Skip to main content

FACEM ROMÂNIA BINE. "Vin dintr-o generație de oameni care fac meseria asta cu o atenție sporită la detalii" - Cătălin Ștefănescu

 
FACEM ROMÂNIA BINE. "Vin dintr-o generație de oameni care fac meseria asta cu o atenție sporită la detalii" - Cătălin Ștefănescu

FACEM ROMÂNIA BINE. Există dezbateri reale în piața media? O întrebare la care Cătălin Ștefănescu răspunde cu o doză de optimism:

"Există, dar sînt destul de rare. Însă e o vârstă, un nivel de dezvoltare a societății în care trăim, acum, aici. Ideea e să te trezești în fiecare dimineață cu convingerea că lucrurile astea se pot schimba. În bine."

Publicitate

Sunt vorbe din partea unui realizator cu ani buni de experiență în spate. Un realizator care se încăpățânează (și o spunem în sensul bun al cuvântului!) să pătreze un nivel al dialogului mai rar în piața publică de acum. Care poate părea rupt de tendințele de acum (tendințe care "apasă" pedala agresivității și al atitudinilor foarte "vocale").

La Cătălin Ștefănescu, de exemplu, am văzut un altfel de Gică Hagi. Chiar dacă suntem obișnuiți cu o mulțime de declarații ale fotbalistului, la Garantat 100% discuția a arătat omul Gică Hagi. A fost un altfel de interviu, pe care și noi îl reluăm la finalul articolului. Ca "mostră". 

Ce contează pentru Cătălin Ștefănescu? Are presiunea audienței? Cât de importantă este documentarea? Mai au realizatorii răbdare să asculte?

Cătălin Ștefănescu răspunde elegant, dar percutant. "Mă feresc de judecăți", spune el. La fel de bine cum se ferește, cu modestie, să vorbească despre punctele tari ale emisiunii pe care o prezintă la TVR. "Am speranța că principiile se văd în ceea ce fac".

Cătălin Ștefănescu:

"Cred că se pierde din ce în ce mai mult talk-ul, în favoarea unui show pe care n-o să-l calific aici. Mai există însă și locuri în care se fac lucruri bune."

Într-o lume în care "hatereala" este "sport", Cătălin Ștefănescu încurajează contrariul:

"Încurajările contează. Prind bine. Trăim într-o lume care nu face deloc risipă de așa ceva."

Și un citat mai mult decât ilustrativ. Cătălin Ștefănescu:

"Asta cu recunoașterea calităților e o lungă poveste. Pe la noi, pe aici, nu se stă grozav la capitolul ăsta.

Încă mai credem că binele, calitatea, valoarea, sînt niște competiții în care fiecare aleargă pe culoarul lui. Îți dau un exemplu simplu. Te apuci să salvezi lumea plantînd copaci. Și lumea îți mulțumește pentru asta.

Dar cînd afli că există și alții care plantează copaci, chestia asta te deranjează, pentru că ai senzația că plantarea copacilor e parohia ta. Iar ceilalți sînt concurența.

Nu le-ai spune un bravo, pentru că salvează și ei lumea. Ci, mai degrabă, i-ai săpa, i-ai discredita, sau i-ai ignora, crezînd că doar tu ești custodele binelui."

Despre agresivitatea din online:

"Agresivitatea a devenit ca un soi de baterie din care ne alimentăm resursele cu care ne punem în mișcare. A devenit un soi de combustibil.

Iar agresivitatea din online e dată și de caracteristicile mediului, de efectul foarte rapid pe care-l poți avea, de condițiile de anonimitate sau semi-anonimitate. Iar în televiziune, vinde foarte bine."

În 20 de ani de când face emisiunea Garantat 100% la TVR, a avut invitați din toate domeniile. Și de toate calibrele. De la scriitori și regizori precum Mircea Cărtărescu sau Terry Gilliam (unul dintre fondatorii legendarei trupe de umor The Monthy Piton), la compozitori precum Marius Moga. De la profesori universitari, cercetători, istorici sau actori (precum Neagu Djuvara, Armand Assante sau Ethan Hawke) la sportivi (Ivan Patzaichin, Gică Hagi).

Discuții care, ca telespectator, reușesc să te prindă. Pentru că un talk-show, spune Cătălin Ștefănescu, "trebuie să fascineze, să producă atenție, interes, participare".

