Skip to main content

CULISELE tranzacţiei Ringier - GSP. Cum a ajuns bulgarul Stilian Shishkov să cumpere ziarul împreună cu Ringier. Trei case de pariuri au vrut GSP

 
CULISELE tranzacţiei Ringier - GSP. Cum a ajuns bulgarul Stilian Shishkov să cumpere ziarul împreună cu Ringier. Trei case de pariuri au vrut GSP

CULISE. Un bulgar, un elveţian şi un român s-au întâlnit la Zurich... Un bulgar cu o idee, un elveţian cu un grup media internaţional în spate şi un român care avea ce le trebuia primilor doi.

Publicitate

Paginademedia.ro vă prezintă, în exclusivitate, culisele preluării ziarului Gazeta Sporturilor, practic prima vânzare a unui produs media din istoria Intact.

O tranzacţie prin care ziarul a ajuns la un parteneriat dintre Ringier şi o firmă bulgară - Sportal, deşi titlul a fost dorit (chiar ofertat!) de trei companii de pariuri!

Într-o perioadă în care oficialii au fost mai mult decât "reţinuţi", am adunat şi am pus cap la cap informaţii din mai multe surse pentru a avea filmul (aproape) complet al celei mai importante tranzacţii media din acest an. Cel puţin de până acum.

Întrebarea care se pune - pe bună dreptate - este: cum de nu a putut Ringier să cumpere singur un titlu ca Gazeta Sporturilor? De ce trebuia să se asocieze? De ce cu bulgarii? Stătea compania elveţiană în cei 1,8 - două milioane de euro cât a costat ziarul, potrivit informaţiilor Paginademedia.ro?

Răspunsurile, în textul de mai jos:

Partea 1. În care un bulgar are o idee şi o propune unui şef Ringier

Londra. Se poate spune că Stilian Shishkov este un bulgar realizat. Se împarte între Sofia, Londra şi Elveţia (e membru în comitetul media al UEFA, cu sediul în Ţara Cantoanelor).

În jur de 40 de ani, cu studii în America, cu ceva background sportiv, genul de antreprenor de tip nou: a fondat cel mai mare site de sport din Bulgaria (sportal.bg), o farmacie onlie, o aplicaţie de LiveScore şi multe altele din zona online. În acest domeniu are încă idei.

Shishkov se întâlneşte la Londra cu Robin Lingg, nepotul lui Michael Ringier. Îi spune idea lui - un site de sport, pornind de la sportal.bg. De fapt, o platformă, care să poată fi extinsă în toate ţările în care Ringier are operaţiuni.

Lingg este apropiat ca generaţie de Shishkov. Şi el e parte a "noului val" din Ringier. Îi surâde ideea.

Partea a doua. În care Mihnea Vasiliu încearcă să-l oferteze pe Tolontan

În România, Mihnea Vasiliu, director general, se apucă de treabă. Pentru Sportal.ro. Ofertează o mică echipă de la Gazeta Sporturilor. Inclusiv pe Cătălin Tolontan.

Ca o paranteză, istoria Ringier în materie de produse sportive nu e cea mai roză. Ringier a mai avut Gazeta Sporturilor, în trecut. La concurenţă cu Pro Sport (echipa lui Tolo), GSP a sfârşit prin a fi vândut către Intact (la începutul anilor 2000). Ringier a cumpărat apoi Pro Sport de la Adrian Sârbu (în 2003), cu tot cu echipa lui Tolontan. Echipă care a plecat la scurt timp in corpore, la ...Gazeta de la Intact. După câţiva ani în care a încercat să revigoreze Pro Sport, Ringier l-a vândut înapoi, în 2007, către Adrian Sârbu.

Ultima încercare a Ringier în materie de sport a fost site-ul sportiv SportNews.ro (în 2014), un proiect care nici măcar nu mai e "sus".

Partea a treia. În care Tolontan refuză. Are chiar o idee mai bună

Tolontan refuză oferta Ringier. "Nu vin cu un număr mic de oameni", i-ar fi spus Tolontan. Şi a continuat, conştient de istoria Ringier în încercările "sportive" dar şi de ce înseamnă să te lupţi cu propriul brand: "nu aveţi nicio şansă să bateţi Gazeta Sporturilor".

De la Tolontan vine şi o altă idee: "de ce nu încercaţi să cumpăraţi iar Gazeta Sporturilor". O idee îndrăzneaţă, având în vedere că Ringier a mai încercat o dată - fără succes - să cumpere ziarul de la familia Voiculescu. O familie care nu a vândut niciodată un produs media. Nici Gazeta - când a fost dorită de Ringier, dar nici Antena 1, acum mulţi ani, când grupul german RTL a pus pe masă câtvea sute de milioane de euro ca că cumpere televiziunile.

