Skip to main content

ORDONANŢĂ CU PROBLEME. Cadou de la Guvern pentru televiziuni. Campania la prezidenţiale va fi, ÎN PREMIERĂ, pe bani. Candidaţii independenţi, defavorizaţi de noua schimbare

 
Sursa foto: Digi
Sursa foto: Digi

ORDONANŢĂ CU PROBLEME. "Cine a dat această ordonanţă, a gândit-o în noaptea de miercuri spre joi" - concluzia după discuţia despre o Ordonanţă a Guvernului neclară, care tulbură alegerile pentru Cotroceni. O ordonanţă care are un singur element uşor de înţeles: vor fi bani pentru televiziuni. Restul e mai „în ceaţă".

Publicitate

Guvernul schimbă regulile cu o lună înainte de începerea oficială a campaniei pentru prezidenţiale. Televiziunile private vor primi bani pentru campania la prezidenţiale, a stabilit Guvernul. În premieră, pentru campania de alegeri prezidenţiale.

Sună simplu, dar ordonanţa are câteva aspecte care lasă semne de întrebare. Nici membrii CNA nu au înţeles exact ce spune documentul Guvernului, doar că „posturile TV vor primi bani". Membrii CNA nu au înţeles, dar, până la urmă, au aprobat actul. Un singur om din cei opt prezenţi, Gabriel Tufeanu, s-a opus: „Nu înţeleg. Să ne explice Autoritatea Electorală Permanentă, că nu e clar”.

Unde sunt problemele posibile:

  • Ordonanţa lasă candidaţii independenţi "în aer". Se spune că partidele plătesc spaţiul pentru candidaţi, dar nu se spune nimic despre candidaţii care nu au niciun partid în spate.
  • O altă problemă: Vor fi două campanii într-una singură. Pe bani şi fără. Candidaţii vor fi prezenţi şi gratuit (timpi de antenă egali daţi de posturile TV), dar şi pe bani. Ordonanţa nu spune cât spaţiu gratuit trebuie să ofere posturile TV (timpi de antenă). De aici, următorul efect:
  • Se creează un dezechilibru: candidaţii care au mai puţini bani şi cei independenţi vor apărea doar în spaţiul gratuit (cel despre care, oricum, nu se spune cât trebuie să fie, doar că trebuie să fie echilibrat). Cei susţinuţi de marile partide vor avea expunere şi în calupurile pentru care plătesc.
  • O concluzie de la Răsvan Popescu, un veteran al CNA: „Au găsit o formulă legală să dea nişte bani la posturi."

Totul despre noua ordinanţă, discutată azi la CNA, în continuare:

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a discutat astăzi modificarea Deciziei privind desfăşurarea campaniei pentru Alegerile prezidenţiale în audiovizual, o decizie care fusese adoptată şi publicată deja în Monitorul Oficial pe 6 septembrie.

CNA a fost nevoit să integreze în decizia o nouă decizie adoptată de Guvernul României, prin Ordonanţă de Urgenţă, de modificare a Legii privind alegerea Preşedintelui României.

Modificarea făcută prin ordonanţă de urgenţă a fost operată chiar săptămâna trecută, pe 12 septembrie.

Iar articolul nou-introdus din Legea privind alegerea Preşedintelui României sună astfel:

(2^1) Partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri beneficiază de timpi de antenă, la serviciile private de radio şi televiziune, contra cost.

Prin urmare, CNA e nevoit să transpună noua modificare în decizia privind alegerile prezidenţiale. Noua decizia a fost publicată pe site-ul instituţiei şi va sta în dezbatere electorală până marţea viitoare.

Cu noua legislaţie, televiziunile vor fi obligate să facă două tipuri de campanie electorală:

  • Campanie gratuită pentru toţi candidaţii, gratuit şi în mod egal.
  • Pe de altă parte, noua normă acordă partidelor politice timpi de antenă, la posturile TV şi de radio private, dar contracost.

Unde se va ajunge? Vor fi candidaţi independenţi cu acces doar pe timpi de antenă gratuiţi şi candidaţi ca vor avea promovare dublată şi de „timpi de antenă” pe bani ai partidelor.

„Opinia mea este că bulversează principiile care până acum erau aplicate şi intervenţia asta probabil că va genera destule întrebări, dar ele îşi vor găsi răspunsul într-un singur loc, la Biroul Electoral Central, a concluzionat reprezentantul Biroului Reglementări din CNA.

„Cine a gândit această ordonanţă a gândit-o în noaptea de miercuri spre joi”, a mai spus acesta.

Ce n-au înţeles membrii CNA, dar au votat, în continuare:

Monica Gubernat, preşedintele CNA:

Problema este de egalitate de timpi. Înţeleg că se raportează doar la candidaţi, nu şi la partide. Ceea ce înseamnă că televiziunile şi radiourile private vor face două tipuri de promovare electorală: una pe bani, una gratuit? Cum va fi? (…) Asta înseamnă că nu au acces egal, pentru că un candidat care are un partid în spate, se poate promova de două ori, o dată gratuit, o dată contra cost, iar cei independenţi doar gratuit. Nu mai avem acces egal pentru toţi candidaţii.”

