Skip to main content

România TV, sancționată de CNA. Acuzații și speculații chiar înaintea alegerilor. Nicușor Dan, printre cei vizați

 
România TV, sancționată de CNA. Acuzații și speculații chiar înaintea alegerilor. Nicușor Dan, printre cei vizați
Captură România TV

CNA. Săptămâna și amenda pentru România TV. Postul a fost sancționat pentru că a difuzat informații neverificate despre Nicușor Dan (primar ales al Capitalei), Ciprian Ciucu (primarul ales în Sectorul 6) și Vergil Chițac (primar ales la Constanța).

Forul a discutat despre derapajele România TV din ultima săptămână de campanie, chiar înaintea alegerilor locale care au avut loc în 27 septembrie.

Publicitate

S-au adus acuzații la adresa lui Nicușor Dan într-o emisiune în care era invitată Gabriela Firea, contracandidata sa. La fel s-a întâmplat și în cazul lui Ciucu sau Vergil Chițac.

România TV a fost sancționată cu 7.500 de lei, la propunerea lui Radu Herjeu. 

Despre emisiunea cu Ciucu, Dorina Rusu, care a propus o amendă de 20.000 de lei, a spus:

„Dacă vorbește despre un om în emisiuni, de ce nu îl contactezi? Scopul acestei emisiuni era evident”, a punctat ea. 

România TV, sancționată pentru derapaje în campanie

Cum a încălcat legea audiovizualului România TV cu acele emisiuni? Să le luăm pe rând:

Emisiunea „Punctul Culminant” din 16 septembrie - Victor Ciutacu a avut-o invitată pe Gabriela Firea, candidat la Primăria Capitalei. S-au făcut speculații și s-au adus mai multe acuzații la adresa lui Nicușor Dan.

Doi avocați, Gheroghe Piperea și Mihai Drăgan, au adus și ei acuzații împotriva lui candidatului susținut de USR-Plus și PNL, iar moderatorul nu a cerut dovezi. De asemenea, nu i s-a cerut punctul de vedere lui Nicușor Dan.

Știrile România TV din 18 septembrie - Postul a preluat imagini de la emisiunea „Sinteza Zilei” de la Antena 3 și a vorbit despre o posibilă chemare a lui Nicușor Dan la DNA. 

Știrile România TV din 18 septembrie - S-au folosit burtiere despre candidații PNL, care au fost puși în ipostaze negative. S-a difuzat și o știre despre familia lui Vergil Chițac, care ar fi făcut „spălare de bani” și ar fi „transformat 4200 de dolari în proprietăți de mii de euro”, după cum s-a zis la România TV. 

Emisiunea „Punctul Culminant” din 22 septembrie - România TV a prezentat informații cu privire la așa zisa legătură între Ciprian Ciucu (candidat PNL la Primăria Sectorului 6) și interlopii Al Capone, Fane Spoitoru și Ion Migdal, fratele lui Spoitoru.

În producția respectivă s-a difuzat și un material cu Ion Migdal, fost pușcăriaș, care a afirmat că se implică în campania electorală a lui Ciucu.

După lungi discuții între membrii CNA s-a ajuns la două propuneri: una de 20.000 a Dorinei Rusu și una de 7.500 de lei a lui Radu Herjeu.

În cele din urmă, România TV a fost sancționată cu 7.500 de lei, propunerea lui Herjeu fiind votată de toți membrii, cu excepția Dorinei Rusu. De menționat că propunerea de 20.000 de lei nu a fost votată de niciun alt membru.

Dorina Rusu, în ședința CNA:

„Dacă l-ați fi suna pe Ciucu, nu s-ar fi ajuns la această discuți. Se făceau tot felul de afirmații foarte urâte și ilegale. Toate aceste lucuri planează asupra candidatului, în emisiune se vorbește despre niște lucruri care nu sunt adevărate. Dacă vorbește despre un om în emisiuni, de ce nu îl contactezi? Scopul acestei emisiuni era evident.”

Radu Herjeu, în ședința CNA:

„Voi ați dat o informație neverificată, că Nicușor Dan va fi chemat la DNA. Informația ar fi trebuit dată pe post odată cu reacția lui Nicușor Dan. Nu e în regulă.”

Ce spune LEGISLAȚIA:

Art. 40 - (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt.

(2) În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.

Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii:

a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii;

b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.

Art. 65 - În emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli:

a) rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor;

b) între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală;

c) titlul afişat pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate în acel moment; 

Autor: Daniel Samoilă daniel.samoilapaginademedia.ro

Comentarii

  • @Narcis
    Cauta sancțiunile Realitatii din ultima perioada si dupa mai vorbim
    @Marius stii cum e...nu iti convine cand preferatii tai sunt sancționați
    @DODO
    Asta cu suspendarea pe n zile nu merge. Poate doar amenzi mai mari
  • RTV - patria dezinformarii ! pina cind ? sanctiunile cna nu au avut efect Asta este valabil si pt alte posturi in frunte cu A 3 deci trebuie schimbat modul de sanctionare Ca la circulatie Fiecare abatere sa aiba pe linga amenda si puncte de penalitate deci la un anumit punctaj acumulat sa se suspende emisia de la citeva zile pina la cea definitiva Asta cred ca ii v-a face pe toti ceva mai cinstiti
  • Dar posturile PNL- USR-iste de ce nu sunt amendate pentru jignirile foarte grave la adresa Gabrielei Firea? Vi se pare normal????????????????

Trimite un comentariu