Skip to main content

FACEM ROMÂNIA BINE. Teleenciclopedia, un „Discovery avant la lettre": Secretul longevității predat de 52 de ani

 
FACEM ROMÂNIA BINE. Teleenciclopedia, un „Discovery avant la lettre": Secretul longevității predat de 52 de ani

FACEM ROMÂNIA BINE. Programul zilei de montaj începe la 6.30 și se termină mult după ora 20.00. O mână de oameni - literalmente o mână de oameni - are grijă de o emisiune care a avut premiera acum peste jumătate de secol - Teleenciclopedia. În vremuri în care Animal Planet, Discovery sau National Geographic nu însemnau nimic pentru români. Un program care încă, face rating.

Publicitate

O emisiune care, în ciuda "vârstei", încearcă să se adapteze: a difuzat conținut "generat de utilizatori" (un documentar realizat de un telespectator) și se gândește la filme noi, cu grafică 3D.

Teleenciclopedia. Povestea.

Cum intri din Pangrati pe poarta televiziunii, faci prima la stanga, ajungi într-o clădire vopsită în albastru TVR și traversezi un culoar mărginit de camere de montaj.

Ultima ușă pe stânga se deschide în biroul în care se montează emisiunea copilăriei noastre, a copilăriei părinților noștri și, cu puțin noroc, emisiunea copilăriei propriilor noștri copii. O ghicești după acordurile sonore din genericul neschimbat din 1965.

Teleenciclopedia e genul de emisiune care se moștenește din producător în producător. De câțiva ani a venit rândul Oanei Hașegan să producă emisiunea care nu a lipsit în 52 de ani aproape deloc de pe micile ecrane.

E la butoane de la 6.30 dimineața, când ajunge la montaj. Ia o pauză cât să vorbim și îmi spune că pleacă abia pe seară, mult după ora 20.00

Un regim de lucru ce ține de luni până joi doar pentru că în fiecare sâmbătă seara, mai nou de la ora 19:00, să putem vedea emisiunea magazin care a educat și continuă să deschidă mintea pentru generații întregi de români.

Portret de Teleenciclopedist

Echipa nu e deloc mare. Cinci oameni la producție și alți patru la voce. Toți au însă o trăsătură comună: obsesia pentru corectitudine și estetică.

Oana Hașegan recunoaște că nu oricine ar putea lucra la Teleenciclopedia.

“Îți trebuie o anumită structură, nu se fac lucrurile pe repede înainte, trebuie să fie totul așezat. E nevoie să fii puțin obsedat de corectitudine pentru că te așteaptă o muncă migăloasă.”

De ce durează atât să produci o emisiune de 40 de minute, cu 4 subiecte de cultură generală?

Pentru că în lipsa unei echipe de filmare și a uneia de specialiști, procesul presupune mult project management care să acopere nevoile interne prin colaborări cu diverși consultanți.

Teleenciclopedia rezistă de 52 de ani. Este o prezență încă din vremea în care nume ca Discovery Channel sau National Geographic nu însemnau nimic pentru români.

Paginademedia.ro vă prezintă povestea Teleenciclopediei și a celor câțiva oameni din spatele ei în cadrul proiectului editorial FACEM ROMÂNIA BINE. Într-o perioadă în care aproape „se cântă prohodul” presei, ne propunem să căutăm - și să prezentăm, în acest proiect, nu “presa care a fost”, ci presa așa cum trebuie să fie făcută. Și cum (încă) se mai face. Poveștile unor proiecte media și ale unor oameni care își fac treaba cu respect pentru public și pentru meserie. Curat.

Un proiect editorial Paginademedia.ro susținut de MedLife.

VIDEO. Primul generic al Teleenciclopediei, cel de acum 52 de ani. În 1965, director al TVR era Octavian Paler

Teleenciclopedia a folosit rar imagini filmate exclusiv de TVR

Imaginile din emisiune au fost rar produse în studiourile televiziunii române. S-au difuzat totuși în anii de început, prin 1965 – 1970 își amintește producătoarea.

“„De asemenea, după 1989, în emisiune au fost incluse materiale documentare realizate la vremea aceea de redactorii Redacției Educație Știință, condusă atunci de cel mai valoros producător al Teleenciclopediei, Cornelia Rădulescu.

