Skip to main content

Cum vede un om de televiziune situația de la localele Digi24. Închiderea stațiilor era „Varianta B”

 
Cum vede un om de televiziune situația de la localele Digi24. Închiderea stațiilor era „Varianta B”
Digi 24

Septimiu Sărățeanu, cu experiență în televiziune la Pro TV și la TVR, a făcut pentru Digi, în toamna lui 2018 o analiză a situației locale, după cum a povestit el pe pagina sa de Facebook. 

Publicitate

O analiză din care Paginademedia.ro a selectat o serie de puncte importante, mai jos.

Dezvăluirea vine în contextul deciziei Digi24 de a închide stațiile locale (pe larg AICI

„La sfarsitul toamnei lui 2018 am avut o intalnire cu conducerea operativa a Digi 24 si mi-a fost solicitat un punct de vedere referitor la viitorul si soarta statiilor locale. Dupa o atenta analiza am elaborat un material de 30 de pagini care continea cateva propuneri si viziunea mea asupra conceptului si functionarii statiilor locale”, a povestit Sărățeanu pe Facebook.

Jurnalistul a venit și cu două variante de abordări pentru stațiile locale ale televiziunii de știri. Închiderea acestora era „Varianta B”. 

Paginademedia.ro prezintă în continuare câteva dintre concluziile analizei lui Sărățeanu:  

Conceptul de știri locale e în criză:  

  • Știrile TV locale se află în criză. Unele redactii adoptă strategii noi cum ar fi investigația jurnalistica locala și încearcă să dezvolte abordări inovatoare pentru știrile zilnice, dar aceste eforturi nu au forta încă în industrie.

Modelele recorder, vice sunt retete de succes care insa nu pot fi replicate la nivel redactional si in formate de TV datorita rigiditatii conducerii unor posturi de televiziune care considera genul superficial, pueril si neprofesionist.

  • Diversificarea programării stirilor locale (nimeni nu mai pariază la pe știrile de la ora 16:30 , sau 18:00 care se află în jurul valorii rating fara fluctuatii) și se concentrează pe livrarea digitală a conținutului, chiar dacă rentabilitatea investițiilor nu este întotdeauna evidenta.
  • Inovarea in prezentare, in editare, nu doar pe partea digitală, ci și cu programarea în eter de asemenea. Fiecare știre de televiziune arată ca toate celelalte știri TV, pentru ca cei care nu conduc nu au imaginative, ei fac lucruri corecte si par preocupati sa nu piarda stiri decat sa le faca mai spectaculoase si altfel pe cele pe care le au.
  • Trebuie renuntat la obsesia ca in tara sunt doar nenorociri, calamitati, crime, masacre, accidente și haos. Trebuie gasite subiecte, povesti care conecteaza comunitățile locale, le fac sa vibreze , sa se implice , concentrându-se pe aspecte precum educația, economia și transportul.
  • Numai aceste eforturi nu vor fi suficiente, iar directorii de stiri recunosc necesitatea unei cresteri în materie investigații. Acest lucru necesită angajarea de jurnaliști cu experiență și / sau furnizarea de formare profesionala în domeniul jurnalistic cu tinerii din redactii.

Cum funcționează stațiile locale Digi24:

A ales sa functioneze cu doua modele operationale :

• STATII MARI – 15-17 OAMENI

• STATII MICI - 5-10 OAMENI

• Fluxul operational este urmatorul : Statiile locale furnizeaza propuneri editoriale colectate de la reporterii de teren , elaborate in redactia locala si le transmit catre news desk-ul de la Bucuresti . News desk-ul de la Bucuresti le valideaza sau nu in functie de politica editoriala, agenda zilei, follow-up-uri ale unor subiecte si solicita un anume tip de abordare , realizare, documentare , productie.

• In baza acestui flux , dupa un model operational clasic, statia locala e supusa la doua tipuri de presiuni, pe care uneori le gestioneaza sau nu :

a) presiunea furnizarii de continut OBLIGATORIU catre news desk-ul din Bucuresti
b) presiunea furnizarii de continut local OBLIGATORIU conform normelor CNA si deciziilor de autorizare a statiilor locale prin obligativitatea de a avea continut propriu.

