Skip to main content

Anul în care "Cațavencii" au rămas fără Academia Cațavencu. Cum s-a spart unul din cele mai puternice branduri media

 
Anul în care "Cațavencii" au rămas fără Academia Cațavencu. Cum s-a spart unul din cele mai puternice branduri media
Sorin Vulpe și Doru Bușcu, colegi de cămin în 90, primii Cațavenci. Liviu Mihaiu era cel de-al treilea coleg de cameră și, de asemenea, "prim Cațavenc"

2011, la o masă în centrul vechi. Doru Bușcu primește un telefon: "e înmormântarea lui Mihai Cârciog", i se spune. Mihai Cârciog fusese proprietar al Academei Cațavencu, în anii de glorie ai revistei. "Ce să scriem pe coroană?", este întrebat.

Publicitate

Bușcu face un răgaz de câteva secunde. Se gândește puțin și îi dictează apoi colegului un mesaj tulburător: "Nu puteam muri decât împreună!"

Un mesaj tulburător, inteligent (în ton cu revista care a dominat satira anilor 90), dar trist de adevărat.

În 2011, vechea Academia Cațavencu, așa cum o știau cititorii până atunci, se "stingea": o parte din echipă (în frunte cu Mircea Toma) se rupsese și lansase Kamikaze. Academia Cațavencu era în faliment, iar brandul era scos la licitație.

A încercat să-l cumpere - fără succes însă, chiar Doru Bușcu. Și Adrian Sârbu a fost interesat de titlu - l-a avut la licitație pe Orlando Nicoară (pe atunci director Mediafax Group).

Până la urmă, Academia Cațavencu ajungea la Dan Grigore Adamescu, care a trimis-o la licitație, ca reprezentant, pe jurnalista Sabina Fati (atunci la România liberă, acum redactor șef la Europa Liberă). Adamescu lua, de fapt, doar o "carcasă", pentru că echipa nu mergea cu el.

Doru Bușcu și echipa rămasă lansau, apoi, o altă revistă - Cațavencii, în colaborare cu DInu Patriciu.

Niciunul din cele trei proiecte - Kamikaze, Cațavencii și noul Academia Cațavencu (relansat de Adamescu) nu avea însă să se ridice la nivelul din "vremurile bune" ale Academiei Cațavencu, din perioadele în care niciun politician (până și mult ironizatul Ion Iliescu) nu rata balul anual al revistei.

Astăzi, Academia Cațavencu este istorie. Titlul a fost închis de familia Adamescu în 2017.

Academia Cațavencu și povestea din 2011. Un material din seria 10 ani de Paginademedia, 10 ani în 10 săptămâni.

De ziua presei, pe 3 mai, instanța discută falimentul Academia Cațavencu. S-a pronunțat în ziua următoare. Oficial Academia Cațavencu era în faliment.

24 mai, Doru Buşcu, director editorial Academia Caţavencu şi jurnalista Sabina Fati (din partea lui Dan Grigore Adamescu) s-au înscris la licitaţia pentru vânzarea bunurilor Cațavencu SA. Marca Academia Cațavencu este principalul activ scos la licitație joi, 26 mai. Doru Bușcu este cel care câștigă licitația (pentru 1,6 milioane de euro, dar nu va plăti brandul și procedura se reia).

Doru Bușcu și Sabina Fati se bat pentru Academia Cațavencu

LA CALD DE LA LICITAȚIE: Marca Academia Cațavencu s-a vândut cu peste 1,5 milioane de euro! Doru Buşcu, noul proprietar

14 iunie. Surpriză: Orlando Nicoară (MediaPro) se bate cu Adamescu pentru Academia Cațavencu.

Câștigă Dan Grigore Adamescu, proprietarul ziarului România liberă, care este noul proprietar al mărcii Academia Cațavencu. Acesta a cumpărat brandul revistei de satiră cu 882.654 euro, sumă care include TVA. S-a bătut în licitație cu Orlando Nicoară, care reprezenta Mediafax Group, compania lui Adrian Sârbu. Echipa se rupe. Doru Bușcu îl lasă pe Adamescu pentru o nouă revistă.

LA CALD DE LA LICITAȚIE: Adamescu a luat Academia Cațavencu

ULTIMA ORA: Cațavencii îl lasă pe Adamescu cu marca goală

22 iunie. Echipa condusă de Doru Bușcu, care l-a refuzat pe Dan Grigore Adamescu, se înțelege cu Dinu Patriciu. Vor face o nouă revistă – Cațavencii – în grupul Adevărul Holding. Poetul Mircea Dinescu este readus în echipă în poziţa de preşedinte.

MUTARE SURPRIZĂ: Face Dinu Patriciu un nou Cațavencu cu echipa lui Bușcu? "Cațavencii", noul nume al revistei

Mircea Dinescu, președinte la Cațavencii lui Bușcu

August 2012. Cațavencii lui Doru Bușcu s-au desprins de trustul lui Dinu Patriciu, după un an în grupul Adevărul. Noii proprietari ai revistei de satiră sunt Doru Bușcu și Mircea Dinescu.

EXCLUSIV. Cațavencii s-au desprins de Patriciu. Dinescu și Bușcu sunt noii proprietari

Istoria acționarilor de la Cațavencu, în cifre și fapte. Mihaiu, Bușcu și Vulpe, în 90 în aceeași cameră de cămin

Brusc, Cațavencu a devenit un fenomen. Care, ca orice fenomen, se va duce dracului într-o zi. Însă ziua aceea o vom ține cât mai departe de noi și de voi.”