S-au preluat atunci filme despre personalități istorice și monumente. Apoi au dispărut acele emisiuni educative și cu ele orice sursă proprie de film.”

Ghid de supraviețure în habitat concurențial

Într-un peisaj media dominat de canale dedicate nișei de documentare, Teleenciclopedia supraviețuiește concurenței.

Producătorul pune acest succes pe tema formatului nealterat din 1965.

“Producem un magazin cu 4-5 subiecte din domenii foarte diferite, foarte bine asociate cu vocile care întotdeauna au fost alese cu foarte multă grijă și care au în spate personalități puternice foarte cunoscute.

Mihai Gruia Sandu e clar o voce pentru documentarele de artă. I se potrivește ca ritm, ca tonalitate, nu poți să pui o voce zglobie când arăți un tablou dramatic.

Pentru documentarele cu animale căutam voci feminine care sunt mai calde, dar pot fi și ghidușe când e cazul. Toate aceste amănunte fac un tot, iar cei care se uită la emisiune s-au obișnuit cu acest tip de format.”

Audiență 1.1 în luptă directă cu Știrile Pro TV

Dacă facem o radiografie a publicului, nu e nicio surpriză să vedem că în fața televizorului atunci când rulează Teleenciclopedia vom găsi persoane educate, de peste 35 de ani.

Oana Hașegan se declară mulțumită de procente mai ales când competitorul principal este lider de audiență - Știrile Pro Tv de la ora 19.00.

“Pentru media de audiență a TVR, noi facem vârf de audiență. Săptămâna trecută am avut 1,1, în condițiile în care suntem fix pe fix cu Știrile PRO TV. Pentru mine e important.

Mie îmi crește audiența pe măsură ce îmi înaintează emisiunea, contrar părerilor unora care au spus că difuzăm un format îmbătrânit.’

Strategie nouă pentru atragerea publicului

Cu o grafică modificată la începutul anului și reacții pozitive la această schimbare, Teleenciclopedia a mai făcut un pas inedit. A difuzat în vară un material.

Materialul a fost despre Ochiul Beiului, lacul de basm care nu îngheață niciodată.

Imaginile, filmate de un admirator al emisiunii, și montate de noi au avut un success extraordinar. Iar colaborarea va continua.

Singura dezamăgire a producătoarei este că emisiunea nu e promovată așa cum ar fi nevoie. Oana Hașegan povestește despre munca titanică depusă de echipa ei. Acum cinci-șase ani, în perioada în care datoriile au îngropat aproape complet producția în TVR, nici Teleenciclopedia nu a fost ocolită de necazuri.

“Am simțit lipsa unui sprijin real atunci. În condițiile în care nu mai existau filme, nimeni nu a vrut să-și asume scoaterea de pe post a emisiunii. Greul a revenit echipei care, cu eforturi extraordinare, a menținut emisiunea pe post. Fără rabat de la calitate.”

Noutăți laTeleenciclopedia

Echipa și-a propus să aducă și public mai tânăr prin subiecte atrăgătoare și filmări și grafică moderne.

“Vrem să atragem adolescenți și tineri. Difuzăm filme interesante, cum sunt cele despre jucării și istoriile din spatele lor. Am achiziționat și un film spectaculos despre vulcani, subiect „nemaitins” la TVR de „o mie de ani”.

Documentarul a fost foarte bine primit”, spune producătorul.

Ce urmează la Teleenciclopedia?

Premiere, dezvăluie Oana Hașegan: Războiul Civil din Spania și documentarele Games on the Battlefield (o abordare inedită a ideii de sport în timpul războaielor) sunt două dintre atu-urile pe care mizăm.

Credem că vom atinge atrage cu filme istorice și biografii inedite. Mizăm mult pe evenimente și personalități.

Preferatele publicului, documentarele cu animale vor fi spectaculoase. Nu vor lipsi,filmele de știință mai rare în ultima vreme. Și nu vom renunța la subiectele „autohtone” !”

Paginademedia.ro vă prezintă un interviu cu Oana Hoșegan, producătorul celei mai longevive emisiuni din TVR, Teleenciclopedia.

