Skip to main content

AMENDĂ de 10.000 de euro pentru reclamă mascată la pariuri în Chefi la cuţite. Au fost mii de reclamaţii!

 
AMENDĂ de 10.000 de euro pentru reclamă mascată la pariuri în Chefi la cuţite. Au fost mii de reclamaţii!

Emisiunea Chefi la cuţite a fost amendată şi criticată dur pentru reclamă mascată la jocuri de noroc (compania Superbet) în mai multe ediţii din noul sezon. 

Publicitate

Cazul a fost analizat cu celeritate de CNA după ce insituţia a fost luată cu asalt de reclamaţii: 3.250. 

După ce a analizat imaginile, CNA a decis să amendeze Antena 1 cu 50.000 de lei (aproximativ 10.000 de euro) pentru nouă ediţii ale cooking-show-ului în care au apărut ca invitaţi mai mulţi foşti sportivi, printre care Ioan Andone, Cătălin Moroşanu, Mihai Leu sau Bogdan Stelea, toţi îmbrăcaţi în tricouri de culoare roşie sau albă, toate inscripţionate cu cuvântul „Super”. 

Toţi cei nouă invitaţi au avut momente de 12-13 minute, timp în care au „inserat” în discursurile lor, de mai multe ori, cuvinte precum „super” sau „pariu”.

„Voi pregăti ceva super bun. S-ar putea să am talent la bucătărie, dar dacă n-a fost nimeni să vadă. Sper să-i super surprind prin mâncarea bună pe care o pregătesc. Chefi, de abia aştept să ne întâlnim să gustaţi din mâncarea super pregătită de mine”, a spus Mihai Leu. 

Chiar şi vocea din off a emisiunii folosea aceiaşi termeni. 

CNA a identificat nu mai puţin de nouă ediţii în care au fost „invitate” să gătească personalităţi din sport care sunt imaginea companiei de pariuri sportive Superbet. Fiecare dintre personalităţi a beneficiat de momente ample, de câte 12 minute, timp în care erau îmbrăcaţi în tricouri de culoare albă sau roşie pe care era afişat mesajul „Super”.

Cine au fost invitaţii:

  • Virgil Stănescu a avut un moment de 13 minute în cadrul show-ului. A folosit termenul super de două ori, în diferite contexte. Chiar şi vocea din off şi-a adaptat limbajul potrivit momentului, arată monitorizarea CNA. Imaginile au fost însoţite de afirmaţiile făcute de vocea din off: Am revenit cu super pasiunea pentru gătit. O să fie super!”, arată monitorizarea.
     
  • Ioan Andone, îmbrăcat într-un tricou alb pe care scria Super, a avut un moment de 12 minute       
              
  • Florin Bratu, fost fotbalist, a avut şi el un moment de aproximativ 12 minute, timp în care a strecurat în discursul său de patru ori termenul de „super” şi o dată termenul de „pariez”
     
  • Bogdan Stelea (fost portar al Naţionalei) a avut şi el un moment de 12 minute, timp în care a folosit de patru ori termenul de „super”., cum ar fi „E o super experienţă ceea ce fac, Am venit să le fac o super surpriză”, Deci, cuţitul ăsta e un super premiu.
     
  • Cătălin Moroşanu, îmbrăcat cu un tricou de culoare roşu, inscripţionat cu „Super” a avut un moment de 11 minute, timp în care a folosit termenul „super” de patru ori.
     
  • Gică Craioveanu, în tricou alb, inscripţionat cu „Super” a avut un moment de 12 minute.
     
  • Ionel Dănciulescu, îmbrăcat în tricou alb inscripţionat cu textul „Super”, a avut şi el un moment culinar de 12 minute, timp în care a pronunţat de două ori cuvântul „super”.
     
  • Mihai Leu a apărut la Chefi la cuţite într-un tricou roşu, inscripţionat cu cuvântul Super şi a pronunţat de trei ori „super” în diferite contexte.
     
