Skip to main content

România TV, amendată: a acuzat-o pe Emilia Şercan că e spion rus. CTP, dat ca "în direct"

 
Cristian Tudor Popescu, Emilia Sercan, captură România TV. Sursa foto: Facebook, RTV
Cristian Tudor Popescu, Emilia Sercan, captură România TV. Sursa foto: Facebook, RTV

Amendă luată de România TV, pentru două derapje. Unul dintre derapaje - o înregistrare luată de pe Digi cu gazetarul Cristian Tudor Popescu, dată ca şi cum ar fi în direct - a fost semnalat şi de Paginademedia.ro, aici.

Publicitate

Al doilea motiv al amenzii: postul TV a acuzat-o pe Emilia Şercan că ar fi spion rus.

Detalii, în continuare:

România TV a fost amendată cu 50.000 de lei de CNA pentru derapajele cu Cristian Tudor Popescu şi Emilia Şercan.

Până la amendă a fost drum lung şi dezbateri aprinse în CNA. Abia după patru „reprize“ forul audiovizual a strigat fluierul final şi a decis joi, 3 martie, să amendeze postul.

Patru şedinţe în zile diferite până la amenda de 50.000 de lei, deşi a fost propusă şi una de 100.000 de lei, dar care nu a fost în final aprobată.

România TV a fost sancţionat pentru că a lansat în spaţiul public acuzaţii grave fără să aducă dovezi. A insinuat că Emilia Şercan ar fi spion rus şi s-a folosit imaginea lui CTP, care „părea“ să fie în direct, deşi înregistrarea cu el era luată de pe Digi 24 (sursa nu era nicăieri precizată)

După emisiunea „România de poveste“, moderată de Ioan Korpospe 22 ianuarie 2022, la CNA a fost o ploaie de reclamaţii de la jurnalişti, instituţii media, politicieni şi partide (şi Clotilde Armand a făcut o reclamaţie).

Toate pentru această emisiune, dar şi pentru altele, difuzate ulterior, care au urmărit aceleaşi subiecte.

Care au fost reclamaţiile? CTP: "Ce am văzut acum este fraţii Grimm"

Postul de televiziune Digi 24 a reclamat faptul că România TV a preluat declaraţii ale lui Cristian Tudor Popescu, date pe Digi, ca fiind ale sale.

Nu doar că nu a precizat sursa, ci a şi dat impresia că jurnalistul e în direct, prin telefon, la România TV - un post pe care CTP a declarat că nu-l agrează.

Paginademedia.ro a semnalat atunci acest derapaj:

DERAPAJ. Două de la România TV. "Arestarea lui Clotilde Armand" şi CTP care pare "în direct"

Cristian Tudor Popescu a anunţat public, încă din 2014, că s-a delimitat de postul România TV, pe care l-a numit, în şedinţa CNA, în mod insistent şi peiorativ „canal“. El a subliniat faptul că şi-a încetat intervenţiile pe acest post de atunci, din 2014, în urma unui incident în care a fost implicat şi Andrei Pleşu.

Am refuzat orice fel de atingere cu acest canal. Am fost sunat cu o tenacitate remarcabilă ca să comentez, „Hai, ajutaţi-ne şi pe noi cu un comentariu“. (…)

Ce am văzut acum este fraţii Grimm. S-au organizat exorcisme, poza subsemnatului era pusă pe ecran, se dădea un citat din mine după care doi, trei, patru inşi, în general sulfuroşi până la patibular (n.r. patibular = care merită spânzurat), se năpusteau cu insulte, cu calomnii, cu ce le venea la gură asupra efigiei, asupra imaginii. Eu nu aveam nicio legătură cu ce se întâmpla acolo. Acest lucru s-a întâmplat de zeci de ori. (…)

Folosirea fără drept a unor imagini, acest furt pe care-l practică, această falsificare punând acolo un semn de telefon şi nimic altceva, ca şi cum eu aş face declaraţii postului România TV.

Problema e faptul că sunt atacat în mod sistematic, de zeci de ori în imagine, de acest post, care vrea să sugereze că eu aş avea vreo tangenţă, să mă târască în acest canal despre care m-am exprimat cât se poate de limpede de ce nu vreau nicio atingere de el. (…)

Există această intenţie ca eu să fiu băgat în acest canal. Primesc nenumărate mesaje de la cei care mă urmăresc şi care mă întreabă dacă am fost la România TV. (…)

Dacă aşa ceva se permite, dacă e corect în practica de presa sunt şi eu curios să aflu părerea onoratului Consiliu“, a expus Cristian Tudor Popescu în şedinţa CNA din 22 februarie 2022.

