Skip to main content

Reacţii în lanţ şi aplauze pentru ziariştii români! În ţară (mai) nimic! LA Times, Rolling Stone sau Variety, cronici despre Colectiv, documentarul despre anchetele GSP

 
Anchetele jurnaliştilor Mirela Neag şi Cătălin Tolontan au fost urmărite în documentarul lui Alexander Nanau
Anchetele jurnaliştilor Mirela Neag şi Cătălin Tolontan au fost urmărite în documentarul lui Alexander Nanau

O sală întreagă se ridică în picioare, se întoarce cu spatele la ecran şi cu faţa către o mână de oameni de undeva, din spate. Aplaudă în picioare, mulţi cu lacrimi în ochi. Aplaudă echipa documentarului Colectiv, semnat de regizorul Alexander Nanau şi pe o parte din jurnaliştii care apar în film - Mirela Neag, Cătălin Tolontan, Răzvan Luţac. Era premiera la Veneţia.

Publicitate

S-a aplaudat şi la Toronto, la un alt festival important - TIFF, imediat după Veneţia.

Este un eveniment pentru România? Pentru presa din România? Prea puţin. S-a scris despre documentar, dar aproape deloc despre ancheta echipei de jurnalişti care stă la baza documentarului.

Pe cât de asurzitoare este liniştea în presa din România privind investigaţia de presă care face subiectul documentarului Colectiv al lui Alexander Nanau, pe atât de numeroase sunt reacţiile din presa internaţională. De la nume sonore: LA Times, Rolling Stone, Variety, jurnalişti de la Washington Post au apreciat filmul.

Au apreciat (şi) munca unor jurnalişti români, Mirela Neag, Cătălin Tolontan şi Răzvan Luţac, de la GSP, pe care documentarul i-a urmărit, în timp real, pe când făceau investigaţiile jurnalistice.

Ştirile date în România despre proiecţia de la Veneţia au pomenit foarte puţin (spre deloc) de investigaţia echipei de la GSP. Au fost ştiri despre documentar, despre faptul că a avut premiera la festival, dar mai puţin despre ancheta jurnaliştilor, subiectul filmului, de altfel.

Preocupările legate de Colectiv depăşesc graniţele (României n.r.)", scrie L.A. Times.

Un compliment de la Steven Zeitchik, jurnalist Washington Post:

"Nu o să vezi un film mai relevant despre timpurile noastre."

Un alt compliment, de la FilmComment:

"Este un jurnalism făcut fără teamă, de care şi alte ţări occidentale au nevoie". În engleză, sună mai spectaculos: "Nanau puts on display the kind of fearless journalism other Western countries need more of."

Reacţii peste reacţii în presa internaţională după vizionarea documentarului lui Alexander Nanau la Festivalul de Film de la Veneţia şi Toronto International Film Festival (TIFF), în secţiunea TIFF Docs.

ScreenDaily îl compară cu Spotlight, filmul de Oscar tot despre o investigaţie, despre una de Pulitzer:

"O abordare serioasă, încărcată de emoţie, dar şi un focus pe o investivaţie jurnalistică îi conferă documentarului Colectiv aura unei docudrame de nivel înalt, aşa cum a fost Spotlight."

Documentarul care spune povestea primului an de după incendiul din clubul Colectiv, dar care se concentrează şi pe investigaţiile Gazetei Sporturilor din jurul acestui subiect, a fost bine primit după ce a fost vizionat în ultimele două săptămâni la cele două mari festivaluri dedicate filmului.

"Eroii nu sunt pe această scenă"

La Toronto, Colectiv a fost subiectul unei dezbateri, cu jurnalişti şi spectatori, dar şi cu un profesor de ştiinţe politice (Joseph Wong) de la Facultatea Munk a Universităţii din Toronto. Şi în Canada s-a aplaudat în picioare.

”Eroii nu sunt pe această scenă. Eroii sunt în România, sunt sursele care au avut curajul să vorbească. Eroii sunt doctorul Camelia Roiu, care ne-a oferit informaţii, sunt contabilul Nicoleta Ciobanu, de la un alt spital, care a dat publicului, prin noi, documentele, şi alţii care nu apar în film”, a spus Tolontan.