FACTORI DE RISC

Acest tip de presiune pentru furnizarea de continut de doua tipuri se reflecta de cele mai multe ori in productia stirilor care devin :

- insuficient documentate
- filmate in graba
- scrise in graba
- montate in graba si neatent

Aceasta stare de lucruri intr-o dinamica prea puternica conduce la epuizarea fizica si psihica a reporterilor de teren si a cameramanilor (DIGI 24 a avut cea mai mare fluctuatie de personal in statiile locale) , acumularea frustrarilor in raport cu munca depusa , aparitia unor conflicte personale intre personalul de executie si cel decizional.

Reporterii care vin de la 2-3 filmari sunt obligati sa vina si cu propuneri de subiecte pentru a doua zi , in conditiile in care in redactii sunt in permanenta 3 oameni cu atributii editoriale care pot face asta si pot distribui subiectele

Variante de repliere pentru stațiile locale Digi24:

VARIANTA A .

Se pastreaza actuala structura organizationala la nivelul statiei locale in care se realizeaza o ierarhizare valorica a jurnalistilor si producatorilor de continut . Se creeaza functiile :

- SENIOR CORESPONDENT

- SENIOR PRODUCER

- SENIOR CAMERAMAN

- SENIOR EDITOR

Aceste functii sunt direct implicate in productia de continut quality catre studiourile centrale . De regula 4-6 video jurnalisti pe statia locala pot face acest lucru pentru news desk-ul de la Bucuresti.

Conditie obligatorie: iesirea din rutina periculoasa, gasirea unor solutii de motivare profesionala .

Se creeaza, se definesc pozitiile de:

- junior producer

- junior corespondent ,

- junior cameraman

- Junior editor

Varianta B

  • Se decide inchiderea totala sau partiala a statilor locale.
  • Se pastreaza echipe consolidate de corespondenti care au abilitati video jurnalistice si tehnice pe modelul castigator al televiziunii franceze BFMTV , televiziunea lider in piata de news din Hexagon .
  • BFMTV nu are studiouri locale ci doar echipe mobile de jurnalisti care au dispozitive profesionale camere video, microfoane, lumini, si un dispozitiv de up-link sau transmisie over IP (fly away, terradeck , TV U Pack sau Live U ). Echipele sunt formate din cate doi oameni cu capabilitati similare , mereu gata sa treaca in fata sau in spatele camerei pentru a indeplini ambele roluri.
  • Un mare oras mare sau o regiune de tip Iasi, Brasov, Timisoara poate fi deservita de 3-4 asemenea echipe .
  • In asemenea situatie dispar din organigrama regizorii de emisie, tehnicienii de sunet si de platou , editorii de texte, prezentatorii. Unii se recalifica si se integreaza in noile echipe alti pur si simplu pleaca . Televiziunea actuala nu mai inseamna platouri si lumini , doar content si echipe dinamice care sa-l faca.

REFRESH-ul EDITORIAL ESTE OBLIGATORIU
CONTINUT ( invitati puternici , impunerea metaagendei DIGI 24 si aparitia unui segment “out of box” – despre oameni interesanti )
GRAFICA ( introducerea unui pachet grafic minimalist si extrem de brightness )
PROMOVARE SI MARKETING mai agresiva in on-line pentru statiile locale ( promovarea atat la nivelul site-ului a programelor live cat si aparitia promo-urilor video )

DIGI 24 STATII LOCALE PREZENTA IN ON-LINE

  • Niciunul din site-urile statiilor locale nu este actualizat. Unele au ultimele actualizari din 2016 .
  • Doar playerul video retransmite programul Digi 24 si insertiile locale
  • Exista senzatia de “ abandon “ a on-line-ului in favoarea televiziunii clasice
  • Designul paginilor este invechit , desi au fost lansate la nivelul anilor2012 , designul e din anii 2004-2005 . Se impune obligatoriu o reformatare
  • Vedetele locale nu exista in nici un site de prezentare al Digi 24 . Ele nu au identitate , constiinta apartenentei la organizatie , imaginea driverului local si a influencerului nu exista .
  • Digi VOX destinat User generated content trebuie resuscitat mai ales la nivelul statiilor locale.

