Skip to main content

Subiectul „Selly” a ajuns și la CNA. Herjeu: „A fost o execuție!”. Amendă de nici 2.000 de euro pentru România TV, după aproape două ore de discuții contondente

 
Subiectul „Selly” a ajuns și la CNA. Herjeu: „A fost o execuție!”. Amendă de nici 2.000 de euro pentru România TV, după aproape două ore de discuții contondente

Subiectul „Selly” a ajuns pe masa CNA. După aproape două ore de discuții contondente, forul a stabilit și sancțiunile: mai multe somații și o amendă de nici 2.000 de euro pentru România TV - postul pedepsit cel mai „dur”. 

Forul audiovizual a analizat atât știrile legate de accidentul vloggerului (care s-a dovedit a fi o farsă pusă la cale de Selly pentru România TV) și dat de mai multe posturi TV, cât și emisiunile de la RTV în care s-au făcut acuzații grave despre acesta.

Publicitate

S-au analizat și burtiere ca: „Prezentator TV, împușcat de milionarul Selly” sau  „A consumat substanțe cu efect halucinogen?"

Rezultatul? 

De departe, cea mai „dură” dintre acestea a fost aplică postului România TV - 7.500 de lei - stația de la care a pornit totul.

Antena 3, Digi 24, Prima TV și B1 TV s-au ales cu somații. De menționat că posturile care au primit somație au dat doar știrea cu accidentul fals, iar dintre acestea, doar Antena 3 a rectificat știrea, după ce s-a dovedit că era falsă. 

Forul a discutat situația cazul Selly după câteva reclamații primite, una chiar din partea vloggerului, dar și după o autosesizare a lui Gabriel Tufeanu, membru CNA. 

A mai existat o propunere de amendă - 50.000 de lei - din partea Dorinei Rusu. Aceasta nu a trecut la vot. 

Selly, la CNA: RTV a recurs la o campanie de linșaj mediatic

Andrei Șelaru (Selly) a fost prezent la ședința de astăzi, unde și-a spus puctul de vedere. A explicat motivul farsei pe care a făcut-o stației România TV, a expus contextul în care a venit acesta, dar a venit și cu detalii legate de acuzațiile făcute în emisiunile RTV.

Printre altele, acesta a spus: 

- Totul a început cu acele emisiuni cu „urlete la Selly în casă” sau „picioare în gură cu Dorian Popa”

- Știrile respective m-au afectat destul de mult. M-a sunat proprietarul casei în care stau (eu nu eram în Bcucurești), părinții și chiar bunicii. Toți erau panicați pentru că vedeau acele lucruri la televizor.

- Au continuat cu știrea legată de prezentatorul de televiziune „împușcat” de mine.

- Am constat un pattern: construiesc narative prin burtiere. Decupează bucăți fără legătură, din vloggurile mele, și le unesc astfel încât să capete un anumit sens.

- Am decis să dau o lecție televiziunii România TV. Am gândit un scenariu, am făcut un montaj cu „daunele” mașinii și am trimis clipul pe adresa redacției. 

- A fost un experiment destul de interesant. Am explicat cum s-a desfășurat și am vrut să atrag atenția.

- RTV a recurs la o campanie de linșaj mediatic, ca reacție. În cel mai bun caz acele știri au fost scoase din context, în ce mai rău caz au fost false.

Herjeu: A fost o execuție, clar!

Discuțiile au fost destul de contondente pe alocuri. Radu Herjeu, cel care a și propus amenda de 7.500 de lei, a vorbit fără menajamente în legătură cu situația postului România TV. Acesta a spus: 

- Așa-numita invetigatie jurnalistică bazată pe cântarea lui Abi Talent… mi-ar fi rusine să numesc asta anchetă. A fost o execuție, clar! V-a făcut-o și v-ați gândit să-l executați rapid, cu niște versuri dintr-o melodie.

- L-ați acuzat că se droghează. Da, în știrea legată de accident nu erau acuzații, dar tot aveați datoria să verificați informația. 

- Articolele din lege care țin de informarea corectă n-au legătură cu ce face persoana despre care vorbești, ci cu meseria de jurnalist. Trebuie să dai informații corecte și verficiate.

- Materialul în care vorbiți de „scandal în casa lui Selly” este o minciună. Realitatea nu avea legătură cu informația dată de România TV ca breaking-news.

- La fel și „împușcătura lui Selly”, tot minciună este. A tras cu un pistol cu capse. Cum să faci o știre din asta?

- Apoi a venit povestea cu accidentul de mașină. Ce să caute o știre cu un nene care și-a julit mașina la televizor? Nici dacă Președintele României și-a zgâriat mașina nu e o știre. Doar dacă conducea Băsescu pe două voci era o știre.

