Skip to main content

Digi, obligat de noua lege să schimbe ordinea posturilor. Plângerile lui Sârbu i-au adus amenzi în trecut. Scrisoare către abonaţi

 
Digi, obligat de noua lege să schimbe ordinea posturilor. Plângerile lui Sârbu i-au adus amenzi în trecut. Scrisoare către abonaţi

Operatorul de cablu Digi - RCS îşi va schimba grile de programe, după noile prevederi ale Legii audiovizualului, foarte clare în ceea ce priveşte poziţia posturilor. Ce spune legea, în continuare.

Publicitate

Prevederile vin după ce Digi a fost şi amendat în trecut de CNA, după ce Aleph News, a lui Adrian Sârbu, a reclamat în repetate rânduri poziţia din grila RCS şi faptul că atitudinea operatorului este abuzivă.

Digi şi-a anunţat abonaţii printr-o scrisoare că vor fi schimbări, dar şi că "şi-a exprimat dezacordul" cu acestea, că le consideră "în detrimentul abonaţilor", dar şi că au fost adoptate de Parlament "fără a se ţine cont de argumentele noastre".

Noua Lege menţionează şi că posturile nou apărute vor fi preluate obligatoriu de cablişti pentru o perioadă.


CIteşte şi: Şi vloggerii ar putea fi amendaţi de CNA! În ce cazuri? Se poate cere blocarea contului! Ce spune noua lege a audiovizualului


CIteşte şi: Schimbări majore: după 20 de ani, TVR poate întrerupe programele cu reclame! Poate da şi mai multe. Modificări notabile în publicitate şi la posturile private


Detalii, în continuare:

Posturile, grupate tematic obligatoriu

Legea nou apărută spune că "Distribuitorii de servicii vor organiza grila în grupuri tematice UNICE, care vor include toate serviciile de programe din aceeași categorie".

Şi până acum, Codul de reglementare a conţinutului audiovizual vorbea despre gruparea canalelor pe categorii, dar acel "UNICE" este foarte important. De ce?

După ce Adrian Sârbu a reclamat că Aleph News este la "coada" grilei, Digi a motivat spunând că a făcut două calupuri de posturi de ştiri: unul cu posturile româneşti (Digi 24, Realitatea, Antena 3, România TV şi B1), poziţionat mai bine în grilă, şi un calup cu canale de ştiri mai mici şi internaţionale, pus "în coadă" (NCN, Canal 33, profit News, B1 TV HD, Aleph News, News Romania, Nasul TV, Linkpress, CNN, BBC World şi CGTN.)

Digi are mai multe amenzi luate din cauza modului în care a pus posturile. Două (una de 10.000 şi una de 20.000) au fost luate pentru că nu a pus Aleph în calupul de ştiri. O a treia, de 10.000 de lei, a fost luată după ce şi NC a reclamat poziţia între posturi.

Digi, scrisoare către abonaţi: suntem obigaţi să modificăm grila

"Vâ informăm că suntem obligaţi să modificăm grila de programe prin repoziţionarea canalelor TV", spune RCS într-o scrisoare trimisă abonaţilor odată cu factura pentru luna iulie.

"Multe dintre canalele aflate până acum la sfârşitul grilei de canale vor fi regăsite la începutul grilei, precum şi invers", se mai arată în document.

Digi RCS, către abonaţi: 

"Cu toate că RCS & RDS şi-a exprimat dezacordul cu privire la modificările legislative, modificări pe
care le considerăm în detrimentul abonaţilor, legea a fost adoptată de către Parlamentul României fără a se ţine cont de argumentele aduse de societatea noastră."

Compania arată că "aceste schimbări nu presupun eliminarea vreunui canal TV".

Scrisoarea DIGI/RCS către abonaţii companiei, aici

Despre scrisoarea Digi către abonaţi a scris şi site-ul Mobilissimo.

Posturile noi, preluate obligatoriu timp de un an

Orice post de televiziune nou apărut va fi preluat în mod obligatoriu de către companiile de cablu, timp de 12 luni. De ce?

Perioada de un an ar fi necesară pentru ca postul TV să se poată măsura, iar astfel să se poată calcula dacă este eligibil pentru lista de canale "must-carry" (listă calculată de CNA anual, în funcţie de audienţă).

După cele 12 luni, noul post poate intra în lista must-carry (dacă are audienţa necesară) sau poate face un contract cu cablistul.

Noua Lege a audiovizualului:

„(6) Distribuitorii de servicii vor prelua gratuit serviciile de programe, a căror difuzare a început după data publicării listei de la alin. (1) și care sunt libere la retransmisie și fără condiționări tehnice sau financiare, ale radiodifuzorilor privați aflați sub jurisdicția României pentru o perioadă de cel puțin 12 luni înaintea întocmirii listei de servicii de programe de la alin. (1), în vederea asigurării posibilității măsurării indicelui de audiență.