  • Benny Adegbuyi (kickboxer) şi el cu tricou de culoarea roşie inscripţionat cu cuvântul „Super” a avut un moment de 11 minute, timp în care a menţionat de opt ori cuvântul „super” şi „pun pariu” o data.

Cum s-a apărat televiziunea: „E neaşteptat în ce cheie au privit telespectatorii fideli ai emisiunii aceste momente”

„Chiar am fost suprinsă de numărul foarte, foarte mare de reclamaţii. Este neaşteptat în ce cheie au privit telespectatorii fideli ai emisiunii Chefi la Cuţite aceste momente”, le-a spus membrilor CNA Norina Ionescu, reprezentanta Antenei 1 în relaţia cu CNA. 

Norina Ionescu, în apărarea emisiunilor Chefi la cuţite: 

„Voi începe prin a spune că emisiunea Chefi la Cuţite, aflată la al 12-lea sezon, este o super emisiune, cu super Chefi, cu super invitaţi, cu super invitaţi, cu supermâncare şi cu supermomente. Este liderul de piaţă comercial şi ca atare aş vrea să vedem lucrurile din această perspectivă (...).

Aş dori să fac o scurtă dizertaţie pe tema acestui cuvânt, „super”, care pare că a fost monopolizat şi confiscat şi restrâns la o anumită afacere, dintr-un anumit domeniu.

Să ne raportăm la definiţia şi ce înseamnă cuvântul super, formidabil, excelent, când ne adreăm în orice situaţie şi spune super, nu ne putem gândi şi nu putem asocia doar cu o anumită afacere, în acest caz activitatea de pariurile sportive. 

Am solicitat colegilor mei o situaţie cu programarea momentelor şi timpilor în care s-a făcut sponsorizarea, pentru că, da, Superbet este printre sonsorii emisiunii, nu este sponsorul principal. Momentele de sponsorizare aşa cum este definită şi cum poate fi implmenetată în cadrul legal, din datele pe care eu le am, sunt după ora 23.00. (...)

Am avut curiozitatea să tastez „super” pe Google. Ştiţi ce apare prima dată? Superbet.

Nu am avut referire la pariuri, nu am îndemnat în afara cadrului legal.

Da, ne putem lega şi de tricouri, ne putem lega şi de culori. La fel, culorile alb şi roşu sunt asociate şi altor branduri. Nu ne putem imagina că dacă scriem Adi pe un tricou se înţelege Adidas. Depinde din ce perspectivă privim lucrurile.

În ce priveşte prezenţa unor mari sportivi în programele Antenei 1, fie că e vorba despre campanii de la ştiri fie că e vorba despre programe de divertisment sau reality-uri, să ştiţi că vor mai fi regăsiţi cu poveştile lor. Da, unii sunt contractaţi de pariori sportivi, dar acest fenomen există şi la nivel internaţional. Ce facem, nu mai invităm pe nimeni în emisiune? Nu ne mai bucurăm de un conţinut care să inspire telespectatorii? Suntem la al 12-lea sezon de Chefi la cuţite, este o emisiune foarte, foarte curată. De ce am fi făcut această asociere acum?”

Critici dure de la CNA: „Această şmecherie, pretins abilă, e făcută să scape de colţii CNA-ului, nu a păcălit peste 3.000 de oameni”

Cristina Pocora, membru CNA:

„Avem aşa. Un sportiv, un fotbalist cel mai adesea, dar nu numai, vin şi gătesc. NU am nicio problemă cu aceşti oameni care vin la această emisiune, e dreptul vostru, e dreptul lor. Toţi, dar toţi, au un tricou pe care scrie Super. Asta îţi ridică un semn de întrebare, că te gândeşti, aşa cum ai spus şi tu, că dacă dai o căutare pe Google îţi apare Superbet. E fixat în mintea noastră. (...) Mai departe, mai sunt replici în timp ce oamenii gătesc. Spun ceva de genul: „Pun pariu că chefii nu vor ghici ce am gătit”, „Pun pariu că Chefii nu vor ghici cine a gătit”

Mi se pare că sunt mesaje subliminale, „super,” „pariu”.