Citatul de mai sus a apărut în prima ediție a Almanahului Academia Cațavencu, în 1995. Nu e semnat, dar îi aparține lui Liviu Mihaiu. De atunci (dar și până atunci) ziarul a trecut prin mai multe schimbări de acționariat.

În 90, Doru Bușcu, Liviu Mihaiu și Sorin Vulpe, studenți la Politehnică și colegi de cameră, au fost primii Cațavenci. Nu aveau acțiuni.

Paginademedia.ro trece în revistă istoria acționariatului de la Cațavencu (în fotografia din 1991, de la stânga la dreapta: Doru Bușcu, Eugen Istodor, Ioan Groșan și fotograful Emil Berdeli):

Februarie 1990

Cațavencu a fost pornită în februarie 1990, de un student – Ovidiu Nacu. Doru Bușcu, Liviu Mihaiu și Sorin Vulpe erau studenți la Politehnică și împărțeau aceeași cameră la cămin. Au fost primii cațavenci, la publicația care se numea simplu: Cațavencu – săptămânal incomod.

Acționarul revistei era, 100%, Ovidiu Nacu.

Ce fac azi cei trei colegi de cameră: Sorin Vulpe conduce, ca publisher, compania Liberis. Mihaiu se ocupă de Radio Guerrilla. Doru Bușcu este redactor-șef la Cațavencii.

Octombrie 1991

Ovidiu Nacu lansează și alte reviste, printre care câteva titluri erotice. Cațavencii sunt soclicitați să scrie la aceste reviste. Nu sunt de acord și decid să plece.

Echipa de la Cațavencu lansează Academia Cațavencu, împreună cu regretatul Mihai Cârciog. Cațavencu lui Nacu mai rezistă câteva luni.

Structura de acționariat a noii reviste Academia Cațavencu:

  • Mihai Cîrciog – 80%
  • Mircea Dinescu – 20%

1996

Cațavencii preiau acțiunile de la Mihai Cârciog. Practic, fostul proprietar le cedează părțile, la prețuri simbolice.

În noua formulă, Mircea Dinescu are 30%, iar zece Cațavenci primesc cote între 8 și 10%.

Cațavencii acționari:

Doru Bușcu
Mircea Toma
Liviu Mihaiu
Cornel Ivanciuc
Ioan T. Morar
Patrick Andre de Hillerin
Viorel Moțoc
Octav Mardale
Sorin Vulpe
Eugen Istodor

1997

Mircea Dinescu îi vinde acțiunile lui Sorin Ovidiu Vîntu. Prețul vehiculat: aproximativ 300.000 de dolari. Vânzarea se votează în Senatul Academiei Cațavencu. Rezultatul: egalitate. Eugen Istodor își reevaluează votul și parte din revistă devine proprietatea lui Vîntu.

1999

Cațavencii răscumpără de la Sorin Ovidiu Vîntu (cu aceeași sumă) partea de 30% și devin acționari 100%.

2001-2002

Sorin Marin, fost acționar la Rompetrol, cumpără 50% din revistă. Cealaltă jumătate se redistribuie între Cațavenci.

O parte din banii încasați de cațavenci se investește în dezvoltare. Cațavencu începe să lanseze și alte tilturi.

2006

Sorin Ovidiu Vîntu preia Cațavencu, companie care între timp ajunsese la circa zece titluri, un post de radio și o cifră de afaceri de aproximativ 12 milioane de euro. Printre acestea: Academia Cațavencu, Radio Guerrilla, Cotidianul, B 24 Fun.

A fost cea mai bună afacere pentru cațavenci, care au primit sute de mii de euro (între 500.000 și 800.000 euro) fiecare.

Doar doi Cațavenci nu au fost de acord cu vânzarea: Liviu Mihaiu și Mircea Toma. În următorii ani vor părăsi redacția.

O parte mare din bani a fost investită în companie. Aproape jumătate din suma totală a tranzacției.

2010

Cațavencu mai are în portofoliu Academia Cațavencu și Radio Guerrilla. Alte titluri s-au închis (cum ar fi Cotidianul), altele au fost vândute sau preluate de foștii manageri (Tabu, Aventuri la pescuit, Superbebe, 24 Fun).

Academia Cațavencu se scindează. Mircea Toma și o parte din redacția Academia Cațavencu pleacă și lansează o nouă publicație: Kamikaze.

Cațavencu SA intră în faliment.

2011

Instanța pronunță falimentul Cațavencu SA. Brandul Academia Cațavencu este scos la licitație. La prima licitație, este câștigat de Doru Bușcu, pentru 1,6 milioane de euro. Bușcu nu strânge banii, iar licitația se reia.

La a doua licitație apare un al doilea jucător surpriză – Orlando Nicoară, managerul Mediafax Group (deținut de Adrian Sârbu). Câștigă Dan Grigore Adamescu, prin jurnalistul Claudiu Pădurean (cal înscris oficial la licitație).

Adamescu nu convinge echipa de la Academia Cațavencu. Echipa lui Doru Bușcu pleacă la Dinu Patriciu, pentru săptămânalul Cațavencii.

Trei reviste de satiră, cu trei editori diferiți, apăreau în 2011 pe piață: Academia Cațavencu, Kamikaze și Cațavencii.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

Trimite un comentariu