Skip to main content

Ministerul de Interne, despre stoparea fake news despre COVID: „Nu privește instituțiile de presă recunoscute la nivelul opiniei publice, a căror identitate este cunoscută”

 
Ministerul de Interne, despre stoparea fake news despre COVID: „Nu privește instituțiile de presă recunoscute la nivelul opiniei publice, a căror identitate este cunoscută”
Sursa foto: EVZ

Ministerul de Interne vine cu precizări după ce în decretul privind starea de alertă a apărut un articol ce permite închiderea unor site-uri care propagă știri false despre pandemia de COVID-19. 

„Această reglementare nu privește instituțiile de presă recunoscute la nivelul opiniei publice, a căror identitate este cunoscută, și cu care autoritățile se află într-un raport de colaborare și dialog permanent.

Publicitate

Acest instrument privește combaterea acțiunilor de dezinformare a căror scop este de a induce panica, prin intermediul unor publicații fără identitate ori a unor publicații care în mod sistematic prezintă informații fără bază reală”, menționează instituția într-un comunicat publicat pe site-ul instituției. 

„Analiza se va realiza asupra fiecărui caz în parte și va fi în mod obligatoriu deschis un dialog prealabil cu reprezentanții publicației (dacă pot fi identificați) care ar putea face obiectul unei asemenea analize”, au mai adăugat aceștia. 

Reacția vine după ce mai multe organizații și jurnaliști au spus că acest articol creează posibilitatea cenzurii. 

„Niciodată nu trebuie ca guvernul să aibă puterea de a stabili adevărul unei informații. Aceasta forță o au numai dictaturile”, a spus ActiveWatch într-un comunicat de presă. 

Decretul menționează că ANCOM, instituție condusă de Sorin Grindeau, cu atribuții tehnice pe zona de opertaori de telefonie, cablu sau internet, este instituția care ar trebui să ceară „serviciilor de găzduire” să întrerupă accesul la respectivul conținut. ANCOM care a precizat ieri, pentru Libertatea, că nu ei vor decide ce este „adevărat” sau „fals”, întrucât nu au decât competențe tehnice, ci Grupul de Comunicare Strategică.   

Poziția integrală a Grupului de Comunicare Strategică din Ministerul de Interne

Privitor la dispozițiile prevăzute în decretul Președintelui României referitoare la propagarea de informații false prin intermediul mass-media și în mediul online, facem următoarele precizări:

• Analiza referitoare la publicațiile care difuzează în mod sistematic și deliberat informații false, ignorând apelul pentru o informare corectă și obiectivă, va fi realizată la nivelul Grupului de Comunicare Strategică.

• Dispoziția referitoare la eventuala dezactivare a publicației online este emisă de Ministrul Afacerilor Interne, în baza analizei Grupului de Comunicare Strategică.

• Dispoziția Ministrului Afacerilor Interne este implementată prin decizie a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații.

Menționăm faptul că această reglementare nu privește instituțiile de presă recunoscute la nivelul opiniei publice, a căror identitate este cunoscută, și cu care autoritățile se află într-un raport de colaborare și dialog permanent.

Acest instrument privește combaterea acțiunilor de dezinformare a căror scop este de a induce panica, prin intermediul unor publicații fără identitate ori a unor publicații care în mod sistematic prezintă informații fără bază reală.

Analiza se va realiza asupra fiecărui caz în parte și va fi în mod obligatoriu deschis un dialog prealabil cu reprezentanții publicației (dacă pot fi identificați) care ar putea face obiectul unei asemenea analize.

Articolul din Decret

Art. 54 - (1) Instituțiile și autoritățile publice, precum și operatorii privați contribuie la campania de informare publică privind măsurile adoptate și activitățile desfășurate la nivel național.

(2) În situația propagării unor informații false în mass-media și în mediul on-line cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire, instituțiile și autoritățile publice întreprind măsurile necesare pentru a informa în mod corect și obiectiv populația în acest context.

(3) Furnizorii de servicii de găzduire și furnizorii de conținut sunt obligați ca, la decizia motivată a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, să întrerupă imediat, cu informarea utilizatorilor, transmiterea într-o rețea de comunicații electronice ori stocarea conținutului, prin eliminarea acestuia la sursă, dacă prin conținutul respectiv se promovează știri false cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire.

(4) În situația în care eliminarea la sursă a conținutului prevăzut la alin. (3) nu este fezabilă, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului sunt obligați ca, la decizia motivată a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, să blocheze, imediat, accesul la respectivul conținut și să informeze utilizatorii.

(5) La decizia motivată a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului au obligația de a bloca imediat accesul utilizatorilor din România la conținutul care promovează știri false cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire și este transmis într-o rețea de comunicații electronice de către persoanele de la alin. (3) care nu se află sub jurisdicția legislației naționale.

Citește și:

Ce spune despre Fake-News Decretul despre starea de urgență? ActiveWatch: "crează posibilitatea instituirii cenzurii"

 

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Trimite un comentariu