Skip to main content

Media Fact Book. Piaţa de publicitate din România se apropie de 800 de milioane de euro. Jumătate sunt reclamele TV. Evenimentele sportive contribuie la plus

 
Credit foto: Money Football © Wave Break Media Ltd | Dreamstime.com
Credit foto: Money Football © Wave Break Media Ltd | Dreamstime.com

Raport Media Fact Book. Câţi bani s-au investit în publicitate în România în 2023 şi 2024? Cât au încasat din reclame posturile TV, radiourile, digitalul şi panotajul? Unde sunt creşterile?

Publicitate

Răspunsurile, în ultimul raport Media Fact Book, studiu detaliat al pieţei de publicitate realizat de agenţia de media Initiative.

Record al pieţei media

La nivel general, reclamele din România au generat, în 2023, peste 700 de milioane de euro. În 2024, estimările Initiative arată la peste 760 de milioane de euro valoarea totală a pieţei din publicitate, incluzând aici pieţele TV, digital, radio, outdoor şi print.

Televiziunea şi outdoorul au cele mai mari creşteri (de 10%, graţie şi evenimentelor sportive - Campionatul European şi Jocurile Olimplice), în timp ce digitalul şi radioul au un plus de 7% iar printul îşi continuă scăderea, cu încă zece procente minus (situaţia detaliată, mai jos).

Piaţa de publicitate în România în ultimii ani

Sursa: Media Fact Book, Initiative

Televiziunea, jumătate din banii de reclame

Cea mai mare parte a banilor din publicitate a fost atrasă de piaţa de televiziune: în 2023, sunt 370 de milioane de euro, dar în 2024 se estimează că piaţa TV depăşeşte pragul de 400 de milioane de euro.

"Piaţa de TV este pregătită să depăşească performanţele anului anterior, cu evenimente de talie mondială precum Campionatul European de Fotbal şi Jocurile Olimplice de la Paris, care promit să propulseze audienţele la niveluri record, anticipându-se o creştere de 10% a venituriloe nete, până la 405 milioane de euro."

Media Fact Book 2024, Initiative

Studiul notează şi o schimbare importantă în măsurarea audienţei TV: o structură demografică actualizată bazată pe Recensământul din 2021 şi faptul că locuitorii din periferiile marilor oraşe (pânâ acum trecuţi în panelul naţional) au intrat ca parte a mediului urban.

Cheltuielile publicitare în România în ultimii ani, pe suporturi media (milioane euro):

  Total (mil. Euro) TV Digital Radio OOH Print
2014 313 198 51 18 28 17
2015 332 212 57 19 28 16
2016 366 240 64 20 28 14
2017 412 273 73 23 29 13
2018 454 300 85 26 31 13
2019 480 308 99 28 32 12
2020 476 300 119 24 24 4
2021 601 349 186 30 30 6
2022 683 350 233 31,9 37 6
2023 701 368 252 35 41 5
2024 762 405 269 37,7 45,6 4,5

Câteva detalii despre celelalte suporturi media:

Piaţa de digital se apropie de 300 de milioane. Majoritatea la Google

Digitalul şi-a continuat creşterea (+8% vs. 2022), atingând o valoare de 252 de milioane de euro, reprezentând 36% din totalul pieţei media. Această creştere este alimentată de factori precum e-commerce şi schimbările în consumul de media. Google Search şi Display Advertising au dominat alocările bugetare, în timp ce social media a menţinut o cotă semnificativă din bugetele de publicitate digitală.

Pentru 2024, Media Fact Book estimează o creştere moderată a pieţei de digital de +7%, până la 269 de milioane de euro.  

Creştere notabilă pentru panotaj

Outdoor. Piaţa de OOH a continuat să se consolideze, înregistrând o creştere de +12%, cu venituri de 41 de milioane de euro, ce reprezintă 6% din totalul pieţei de media.

Acest sector şi-a continuat evoluţia naturală, adaptându-se la inflaţia în creştere şi beneficiind de alocări bugetare de publicitate mai generoase, într-un efort de a atinge un public extins şi diversificat geografic.

Investiţiile semnificative în DOOH şi iniţiativele de extindere în zone cu trafic pietonal ridicat au consolidat acest segment, indicând o evoluţie naturală post-pandemie.

Proiecţiile pentru 2024 sugerează o continuare a tendinţei ascendente, anticipându-se o creştere de 10%, până la un total estimat de 45.6 milioane de euro pentru piaţa OOH.

Radiourile de apropie de 40 de milioane

Radio. În ultimul an, posturile de Radio au captivat audienţa cu programe variate de muzică, divertisment şi teme de actualitate precum sustenabilitatea şi educaţia, determinând o creştere de +10% a pieţei de publicitate radio şi ajungând la o valoare netă totală estimată de 35 de milioane de euro până la sfârşitul anului.

Pentru 2024, Media Fact Book preconizează o creştere a pieţei cu 7%, la aproximativ 37,5 milioane de euro.

Printul continuă să scadă. Se duce sub cinci milioane

Print. Trendul descendent al pieţei de Print a continuat şi în 2023. Aceasta a fost singura industrie media cu evoluţie negativă, scăzând cu 11% faţă de 2022, la 5 milioane de euro, şi a adunat mai puţin de 1% din cota pieţei de media.

În 2024, se preconizează că printul va continua tendinţa negativă, cu o scădere estimată de -10% comparativ cu 2023 şi o valoare totală a pieţei de 4,5 milioane de euro.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

sus