Skip to main content

Schimbări majore în Ordonanţa bani pentru presă: încă 10 milioane în plus. Preţuri mai mari pentru TV, dar şi pentru online. Campania, prelungită

 
Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com

Schimbări majore în Ordonanţa bani pentru presă, adoptată azi de Parlament. Faţă de varianţa iniţială aprobată de Guvern, sunt aduse multe modificări importante.

Publicitate

Una dintre ele: bugetul a fost mărit cu 10 milioane de euro. Cum? Înainte, era 40 de milioane de euro TVA inclus, acum sunt 40 de milioane de euro fără TVA. O alta: pe durata campaniei, instituţiile media nu au voie să concedieze angajaţi.

Pe scurt, posturile TV, dar şi site-urile, vor încasa mai mulţi bani după noile modificări. În plus, campania se prelungeşte până la sfârşitul anului (31 decembrie 2020), astfel că plafonul maxim de 40 de milioane de euro (bani fără TVA) va fi mai uşor de atins (până acum, nici jumătate din bani nu se cheltuiau).

Preţul pentru difuzările TV, dar şi cel pentru online, va fi mai mare dacă angajează oameni noi. La online, preţul diferă şi în funcţie de numărul de angajaţi.

Alt amănunt important: instituţiile media se pot înscrie în campanie şi de acum înainte, până pe 31 octombrie.

Schimbările din Ordonanţă au venit după o serie de întâlniri cu reprezentanţi ai asociaţiilor industriei de media şi ai presei iniţiate de Lucian Romaşcanu, preşedintele Comisiei pentru Cultură şi MassMedia din Senat.

Paginademedia.ro vă prezintă principalele modificări aduse de ordonanţă după ce a aprobat-o Parlamentul:

  • Mai mulţi bani. bugetul total al campaniei este de 200.000.000 de lei (40 de milioane de euro) exclus TVA. Înainte era cu TVA inclus
  • Campanie mai lungă. Durata campaniilor de informare se prelungeşte până la 31 decembrie 2020 (şi vor fi trei campanii de informare lunar).
  • Posibilitate de prelungire. Campania ar putea fi prelungită şi după data de 31 decembrie 2020 "în funcţie de necesităţile de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19 şi de necesităţile de promovare a produselor şi serviciilor româneşti pentru reluarea activităţii economice.”"
  • Interzis concedierile. În perioada contractului, "angajatorul să nu rezilieze din voinţă proprie niciun contract de muncă şi să nu rezilieze unilateral niciun contract de drepturi de autor".
  • Preţ mai mare pe TV. Posturile de televiziune au ieşit din noua formulă a ordonanţei cu un preţ mai mare pe punctul de audienţă: 570 de lei este punctul de audienţă, faţă de 450 de lei în varianta Guvernului.

Foarte IMPORTANT: preţul pentru punctul de audienţă creşte cu 1% pentru fiecare nou angajat al televiziunii sau pentru fiecare concediat din cauza Covid şi reangajat. Preţul maxim cu bonus nu poate depăşi 627 de lei pe punctul de audienţă.

Un calcul Paginademedia.ro arată că un post TV poate ajunge la acest preţ de 627 de lei dacă angajează 10 de oameni.

  • Online - preţul poate ajunge triplu. Mai mulţi angajaţi, preţ mai mare pentru reclame. Preţul reclamelor online porneşte de la 5 lei pe mia de afişări. O notă importantă: până acum reclama era limitată la 5 afişări pe unic, acum s-a majorat la 8 afişări pe unic (ceea ce înseamnă că vor accesa mai uşor bugetele. adică mai mulţi bani).

Schimbarea radicală vine de la numărul de angajaţi. Numărul minim pentru a primi campania este de doi angajaţi, iar la fiecare zece angajaţi în plus preţul creşte cu 1 leu pe mia de afişări. Adică: 6 lei la 12 angajaţi, 7 lei la 22 de angajaţi şi tot aşa.

Un alt bonus pentru online: 1 leu pentru fiecare nou angajat sau angajat concediat repus în drepturi.

Preţul maxim cu bonus inclus nu poate depăşi 15 lei pe mia de afişări.

Pragul maxim pentru un site a fost mărit la 200.000 de lei. Până acum era de 150.000 de lei.

Pot fi puse cel mult două reclame pe pagină, în primele trei ecrane.