De adăugat un alt amănunt important: la sfârşitul lui 2017, nu mai puţin de trei case de pariuri s-au arătat interesate să cumpere ziarul sportiv. Echipa Gazetei Sporturilor nu a fost de acord cu idee, iar patronatul le-a respectat decizia.

Partea a patra. În care elveţienii se conving că mai bine iau un site de-a gata, decât să facă unul nou

Mihnea Vasiliu merge cu ideea - şi cu argumentele - la Zurich. Misiunea grea, cu "istoria" de mai sus. Se "înarmează" şi cu alte puncte tari când le prezintă propunerea şefilor mari din Elveţia: ecourilor internaţionale ale anchetelor făcute de echipa lui Tolontan. Elveţienii cântăresc oferta. Văd ce s-a scris despre Hexi sau Gala Bute prin zone mari ale presei: Der Spiegel, BBC, Al Jazeera, Frankfurter Allgemeinezeitung.

Anchetele lui Tolontan vin în contextul în care, în ultimul an, Ringier încearcă o întoarcere către zona quality: Libertatea a fost poziţionat ca "popular" (nu mai e tabloid), iar în echipă Mihnea Vasiliu a luat oameni cu experienţă în zona de TV şi de TV de ştiri (Cristi Marin, Robert Tătăruş, Cristian Coman). Grupul încearcă - modest - şi un proiect de ştiricurate.ro, încă în faza de început.

În final, elveţienii acceptă propunerea lui Mihnea Vasiliu: decât să o ia (iar) de la zero, mai bine iau un produs de-a gata (şi nu orice produs, gsp.ro e cel mai citit ziar online din România, cu 80 de milioane de afişări). Ringier ofertează tot ce înseamnă Gazeta Sporturilor.

Dar dacă Ringier cumpără Gazeta, ce se întâmplă cu Stilian Shishkov şi Sportal.bg? Doar el a venit cu ideea platformei sportive.

Ringier şi Stilian Shishkov intră în parteneriat în proiect şi vor oferta împreună ziarul. Cel mai probabil, vor extinde platforma şi în alte ţări. Procesul începe undeva în luna februarie, la Zurich. Un bulgar - Stilian Shishkov, un elveţian - Robert Lingg şi o româncă - Camelia Voiculescu se întâlnesc în Elveţia şi încep discuţiile. Vor urma întâlniri şi la Bucureşti.

Partea a cincea. În care ziariştii merg la Zurich să se convingă

Echipa de la GSP, care anul trecut refuza ideea unor companii de pariuri ca patroni, vrea să se convingă că noul patronat nu va afecta editorialul publicaţiei.

Cei de la GSP îl ştiu pe Mihnea Vasiliu - au lucrat cu el pe când erau la Pro Sport, la Adrian Sârbu. Nu ştiu nimic de noul partener, bulgarul de la Sportal.bg.

Câţiva ziarişti de la vârful publicaţiei fac o vizită în Elveţia, undeva prin aprilie. Un moment pe care îl povesteşte azi, pe blogul lui, Cătălin Tolontan:

"După discuţiile de la Bucureşti, am fost la Zurich, ne-am uitat unii în ochii altora şi, în câteva cuvinte simple, ne-am înţeles. În redacţiile Ringier din Dufourstrasse, vechiul cartier al presei elveţiene, n-a fost nimic de negociat, de vreme ce culturile ziaristice ale Ringier şi ale Gazetei se suprapun, iar libertatea profesională e nenegociabilă."

Epilog. În care, în final, se semnează. Cu emoţii

Cinci luni de zile se negociază. Cu emoţii. Ultima dată, acum cinci ani, tranzacţia a picat chiar aproape de final. Pe atunci, Adrian Sârbu a închis Pro Sport iar familia Vociulescu (care negocia cu Ringier), a mărit preţul. Un gest care ar fi fost la baza ruperii înţelegerii.

La Ringier, terenul se pregăteşte, discret. Se fac planuri pentru spaţiul în care se va muta Gazeta. Cătălin Tolontan face vizite dese la Ringier (se vede chiar, în fundal, într-un interviu video de pe Libertatea.ro).

Nimeni nu comentează însă. Toţi sunt precauţi, având în vedere trecutul.

"Nu ştiu, negocierile sunt la nivel de patronat", este reacţia lui Tolontan în perioada discuţiilor. Mihnea Vasiliu răspunde şi el, prin SMS, la întrebările Paginademedia.ro: "În faza asta chiar nu pot face niciun comentariu".

2 iulie 2018. După cinci luni de negocieri, Camelia Voiculescu, Stilian Shishkov şi Robert Lingg parafează înţelegerea. Primii care dau comunicatul (precizie elveţiană!) sunt cei de la Ringier. Pe site-ul lor, în limba germană. La scurt timp, Intact şi Ringier România anunţă, la rândul lor, tranzacţia.