Un proiect editorial Paginademedia.ro susținut de MedLife.

Oana Hașegan: “Oamenii iau emisiunea asta ca bună din principiu. Toată lumea se așteaptă ca ea să fie bună, frumoasă și devreme acasă.”

Foto: Echipa Teleenciclopediei. De la stânga la dreapta: Ioana Dimoftache, Oana Hașegan, Viviana Roșca, Dragoș Oproiu

Cum arată o zi de muncă la Teleenciclopedia?

Oana Hașegan: Muncim de luni până joi de la 7 dimineața până după ora 20. Munca noastră e complexă. Avem montaj în fiecare zi până la 14.30.

Restul, tot ce ține de project management, trimis script la tradus, verificarea informațiilor cu echipa de consultanți, rescrierea textelor ca să sune cât mai clar în limba română și citirea lor, se întâmplă după ora 15. Și asta săptămânal, pentru că emisiunea nu intră niciodată în concediu.

Teleenciclopedia are un rol educativ de peste 50 de ani. Simțiți o presiune din partea societății în acest sens?

Oana Hașegan: Emisiunea ar trebui să fie un vîrf de lance în educația din România. Din păcate, deși emisiunea are un statut și e cunoscută, continuă să facă audiență, nu este promovată ca atare.

Atât timp cât televiziunea publică și a cam pierdut rolul de vârf de lance în educație, e greu să mergi pe zona asta pentru că nu e locul potrivit. Teleenciclopedia a rămas cam izolată.

Care sunt resursele de care beneficiază cea mai longevivă emisiune din România?

Oana Hașegan: Avem doar o echipă de producție. Cumpărăm filmele cu un anumit număr de licențe, traducem și adaptăm scriptul, dublăm materialul și apoi îl montăm.

E o muncă titanică pentru că presupune multă minuțiozitate și colaborare cu o echipă de consultanți. Am fost puși în situația ca ăn ianuarie să intrăm cu emisiunile în premieră totală, am avut și situații în care am terminat emisiunea cu o zi înainte de a intra pe post.

Au existat momente dificile în istoria Teleenciclopediei?

Oana Hașegan: În ultimii 6 – 7 ani am simțit acum lipsa unui sprijin din partea conducerii. Am trecut printr-o perioadă foarte neplăcută cu teleenciclopedia când timp de vreo 6-7 ani nu s-au cumpărat filme.

Nimeni nu și-a asumat scoaterea de pe post a emisiunii și s-au făcut eforturi extraordinare din partea echipei pentru a fi ținută pe post. Emisiunea e by default bună și acum ne luptăm pentru filme din nou. Sperăm să avem susținere la nivelul conducerii. 

Proiectul editorial Paginademedia.ro Facem România bine este susținut de MedLife


MedLife - am inceput cu un juramant, continuam cu un angajament.

De mai bine de 20 de ani investim in oameni si in tehnologie medicala. Crestem odata cu noile generatii de doctori pentru a atinge cel mai inalt nivel de performanta in actul medical.

Sanatatea este profesia si pasiunea noastra si vrem sa imbunatatim calitatea vietii fiecarui pacient, cu grija, cu atentie si oferind intotdeauna cele mai bune optiuni de tratament.

Am devenit cel mai mare operator privat de servicii medicale* investind constant in oameni si in tehnologie. Si nu ne oprim aici. Pentru ca la MedLife ne-am luat angajamentul sa facem Romania bine.

*conform cifrei de afaceri

Citește și:

 

Autor: Andreea Pietroșel

Comentarii

  • Era de folos TVR Plus.
    Acolo revedeam multe din emisiunile pe care aș vrea să le văd, dar mereu apare câte ceva și nu reușesc să fiu în fața televizorului atunci când ele se difuzează.
    Îmi place TeleEnciclopedia, îmi place și grafica împrospătată a acesteia și vocile celor care prezintă materialele, cei care produc emisiunea aceasta țin în viață o icoană a felului în care s-a lucrat încă din 1956 în TVR.

    Cred că TVR ar trebui să aducă local și televiziunea ARTE, însă nu am idee cât ar costa producția locală a acestui post, dublarea unor emisiuni, titrarea altora, producția unor documentare locale.

Trimite un comentariu