Skip to main content

Premieră la CNA. Europa FM: Fără reclame locale, nu mai vrem să fim rețea națională. Ne rupem în șapte

 
Premieră la CNA. Europa FM: Fără reclame locale, nu mai vrem să fim rețea națională. Ne rupem în șapte

Premieră în fața CNA: prima rețea națională privată de radio - Europa FM - lansată la începutul anilor 2000, vrea să se rupă în mai multe stații. De ce? Fără reclame locale impactul economic pentru Europa FM este unul semnificativ, a spus în fața CNA, Andrada Burdalescu, reprezentant Europa FM.

Șefa postului a venit în fața CNA ca urmare a deciziei din 28 septembrie prin care forul interzice rețelelor naționale de radio, printre care și Europa FM, să mai dea publicitate locală sau regională, decizie ce trebuie respectată de la 1 ianuarie 2018 (despre care Paginademedia.ro a scris AICI). 

Publicitate

Reprezentantul postului a venit și cu o propunere: dacă nu se poate reveni asupra deciziei CNA, conducerea rețelei naționale de radio este dispusă să vină cu o solicitare pentru a rupe rețeaua națională Europa FM în șapte rețele regionale: București plus încă șase regiuni. Cu promisiunea că în acest caz vor avea și conținut local. 

„Pentru că business-ul nostru are nevoie să continue în felul acesta (cu difuzare de publicitate locală - n.r.), în situația în care realmente suntem în eroare de la început până la sfârșit în interpretarea legii, să vă propunem o soluție. Să vă întrebăm în ce măsură licența națională pe care o avem, și pe care noi am înțeles-o ca atare, poate fi transformată în o sau mai multe licențe regionale care să implice difuzare nu doar de publicitate pe regiuni ci și livrarea unui conținut diferit în București și șase regiuni pe care le avem. 

În situația în care considerați că aceasta este o bază de discuție noi avem deja pregătit un dosar pe care îl putem depune și să solicităm aprobarea pentru ca de la începutul anului viitor să intervenim și cu această schimbare.”, a spus Andrada Burdalescu, în fața membrilo CNA. 

O situație în premieră pentru CNA, după cum a afirmat chiar Răsvan Popescu, vicepreședintele instituției. Acesta a dat un răgaz de două săptămâni departamentelor juridic și licențe pentru a veni cu un punct de vedere și a vedea dacă legea permite o asemenea situație. 

Tot astăzi, Dorina Rusu, membru CNA, a spus că va cere o rediscutare a deciziei forului din 28 septembrie. „Prin măsuri de acest tip încălcăm principiile liberei concurențe. Mi se pare că e și un tip de abuz și un tip de protecționism exagerat. E un fel de a lua de la bogați și a li se da celor săraci. E o chestiune foarte forțată și cred că mai degrabă va avea efecte negative și nu sunt sigură că le va fi de vreun folos celor din local”, a spus Dorina Rusu. 

Pe de altă parte, reprezentantul departamentului juridic a precizat că, potrivit legii, nu se mai poate rediscuta o decizie câtă vreme „a intrat în circuitul civil” și a început să „producă efecte”.

Citește și: CNA, decizie de intare în legalitate pentru Europa FM, Pro FM și Virgin Radio: fără publicitate locală

Din discuțiile de la CNA: 

Adrada Burdalescu: „Avem și o propunere în ideea că această decizie trimisă pe 4 octombrie are un impact semnificativ din punct de vedere economic și social în ce privește activitatea companiei noastre.”

Decizia aceasta de intrare în legalitate ne-a surprins un pic pentru că nu am considerat că suntem în ilegalitate câtă vreme acest model de business pe care l-am evocat mai devreme a fost construit plecând de la o încuviințare a Consiliului dată în 2007”

Faptul că ne-am adresat Consiliului cu întrebarea dacă putem face publicitate locală, în hârtiile pe care le-am primit Consiliul a menționat clar că nu am încălcat nicio lege. Asta se întâmpla în 2007. De atunci totul a fost la vedere. Nu am ascuns vreodată că facem publicitate în local. Nu am considerat nicio secundă că am fi măcar la limita legii.

Libertatea comerțului și concurența loială sunt garantate prin Constituție. Prin faptul că noi nu mai putem avea acces la niște comercianți în local ni se pare că ni se limitează această libertate. Pe de altă parte, Consiliul este garantul pluralismului surselor de informare. Publicul nostru nu mai are acces la informații disponibile doar prin publicitate locală pentru că nu le mai putem difuza ca atare.

Ce ni se pare cel mai important este că am construit acest model de business timp de 10 ani și sunt niște uzanțe cu care ne-am obișnuit și publicul. Nu doar din punct de vedere comercial, ci și din rațiuni de audiență credem că am putea avea o problemă.

Pentru că business-ul nostru are nevoie să continue în felul acesta, în situația în care realmente suntem în eroare de la început până la sfârșit în interpretarea legii să vă propunem o soluție. Să vă întrebăm în ce măsură licența națională pe care o avem și pe care noi am înțeles-o ca atare poate fi transformată în una sau mai multe licențe regionale care să implice difuzare nu doar de publicitate pe regiuni, ci și livrarea unui conținut diferit în București și șase regiuni pe care le avem.