  • Categorie nouă. A fost introdusă o categorie nouă: posturi TV tematice naţionale nemăsurate. Astfel, pot intra în campanie şi posturi ca Agro TV sau Medica TV. Preţul: 100 de lei pe spot.
  • Spoturi dar şi filme de promovare. Altă noutate este, pe lângă spoturile de până acum, existenţa a trei campani lunare, care vor include şi "materiale non-comerciale pentru promovarea următoarelor industrii româneşti: turism, industria IT, agricultură şi zootehnie, industria auto, care vor fi difuzate în limba română şi în mediul online înlimbi de circulaţie internaţională precum engleză, franceză şi germană.”

Vezi modificările votate de Parlament pe Ordonanţă, aici

Cum sunt repartizaţi banii în prezent? Grupul Intact, cei mai mulţi bani. Grupul ProSport, Cancan şi Gândul, primul la online

Până acum, pe formula adoptată de Guvern, cei mai mulţi bani (plafonul maxim) a fost aprobat pentru grupul Intact: peste 3,3 milioane de euro pe durata celor patru luni de campanie, prin Antena 1, Antena 3, Antena Stars, Radio ZU, dar şi prin Jurnalul Naţional şi site-urile grupului.

Grupul Pro TV (TV plus online) are în jur de 1,8 milioane.

La online, cei mai mulţi bani - jumătate de milion de euro pentru cele patru luni - se duc către grupul lui Radu Budeanu (prin două firme), care are site-urile prosport.ro (cu secţiunea tacataca.ro, axată pe generarea de clickuri, de care Paginademedia.ro a scris în trecut), gândul şi cancan.ro.

Cifrele însă vor putea fi mai mari, în noile condiţii, în care preţurile au fost mărite, pe de o parte şi, pe de altă parte, perioada campaniei a fost prelungită.

Vezi situaţia împărţirii iniţiale a banilor, pe TV, radio, online şi presa scrisă, după forma adoptată de Guvern, aici


Citeşte şi: BANI PENTRU PRESĂ. Grupul Intact, cei mai mulţi bani de la Guvern: peste 3,2 milioane de euro. Grupul ProSport, Cancan şi Gândul, primul la online. Lista parţială a contractelor. Cine şi cât ia?


Citeşte şi: BANI PENTRU PRESĂ. Ce spun despre campania Guvernului Pătraru, Ciutacu, Tolontan, Dobrovolschi sau Alice Iacobescu


Citeşte şi: Bani pentru presă. Textul final al Ordonanţei. 15 mai, data de start a campaniei Guvernului


Citeşte şi: Guvernul a aprobat. Va da 40 de milioane de euro pentru presă. Jumătate pentru TV. Ce face presa pentru aceşti bani? Totul despre cum se vor aloca banii

Citeşte şi: BANI PENTRU PRESĂ. Lista completă cu companiile media care s-au înscris. Cine a aplicat pentru bani de la Guvern? Nici 10% nu au documentele complete


Citeşte şi: Bani pentru presă. Textul final al Ordonanţei. 15 mai, data de start a campaniei Guvernului


Citeşte şi: Guvernul a aprobat. Va da 40 de milioane de euro pentru presă. Jumătate pentru TV. Ce face presa pentru aceşti bani? Totul despre cum se vor aloca banii

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Șpagă pentru presă, televiziuni și saituri internet, ca să facă propagandă pentru politica covid a guvernului. Și șpaga o plătim noi, contribuabilii.
  • Apare, brusc şi pe nepusă masă, o boală nouă. Una suficient de serioasă cât să n-o ignori, dar nici pe departe una apocaliptică, de aşa manieră încât să transformi întreaga planetă într-un gulag. Dar ce să vezi, exact asta fac statele de mai peste tot. În presa mainstream, jale şi teroare, breaking news şi disperare. Sigur, pierd şi ei bani, dar imediat le sare în ajutor statul, din banii publici. Şi circul continuă. Iar omul simplu, sub barajul terorii media, tace şi înghite.

    Unul dintre pilonii fascismului îl reprezintă contopirea puterii statului cu cea a corporaţiilor. În ce măsură există vreo corelare între primul şi cel de-al doilea paragraf, dvs. decideţi.
  • De ce să dai bani pentru online? Ei oricum fac bani și dacă este pandemie sau nu, n-am văzut încă un site care să taie din salarii sau să-și oprească activitatea din cauza pandemiei.
  • Mai trebuie pusă o condiție. Sa nu se plătească bani celor care au tăiat din salarii sau celor care o vor face. Nu doar concedieri.

Trimite un comentariu

sus