La rândul ei, Vera Secrieru, reprezentant Digi24, a declarat:

„Şi Digi 24, şi toate posturile de televiziune preiau declaraţiile unor miniştri, şefi de partide, administratori atunci când ele aduc o informaţie utilă, desigur cu indicarea sursei.

Dar în acest caz nu se prea aplică. Domnul Cristian Tudor Popescu este colaboratorul nostru şi are opinii.“

Care a fost poziţia RTV pe speţa CTP? "Ne cerem scuze publice faţă de postul Digi 24"

Roxana Niculescu, reprezentant România TV:

„Vă las pe dvs. să decideţi ce a făcut rău acest canal de televiziune la care lucrez.

Ne cerem scuze publice faţă de postul Digi 24 pentru că absolut fără niciun fel de intenţie, numai din neştiinţă, prostie. Am pus pe ecran de fiecare dată de câte ori am preluat, sursa preluării.

Nu am vrut să lezăm în nicun fel postul Digi 24 aşa cum nu am intenţionat nicio clipă, Doamne fereşte, să lezăm imaginea gazetarului Cristian Tudor Popescu cu care mulţi dintre cei care sunt la acest canal, de-a lungul anilor au lucrat. Da, cine greşeşte, plăteşte.“

În replică, jurnalistul Cristian Tudor Popescu i-a spus reprezentantei România TV:

„Este imposibil de crezut că o astfel de operaţiune, în care pui semnul telefonului pe imaginea mea şi nu pui sigla postului de unde ai luat respectiva imagine nu a fost premeditată. (…) Acest lucru nu s-a făcut o dată, ci de zeci de ori.

Cât despre jurnaliştii cu care am lucrat, mai sunt doi, trei la acest canal şi nu au făcut aşa ceva niciodată cât timp au lucrat cu mine. Cât au lucrat cu mine au făcut presă. Nu i-am învăţat eu să facă ce fac acum“.

Cazul doi. Speţa Emiliei Şercan, acuzată că ar fi spion rus: "Am asistat la un festival de calomnii"

Şi imaginea jurnalistei Emilia Şercan a avut de suferit de pe urma aceleiaşi emisiuni, „România de poveste“ (22 ianuarie) de la România TV.

Concret, jurnalista acuză postul că a difuzat informaţii false privind ancheta ei despre plagiatul din teza de doctorat a premierului Nicolae Ciucă.

"În emisiune nu a fost difuzat punctul de vedere al jurnalistei Emilia Şercan sau al reprezentanţilor publicaţiei PressOne şi nici nu s-a specificat faptul că s-a încercat contactarea acestora pentru un punct de vedere", arată raportul CNA.

Ce a reclamat Emilia Şercan:

„Am asistat la un festival de calomnii, dezinformări şi de informaţii false fără niciun fel de acoperire factuală care au fost prezentate cu privire la persoana mea.

Eu cred că, dincolo de prevederile care reglementează audiovizualul actul jurnalistic implică o serie de responsabilităţi, dar şi de rigori profesionale care trebuie respectate în procedura de realizare a unui material de presă.

Am aflat şocată să aflu din materialul prezentat de România TV că partenerul meu de viaţă este Don Lothrop. El e patronul de la PressOne, persoană cu care m-am întâlnit de cinci ori în şapte ani de când lucrez, persoană care nu locuieşte în România, care stă în SUA cu care nu am niciun fel de relaţie personală şi profesional relaţia noastră a fost limitată. (…)

Pur şi simplu vorbe aruncate în spaţiul public care rămân şi oamenii îşi formează percepţii. (…)

S-a insinuat şi s-a lăsat senzaţia, în acel material care invocă o anchetă a serviciilor de contraspionaj, că eu sunt spion rus. O afirmaţie de o gravitate extremă, mai ales în acest context. (…)

Nu putem să ne ascundem în spatele protecţiei surselor ca să aruncăm informaţii false. După aceste materiale am primit o serie de mesaje, de ameninţări, de insulte, calomnii, pe reţelele sociale în care sunt făcută spion rus şi sunt tăvălită şi ameninţată. (…)

Acei 600.000 de euro sunt banii plătiţi de USR pentru toate promovările lor online din 2018 până acum. Acest material lasă senzaţia că la mine au ajuns 600.000 de euro pentru a fi promovată investigaţia despre plagiatul premierului Nicolae Ciucă.

