Skip to main content

retardatwle! j3go$$ule! Am vorbit cu o moderatoare de comentarii. Cum e după o zi prin valuri de ură şi aprecieri agresive?

 
retardatwle! j3go$$ule! Am vorbit cu o moderatoare de comentarii. Cum e după o zi prin valuri de ură şi aprecieri agresive?

Românii sunt creativi când se dezlănţuie pe net. Spurkakkiune! retardatwle! t%%gan! j3go$$ule! “dina*m*uişti”! "cio*rile”! “S,t,e,O,A,I,A”. Artificii prin care încearcă să-şi strecoare jignirile în comentarii, sperând că trec neobservate şi ajung la cititori.

Publicitate

Ce înseamnă însă să stai toată ziua, ca moderator, cu ochii pe astfel de comentarii?

Am stat de vorbă cu un moderator căruia i-au trecut prin mână zeci de mii de comentarii. Neutre, cuminţi, amuzante, nervoase, jignitoare, rasiste, vulgare pe alocuri.

Cum e după o zi printre comentarii?

"Zeci de comentarii cu agresivitate verbală pur şi simplu te epuizează psihic şi te încarcă negativ foarte mult. Moderăm comentariile agresive ca cititorul să nu resimtă ce simţim noi", spune Ioana Mihalcea, editor la Gazeta Sporturilor.

Ioana Mihalcea (foto) are 32 de ani şi 11 ani de experienţă în redacţia Gazetei Sporturilor.

Ea este unul dintre cei cinci oameni din echipa care a moderat timp de doi ani peste 120.000 de comentarii agresive şi instigatoare la ură.

Ioana a vorbit pentru Paginademedia.ro despre cum e să moderezi timp de doi ani astfel de comentarii.

Moderarea a făcut parte din programul Less Hate More Speech, demarat în anul 2015 şi finalizat în aprilie 2017 de Fundaţia Median Research.

  • Patru site-uri au fost moderate în această perioadă: Gsp.ro, Paginademedia.ro, Tolo.ro şi Blogsport.ro.
  • În total, 120.000 de comentarii instigatoare la ură au fost moderate, dintr-un total de 600.000. Detalii, pe Paginademedia.ro.
  • Detalii despre cum s-a defăşurat procesul de moderare din proiect şi cum au fost elaborate regulile de comentarii de pe site-uri, aici.

De ce userii recurg la "creaţii" precum "t%%gan" sau "spurkakkiune"? De ce nu le scriu corect?

Aceste expresii sunt folosite pentru a "trişa" un soft de moderare care funcţionează pe baza unui dicţionar de cuvinte vulgare şi instigatoare la ură, îmbogăţit constant cu noi expresii. SIDECO este numele programului, implementat pe cele patru site-uri de ştiri în proiectul Less Hate More Speech.

Expresii adunate până acum de SIDECO: "auro-lacii", "b.o.i.l.o.r.", "c//u//ru//l", "f*t*t", "j.igod.ia", "retardatwle", "spurkakkciune", "fecalli", "fra1ere", "j3go$$ul", "b0zg0rila".

Ce efecte are acest limbaj asupra cititorilor? Pot pătrunde în vocabularul personal expresiile vulgare? Cât de importante sunt comentariile pe un site de ştiri? Ioana Mihalcea, editor la Gazeta Sporturilor, pentru Paginademedia.ro:

“Te încarcă foarte mult negativ. În momentul în care citeşti zeci de comentarii cu agresiviate verbală, uneori foarte explicită, pur şi simplu te epuizează psihic şi te încarcă negativ foarte mult”, spune Ioana.

Paginademedia.ro: Care e consumul psihic după opt ore de moderat comentarii?

Ioana Mihalcea:

“Pe mine personal, şi din ceea ce am mai vorbit cu colegii mei, te încarcă foarte mult negativ. În momentul în care citeşti zeci de comentarii, mai ales că sunt unii useri care fac spam. cu agresiviate verbală, uneori foarte explicită, pur şi simplu te epuizează psihic şi te încarcă negativ foarte mult.

Termini moderarea şi apoi trebuie să te duci să te relaxezi, să te culci uneori, pentru că nu mai eşti în stare psihic să mai faci altceva.

E cunoscut faptul ca agresivitatea din online cu care se confruntă zilnic moderatorii ajuge să îi copleşească în anumite momente. Şi alte proiecte care au făcut lucruri similare cu Less Hate, More Speech, precum Coral project, au observat cât de afectaţi pot fi moderatorii care fac asta zilnic şi cum alte activităţi în redacţii îi pot scoate din rutina şi înverşunarea din zona comentariilor.”

Paginademedia.ro: Resimte şi cititorul o parte din energia negativă pe care aţi resimţit-o voi în timpul moderării?

Ioana Mihalcea:

“Îmi imaginez că da, şi ăsta e unul din motivele pentru care facem moderarea, ca să nu citească cititorii, le citim noi, le filtrăm, ne încărcăm noi negativ dar măcar ştim că zona de comentarii e curată şi că cine va intra să citească acele comentarii nu se va încărca negativ aşa cum am făcut-o noi, va vedea “steluţe” în loc de cuvintele nepotrivite.