Tot şefa CNA a spus în finalul discuţiei pe acest subiect:

„Tot ce înseamnă candidat, încercaţi să aveţi un echilibru. Le daţi timpi egali, fie că sunt 30 de secunde, fie că este un minut, este problema voastră. Doar la candidaţi. (…) La promovarea pe bani nu ne interesează echilibrul.”

Răsvan Popescu, membru CNA, a remarcat la rândul său ciudăţenia noii modificări:

„E destul de ciudată chestiunea aceasta, pentru că şi partidele promovează tot candidaţii. Nu o să fie un spot de promovarea partidului, pentru partid, pentru că nu partidul candidează acum. Materialele acelea de partid care promovează candidatul, vor fi plătite. Deci nu se mai pune problema egalităţii. Au găsit o formulă legală să dea nişte bani la posturi.”

Cristina Pocora, membru CNA, a remarcat că în acest caz candidaţii se pot „trezi să spună că este discriminare”.

Gabriel Tufeanu, membru CNA, a fost singurul care s-a opus noilor modificări ale legislaţiei, motivând că nu îi sunt clare şi că ar fi preferat o discuţie cu un reprezentant al Autorităţii Electorale Permanente, pentru lămuriri.

„Să vorbim cu domnii de la AEP, să ne traducă, pentru că nu am înţeles. Hai mai bine să ne vedem cu oamenii, să ne traducă şi să facem pentru radiodifuzori o decizie clară”, a spus Tufeanu.

Monica Gubernat, preşedintele CNA, a vorbit şi despre posibilitatea ca televiziune să refuze să difuzeze materialele gratuite şi să le difuzeze doar pe cele de la partide.

„Dacă posturile private nu vor să dea materiale gratuite pentru niciunul, nu-i putem obliga să o facă. Poate vor să dea doar de la partide, de ce să-i oblig?!”
Şefa CNA a fost contrazisă de reprezentantul juridic care a precizat că dacă ar da doar materiale pe bani ar încălca decizia privind campania pentru alegerile prezidenţiale, Art 3.

„ART. 3 - (1) Radiodifuzorii sunt obligaţi să asigure, în cadrul emisiunilor prevăzute în prezenta decizie, reflectarea desfăşurării campaniei electorale, cu respectarea următoarelor principii: a) echitate - toţi candidaţii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului; b) echilibru în prezentarea activităţilor de campanie ale candidaţilor; c) imparţialitate - tratarea tuturor candidaţilor în mod obiectiv şi echidistant”.

Cristina Pocora, membru CNA:

„Eu cred că va fi o chestiune neclară cu independenţii, care vor dori să beneficieze, pe bună dreptate, de acest articol (Art. 3 din Decizia pe Alegeri - n.r.) şi ne vom trezi că nu vom şti cum să gestionăm le momentul acela. De aceea trebuie să o clarificăm. Trebuie să fie egalitate între candidaţi, chit că sunt independenţi, chit că sunt partide.”

Radu Herjeu s-a întrebat cum va gestiona CNA cazul în care candidaţi independenţi se vor plânge de discriminare.Tot Herjeu a remarcat un alt caz atipic din această campanie: Mircea Diaconu, care este un candidat independent, dar susţinut de o alianţă electorală, ALDE – Pro România.

„Diaconu e un candidat independent. Şi totuşi s-a format o alianţă electorală între două partide. El unde va intra?”

Monica Gubernat:

„Ei (ALDE – Pro România – n.r.) pot da un spot prin care îl susţin pe candidat.”

Reprezentantul B1 TV, Rareş Aniţa, prezent în şedinţa publică a CNA, a întrebat despre o altă situaţie ipotetică:

Cum calibrăm? Dacă pe contract o să trebuiască să dăm 100 de spoturi la un partid, care susţine un candidat, va trebui să dăm automat 100 de spoturi şi pentru independent, ca să fie echilibru?”

Monica Gubernat, preşedintele CNA:

„Nu. Tot ce înseamnă candidat încercaţi să aveţi un echilibru. Încercaţi să aveţi timpi egali, că sunt 30 de secunde, că e un minut, că e jumătate de oră, este problema voastră. Doar la candidaţii care vor veni către voi. (…) La promovarea pe bani, nu ne interesează echilibrul. Doar la candidaţi.”

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • da, dar independentii de ce sunt omisi din nour articol?
    de ce noiua reglementare nu reglementeaza si timpul legal, distribuit echitabil. Deci distributia va tine cont de bani?
  • Mai oameni buni, in lumea civilizata toate campaniile sunt pe bani! Pai cum vine asta, sa fie campania pe bani in online, outdoor si print, iar la radio si tv PRIVATE sa fie gratis?!
    Legea care spunea ca e gratis la tv este de pe vremea lui Hrebenciuc- mai știți cine e personajul?! Gratuitatea înseamnă corupție, bani la punga! Mai bine pe bani, pe factura cu contracte si taxe plătite! Asa totul e verificabil si fiscalizat! Asa e in Occident de 100 de ani!

Trimite un comentariu

sus