Citește și: 

EXCLUSIV. Ultima oră: Digi24 închide stațiile locale

EXCLUSIV. Ce se întâmplă la Digi 24? Tudor Mușat părăsește postul. Alți câțiva reporteri pleacă. Contractele nu se mai prelungesc

OFICIAL. Digi explică închiderea stațiilor locale



Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

  • Dacă se optează pentru strategia aceasta, produsul principal nu va mai fi postul de televiziune, ci serviciul de știri Digi24.ro și canalele new media asociate.

    Însă ceva tot nu este în regulă!
    S-au investit bani în niște studiouri, iar acele studiouri trebuie să producă ceva. Dacă nu mai produc emisiuni pentru emisia locală, pot produce alt gen de emisiuni pentru emisia centrală, sau pentru alte canale locale sau regionale,
    sau, așa cum am sugerat și într-o postare anterioară, Digi ar putea investi în alte televiziuni, împreună cu antreprenorii locali interesați de o astfel de investiție.

    .
  • Si iata cat de simplu se explica unele lucruiri inexplicabile! Incredibil, dar adevarat! Digi24 a fost facut ferfenita de-a lungul timpului de influenta unor habarnisti si consultanti dadatori cu parerea. Cam aceiasi care isi radeau in barba inainte de lansarea postului si spuneau ca va fi un fas... Eternii strategi si consilieri din oficiu care au facut nimic la viata lor, dar au tocat bugetele tuturor papagalilor din oras. Septimiu este un producator tv fara palmares, un produs 100% PRO: vorbe multe, planuri marete, texte si predicate pescuite de prin foisor. Pe asta s-au trezit oamenii din Forum sa il angajeze pe post de evaluator. Pe sifonarul din TVR, care a publicat mesajele doinei gradea dupa ce s-au certat.
    De sase ani, Digi a fost poligonul de incercare pentru toti neterminatii, sarlatanii si golanii din piata. Modestii provinciali din Forum - Bendei, Dinei, Serghei, hei hei hei, au inghitit toate brasoavele ;) livrate de baietii destepti prin intermediul unor smecheri si au distrus un proiect excelent din dorinta de a fi primiti in randul clasicilor. Asa a ajuns digi24 UMdigi24, asa au fost facuti de *** pe propriul post de febletea
    lui Bendei - Dragos Patraru, asa au ajuns sa difuzeze Divertis si filme pe o televiziune de stiri. Varza cu carne, rasul tuturor. Apetenta si afinitatea cu lingaii de categiorie joasa i-a dus pe sefii rcs in conditia de a nu isi mai controla propriul post tv si de a lua decizii impotriva propriilor interese. Valul actual de plecari va duce statia la acelasi nivel la care se gasea 10 tv dupa lansare: o asociatie familiala inepta si rusinoasa, fara cap si fara perspectiva, cu niste vatafi aroganti si rupti de lumea inconjuratoare. Pare o mare ratare, dar este un succes rasunator. Din pacate nu al rcs, ci al acelora care au avut in plan sa elimine din piata media orice produs serios, credibil si stabil. PS Septi, dar ce n-a mers bine la PRO? Dar la TVR? Dar la Libertatea?
  • Am citit, de curiozitate, ceea ce publica "pagina de media" relativ la situatia statiilor locale Digi 24 si am ajuns la concluzia ca ar fi bine ca redactorii sitului sa mai treaca putin pe la scoala. Sau sa mai deschida o carte, in primul rand pe cea de limba romana.

    Dintr-o alta perspectiva, eliminarea statiilor locale, mai ales atunci cand ai bani sa le tii si presiunea unui profit din activitatea de presa nu e stringenta, este o mare greseala din partea unei companii care vrea notorietate. Denota o lipsa de viziune strigatoare la cer, in primul rand pentru ca notorietatea este unul din cele mai importante aspecte cand businessul tau este (macar tangential) jurnalismul. Dar na, pentru unii e mai simplu sa taie cu toporul decat sa gandeasca pe termen lung, intretinand astfel iluziile unor autoproclamati guru de presa, pentru care mania grandorii a ajuns un fel de normalitate.

