Skip to main content

Şi prezentatoare de ştiri, şi influenceri. Andreea Esca, Berecleanu şi Sandra Stoicescu, zeci de postări comerciale pe social media. Multe fără „P”

 
Şi prezentatoare de ştiri, şi influenceri. Andreea Esca, Berecleanu şi Sandra Stoicescu, zeci de postări comerciale pe social media. Multe fără „P”

Când meseria de prezentator de ştiri se întâlneşte cu cea de influencer. Andreea Esca, Andreea Berecleanu (fosta vedetă a Observatorului de la Antena 1) şi Alessandra Stoicescu (actuala prezentatoare a principalului Observator) sunt şi influenceriţe pe social media, arată o analiză Libertatea.

Publicitate

Au zeci de postări comerciale pe conturile de Facebook şi Instagram. Multe dintre aceastea sunt nemarcate cu „P” sau „Ad”.

Andreea Berecleanu şi Sandra Stoicescu au promovat recent, fără marcaj, ceaiuri de slăbit - Veroslim şi Sicuroslim. În aceleaşi campanii au mai fost implicaţi zeci de alţi influenceri, după cum Paginademedia.ro şi Libertatea au semnalat aici şi aici.

Potrivit Libertatea, Andreea Esca a promovat, în perioada 2016-2020, peste 30 de branduri în 170 de postări.

„Cu câteva excepţii, conţinutul comercial nu este marcat ca publicitate, fiind presărat printre postări personale, selfie-uri, poze cu familia”, notează ziarul.

Printre mărcile promovate sunt Mercedes Benz, Mastercard, Fashiondays, Banca Transilvania, Lidl, Untold, Engie, BCR, Nivea, Cewe, Kenwood, Pirelli, Dorna, Huawei, Carrefour, Philips, Activia, Metro, Always, H&M, Ecco, Rowenta, Regina Maria, Remix Shop, Douglas Romania, Heineken, Stefanel, ParkLake, Sephora, Clinique, Coca Cola, Häagen-Dazs sau Ana Sport.

Conţinutul a fost marcat în cazul a trei branduri: Mastercard (dar nu la toate postările), Fashiondays şi una din 16 postări despre brandul Mercedes Benz.

De notat că numele jurnalistei Andreea Esca apare pe lista influencerilor care au postat tagul comercial @novumbythesea. Zeci de vedete au făcut publicitate resortului de lux Novum din Olimp, lansat pe 27 iunie printr-o petrecere. După câteva zile, a ieşit la iveală că la petrecere au participat sute de persoane şi că s-au încălcat normele sanitare ale protecţiei în cadrul pandemiei de Covid-19.

De la ce a plecat analiza celor de la Libertatea? De la câteva prevederi din Codul de Practică în Comunicarea Comercială (aprobat de RAC) şi de la un articol din Codului Deontologic al Jurnalistului.

Pe scurt, cele două coduri stipulează, pe de-o parte, că jurnalistului îi sunt interzise înţelegeri comerciale care i-ar putea afecta imparţialitatea, iar pe de altă parte că orice înţelegere comercială cu un brand ar trebui semnalizată „clar şi vizibil”.


Vezi toată analiza Libertatea, pe larg


Codul de Practică în Comunicarea Comercială (aprobat de RAC):

„Raportul contractual dintre influencer şi anunţător trebuie divulgat clar şi vizibil în cadrul comunicărilor. Divulgarea trebuie efectuată în cadrul fiecărui articol, postare, videoclip, tweet etc., în partea de început”, arată codul.

Codul deontologic al jurnalistului, art. 8:

„Jurnalistului, în exercitarea profesiei şi în relaţiile pe care le întreţine cu autorităţile publice sau cu diverse societăţi comerciale, îi sunt interzise înţelegeri care i-ar putea afecta imparţialitatea sau independenţa”, notează codul citat de Libertatea.

„Argumentul că oamenii îşi dau seama că e publicitate nu ţine”

Ioana Avădani, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), subliniază, de asemenea, importanţa marcajului în comunicările publicitare:

„Argumentul că „oamenii îşi dau seama că e publicitate” nu ţine. Dacă este atât de evident pentru public că e publicitate, de ce nu o marchezi? Iar ţinând cont de gradul de educaţie media al publicului, acest «evident că e publicitate» nu e deloc evident”, a spus aceasta pentru Libertatea.

Aceasta a mai spus:

„Aici este marea înşelătorie. Îmi cresc o imagine pe baza meseriei mele de jurnalist, îmi cresc o credibilitate, după care utilizez această monedă de încredere pentru a-ţi vinde un serviciu, un produs şi a face un ban pe ea. Aici este marea problemă etică.”

Cazul ceaiurilor de slăbit: Zeci de vedete, postări fără marcaj

În urmă cu o săptămână, Paginademedia.ro a publicat un material despre zeci de vedete şi influenceri care promoveză, fără marcaj de publicitate, ceaiul de slăbit Veroslim.

Lista de vedete şi de influenceri este impresionantă: Anda Adam, Andreea Mantea, Andreea Marin, Dan Capatos, Andreea Berecleanu, Anna Lesko, Gina Pistol, Ilinca Vandici, Ramona Olaru (de la Răzvan şi Dani). Mulţi. Mulţi.

Un singur influencer şi-a marcat publicitatea: Adelina Pestriţu.

„Trebuie să fim transparenţi cu cei care ne urmăresc"

Pestriţu a explicat, pentru Paginademedia.ro, care este motivul pentru care marchează postările pe care le promovează în baza unui contract de publicitate:

„Ar trebui să ne marcăm postările, pentru că trebuie să fim transparenţi cu cei care ne urmăresc", spune categoric.

Aceasta a mai spus:

„Aşa cum între influencer şi clientul de publicitate este un contract care stabileşte înţelegerea, tot aşa asumarea publicităţii este normală între influencer şi cei care îl urmăresc pe respectivul influencer."

De asemenea, Libertatea a arătat cazul unui alt ceai - Sicuroslim, unde Alessandra Stoicescu, Daniel Buzdugan, Adi Mutu, Bianca Drăguşanu, Andreea Tonciu sau Loredana Chivu promovează, în postări nemarcate ca publicitate, produsul.


Citeşte şi: Fără „P". Fără #Ad. Vedete şi zeci de influenceri, postări nemarcate care promovează un ceai de slăbit. Unul singur a marcat! Anda Adam, Mantea, Berecleanu, Andreea Marin, Capatos şi mulţi alţii


Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Cum e cu deontologeala la Libertatea si la Catavencii, varfurile de lance ale anticoruptiei? Adicatelea banii de la Guvern si de la Primarie sunt buni? Pentru reclame la misto, de care n-are nimeni nevoie!
  • problema nu e la acesti asa zisi jurnalisti, ci la prostii care ii urmaresc. atat timp cat sunt fraieri care ii urmaresc pe retelele de socializare, astia o sa faca bani pentru postari. nu ii mai urmariti si o sa vedeti ca problema se rezolva de la sine. toate pseudovedetele astea o sa aiba fix 100-200 de urmaritori cat avem fiecare pe paginile personale.

Trimite un comentariu

sus