Numărul programelor care vor fi preluate în condițiile prezentului articol poate fi limitat de capacitatea tehnică dovedită a distribuitorilor și notificată argumentat Consiliului.

(8) După expirarea termenului prevăzut la alin. (6), radiodifuzorii privați ale căror servicii de programe nu se regăsesc în procentul de 25% prevăzut la alin. (1) pot opta pentru distribuție contra cost la tarife de distribuție practicate în mod uzual de distribuitorul de servicii.” 

Citeşte şi: După „modelul” Aleph, RCS primeşte încă o amendă pentru poziţionarea în grilă a televiziunii NCN

Citeşte şiPlângerea lui Sârbu aduce o amendă RCS-RDS. Pentru ce a fost penalizat cablistul?

Citeşte şiRCS amendat, din nou, din cauza Aleph News. Adrian Sârbu, în şedinţa CNA: „Noi suntem practic scoşi de pe piaţă“

 

 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Cred că DIGI a făcut tot posibilul pentru a oferi o ordonare tematică a posturilor din grilă.
    Dacă în grila digitală lucrurile sunt perfectibile, iar o eventuală regrupare a posturilor de știri, prin fuziunea posturilor principale cu cele secundare, nu ar deranja foarte mult utilizatorii,

    în schimb în grila analogică, acolo unde pozițiile sunt limitate,
    o aducere în prim plan a câtorva posturi noi: Aleph News, Euronews România, TVR Info și NCN,
    ar duce la mutarea pe alte poziții a canalelor de sport, probabil la sfârșitul grilei,
    lucru ce nu este pe placul tuturor abonaților.

    .
  • Se pare că aceste schimbări s-au făcut nu doar asupra ordinii, ci și a conținutului canalelor. De exemplu în acest moment National Geographic difuzeaza o emisiune (Epave de război) cu sunet exclusiv în limba maghiară. Acum câteva zile am fost nevoit să văd filme pe un canal de filme, un film deasemenea dublat în limba moghiară, fără a putea alege o altă coloană sonoră. Ce se întâmplă ?
  • @Tembelizor, sunt DE ACORD cu tine!
    Păcat că legea nu cuprinde și sugestii pentru cabliștii mai "proști"!!!!
  • Daca nu merge cu vorba buna, atunci trebuie fortate lucrurile printr-o lege.
    Vad ca mojoritatea comenturilor se refera la Aleph tvuri.
    Aici este vorba de niste principii corecte de care sunt private si alte televiziuni insa doar Sarbu a avut puterea financiara si ambitia de a se razboi cu gigantul rcs-rds. Acest gigant stia foarte bine ce face si o facea asa in mod intentionat aparandu-si de-a lungul vremii pozitia sa qvasi-monopolist.
    Si acum, cu noua lege, sunt aproape sigur ca vor alege varianta cea mai proasta de grila pentru a arata propriilor clienti "cat de proasta este noua lege" si ca parlamentarii au creat o lege proasta si impotriva intereselor propriilor telespectatori.
    Schimbarile cele mai profunde ale grilei vor fi tocmai la digi pentru ca digi a ramas cel mai conservator cablist. Lucreaza cu acelasi sistem de grila ca la inceput cand avea cateva zeci de programe. Ori lucrurile sau schimbat in acest interval de timp iar digi a ramas cu aceeasi mentalitate.

    Abia astept noua grila si sa vad cat de mult s-au straduit sa aleaga varianta cea mai proasta!
  • E firma privată bagă canalul inde vrea ea . Sa zică mersi Sarbu ca e pe cablu , deși are 0% audiența .
    In locul celor de la Digi l-as aduce mai in fata cum vrea legea lui pește dar l-as difuza alb negru și cu sunetul la minim .
  • Tot talmes-balmes-ul asta nu s-ar fi intamplat daca Digi se conforma dupa cerintele lui Sarbu ("clientul nostru, stapanul nostru").
    Oricum, chestia asta e relevanta doar dintr-o parte, ca doar 40-50% din abonatii RCS (excluzand aia cu decodor si aia cu analogic) au un televizor care poate aseza canalele dupa NIT. Restul de 50-60% vor avea Alephul tot pe primele pozitii sau pozitia dupa frecventa.