Îşi va da seama că acolo a fost ceva, dar nu va fi nevoit să treacă prin acelaşi proces prin care am trecut noi când am filtrat informaţia respectivă. Cred că ajută foarte mult moderarea şi filtrarea pe zona de comentarii în general.”

Paginademedia.ro: Ajungi să foloseşti cuvinte din cele pe care le moderezi?

Ioana Mihalcea:

“Uneori da, mai devin populare printre noi, mai glumim cu anumite cuvinte între noi, avem tot felul de “inside jokes” legate de diverse cuvinte pe care le moderăm mereu, sau useri, deja unii au devenit cunoştinţe de-ale noastre practic, vorbim despre ei folosind username-ul pe care îl au pe site la zona de comentarii şi discutăm despre ei. Am ajuns ca şi cum am vorbi despre un coleg sau despre un prieten.”

Paginademedia.ro: Ce tip de limbaj injurios e cel mai des întâlnit?

Ioana Mihalcea:

“Nu-mi dau concret seama, aici trebuie o statistică oficială, dar cred că cuvintele vulgare sunt cele mai des întâlnite, înjurături, apoi poate limbajul rasist, discriminator, xenofobie, cam astea ar fi cele pe care le moderăm cel mai des.

Calomnii sunt multe, mai ales când e vorba de investigaţii sau anchete sau când e vorba de personaje politice, publice, apar tot felul de informaţii neverificate care apar în comentarii şi pe care nu le putem lăsa, trebuie să le verificăm, să vedem dacă este aşa, şi apoi să le moderăm.”

Paginademedia.ro: Au fost comentarii la care aţi avut îndoieli dacă să le moderaţi sau nu?

Ioana Mihalcea:

“Da, au existat multe, mai ales la început când practic noi nu am avut un set de reguli după care să moderăm şi a trebui să ni-l facem singuri. Şi între noi moderatorii, şi împreună cu Cătălin Tolontan şi cu Cătălin Ţepelin, şi cu cei de la fundaţia Median Research am avut întâlniri săptămânale la început, după s-au mai rărit, în care am dezbătut aceste reguli după care să moderăm şi ce să moderăm.

După care discutam un comentariu zeci de minute pentru că nu reuşeam să ajungem la un numitor comun şi nu plecam din sală până nu ne hotăram ce facem cu acel comentariu, pentru că trebuia să fie o regulă pentru toată lumea şi să o respecte toată lumea. Era un fel de brainstorming săptămânal în care exact asta făceam.

Selectam comentariile problematice şi le citeam în şedinţe şi le analizam cuvânt cu cuvânt până când ne dădeam seama care e varianta corectă şi o aplicam în continuare la celelalte comentarii."

Paginademedia.ro: Ce tinde să facă un comentator care îşi vede comentariul moderat, să nu mai comenteze sau să îşi îndrepte limbajul?

Ioana Mihalcea:

“Ne înjură direct sau indirect sau îşi exprimă furia că au fost moderaţi, cam asta e reacţia generală. În general nu îşi îndreaptă discursul, am remarcat, pur şi simplu se rezumă la a fi nervoşi că sunt moderaţi.”

Noi căutăm să nu moderăm integral fraza respectivă, să moderăm doar cuvintele problematice ca să îi arătăm userului unde a greşit şi cam ce cuvinte ar trebui să evite în discursul lui pe site-urile noastre.”

Paginademedia.ro: Dar revin şi comentează în continuare?

Ioana Mihalcea:

“Comentariile şi-au păstrat în general numărul, nu au fost diminuate de moderare. Sunt atât de pasionaţi de ideea de a comenta şi de a-şi exprima opinia fie ea şi moderabilă, încât revin şi comentează.

Pe toata perioada analizată a moderării (n.r. aprilie 2015 - octombrie 2016) atât numărul de comentatori cât şi numărul de comentarii nu s-au schimbat semnificativ. Mai mult, procentul de comentarii moderate de pe GSP.ro, în aceeaşi perioadă, a scăzut în mod constant. Putem spune astfel că nevoia de moderare s-a diminuat pe parcursul procesului, ţinând cont de cifrele din raportul de moderare al Media Research Center.

Şi-au creat mici comunităţi, se cunosc între ei ca useri, vorbesc între ei, se mai înjură, îşi fac complimente uneori, se ştiu care cu ce echipă ţin, e o mică comunitate între ei acolo.”

Paginademedia.ro: Cât de importantă e secţiunea de comentarii pe un site de ştiri?

Ioana Mihalcea:

“În ziua de azi cred că e extrem de importantă din mai multe puncte de vedere, atât pentru că ai nevoie de un feedback din partea oamenilor, că nu scrii singur, nu scrii doar să fii citit.

Ai nevoie şi de feedback-ul cititorilor, să ştii ce cred ei despre munca ta, cum evaluează munca ta într-un fel, poate că îţi dai seama din comentarii, care sunt părerile lor referitor la anumite subiecte.