"Cred că trebuie să lămurească lucruri, să nuanțeze puncte de vedere, să creeze un nivel de comunicare propriu unei lumi civilizate. Și, da, uneori se întîmplă, și îi respect pe colegii care reușesc așa ceva."

Paginademedia.ro vă prezintă interviul cu realizatorul Cătălin Ștefănescu în cadrul proiectului editorial FACEM ROMÂNIA BINE. Într-o perioadă în care aproape „se cântă prohodul” presei, ne propunem să căutăm - și să prezentăm, în acest proiect, nu “presa care a fost”, ci presa așa cum trebuie să fie făcută. Și cum (încă) se mai face. Poveștile unor proiecte media și ale unor oameni care își fac treaba cu respect pentru public și pentru meserie. Curat.

Un proiect editorial Paginademedia.ro susținut de MedLife.

Emisiunea lui are unele dintre cele mai spectaculoase decoruri din peisajul dezbaterilor TV. Pentru că "Vin dintr-o generație de oameni care fac meseria asta cu o atenție sporită la detalii".

GALERIE FOTO. Decoruri în care s-a filmat Garantat 100%

Din interviul acordat de Cătălin Ștefănescu:

DESPRE DOCUMENTARE

"Cred că una dintre probleme e felul în care se face documentarea. Dar aici e și o chestiune de stil. Depinde ce faci cu documentarea asta. Cum folosești ce afli acolo. Cum valorifici informația. Și cum o transformi în ceva care poate să capete contururile unei povești. Sau ale unei punți de legătură reală cu interlocutorul."

PRESIUNEA AUDIENȚEI: 

"Sigur că dacă ai un invitat foarte cunoscut te bucuri de un anumit nivel de audiență. Dar cred că e important ce faci cu invitatul respectiv. A te servi doar de faptul că e o garanție pentru audiență mi se pare că e, pur și simplu, lipsit de onestitate."

DESPRE DECOR

"Contează mult. Vin dintr-o generație de oameni care fac meseria asta cu o atenție sporită la detalii. Și cred că ăsta e un lucru bun. Dar, în cele din urmă, cel mai important tot conținutul discuției rămîne.

Am filmat în multe locuri, în afara atmosferei clasice, de studio. Acum, de exemplu, deseori filmăm într-o centrală, în subsolul Televiziunii. I-am dus acolo și pe Terry Gilliam, Ethan Hawke, sau pe profesorul Manfred Spitzer. Și le-a plăcut.

Vreme de ani buni, am lucrat cu scenografa Dana Moraru, cu care ne-am înțeles foarte bine, iar de cînd Dana a ieșit la pensie, ne bucurăm foarte tare să lucrăm cu scenograful Iurie Moroianu."

DESPRE ONLINE

"Poate oferi diversitate, ceea ce e un lucru minunat. Dar diversitatea asta se poate transforma instantaneu într-un neant. Iar aici, în ceea ce privește online-ul și televiziunea, da, e o competiție. Însă nu e deloc obligatoriu că ideea de televiziune și-a spus ultimul cuvînt."

DESPRE INVITAȚI:

"Valoarea nu e deloc condiționată de nivelul de celebritate. Uneori, o știm cu toții foarte bine, lucrurile stau tocmai invers. Celebrii zilei sînt unii cu care nu prea te-ai așeza la o masă.

E una dintre părțile cele mai frumoase ale acestei meserii. Să descoperi oameni foarte puțin sau deloc cunoscuți, care fac lucruri excepționale și care îi pot inspira pe alții."

VIDEO. Înainte de interviul acordat de Cătălin Ștefănescu, emisiunea cu Gheorghe Hagi invitat:

Citește și:

Interviul acordat Paginademedia.ro de Cătălin Ștefănescu, integral:

Cătălin Ștefănescu, completează propoziția: piața de televiziune este…

Cătălin Ștefănescu: …exact așa cum e și spațiul public de la noi. Cu absolut tot ceea ce decurge din această stare de fapt.

Invitații tăi sunt din domenii diverse. De multe ori, sunt puțin cunoscuti publicului larg. Ai simțit un risc din această cauză?

Cătălin Ștefănescu: Nu. Lucrez la Televiziunea Publică. Există o lege care stă la baza funcționării acestei instituții, un text în care se formulează foarte limpede misiunea pe care o avem. În condițiile astea, în mod normal, nu poți să te gîndești că există un risc în a promova niște valori. Pentru că asta e o parte, în sine, din motivul pentru care există Televiziunea Publică.