O chestiune de o gravitate foarte mare pentru că şi eu, bazându-mă pe faptul că sunt jurnalist, pot spune că orice persoană de aici a primit 600.000 de euro, dar fără să prezint nicio dovadă şi invocând, de asemenea, servicii de contrainformaţii. (…)

Se mai spune în material că Emilia Şercan s-a aflat în atenţia serviciilor de informaţii româneşti atunci când acestea documentau interesele ruseşti ale patronului său Sorin Ovidiu Vântu. Am lucrat la Realitatea pentru un an şi cinci luni. Trebuiau să vină cu dovezi. (…)

Mai spun că serviciile secrete au descoperit că s-au făcut plăţi din Moldova către companii legate de Emilia Şercan. Nu am avut în viaţa mea o firmă. Nici eu şi nici familia mea. Nu mi-am luat niciodată salarii de la Realitatea pe firmă. (…) Putea să se facă o verificare la Registrul Comerţului. (…)

În spiritul responsabilităţii, a verificării surselor şi a informării corecte a publicului, vă solicit să vă uitaţi cu maximă atenţie şi să judecaţi materialul pe care România TV l-a publicat.

Orice acuzaţie făcută de un jurnalist trebuie susţinută şi probată prin dovezi, declaraţii sau orice alte mijloace care poate demonstra că afirmaţia respectivă e adevărată.“

Roxana Niculescu, reprezentant România TV, a negat că postul ar fi făcut afirmaţiile legate de faptul că Don Lothrop ar fi partenerul de viaţă al jurnalistei. Însă membrii CNA şi Emilia Şercan i-au arătat contrariul şi i-au indicat exact fragmentele de emisiune unde au fost făcute.

„Jurnalista Emilia Şercan este cea care a aruncat în spaţiul public o anchetă ce are în prim-plan pe prim-ministrul României. Acuzaţiile de plagiat la adresa generalului-premier au venit în plină criză la graniţele ţării, cine avea interes să destabilizeze ţara într-un astfel de moment?

Ancheta din rândul serviciilor de contraspionaj arată că în spatele jurnalistei Emilia Şercan se află miliardarul Don Lothrop din postura de partener de viaţă, dar şi finanţator al site-ului PressOne, unde publică Şercan în mod frecvent.“ (Fragment din emisiunea România te vede, din 30 ianuarie 2022)

„Referitor la banii pentru promovarea anchetelor doamnei Emilia Şercan, cei 600.000 de euro, n-am zis nicio clipă că ar fi ajuns la PressOne. Este vorba despre bani ai unui partid politic, USR, pentru Google. Ceva absolut normal. 

Cum de vin reclamaţii pentru aceeaşi emisiune şi din partea doamnei Clotilde Armand şi din partea USR? Mai mult, sunt invocate aceleaşi articole de lege. E o întrebare mai mult retorică“, a mai spus reprezentanta postului România TV.

Emilia Şercan a ţinut să-i ofere un răspuns Roxanei Niculescu:

„Au făcut plângeri pentru că şi ei au fost târâţi în ciorba asta de material şi au fost calomniaţi, probabil cum m-am simţit şi eu, cum s-a simţit şi redacţia PressOne obligată să facă sesizare“.

„Nu contează numărul de reclamaţii. Pot să fie şi 100. Important este ceea ce s-a întâmplat în emisiune“, i-a spus şi Dorina Rusu, membru CNA.

„Dintr-o ciorbă făcută într-un canal cred că uităm de unde am plecat şi anume de la plagiatul premierului Nicolae Ciucă“, a dat un drept la replică reprezentanta postului România TV. Apoi, simţindu-se încolţită, Roxana Niculescu a vrut să iasă din şedinţa CNA.

„Cred că este momentul ca eu şi postul România TV să ne retragem, să vă lăsăm să dezbateţi. Această încercare permanentă de a arăta că suntem vinovaţi şi în momentul în care un membru îmi spune că e neadevărat ce spun eu de ce să mă mai prezint în faţa dvs.? Ca să mi se spună că lucrez la un canal? Că facem o ciorbă?“

Monica Guberbat, membru CNA, a asigurat-o că aceste decizii se iau în Consiliu în ansamblu. De altfel, mai mulţi membri ai Consiliului şi-a expus punctele de vedere în cadrul unor lungi dezbateri, unii apreciind faptul că şi o amendă de 100.000 de lei este prea mică pentru încălcările care au avut loc.

