt nivel. Cred ca ar trebui oprita pentru o ora transmisiunea postului, injumatatirea licentei si data cea mai mare amenda posibila de CNA. Postul asta a fost prins in direct cum minte cu transmisiunea de la Paris, iar ce s-a intamplat de a lungul intregii campanii electorale cere astfel de masuri. Asociatiile jurnalistilor trebuie de asemenea sa condamne public practicile oamenilor de acolo.
  • Toate abaterile astea trebuiau sesizate si sanctionate de catre CNA - care duminica trebuia sa fie la munca - Dar care CNA...acela care in campania electorala s-a aflat in "vacanta"...fara voie, desigur...

Trimite un comentariu

sus