Skip to main content

Și prezentatoare de știri, și influenceri. Andreea Esca, Berecleanu și Sandra Stoicescu, zeci de postări comerciale pe social media. Multe fără „P”

 
Și prezentatoare de știri, și influenceri. Andreea Esca, Berecleanu și Sandra Stoicescu, zeci de postări comerciale pe social media. Multe fără „P”

Când meseria de prezentator de știri se întâlnește cu cea de influencer. Andreea Esca, Andreea Berecleanu (fosta vedetă a Observatorului de la Antena 1) și Alessandra Stoicescu (actuala prezentatoare a principalului Observator) sunt și influencerițe pe social media, arată o analiză Libertatea

Au zeci de postări comerciale pe conturile de Facebook și Instagram. Multe dintre aceastea sunt nemarcate cu „P” sau „Ad”. 

Publicitate

Andreea Berecleanu și Sandra Stoicescu au promovat recent, fără marcaj, ceaiuri de slăbit - Veroslim și Sicuroslim. În aceleași campanii au mai fost implicați zeci de alți influenceri, după cum Paginademedia.ro și Libertatea au semnalat aici și aici

Potrivit Libertatea, Andreea Esca a promovat, în perioada 2016-2020, peste 30 de branduri în 170 de postări. 

„Cu câteva excepții, conținutul comercial nu este marcat ca publicitate, fiind presărat printre postări personale, selfie-uri, poze cu familia”, notează ziarul. 

Printre mărcile promovate sunt Mercedes Benz, Mastercard, Fashiondays, Banca Transilvania, Lidl, Untold, Engie, BCR, Nivea, Cewe, Kenwood, Pirelli, Dorna, Huawei, Carrefour, Philips, Activia, Metro, Always, H&M, Ecco, Rowenta, Regina Maria, Remix Shop, Douglas Romania, Heineken, Stefanel, ParkLake, Sephora, Clinique, Coca Cola, Häagen-Dazs sau Ana Sport.

Conținutul a fost marcat în cazul a trei branduri: Mastercard (dar nu la toate postările), Fashiondays și una din 16 postări despre brandul Mercedes Benz. 

De notat că numele jurnalistei Andreea Esca apare pe lista influencerilor care au postat tagul comercial @novumbythesea. Zeci de vedete au făcut publicitate resortului de lux Novum din Olimp, lansat pe 27 iunie printr-o petrecere. După câteva zile, a ieșit la iveală că la petrecere au participat sute de persoane și că s-au încălcat normele sanitare ale protecției în cadrul pandemiei de Covid-19.

De la ce a plecat analiza celor de la Libertatea? De la câteva prevederi din Codul de Practică în Comunicarea Comercială (aprobat de RAC) și de la un articol din Codului Deontologic al Jurnalistului. 

Pe scurt, cele două coduri stipulează, pe de-o parte, că jurnalistului îi sunt interzise înțelegeri comerciale care i-ar putea afecta imparțialitatea, iar pe de altă parte că orice înțelegere comercială cu un brand ar trebui semnalizată „clar și vizibil”.


Vezi toată analiza Libertatea, pe larg


Codul de Practică în Comunicarea Comercială (aprobat de RAC):

„Raportul contractual dintre influencer și anunțător trebuie divulgat clar și vizibil în cadrul comunicărilor. Divulgarea trebuie efectuată în cadrul fiecărui articol, postare, videoclip, tweet etc., în partea de început”, arată codul. 

Codul deontologic al jurnalistului, art. 8: 

„Jurnalistului, în exercitarea profesiei și în relațiile pe care le întreține cu autoritățile publice sau cu diverse societăți comerciale, îi sunt interzise înțelegeri care i-ar putea afecta imparțialitatea sau independența”, notează codul citat de Libertatea. 

„Argumentul că oamenii își dau seama că e publicitate nu ține”

Ioana Avădani, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), subliniază, de asemenea, importanța marcajului în comunicările publicitare: 

„Argumentul că „oamenii își dau seama că e publicitate” nu ține. Dacă este atât de evident pentru public că e publicitate, de ce nu o marchezi? Iar ținând cont de gradul de educație media al publicului, acest «evident că e publicitate» nu e deloc evident”, a spus aceasta pentru Libertatea.

Aceasta a mai spus: 

„Aici este marea înșelătorie. Îmi cresc o imagine pe baza meseriei mele de jurnalist, îmi cresc o credibilitate, după care utilizez această monedă de încredere pentru a-ți vinde un serviciu, un produs și a face un ban pe ea. Aici este marea problemă etică.”

Cazul ceaiurilor de slăbit: Zeci de vedete, postări fără marcaj

În urmă cu o săptămână, Paginademedia.ro a publicat un material despre zeci de vedete și influenceri care promoveză, fără marcaj de publicitate, ceaiul de slăbit Veroslim. 

Lista de vedete și de influenceri este impresionantă: Anda Adam, Andreea Mantea, Andreea Marin, Dan Capatos, Andreea Berecleanu, Anna Lesko, Gina Pistol, Ilinca Vandici, Ramona Olaru (de la Răzvan și Dani). Mulți. Mulți.

Un singur influencer și-a marcat publicitatea: Adelina Pestrițu

„Trebuie să fim transparenți cu cei care ne urmăresc"

Pestrițu a explicat, pentru Paginademedia.ro, care este motivul pentru care marchează postările pe care le promovează în baza unui contract de publicitate:

„Ar trebui să ne marcăm postările, pentru că trebuie să fim transparenți cu cei care ne urmăresc", spune categoric.

Aceasta a mai spus: 

„Așa cum între influencer și clientul de publicitate este un contract care stabilește înțelegerea, tot așa asumarea publicității este normală între influencer și cei care îl urmăresc pe respectivul influencer."

De asemenea, Libertatea a arătat cazul unui alt ceai - Sicuroslim, unde Alessandra Stoicescu, Daniel Buzdugan, Adi Mutu, Bianca Drăgușanu, Andreea Tonciu sau Loredana Chivu promovează, în postări nemarcate ca publicitate, produsul. 


Citește și: Fără „P". Fără #Ad. Vedete și zeci de influenceri, postări nemarcate care promovează un ceai de slăbit. Unul singur a marcat! Anda Adam, Mantea, Berecleanu, Andreea Marin, Capatos și mulți alții


 

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Comentarii

  • Cum e cu deontologeala la Libertatea si la Catavencii, varfurile de lance ale anticoruptiei? Adicatelea banii de la Guvern si de la Primarie sunt buni? Pentru reclame la misto, de care n-are nimeni nevoie!
  • problema nu e la acesti asa zisi jurnalisti, ci la prostii care ii urmaresc. atat timp cat sunt fraieri care ii urmaresc pe retelele de socializare, astia o sa faca bani pentru postari. nu ii mai urmariti si o sa vedeti ca problema se rezolva de la sine. toate pseudovedetele astea o sa aiba fix 100-200 de urmaritori cat avem fiecare pe paginile personale.

Trimite un comentariu