”Whistleblowerii sunt cei care au riscat tot şi ei merită toată aprecierea noastră şi a dumneavoastră”, a spus şi regizorul Nanau.

Despre avertizori, despre sursele care au curajul să semnaleze problemele, a vorbit şi Tolontan: ”România este o democraţie funcţională, membră a UE, nu este nici Rusia şi nici Coreea de Nord şi nu e nici un curaj să publici ştiri. Cei care-şi riscă locurile de muncă sunt cetăţenii care vorbesc, ei merită lăudaţi”.

Deşi în România presa abia a semnalat succesul documentarului, în presa străină „Colectiv” a primit recenzii în LA Times, Variety, Rolling Stone sau în numeroase titluri din Italia.

Redăm în continuare câteva dintre recenziile care au apărut în publicaţii prestigioase precum Variety, LA Times sau Rolling Stone:

LA Times a catalogat documentarul lui Nanau drept „outstanding” (remarcabil) şi un „expozeu chinuitor al nedreptăţii instituţionalizate”. „Preocupările legate de Colectiv depăşesc graniţele (României n.r.). Acestea rezonează cu orice oraş ori ţară în care cei slabi şi în nevoie au de suferit în timp ce bogaţii se îmbogăţesc şi în care nici măcar cel mai oribil scandal nu reuşeşte să trimită o populaţie apatică la vot.”

Variety:

„Din când în când, apare câte un documentar care nu doar că îţi deschide ochii, dar te zdruncină prin prezentarea unor nedreptăţi ce depăşesc graniţele ţării in care vine filmul. Explozivul documentar observaţional al lui Alexander Nanau despre impenetrabila corupţie din inima industriei medicale din România, este o adevărată operă.(...) Acesta este cu adevărat un documentar al vremurilor noastre, ce merită o largă expunere.”

Publicaţia The Rolling Stone, varianta italiană, notează că documentarul lui Nanau este „o poveste puternică şi dureroasă, o reflexie a vremurilor noastre, o poveste spusă într-un mod profund.”

Despre documentar au mai scris numeroase publicaţii din Italia, după ce documentarul „colectiv„ a fost selectat pentru vizionare la Festivalul de Film de la Veneţia. Este vorba despre Cabiriamagazine.it sau Leggilanotizia.it. Aceasta din urmă şi-a intitulat articolul „Colectiv, presa liberă în serviciul cetăţenilor”.

Povmagazine.com - „Este informativ precum un articol lung dintr-un ziar de duminică, dar şi incitant precum un thriller politic.”

Agenţia AFP, preluată pe news.yahoo.com: „Un nou documentar devastator arată cum corupţia şi incompetenţa în sistemul de sănătate din România a adus la moartea inutilă a multor supravieţuitori ai celui mai devastator incendiu dintr-un club din România.”

Citeşte şi:

Reportajul lui Cătălin Tolontan despre proiecţiile documentarului Colectiv şi momentul în care sala aplaudă în picioare, AICI.

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • "You won't see a more relevant movie about modern-day America" zice jurnalistul american în tweet-ul lui.
    "Nu o să vezi un film mai relevant despre timpurile noastre.", traduce jurnalistul român în articol.

    Nu ştiu care dintre ei e mai confuz, dar sunt simpatici amândoi.
  • Filmul va fi vazut, in premiera absoluta in Romania, la Les Films de Cannes a Bucharest - 18-27 octombrie. In prezenta regizorului, care va dialoga cu publicul dupa proiectie.La fel la Cluj si la Timisoara, probabil si la Brasov si Iasi, la editiile locale ale Festivalului.
  • Inca o pata neagra pe obrazul presei romanesti,care prefera sa umple paginile ziarelor sau a siteurilor,vorbind despre sanii lui x,scandalul dintre doua semianalfabete y sau de botezul unor interlopi,la punga grosi,decat sa scrie despre adevaratele STIRI!!!

Trimite un comentariu

sus