- Ar fi trebuit să aveți măcar o umbra de îndoială, dar ați avut avut disperarea de a da primii informația. Nu ați greșit că nu l-ați sunat, că nu era nicio acuzație, dar s-a dovedit că e falsă și că ați dat-o fără verificare pe post. Dacă l-ați fi sunat să verificați se dovedea din start că informația e falsă, iar știrea nu ar mai fi ajuns pe post.  

Cum s-a apărat România TV: Noi am făcut rectificarea, după ce Selly a anunțat că totul a fost o regie

- Noi am făcut rectificarea, după ce Selly a anunțat că totul a fost o regie.

- Informația despre accident a sosit la 21:51, pe adresa redacției. Un adolescent susținea că Selly a făcut accident. Redactorul nostru a trimis un mail către acel tânăr în care a cerut mai multe amănunte despre accident. Noi nu știam că mailul este fals.

- Contul fals a răspus și i-a dat multe alte detalii care s-ar fi întâmplat în timpul filmării.

- Am dat știrea la două ore după ce a venit mailul cu pricina. Am dat o știre seacă. Ce ar fi trebuit? Ar fi trebuit să-l sunăm pe cel care apărea în filmare și să-l întrebăm dacă el este cel din imagini? Selly spune despre el că este persoană publică. Dacă ai imagini de undeva trebuie să suni indiferent de subiect și să întrebi?

Gabriel Tufeanu, membru CNA, a intervenit: Ba eu cred că așa se face. Așa se face o știre, trebuie verificată.

- Ce ar fi trebui să verificăm, dacă este Selly? Pe adresa aceea falsă s-au cerut detalii despre accident.

- În momentul în care Selly a deconspirat fake news-ul pe care l-a făcut, noi am dat știrea corectă.

- Ce s-a întâmplat ulterior, cu acea investigație… Televiziunea de fake-news, așa cum este numită de Selly, a făcut un material adevărat. Noi am pus întrebări către Selly, dar nu ne-a răspuns. A doua zi, duminica, el a răspuns pentru Paginademedia.ro. Noi am prezentat acele răspunsuri pe care Selly le-a dat către Paginademedia.ro.

- Lui Selly i s-a dat posibilitatea de a răspunde cu vârf și îndesat. Suntem o televiziune de fake-news, am înțeles.

Selly a intervenit: Eu nu răspund la RTV dintr-un simplu fapt. Mi-am dat seama din primul e-mail că am de a face cu o campanie de linșaj mediatic. Am așteptat să văd ce se întâmplă, dar am primit și foarte multe întrebări de la oameni, inclusiv de la bunica, care m-a întrebat dacă e adevărat. Am vrut să răspund, dar am vrut să o fac într-un mediu pe care-l cunosc curat jurnalistic și anume Paginademedia.ro. Nu am vrut să răspund unui post despre care știam că-mi va restălmăci cuvintele și le va scoate din context.

- Noi nu am restălmăcit cuvintele. Am dat pe post răspunsurile pe care le-ați dat către Paginademedia.ro fără să fie scoase din context.

- Nu este o campanie de linșaj mediatic și ne pare rău că am picat în această plasă. Nu există niciun război cu dumneavoastră.

Reamintim că Selly a fabricat un material din care părea că are un „nou accident”, filmul a ajuns la România TV (de la un „telespectator”), iar postul TV a mușcat „momeala”: a dat clipul pe post. Fără o minimă verificare.

La aproximativ o săptămână după România TV a început atacul contra lui Selly, după ce vloggerul le-a făcut farsa cu accidentul. Au dat burtiere ca „Cum a încălcat Selly Ordonanțele militare în pandemie", „Filmări cu deplasările ilegale ale lui Selly” sau „A consumat substanțe cu efect halucinogen?", conform unei monitorizări Paginademedia.ro. 

Contextul, pe larg

Miercuri, 19 august. Un film în care părea că un tânăr este gonit de Selly de la locul unui accident este publicat de România TV și e preluat apoi de mai multe publicații: Digi 24, Adevărul, Libertatea, Antena 3, Cancan, Evz sunt doar câteva dintre titlurile care au preluat materialul.

Joi, 20 august. Selly dezvăluie într-un clip că el a fabricat filmul pentru „a da o lecție despre cât de ușor se poate dezinforma". Spune că nimeni nu l-a sunat pentru verificare și că a decis să facă farsa după ce România TV a difuzat în câteva rânduri informații false despre el.

Sâmbătă, 29 august. România TV s-a dezlănțuit contra lui Selly. O ploaie de burtiere despre Selly a curs timp de o oră, după care au urmat și „înregistrările scandaloase care îl demască pe Selly".

„Deplasări ilegale" ale lui Selly, întrebări legate de consum de droguri de către vloger, consumatori de droguri în anturajul lui, „urme" pe care să le șteargă sau despre cum a încălcat legea. Nu mai putin de 14 burtiere despre Selly au curs timp de o oră pe post. 