Poate uneori chiar construieşti anumite articole din opinii pe care le citeşti în partea de comentarii, poate unele îţi semnalează o greşeală pe care nu ai remarcat-o din grabă sau poate din neştiinţă uneori şi te ajută.”

Paginademedia.ro: Sunt site-uri care nu au secţiune de comentarii. De ce crezi că aleg asta?

Ioana Mihalcea:

“În perioada asta în care am fost implicaţi în proiectul Less Hate More Speech am studiat şi multe site-uri din afară, să vedem cum gestionează ei treaba cu moderarea, oarecum să ne inspirăm poate din anumite surse că noi am pornit de la zero, nu ştiam despre ce e vorba, era un proiect inovativ.

L-am luat de la zero, nu exista un precedent la nivelul ăsta la care s-a făcut şi ne-am mai uitat pe afară să vedem cum se procedează în zona de comentarii şi am remarcat că într-adevăr unele site-uri nu acceptă comentariile, ne-am gândit noi pe parcursul muncii că probabil pentru că este o muncă foarte grea, care, pe lângă faptul că te epuizează psihic, trebuie să fii extrem de atent, este o muncă foarte dificilă şi probabil că trebuie să îţi asumi.

Probabil că li se pare mult mai uşor, decât să intre în polemici sau să fie acuzaţi de diverse cazuri de calomnie sau mai ştiu eu ce, fiind comentarii foarte multe şi delicate pe care trebuie să le analizezi.

Noi uneori le scoatem la imprimantă şi le analizăm cu pixul în mână pe cele care sunt mai ciudate, mai dificile, pentru că trebuie să fii foarte atent. Deci îmi imaginez că unii nu vor să-şi asume lucrul ăsta, e alegerea lor.”

Paginademedia.ro: Crezi că jurnaliştii ar trebui să discute mai mult cu oamenii care comentează?

Ioana Mihalcea:

“Noi am mai avut diverse tentative de a interveni în zona de comentarii, nu am sesizat o schimbare majoră a tonului din comentarii, cei care erau violenţi verbal înainte au rămas, nu s-au schimbat.

Într-adevăr s-a pus mai mult atenţia pe partea de comentarii în momentul în care a venit jurnalistul care a scris articolul sau un cont oficial al Gazetei şi a interacţionat cu userii, dar nu am sesizat să îi influenţeze ca limbaj.

Totuşi, mi se pare că ar fi util mai ales la articolele de opinie, al editorialiştilor, mi se pare că ar fi util pentru că sunt nume importante şi ar fi interesant să intre în dialog cu cititorii. la articolele strict informative mi se pare mai puţin relevant să intrii în gialog cu cititorii.”

Paginademedia.ro: Aţi dat de “postaci” prin comentarii?

Ioana Mihalcea:

“Am dat şi de ei, da, de-a lungul timpului. De obicei au anumite idei clare pe care le urmează, vor să inoculeze ideile respective, să-i convingă pe toţi de anumite lucruri, e un trend deja, aşa îi identificăm de cele mai multe ori, încearcă să deturneze discuţia către subiectele pe care vor ei să le trateze, au agenda lor, postează mult mai des decât ar posta un comentator normal.

Paginademedia.ro: Dar în timpul investigaţiilor?

Ioana Mihalcea:

“Da, s-a mai întâmplat în anumite investigaţii, au mai încercat să introducă anumite nume în discuţie, altele decât cele prezentate în investigaţie, să deturneze atenţia de la anumite personaje prezente în investigaţie sau să vină cu tot felul de intoxicaţii, de scenarii, încercând să îi convingă şi pe ceilalţi useri, cam astea au fost tendinţele lor.”

Autor: Daniel Puisor redactiapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Este ironic ca mesajul din comentariul este corect. *** unei singure echipe de fotbal si aveti articole de amatori. La gsp ma refer. Inteleg ca nu acceptati injuriile dar nu credeti ca ar fi cazul sa faceti jurnalism obiectiv si impartial? Incredibil tupeu...
  • Voi va dati seama cat timp pretios si energie se irosesc in directia asta, in loc sa gasim un subiect quality? Daca am ajuns sa dam importanta tuturor simpaticilor care comenteaza, atunci chiar avem prea mult timp liber la dispozitie si nu stim sa il valorificam. Stam sa ne gandim daca un comentariu merita sa fie aprobat sau nu (?!?!), voi va dati seama despre ce vorbim? Ce urmeaza, care este pasul urmator al pierderii de timp? Sa stam si sa le explicam tuturor de ce ii moderam?! Apoi, daca tot intram in dialog cu ei, ca sa le aratam ca ne pasa de parerea lor, poate ar trebui sa purtam cu fiecare in parte o discutie lamuritoare, bazata, evident, pe argumente. Poate ii si convingem pe toti simpaticii sa nu mai fie agresivi in limbaj, nu?
  • Poza lui mile e lipita la intrare, direct pe poarta, la PaginadeMedia ?

Trimite un comentariu

sus