Skip to main content

Previziuni Zenith. Publicitatea după Covid, la noi și în lume. Digitalul a fost „stimulat” de distanțare. Printul, Outdoor-ul și Cinema-urile, afectate

 
Previziuni Zenith. Publicitatea după Covid, la noi și în lume. Digitalul a fost „stimulat” de distanțare. Printul, Outdoor-ul și Cinema-urile, afectate
Foto | Pexels

STUDIU. Investițiile în media au scăzut peste tot în lume, din cauza Coronavirusului. Cele mai mari scăderi ale investițiilor în publicitate au fost înregistrate în perioada martie, aprilie și mai, potrivit unui studiu Zenith Advertising Expenditure Forecasts. 

Publicitate

În România, veniturile din publicitate la nivelul întregului an vor scădea cu 6.2%, cumulând 462 de milioane de euro, conform ultimelor estimări Zenith România. 

O altă estimare, făcută de Initiative în raportul Media Fact Book, arată că piața de publicitate se va ridica, după pandemie, la doar 400 de milioane de euro, cu 100 de milioane sub estimările inițiale. Studiul Mediafact Book, AICI.

Piața de publicitate din România se va redresa ușor în ultimul trimestru al anului 2020, mai spun cei de la Zenith. 

La nivel global, investițiile în publicitate vor scădea cu 9,1% în 2020. Comparativ, scăderea din timpul recesiunii din 2009 a fost de 9,5%.

Tot la nivel global, previziunile Zenith arată o revenire cu 5,8% a investițiilor în publicitate în 2021, datorită reprogramării Jocurilor Olimpice și Euro 2020.

Digitalul, „stimulat” de distanțarea socială

Comportamentul consumatorilor schimbă și piața. Creșterea consumului de digital media și a cumpărăturilor online a determinat transferul bugetelor de la media tradițională la cea digitală.

În lume, Zenith estimează că publicitatea digitală va reprezenta 51% din cheltuielile din publicitate din acest an, în creștere față de cota de 49,5% previzionată în decembrie.

O tendință interesantă: Platformele de învățare online, cele de eSports, dar și cele pentru conținut video și cele de socializare, folosite în general de tineri, au câștigat în această perioadă și consumatori din segmentele mai mature.

Investițiile în mediul digital sunt cel mai puțin afectate de pandemie, înregistrând o stagnare vs. 2019, conform estimărilor Zenith România. Platformele globale cumulează cea mai mare parte a investițiilor din publicitate, aproximativ 70%, în pofida creșterii traficului pe site-urile românești.

Ce creșteri vor înregistra televiziunea și radioul?

În Romania, TV-ul rămâne media care atrage cea mai mare parte a investițiilor - 66% din totalul lor. Se estimează că până la sfarșitul anului investițiile în TV vor înregistra o scădere de 3%.

Mai mult, obiceurile de ascultare a radioului au suferit modificări pe perioada stării de urgență. S-a remarcat o ușoară scădere a timpului de ascultare a radiolui offline, în timpul restricțiilor, dar o creștere a consumului de radio online. Estimările arată că nivelul investițiilor din publicitate va scădea cu aproximativ 20% până la sfârșitul anului, radioul reușind să-și mențină cota de piață de 4%.

Televiziunea și radio-ul vor înregistra creșteri de 2% și 1%, în 2021.

Ziarele și revistele, lovite din plin

Presa scrisă și publicitatea stradală au fost mediile cel mai serios afectate pe perioada stării de urgență, de aceea vor avea de suferit și în ceea ce privește bugetele de media. Pentru România, Zenith preconizează o scădere de 25% pentru Outdoor și de 30% pentru presa scrisă.

Sectoarele care au adus cele mai importante investiții în media în primele șase luni ale anului sunt: produsele farmaceutice, retailul, food & drinks.

Comerțul online este segmentul cu cea mai mare dinamică în prima parte a anului 2020 (ianuarie – iunie), când a înregistrat o creștere a investițiilor în media de aproximativ 45% față de perioada similară a anului trecut.

În consecință, în top 15 clienți de publicitate se regăsesc atât jucatori din pharma precum Zdrovit, Sanofi-Aventis, Reckitt Benckiser, Novartis-GSK, cât și P&G, Ferrero, L’Oreal, Coca-Cola, dar și Kaufland, Lidl, eMag, Altex, Telekom, Vodafone și Orange.

Piața cinematografelor de la noi, în cădere liberă

La nivel global, Cinematografele și OOH-urile au avut de suferit cel mai mult din cauza restricțiilor de izolare. Publicitatea din OOH are o prognoză de scădere cu 25% în 2020, iar cinematografele cu 51%.

Creșterile pentru OOH-uri și cinematografe vor fi substanțiale, compensând scăderile mari din acest an: Zenith prevede o creștere de 16% pentru OOH-uri și 65% pentru cinematografe, dar nici unul nu va reveni la maximele din 2019 până în 2022.

Pentru România, nu sunt așteptări ca cinematografele să se redeschidă publicului în perioada imediat următoare, motiv pentru care se preconizează o scădere de 70% față de anul trecut.

Peisajul global

În Europa, estimările la nivel anual reflectă o scădere de 15% (în Europa de Vest) și 8% (în Europa Centrală și de Est). În America Latină scăderea estimată este de 13%, iar în Orientul Mijlociu și Africa de Nord va fi de 20%.

Statele Unite ale Americii au beneficiat în această perioadă de un ajutor politic record, în contextul alegerilor prezidențiale care vor avea loc în noiembrie, scăderea investițiilor în publicitate fiind estimată la doar 7%.

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Trimite un comentariu