    PS: Chestia cu cifrele e doar o presupunere
  • Nu ma afectează cu nimic. Televizorul meu sorteaza doar alfabetic.
  • Dragoș, de unde ai tras această concluzie???
    Eu, prin comentariul meu, SUBLINIAM CONTRARIUL!!!!
    P.S.
    1)Doar ca fapt divers... De ce te prefaci că nu există numeroase provocări din partea etnicilor maghiari cu privire la acest subiect al apartenentei celor 3 județe la România (inclusiv din partea unor demnitari cu rang înalt)?
    2)Doar ca o observație... Între amenzile CNA și această lege, RCS-RDS a făcut o reorganizare a canalelor.
    Iar cu această ocazie, RCS-RDS a mărit la 26 de canale ungurești...
    Din fericire/păcate, se simte influența proprietarului!!!
    3) Scuze pentru această oră! Dar fiecare mai are și o viață privată...
  • Fiecare producător de televizoare inteligente, are inclus în sistemul de aplicații de management al display-ului și un ghid de programe. Acest ghid de programe dă posibilitatea utilizatorului să își construiască propria listă de canale, o listă de canale favorite, așa cum își dorește. Poziția unui canal de televiziune sau altuia în grila de programe, este nerelevantă. O astfel de legiferare pleacă de la premisa că telespectatorul este puțin cam prost și dacă i se poziționează TVR pe locul 1 de către difuzor, se va uita mai mult la TVR1? Este ca și cum ne-am întoarce, doar un pic mai sofisticat la anii dinainte de 1990, când se difuza doar un singur canal.

    Pe lângă disprețul pentru capacitatea telespectatorului, manifestat de Adrian Sârbu (care ne consideră cam proști, - "....dacă voi nu mă vreți, eu vă vreau!"), este interesant cum acest antreprenor, odată deschizător de drumuri în ce privește audiovizualul, a devenit un avocat al etatismului și intervenției în viața oamenilor, până la manipularea grilei și a telecomenzii. Este și puțin cam jignitor. Cred că răspunsul/scrisoarea către clienții Digi Romania (nu am primit așa ceva?) este mai mult o bășcălie subtilă a companiei. De ce plătim taxe și impozite ca niște politicieni să legifereze ceva care oricum nu are efecte practice? Să dea cu opinia oricare dintre cei care au comentat aici, dacă contează pe loc este Aleph News în grila? Nu urmăresc așa ceva.

    Ba mai mult, aplicația de tip ghid pentru gestiunea canalelor, grupează de la a sine canalele pe categorii tematice. Folosesc un Panasonic de vreo 3 ani, și în ghid există deja clasificarea. De ce și-au pierdut politicienii timpul, de ce presa a scris necritic despre asta, cu reglementarea a ceva ce nu se poate aplica?

    Pe de altă parte, faptul că consumatorului i se intră cu bocancii în opțiunile de consum, într-un fel sau altul, nu este de competența ANPC, protecția consumatorului? Nu vă miră că nu s-au autosesizat?

    PS. Pe lângă asta, să distribui gratuit programe de televiziune care nu spun nimic, pe banii abonaților timp de an, ca să îți poată face profil de audiență pentru vânzari? Păi din bugetul meu/al nostru, susțin/susținem tot felul de șușanele TV ca să intre în grilă și pe urmă să se dovedească că au ocupat locul degeaba? Că vor politicienii? Care se bagă în operațiunile de piață? Da, am uit, vor fi alegeri, și să vedem cu se multiplică cu 10, probabil, bombele de televiziune, care devin exact în anul 2024, must carry, care calomniază, etc. etc. Da, bravos națiune! Europeană, nu?
  • B.A.M, concluzia e ca e mai roman decat multi altii. Ce, daca esti roman din Tinutul Secuiesc, te opreste careva sa fii putin xenofob? Oare de ce lu' dom' profesor Varanu' nu i s-au confiscat cele 60 de milioane datorate statului?
  • @B.A.M du-te și mângâie iarba și mai scutește-ne de comentariile tale xenofobe.
  • Dragoș, e IRELEVANT cât contribuie această firmă la bugetul de stat! Mai ales că NU SUNT DONAȚII benevole, ci TAXE pe care orice firmă prezentă în România ar trebui să le plătească! Acum că majoritatea multinaționalelor își externalizează profitul, e treaba statului! (NU A MEA!)
    P.S.
    Că are cetățenie română e iar IRELEVANT, pentru că oamenii se identifică mai puternic cu ETNIA, decât cu cetățenia! (O spune un ETNIC român din vestitul "Ținut Secuiesc", tot mai agresiv promovat!)
    Că el a învățat puțină istorie și limbă română ca să obțină cetățenia, bravo lui!
    E rost de profit mai mare în România, decât în Ungaria, prin inacțiunea statului...

Trimite un comentariu

sus