Iar valoarea nu e deloc condiționată de nivelul de celebritate. Uneori, o știm cu toții foarte bine, lucrurile stau tocmai invers. Celebrii zilei sînt unii cu care nu prea te-ai așeza la o masă. Deci, nu. Nu e un risc. E una dintre părțile cele mai frumoase ale acestei meserii. Să descoperi oameni foarte puțin sau deloc cunoscuți, care fac lucruri excepționale și care îi pot inspira pe alții.

Ai simțit, vreodată, presiunea audienței?

Cătălin Ștefănescu: Evident că da. Și e firesc să fie așa. E normal să faci ce-ți stă în putință, profesional vorbind, pentru a ajunge la cît mai multă lume. Dar aici e o discuție foarte lungă. Nu e ceva ce faci de unul singur.

Contează foarte mult contextul general în care te plasezi, reputația și credibilitatea platformei în interiorul căreia lucrezi.

Ce trebuie să aibă o discuție, un dialog, pentru a “trece sticla” și a ajunge la public?

Cătălin Ștefănescu: Conținut, în primul rînd. Abia apoi vin “condimentele”. Deși, o știm cu toții, cea mai mare șansă o au, din start, “condimentele”. Cu cît mai tari și mai intense, cu atît mai mari șansele de a “trece sticla”. Dar are și conținutul șansele lui. Și sînt colegi de breaslă care valorifică din plin aceste șanse.

Uitându-te în jur, la colegii de breaslă, ce observi? Cu bune și cu rele!

Cătălin Ștefănescu: Nu obișnuiesc să fac judecăți, în mod public, despre colegii de breaslă. Ar fi lipsit de onestitate.

Radu Paraschivescu spunea că mulți dintre moderatori și-au pierdut abilitatea de a asculta. De ce?

Cătălin Ștefănescu: Probabil, pentru că unii dintre ei au senzația că totul e doar despre ei. Că li se cuvine să fie, etern, în centrul atenției, iar invitatul e doar un pretext pentru a se arăta pe ei înșiși.

Dar asta ar însemna, cum ziceam, să emit o judecată. Așa că am formulat cît se poate de clar, de la bun început:”probabil”.

Discursul media, mai ales cel online, este încărcat de agresivitate. De unde crezi că vine?

Cătălin Ștefănescu: Păi, cred că vine din agresivitatea cu care trăim încărcați zilnic. Agresivitatea a devenit ca un soi de baterie din care ne alimentăm resursele cu care ne punem în mișcare. A devenit un soi de combustibil. Iar agresivitatea din online e dată și de caracteristicile mediului, de efectul foarte rapid pe care-l poți avea, de condițiile de anonimitate sau semi-anonimitate.

Iar în televiziune, vinde foarte bine. Cîtă vreme o să considerăm că asta e resursa care trebuie să ne pună în mișcare, va vinde foarte bine și mai departe. Știi cum se zice pe stradă: “De la exceptional în sus!”.

Nu e frustrant pentru tine, ca producător de conținut de un anumit nivel?

Cătălin Ștefănescu: Prin natura meseriei pe care am ales-o, și prin filtrul felului în care am ales să o fac, nu e frustrant. Sau n-ar trebui să fie. Pentru că toată energia merge în direcția oferirii unui model diferit.

Noi propunem o emisiune făcută într-un anumit fel, cu anumit tip de discurs, cu un spectru foarte larg de teme care pot stîrni interes, fascinație, participare de toate felurile, inspirație.

Principiile la care te raportezi în meseria pe care o faci.

Cătălin Ștefănescu: Cu permisiunea ta, n-o să-ți răspund la întrebarea asta, cu speranța că principiile astea se văd în ceea ce fac.

Ce nu vei face niciodată în meseria ta? Ce vezi la alți realizatori de talk-show, dar nu vei face niciodată și de ce?

Cătălin Ștefănescu: Petrișor, dacă n-am făcut de-astea în 25 de ani, de cînd fac meseria asta, nu prea cred că o să le fac nici de-acum încolo.

Când te simți copleșit, unde te refugiezi?

Cătălin Ștefănescu: Acasă, între prieteni vechi. Uneori, în bucătărie, pentru că gătitul mă mută imediat în altă stare.