În situația în care considerați că aceasta este o bază de discuție, noi avem deja pregătit un dosar pe care îl putem depune și să solicităm aprobarea pentru ca de la începutul anului viitor să intervenim și cu această schimbare. Nu doar cu publicitate în regional, ci și cu conținut regional.

În acest moment, programul nostru este identic în toată țara. Nu avem nimic diferit în afară de publicitate. În situația în care considerați că se poate face această transformare de licență națională în mai multe licențe regionale, planul nostru este să intervenim cu programul de prematinal, între 5 și 7 dimineața, l-am gândit a fi un program regional.

În cele trei jurnale importante pe care le avem peste zi, 7.00, 13.00, 18.00, intenționăm să includem câte cinci minute de informații regionale. Celălalt plan ar fi ca la 22.00 să intervenim cu un jurnal de 10 minute numai de regional. Iar peste week-end, între 8.00 și 9.00, sâmbăta și duminică, planul ar fi să facem emisiuni regionale.

Monica Gubernat, membru CNA: „Spuneți că aveți acordul Consiliului din 2007 și că sunteți foarte mirată de faptul că am luat această decizie. Închipuiți-vă ce mirată am fost eu când am văzut ce a însemnat acordul consiliului. Aveți semnal unic, de aceea sunteți rețea națională.

Tot conținutul trebuie să fie unitar pe toate frecvențele pe care le aveți. Asta înseamnă rețea națională. Ceilalți de ce respectă? Celelalte rețele naționale de ce nu au înțeles la fel?”

Andrada Burdalescu: „Este o hârtie pe baza căreia Europa FM a început să vândă, începând din 2007, în regional. Că îl numiți acord, aprobare, încuviințare, nu știu să vă spun. Ideea e că pe baza lui am început să facem acest lucru. Nu s-a întâmplat niciodată pe ascuns, fără știința dumneavoastră. Nu a fost ținută sub secret.

În 10 ani în care ne-am dezvoltat business-ul în acest fel, brusc oprindu-ne, impactul este semnificativ și nu este doar la nivel de rezultate financiare. Imaginați-vă că sunt și alte consecințe.”

Monia Gubernat, membru CNA: „Dacă la nivelul dumneavoastră vă plângeți, stau și mă întreb ce fac radiourile locale?”

Dorina Rusu, membru CNA:

„Cred că dânșii au dreptate. Prin măsuri de acest tip încălcăm principiile liberei concurențe. Mi se pare că e și un tip de abuz și un tip de protecționism exagerat. E un fel de a lua de la bogați și a li se da celor săraci. E o chestiune foarte forțată și cred că mai degrabă va avea efecte negative și nu sunt sigură că le va fi de vreun folos celor din local.

Cred că folosindu-ne de faptul că suntem CNA jucăm rolul statului care face un fel de haiducie.”

Răsvan Popescu, vicepreședinte CNA:

„Deci propunerea lor este doar afirmată în fața Consiliului. Când o să depună un dosar în sensul acesta o să discutăm aplicat. Dar până atunci, dl Frînculescu (șeful licențelor) și Dumitru vă rog să vă pronunțați dacă e posibil așa ceva. Nu aș vrea să mergem pe o direcție care apoi să se constate că nu era legală. S-ar putea ca licența națională, la solicitarea dânșilor, să se transforme în șapte licențe regionale?”

Citește și:

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

  • De ce sa nu le dati voie?! Dar sa faca program 100% local, cu angajati din fiecare oras, cu programe pentru fiecare oras, cu studio-uri proprii in fiecare oras. De ce sa nu le oferiti sansa sa aiba acces la ”financiarul” local ?! :) Sa nu aiba drept la vreun program retransmis, totusi, vorbim despre Europa FM. :)
  • Daca a castigat licenta si frecventa pe baza angajamentului sa fie retea nationala si acum vor sa nu mai fie ... atunci ar trebui sa piarda licenta si implicit frecventele. Sa o ia de la capat, ca o statie ne-nationala. Regulile ar trebui sa fie pentru toti ... si aplicate aidoma.
  • @ Nicu Necolae. Tehic asa este ai dreptate, aceste retele de radiouri locale suna foarte bine! Totul este programat, iar reaua de PC-uri functioneaza ceas! Problema este numai de legalitate sau de moralitate. Si daca faci compromisuri cu unele posturi tolerand derapaje de la lege pana unde pote sa merga si reglemantarea CNA din compromis in compromis? Cei de la CNA stiu ca situatia actuala nu este normala si ca e nevoie de o corectie zdravana a deciziilor din trecut. Regulile jocului trebuie sa fie corecte pentru toti jucatorii, altfel o sa ajungem la anarhie, fiecare vrea sa faca cum ii convine lui sa isi maximizeze profitul sau sa evite falimentul. Sper ca CNA cat de curand sa consulte toti radiodifuzorii si sa produca o dezbatere seriosa, sa se traga concluzii pertinente care sa duca la clasificarea si functionarea statiilor radio tv Locale, Regionale si Nationale! Altef ne facem ca facem ....
  • @ProEuropa - n-ai să vezi o asemenea reglementare curând.
    Retransmisia națională nu e afectată în niciun fel la Kiss și Magic - inserțiile locale încep la primul semnal de la București și se termină la ultimul semnal. E un set național, apoi fiecare local intră cu reclame locale (inclusiv
    Bucureștiul), dar toate stațiile locale se sincronizează perfect cu retransmisia de la București.
  • Draga Europa FM, cand ai castigat licenta Nationala la mustata fata de dl. Sarbu de la info Pro, ce ai declarat la CNA? Dosarul de la concursul de la CNA este in arhiva institutiei se poate verifica! Ai cerut licenta nationala fm, ca ai capacitatea editoriala, tehnica si comerciala sa susti acest tip de business, respectiv sa produci un program radio si sa il RETRANSMITI pe toate emitatoarele de putere din tara. Daca vrei sa insrezi publicitate locala inseamna ca nu respecti legea si tipul de licenta. CNA-ul cred ca a fost amabil si a tolerat acest comporatament ilegal, dara daca tot vorbim de lege hai sa o respectam cu toti. (In Franta la tine acasa cred ca unde-i lege nu-i tocmela.) Poate cu aceasta ocazie CNA-ul va face curatenie si la celelalte posturi de radio pseudo Retele Nationale (Kiss, Magic si Zu) unde la fel se intampla sunt licente locale si retransmit 100% statia de la Bucuresti, si insereaza publicitatatea locala peste retransmisia de la centru. Este foarte incorect si ilegal. Cred ca ceea mai bun solutie este ca CNA-ul sa oblige radiodifuzorii sa difuzeze daca doresc reclama locala numai in cadrul unor programe locale declarate in grila de programe a licentei locale. Atunci este cel mai corect, investesti in continutul local 60 minute poti sa aduagi reclama locala 12 minute. Este nevoie de o reglementare mai buna a CNA-ului pe local pentru o competitie corecta intre radiodifuzori. Asta pana nu dispar toate radiourile locale prin aceste practici incorecte.
  • KISS FM are reclame locale, când intră pauză de publicitate la nivel național. Să înțeleg că pentru ei este ok???
  • Înțeleg că există o decizie a CNA, de acum 10 ani, prin care acest tip de difuzare de publicitate a fost aprobat chiar de către CNA. Spune chiar directoarea postului ("...acest model de business pe care l-am evocat mai devreme a fost construit plecând de la o încuviințare a Consiliului dată în 2007. Faptul că ne-am adresat Consiliului cu întrebarea dacă putem face publicitate locală, în hârtiile pe care le-am primit Consiliul a menționat clar că nu am încălcat nicio lege. Asta se întâmpla în 2007. De atunci totul a fost la vedere. Nu am ascuns vreodată că facem publicitate în local. Nu am considerat nicio secundă că am fi măcar la limita legii).

    Deci ce s-a schimbat de s-a razgandit CNA?
  • Masura CNA este foarte buna. Statiile nationale vor sa acapareze totul, pe principiul supermarketurilor. Nu e corect. Radiourile locale, cele din orasele mici, abia daca mai supravietuiesc pentru ca cheltuiala este aproape aceeasi: taxe, drepturi de autor pentru muzica, etc. Cate firme isi permit sa faca publicitate intr-un orasel din Moldova, de exemplu? Eu vreau sa aud si radioul din orasul meu.
  • Cat tupeu au... Daca legea e clara pentru toti si spune de atatia ani ca „licenţa audiovizuală naţională dă dreptul la o difuzare a aceluiaşi program într-o zonă geografică ce cuprinde o audienţă potenţială de peste 60% în cazul radiodifuziunii”, cum sa ai tupeul sa ceri sa nu mai fii retea nationala cand ti se pune legea in fata? Cat Europa FM si altii ca ei au fost clar favorizati (frecvente de mare putere, oferite complet aiurea, acoperire brici, emisie supramodulata pe care n-a „vazut-o” nimeni vreodata) a fost bine, nu? Si, daca pana acum ai luat publicitate locala desi legea nu-ti dadea voie, nu inseamna ca ai incasat bani ilegal? Ia sa dea Europa FM banii incasati inapoi din publicitate locala si dupa aia sa ceara separarea in retele regionale. Cum ar fi asta?

    Daca CNA-ul s-ar pune serios pe treaba in domeniul radio-ului, ar fi vai si amar. Ar fi interesant de verificat cum s-au extins unele „mari radiouri”, preluand frecventele localilor, ar fi interesant cum de emit unii „granzi” cu puteri de cativa kilowati desi nu sunt statii ale unor retele nationale, ar fi interesant ce difuzeaza ei si ce ar trebui de fapt sa difuzeze, cat continut local au de fapt si cu cat continut local se lauda ei la CNA...
  • Îi inteleg pe cei de la Europa FM. E aiurea si total neproductiv ca tu din Constanta sa auzi o reclama la un restaurant din Timisoara.

Trimite un comentariu