După care apare Bratu, care îmi gătise la ora 22.00 şi cu extinderea reclamei cu Superbet. Adică se face şi conexiunea directă. 

Cumva este o construcţie care vine subliminal să-mi de această informaţie. Mi se pare mult mai periculoasă decât toate reclamele asumate pe care orice brand le face.(...) Jocurile de noroc au găsit o poriţă şi vă folosesc pe voi, folosesc o super emisiune, folosesc sportivi de mare calitate. Cred că unele lucruri ţin de responsabilitate.

Eu am convingerea, în urma a ceea ce am vizionat aici, că nu este o simplă întâmplare că scrie Super, că după aceea avem reclama la Superbet. Cât de bătut în cap să fiu să nu pricep.

Pe lângă ce decidem azi, cred că trebuie să punem foarte clar în Codul Audiovizual legat de reclama mascată şi mesajele subliminale”

Monica Gubernat, preşedintele CNA:

„Super ideea mea e că o să trebuiască să băgăm interdicţie la astfel de sponsorizări în emisiunile de divertisment. Pentru că dacă până acum aceste firme de pariuri au rămas în zona sportivă şi am închis ochii la anumite lucruri, în speţă la acele transmisiuni în direct până în ora 23.00, sunt pline de reclame pe tricourile sportivilor, pe marginea terenului, unde se afişează scorul, lucruri pe care înţeleg că televiziunile sunt obligate să le preia, dar aceasta este publicitate mascată. Nu vreau să aj    ungem, forţându-se această linie roşie să băgăm toate meciurile după ora 23.00.

Deja, ajungând în zona asta de divertisment şi mizând pe cele două emisiuni cu cea mai mare audienţă (a doua fiind Vocea României - n.r.), cred că s-a trecut acea linie roşie.”

Mircea Toma

„Această şmecherie, pretins abilă, e făcută să scape de colţii CNA-ului, nu a păcălit peste 3.000 de oameni. Faptul că a produs efectul acesta de recunoaştere a intenţiei şi identificarea planului de a traversa graniţa orei 23.00 în sus cu elemente de promovare ale unei companii de jocuri de noroc şi pariuri a fost demantelat.

E unul dintre argumentele cele mai importante faptul că 3.000 de oameni s-au mobilizat activ şi au pus mâna şi au smenat sesizări pentru CNA. DIn punctul meu de vedere, aici nu există dubii, e foarte limpede ce s-a întâmplat.”

Sancţiunea de 50.000 de lei a fost dată la propunerea Monicăi Gubernat, pentru încălcarea legislaţiei privint publicitatea. 

Cristina Pocora

„Aş vrea să subliniez că Superbet cred că şi-a asumat această amendă. Cumva e o mângâiere pentru cifrele lor o asemenea sumă. E clar că a fost gândită, premeditată şi cred că e de dat un semnal de alarmă (…).

Mi se pare foarte importantă o modificare de cod, în aşa fel încât să nu mai existe portiţe încât băieţii ăştia să-şi asume amenzile, doar pentru a picura în mintea noastră, în mintea tinerilor, că e bine să joci la jocuri de noroc. 

Orice sumă, din punctul meu de vedere, din cuantumul pe care putem noi să-l dăm sancţiuni, este aşa un fel de mărunţiş pentru băieţii aştia.”

Tot în şedinţa de azi, CNA a analizat şi o ediţie Vocea României care a afişat un carton cu Superbet în calitate de sponsor. Preşedintele CNA a menţionat însă că nu poate propune sancţiuni întrucât cartonul în cauză a fost difuzat după ora 23.00, când reclamele la pariuri ar avea voie pe TV. 

Legislaţia încălcată: 

Art. 29 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise;  .

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

sus