Dorina Rusu, membru CNA:

„Fotografia lui a fost prezentă pe ecran, cu semnul telefonului, ca şi cum ar fi fost în direct. Ba chiar într-una dintre emisiuni moderatorul, Ioan Korpos, a spus „Cristian Tudor Popescu ni se alătură“. Declaraţiile lui au fost preluate şi comentate. (…) George Simion a spus inclusiv că poate e bolnav de nervi Cristian Tudor Popescu“. (…)

În emisiune s-au făcut afirmaţii legate de jurnalista Emilia Şercan, că în spatele ei stă un agent rus, patronul de la Press One, conform informaţiilor de la contraspionaj.

USR-ul e acuzat că a finanţat acest atac în online al premierului Ciucă cu peste 600.000 de euro. De fapt, aceşti bani au fost folosiţi în toată campania lor.

Tot despre Emilia Şercan se fac acuzaţii că a fost în atenţia serviciilor pentru că colabora cu Vântu, pe vremea când lucra la Realitatea şi că a fost plătită prin nişte companii pe care jurnalista a susţinut că nu a avut niciodată.

Acuzaţiile care se fac sunt foarte grave şi nedemonstrate în niciun fel. Cum poţi să faci asemenea afirmaţii în legătură cu un jurnalist, că face jocurile ruseşti?

Sunt mai multe persoane lezate decât de obicei. (…) S-a depăşit cu totul limitele jurnalismului.“

În concluzie, CNA a considerat că România TV a încălcat prevederi referitoare la informarea corectă a publicului:

Art. 3 (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor. (Legea audiovizualului)

Art. 64 (1) „În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă”. (Codul de reglementare a conţinutului audiovizual)

Autor: Alexandra Irimiea alexandra.irimieapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Ce e prima dată ca fac asta? Acum e cam târziu pentru amenzi . *** .
  • Petru, România TV e în must carry!!!! Dacă NU e în lista de posturi, DIGI ÎNCALCĂ LEGEA!!! Dă-i o recăutare televizorului și poate vei avea un număr MAI impresionant de posturi TV.
  • +5000 lei pentru ca la alta emisiune,din noiembrie,Cristoiu a sustinut ca Șora nu ar mai fi în viata si nevasta-sa posteaza in numele sau pe Facebook
  • Panica mare antena 3 informează pe cei mai mulți romani , ceai mai buni la știri, relatează cum trebuie, PNL tremura

    Ce visezi postac ? Stirile Pro spulbera si Antenuta Zero si Antenuta 3. Ha ha !
  • @Mile ceai mai buni?De care?Mușețel,gălbene,lămâie,fructe de pădure...?
  • Panica mare antena 3 informează pe cei mai mulți romani , ceai mai buni la știri, relatează cum trebuie, PNL tremura
  • Adela iar umilește pe postaci plătiți

    Si Survivor umileste pe postaci platiti cu Bucatarii Zero. Nu zici asta postac ?
  • Sunt abonat la DIGI si spre bucuria mea nu am acest post in lista. Probabil e un post distribuit la cerere.Dar cum e posibil sa faca asa ceva? Rusinos!Ar trbui interzisi!!!
  • Cam mare amenda, o somație era de ajuns, si eventual CTP si Sercan sa iși ceară scuze. Nu numai RTV ul isi bate joc de CTP si de Emilia Sercan, chiar si CNA ul i i ia la misto cu amenda asta.
  • Moooama, cred că or sa aiba mari probleme de la amenda asta.
    Penibili politrucii de la CNA.
  • L-am văzut pe CTP la RTV, vineri pe 25 februarie dupa ce se discutase in CNA problema si se propusese amenda de 100 000 de lei, la fel fara sursa si cu FOTO pe ecran furat de la DIGI 24.Concluzia este că li se rupe.
    Controlează CNA ul prin membrii PSD si PNL si fac ce vor muschii lor. De multe ori mizeriile si atacurile sa fac la indicatiile de la partid. Imi si imaginez ce o fii râs marele jurnalist Eugen Chelemen de aceasta amenda minusculă.

Trimite un comentariu

sus