    Dupa "deceniul de aur" al presei romanesti, uite ca s-a ajuns ca asa-zisii oameni de media din Romania sa-si creada propriile aberatii. Si de ce n-ar fi asa? In fond, unii dintre ei au ramas in bransa pur si simplu din comoditate. Sau pentru ca n-aveau nicio iesire atunci cand lucrurile au luat-o la vale. Stiu, a venit un moment cand am fost chiar si eu, personal, pus sa aleg: ori ajung mercenar, ori ies din sistem. Si am ales - sunt plecat din tara de mai bine de 12 ani.

    Asa, ca o tusa de culoare, mi-aduc aminte cate invidii am starnit in Pro, la sediul din Bucuresti, dupa ce mi-am dat demisia, cand am trecut sa-mi vizitez niste fosti colegi iar unele vedete mi-au vazut viza pentru SUA lipita pe pasaport si scrisoarea de angajare pentru compania la care urma sa lucrez. Sincer, am ramas inmarmurit cand am vazut privirea unui domn (il stiti bine "de pe sticla") care a studiat stickerul acele de viza ca pe un timbru rar. Nu ma provocati sa dau nume, ar fi taaare jenant...
  • Digi evident ca a luat analiza comandata si a pus o bine la sertar... Blestemu Digi e ca e plin de bani si nu stie ce sa faca cu ei
  • Parerea lui Septimiu Sarateanu nu merita luata in calcul. Acest personaj nu este capabil decat sa isi dea cu parerea, emitand fraze care se vor savante. In realitate, nu a fost capabil de mai nimic pe unde a fost. Cei care au avut ghinionul lucreze impreuna cu el stiu asta. Probabil ca aceasta asa-zisa analiza a fost o incercare disperata din partea lui de a capusa si trustul Digi, dupa ce a fost dat afara de peste tot pentru "rezultatele" obtinute... Ar fi bine ca pe viitor sa-i alegeti cu mai multa grija pe cei carora le cereti parerea in legatura cu subiectele abordate.
  • Asta nu era omul care o ridica in slavi pe Doina Gradea? Si care nu a facut nimic in TVR? Mare om....
  • N-am inteles nici eu rostul acestei "stiri". Un omulet pe stanga care a scris ceva, poate l au bagat in seama, poate nu. Totusi, cum a ajuns proiectul asta la pagina de media? Nu l-a trimis el cumva, sa-l mai vada lumea si pe el?
  • Pai, analizand cazul, intrebarea mea este asa: tu, pagina (sa-i zicem totusi) de media, de ce publici ce zice nenea cu pretentia ca e o analiza? tu, pagina (daca te crezi)demedia, de ce nu faci propria analiza a cazului?
    acest tip, sarateanu, chiar daca o fi fost intrebat de digi24 de speta localelor (eu ma indoiesc ca a fost singurul intrebat) ce succes concret il recomanda la a spune cum se face managementul statiilor locale? adica a luat o retea de statii locale de la punctul X le-a crescut la punctul Y? a adus in mai multi ani la rand o crestere, sau sa zicem pe romaneste, bani in plus de la an la an intr-o astfel de retea? ca pareri, mai mult sau mai putin avizate si de bagat in seama, avem cu totii..
  • E posibil să se întâmple mai repede cu majoritatea stațiilor din țară.. Da, în principiu se poate spune că viitorul este a celor care deja folosesc platformele online Media FB, YouTube..etc pentru Live.. Doar atât, la mitingul din 10august anul trecut, ce trafic de date a fost generat de la atâtea Live din piață? Oricine poate deveni furnizor de content pe orice platformă digitală.. practic, nu se mai așteaptă ora 19/20 etc pt o ediție de știri.. Vezi cazul RUPTLY.. live de la Paris, Caracas.. postat pe Facebook.. milioane de useri online..Punct.

Trimite un comentariu