Faci Garantat 100% de câți ani? Cum a evoluat emisiunea?

Cătălin Ștefănescu: La anul se împlinesc douăzeci de ani cînd facem Garantat 100%. Nu știu ce să zic… Nu cred că eu sînt în măsură să spun cum a evoluat, ci cei care, eventual, ne urmăresc.

N-am accese de modestie machiată, și nici nu mă-ncearcă lacrimi de crocodil. Dar nu mi-e rușinde deloc cu ce-am făcut, iar atunci cînd mă întîlnesc cu oameni care spun că au crescut cu emisiunea asta, mă ia un pic de fîstîceală, dar nu-mi cade rău deloc.

Cât și cum te pregătești pentru o emisiune, mai ales când ai invitați foarte puțin cunoscuți publicului larg?

Cătălin Ștefănescu: Mă pregătesc cît pot de bine, citesc mult, încerc să găsesc ce e de găsit prin forțe proprii, iar atunci cînd nu mă pricep, întreb prieteni și colegi în care am încredere, oameni ale căror competențe s-au verificat în ani.

Cât contează documentarea? Urmărind piața talk-show-urilor, se mai practică acest “sport”?

Cătălin Ștefănescu: Contează enorm. Evident. Problema nu cred că e faptul că nu se mai practică acest “sport”. Deși, trebuie să recunosc, uneori așa pare. Și nu e o chestie care se întîmplă doar pe-aici.

Cred că una dintre probleme e felul în care se face documentarea. Dar aici e și o chestiune de stil. Depinde ce faci cu documentarea asta. Cum folosești ce afli acolo. Cum valorifici informația. Și cum o transformi în ceva care poate să capete contururile unei povești. Sau ale unei punți de legătură reală cu interlocutorul.

Au fost cazuri în care rezultatele de audiență te-au dezamăgit? Că trebuie, totuși “să te și vadă cineva”?

Cătălin Ștefănescu: Sigur că da. Explicații se pot da la nesfîrșit. Dar sigur că au fost și momente de felul ăsta.

Te-ai gândit vreodată să îți alegi invitații după audiența potențială?

Cătălin Ștefănescu: Absolut. E firesc să fie așa. Dar contează foarte mult ce faci cu audiența potențială a invitatului. Sigur că dacă ai un invitat foarte cunoscut te bucuri de un anumit nivel de audiență. Dar cred că e important ce faci cu invitatul respectiv. A te servi doar de faptul că e o garanție pentru audiență mi se pare că e, pur și simplu, lipsit de onestitate.

La un moment dat, m-ai sunat și mi-ai spus că ai descoperit un alt Gheorghe Hagi după ce l-ai văzut la noi în emisiune. Asta încercăm să facem. Și mulțumesc și acum pentru semnul dat. Încurajările contează. Prind bine. Trăim într-o lume care nu face deloc risipă de așa ceva.

Cât contează decorul într-o emisiune TV. Care a fost cele mai deosebite locuri în care ai filmat?

Cătălin Ștefănescu: Contează mult. Vin dintr-o generație de oameni care fac meseria asta cu o atenție sporită la detalii. Și cred că ăsta e un lucru bun. Dar, în cele din urmă, cel mai important tot conținutul discuției rămîne.

Am filmat în multe locuri, în afara atmosferei clasice, de studio. Acum, de exemplu, deseori filmăm într-o centrală, în subsolul Televiziunii. I-am dus acolo și pe Terry Gilliam, Ethan Hawke, sau pe profesorul Manfred Spitzer. Și le-a plăcut.

Cum îți gândești decorul? Cine este “responsabilul” pentru decorurile Garantat 100%?

Cătălin Ștefănescu: Vreme de ani buni, am lucrat cu scenografa Dana Moraru, cu care ne-am înțeles foarte bine, iar de cînd Dana a ieșit la pensie, ne bucurăm foarte tare să lucrăm cu scenograful Iurie Moroianu.

Talk-show-urile în urmă cu zece ani și acum?

Cătălin Ștefănescu: Nu sînt deloc un nostalgic. Dar cred că se pierde din ce în ce mai mult talk-ul, în favoarea unui show pe care n-o să-l calific aici. Mai există însă și locuri în care se fac lucruri bune.

Ce trebuie, după tine, să facă un talk-show? Vezi asta la talk-showurile de pe posturile de astăzi?

