Skip to main content

Evoluția modelului de business în România: de la omul ziar la capitalismul modern al presei

 

Capturaţi ecranul complet 05.04.2013 114840.bmp
SECȚIUNE SPONSORIZATĂ. Modelele de afaceri în presa au evoluat în România ultimelor două decenii. Primul a fost “omul-ziar” – vremea lui Ion cristoiu, Cristian Tudor Popescu, Ovidiu Ioanițoaia, Horia Alexandrescu. Când acest model a intrat în crepuscul, s-a ivit “capitalismul modern al presei românești”.

Publicitate

Paginademedia.ro vă prezintă, în continuare, în seria Idei pentru presă, câteva date dintr-un studiu realizat de World Association of Newspaper - WAN-IFRA. Secțiunea Idei pentru presă este sponsorizată de proiectul Antreprenoriat și Inovație în Mass-Media.

Puteți descărca materialul gratuit, integral, dar și alte studii de pe site-ul Antreprenoriat și Inovație în Massmedia.

Caracteristici în era „omului-ziar”

  • Audienta era una “pasională”, implicată și interesată de evenimentele sociale si politice.
  • Editorial si marketing editorial. De obicei, “omul-ziar” era cel care decidea asupra continutului editorial, dar si asupra intregii afaceri (publicitate, profitabilitate, investitii).
  • Vanzări de publicitate. Ziarele aveau putere de negociere și cota cea mai mare din piața de publicitate. Cele mai multe contracte erau semnate de către jurnaliști și de catre redactorii șefi, care primeau un comision din valoarea contractului.
  • Design, tehnoredactare si tipar. Machetarea paginilor se făcea de mână, dupa inspirația de moment a tehnoredactorilor.
  • Distribuție și vânzarea produsului. Cu excepția Adevărului, care a intrat pe piata libera cu abonamentele din mediul rural și cu tirajul inerțial al Scânteii, situat pe undeva la peste un milion de exemplare, predomina vânzarea “la bucată’, prin chioșcuri.

Caracteristicile în „Capitalismul modern al presei românești”

  • Audiența - Publicul este bombardat zilnic, în fiecare secundă, cu zeci de mii de știri, pe mii de canale. Consecința imediată: ziarul și-a pierdut calitatea de unic creator de știri și o bună parte din influența asupra cititorilor, rămânând sursa de informare preferată (dar nu singura!) a oamenilor de peste 43 de ani.
  • Editorial și marketing editorial - În toate redacțiile, funcția editorială a fost separată aproape total de cea comercială. Directorul editorial, redactorul-șef, redactorii sef-adjunci și șefii de departamente și redactorii răspund doar de conținutul editorial și nu mai au atribuții privind vânzarea de publicitate sau profitabilitatea afacerii.
  • Vânzarea de publicitate - Departamente special create au preluat integral responsabilitatea vanzarii de publicitate – jurnalistii nu mai sunt obligati se semneze contracte de publicitate.
  • Distribuția. În condițiile prăbușirii fără precedent a tirajelor, pe mai departe predomină vânzarea la bucată. Piața de distribuție continuă să fie extrem de atomizată, cu o puzderie de mici distribuitori, fără investitori strategici, precar organizata.

Puteți descărca materialul gratuit, integral, dar și alte studii de pe site-ul Antreprenoriat și Inovație în Massmedia.

Din aceeași secțiune, citește și:

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

  • si acum e omul-ziar. Dar omul e undeva in umbra si nu are nicio treaba cu presa. E anonimul-ziar, nu e capitalism, ci diversiune.

Trimite un comentariu