Duminică, 30 august. Ofensiva a continuat și duminică. Au fost burtiere ca „Suma primită de Selly de la Viorica Dăncilă" și „Banii ceruți și primiți de Selly de la PSD"

De ce a făcut vloggerul asta farsa pentru România TV?

Totul a pornit de la România TV. După ce postul a difuzat materiale cu burtiere deplasate și informații neverificare despre el, la începutul lunii august, acesta s-a hotărât să le dea o lecție. Cum au arătat burtierele România TV, de atunci? Doar câteva:

- „Filmarea momentului în care Selly trage cu pistolul”
- „Prezentator TV, împușcat de milionarul Selly”
- „Selly, dus la detectorul de minciuni”

„Mi-au speriat familia pentru un punct de rating”, explică el.


Citește și: Seara de duminică a pus capac: Selly dă în judecată România TV pentru „acuzațiile complet mincinoase pe care le-au făcut”


Citește și: Un exemplu de "anchetă"! România TV sare la Selly, după ce vloggerul le-a făcut farsa cu accidentul. Cu acuzații de consum de droguri rupte din melodii


Citește și: Altă dată să verificați! Selly, farsă pentru România TV, după ce postul a dat un fake despre el! Toată presa a preluat falsul accident al vloggerului


Citește și: INTERVIU. Selly, povestea farsei: Da, cred în nevoia de presă! În orice democrație trebuie să existe! Treaba cu democrația pică în momentul în care spui doar minciuni


Citește și: REACȚII. Știrea despre falsul accident al lui Selly a dispărut de pe România TV. Ce au făcut alte publicații? Adevărul și Libertatea, rectificări și scuze


Citește și: VIDEO. Selly și falsul accident: "Am regizat toată porcăria asta pentru ca voi să vedeți că nimic nu poate fi 100% de încredere"


 

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Comentarii

  • abaterile repetate sa duca la inchiderea postului ! atunci tv-urile s-ar gindi de sapte ori inainte de a da bombe de prosteala . RTV este campioana apoi la egalitate NASU si A 3 dar nici restul nu sint sfinte doar ca sint departe de cele trei
  • Banii din amenda propusă de membrul “revoltat” este echivalentul banilor luați din publicitate de “România tv” în 1/2 ore de emisie. Deci îi cam doare în cot, oricum de Rușine nu știu, au făcut altele mai grave și vor face în continuare.

    CNA-ul românesc este degeaba, mai dă câte o amendă minuscula posturilor din top 5 (Pro, Antene, Kanal, RomTwc) și posturile mici primesc amenzi de 200.000 lei că vezi doamne, “au depășit cu 1/2 min pauza de publicitate”
  • @Catalin lectia nu e (doar) pentru Romania TV,ci pentru toti.Si nu atat din cauza unei/or sanctiuni,pe cat a rusinii petrecute.Faptul ca un tanar a umilit cumva pe cei care au picat in plasa senzationalului nu e intamplator.Repet,sper sa nu se mai intample asa ceva.Dar cred ca sper degeaba
  • @jk, ai zis ca speri sa fie o lectie episodul asta, dar la o amenda de 7.500 de lei numai lectie nu are cum sa fie. Eu nu pot sa inteleg si pace cum o televiziune ca romania tv continua sa emita nestingherita in Romania anului 2020, am vazut acum ceva ani o burtiera pentru emisiunea cancan, "Ioana Tufaru- nastere in direct", iar femeia era insarcinata la momentul respectiv in 3 luni! De atunci n-am mai dat pe acel post abject. Mi se pare totusi aberanta amenda, doar de atat e in stare CNA-ul? Ok, toti cei de acolo sunt pusi politic si ii doare fix la basca de ce cred telespectatorii, dar chiar sa iei in deradere o asemenea situatie? E jenant, ar trebui desfiintat acest CNA.
  • Herjeu e indignat-pe buna dreptate-dar propune o amenda minusculă-7500
    Nu am citit f atent declarația membrului CNA care a propus 50000 lei,întemeiată
    Sunt de acord cu somatiile,sunt chiar indreptatite
    Dar,sper ca daca se mai intampla o dată asa ceva(sau mai grav)sa se treaca la amenzi extreme!Sa fie doar un avertisment sa se conștientizeze că nu e ok asa ceva!
    Sper sa nu mai vedem nicaieri,niciodată asa ceva la asa amploare.Si daca da,drastic sancționat!
    Mi e frica ca va veni ziua votului pe 27(+ parlamentarele în decembrie )unde RTV are un trecut "bun" in a trata ziua
    Sper ca acest episod sa fie o lecție pentru toți sa nu sa se avante in senzațional si ca CNA pe viitor sa analizeze mai atent, sever si egal astfel de lucruri,de la cele mai mărunte la cele mamut
    P.S.unde era criteriul audienței,pe care se apasă pe Pro si Antena 1?!

Trimite un comentariu