Cătălin Ștefănescu: Cred că trebuie să fascineze, să producă atenție, interes, participare. Cred că trebuie să lămurească lucruri, să nuanțeze puncte de vedere, să creeze un nivel de comunicare propriu unei lumi civilizate.

Și, da, uneori se întîmplă, și îi respect pe colegii care reușesc așa ceva.

Online-ul – dar mai ales Facebookul – permite descărcarea unei cantități considerabile de ură. Simți asta și în talk-showurile TV?

Cătălin Ștefănescu: Așa e. Am vorbit despre asta și mai devreme. Dar cred că e absolut necesară existența unor spații alternative, în care nu se întîmplă așa ceva. Televiziunea Publică are datoria de a face lucrurile astea, de a asigura un spațiu de comunicare nuanțată și echilibrată.

Care ar fi explicația? E cool să fii hater? E mai cool decât să recunoști calitățile/realizările cuiva?

Cătălin Ștefănescu: Asta cu recunoașterea calităților e o lungă poveste. Pe la noi, pe aici, nu se stă grozav la capitolul ăsta. Încă mai credem că binele, calitatea, valoarea, sînt niște competiții în care fiecare aleargă pe culoarul lui.

Îți dau un exemplu simplu. Te apuci să salvezi lumea plantînd copaci. Și lumea îți mulțumește pentru asta. Dar cînd afli că există și alții care plantează copaci, chestia asta te deranjează, pentru că ai senzația că plantarea copacilor e parohia ta. Iar ceilalți sînt concurența.

Nu le-ai spune un bravo, pentru că salvează și ei lumea. Ci, mai degrabă, i-ai săpa, i-ai discredita, sau i-ai ignora, crezînd că doar tu ești custodele binelui.

Semnezi și în Dilema, o publicație culturală care încurajează dezbaterea reală și schimbul de idei. Există dezbateri reale în piața media?

Cătălin Ștefănescu: Există, dar sînt destul de rare. Însă e o vîrstă, un nivel de dezvoltare a societății în care trăim, acum, aici. Ideea e să te trezești în fiecare dimineață cu convingerea că lucrurile astea se pot schimba. În bine.

Crezi că televiziunea a pierdut meciul pentru dezbatere? Mai are vreo șansă?

Cătălin Ștefănescu: Nu, nu cred. Pentru că nu e un meci. E un proces. Iar fenomenele de felul ăsta au căderi și reveniri. În ceea ce ne privește pe noi, cei care facem emisiunea asta, ne vedem de treabă.

Poate oferi online-ul ce nu (mai) poate televiziunea?

Cătălin Ștefănescu: Da și nu. Poate oferi diversitate, ceea ce e un lucru minunat. Dar diversitatea asta se poate transforma instantaneu într-un neant. Iar aici, în ceea ce privește online-ul și televiziunea, da, e o competiție. Însă nu e deloc obligatoriu că ideea de televiziune și-a spus ultimul cuvînt.

Proiectul editorial Paginademedia.ro Facem România bine este susținut de Medlife


MedLife - am inceput cu un juramant, continuam cu un angajament.

De mai bine de 20 de ani investim in oameni si in tehnologie medicala. Crestem odata cu noile generatii de doctori pentru a atinge cel mai inalt nivel de performanta in actul medical.

Sanatatea este profesia si pasiunea noastra si vrem sa imbunatatim calitatea vietii fiecarui pacient, cu grija, cu atentie si oferind intotdeauna cele mai bune optiuni de tratament.

Am devenit cel mai mare operator privat de servicii medicale* investind constant in oameni si in tehnologie. Si nu ne oprim aici. Pentru ca la MedLife ne-am luat angajamentul sa facem Romania bine.

*conform cifrei de afaceri

Citește și:

 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • Una din emisiunile high quality...un moderator haios si care alege teme diverse si interesante...comentarii 0 chiar si pe Pagina de media... Rating micut si pe tv...pacat...cred ca si promovarea tvr lasa de dorit...ora de difuzare si faptul ca nu se anunta ca este un sezon nou (se da in paralel ba pe tvr3 sau tvr hd si editii de arhiva si bulverseaza... TRANSMISIUNE EXLCUSIV PE TVR 1...CU ORA SCRISA SUB LOGO-UL EMISIUNII...CU TITLUL PREMIERA si mult succes!

Trimite un comentariu