Tolontan & company au un nou proprietar. Al cincilea, după Dumitru Dragomir (Sportul Românesc), Adrian Sârbu, Ringier România, Intact

Citeşte şi:

Ringier a cumpărat Gazeta sporturilor. Tranzacţia, anunţată oficial


EXCLUSIV. Cine este compania bulgară împreună cu care Ringier discută preluarea GSP? Au cel mai mare site de sport din Bulgaria


EXCLUSIV. Tranzacţia GSP - Ringier avansează. Se face deja loc pentru redacţia Gazetei. Un al treilea actor implicat?


Camelia Voiculescu, discuţii cu Ringier pentru vânzarea GSP. Auditul a început


Cum au picat discuţiile Ringier - GSP acum cinci ani. Întâlnirea aprinsă dintre Tolontan şi Voiculescu


Ce ar cumpăra Ringier? Gazeta Sporturilor, în cifre: de afaceri, vânzări, audienţe şi trafic


Istoria primei negocieri Ringier - GSP:

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • @geo
    Nu-i totuna, Ringier a și cumpărat a și vândut ziare, însă pentru GSP au un plan mai bun, din moment ce au negociat ani de zile preluarea acestuia.

    Cred că marketingul Ringier nu strălucește, dar fac ce fac și sunt profitabili.

    Cred că brandul „Gazeta” este mai puternic decât „Libertatea”.
  • Ii tineti minte pe nemtii de la ARBOmedia AG, care au cumparat si ei multe ziare locale intr-o anumita perioada - au deschis altele - pe care le-au si inchis, ziarele cumparate le-au si vandut intre timp...acesta este modelul de business de "succes".
  • Dragi mari cunoscători de business media și comentatori de ocazie, dacă știți să citiți rapoarte financiare, citiți câți bani face ringier din presa, venituri, profit, cote de piață, citiți istoricul ringier de tranzacții și apoi mergeți la culcare. Un exemplu, ringier a cumpărat imobiliare.ro cu peste 20 mil euro, de peste 10 ori cât GSP. GSP chiar e in vrând puternic, se tine pe un profit subțire, dar nu pierde bani ceea ce in presa noastră e deja un succes. Dar să spui că nu face ringier fata GSP arată cât de naivi puteți să fiți, confundați lucrurile. Ringier face business sau cumpără business, dar oamenii ăștia fac profit cred că în fiecare piata, este partener axel springer, trebuie sa vă dați seama cat de prost arată unul care compara GSP cu ringier, e ca și cum pui alături puricele și elefantul. Și asta fără sa contest puterea brandului GSP, dar ringier e una dintre cele mai mari afaceri de profil din Europa.
  • Cati cunoscatori de presa avem! E de mirare ca in ultimii 10 ani acesta e singurul ziar romanesc cumparat de un trust international))))) Si, desigur, Ringier sau GSP sunt varza, comentatorii si zecile de ziare inchise in Romania sunt exponentii performantei.
  • @gagar
    Din 2000 pana in 2018 sunt 18 ani.De atunci ziare cu tiraje mult mai mari au disparut pur si simplu.Nu stiu,se pare ca ceva numitt internet are legatura cu scaderea tirajelor ziarelor sau chiar disparitia lor
  • Ringier e de fapt Lingie talpa prostului...dupa ce au vandut Gazeta in 2000 lui Voiculescu, avea atunci 65.000 de exemplare tiraj, o cumpara acum cu 20.000 de tiraj tot de la Varan! Asta da afacere. Cei mai prosti elvetieni ce investesc in Romania. Afaceristi de carton!
  • @***: omule, sunt foarte buni la business elvetienii de la Ringier, ai dreptate, atat de buni ca au incercat de trei ori sa bata echipa de la gsp si, nereusind niciodata, au apelat la exact la "penibilii" de la gsp despre care vorbesti tu.
  • @***
    Ești pe un sit care are ca subiecte tocmai mutările și evenimentele din piața media. Este jenant comentariul tău.
  • Zici că s-a vândut Petrom și că e o tranzacție de sute de milioane de euro. Tranzacții de 1,8 mil - 2 mil euro nici nu se raportează, e adevărat că GSP e in vrând puternic, dar că idee sunteți ridicoli cu culisele și episoadele unei minitranzactii, pe care o depășește zilnic vânzarea unui teren in Pipera sau in altă parte. E o doza mare de penibil in acest articol, care trebuia să sune sec tocmai pt că nu e un preț important. Doar pe poate pt Vasiliu, tolontan și intact. Dintre toți cei implicați, singurii care știu ce fac in acest business sunt elvețienii de la
    ringier sisunt discreti pt că nu sunt penibili că voi și ca alții.

Trimite un comentariu

sus