Skip to main content

10 ani. Primul interviu al șefului Antena 1. Un interviu după care Mircea Radu i-a propus "să mă învețe să învelesc ciocolata în staniol"

 
10 ani. Primul interviu al șefului Antena 1. Un interviu după care Mircea Radu i-a propus "să mă învețe să învelesc ciocolata în staniol"
Foto: Paginademedia.ro

10 ani în 10 săptămâni. "Îi propun ceva. Eu să-i predau cursuri de televiziune, iar el să mă învețe să învelesc ciocolata în staniol. Îmi închipui că va fi greu. Nu poți învăța, de pildă, un cofetar ce-i aia rating, dar o să am răbdare, așa cum se face cu începătorii."

Publicitate

Ce l-a determinat pe Mircea Radu - căci lui îi aparțin vorbele de mai sus - să aibă o astfel de reacție?

Mircea Radu reacționa după un interviu pe care Paginademedia.ro i l-a luat lui Sorin Alexandrescu, la vremea aceea proaspăt numit la conducerea Antenei 1.

Alexandrescu fusese înainte de Intact în conducerea companiei de dulciuri Kandia Excelent, de unde și ironia lui Mircea Radu.

Ce a declarat în interviu Alexandrescu?

Printre altele, Alexandrescu vorbea de schimbările de prezentatori de la Observator. Cuplul Lucian Mândruță - Alessandra Stoicescu fusese înlocuit de Alina Petrescu, un nume mai puțin cunoscut în televiziune.

“Important în toată această strategie este formatul. În această situaţie şi în tot ce s-a întâmplat cu noul format, cu siguranţă că, trebuia să existe un driver de imagine care să poată transfera valorile acestui format către consumator. Analizând toate opţiunile pe care le avem în plus, Alina a fost alegerea cea mai bună, pentru că practic ea se potriveşte cel mai bine cu noul format.”

"Mircea Radu a avut șansa de a prezenta Observatorul, dar Alina Petrescu a fost mai potrivită", spunea, la vremea respectivă, Sorin Alexandrescu.

De unde și reacția prezentatorului:

1. Doamna Camelia Voiculescu şi domnul Sorin Oancea m-au rugat să particip la o simulare în studioul de ştiri al Observatorului, ca să mă vadă nişte experţi englezi. Nu să dau o probă pentru postul de crainic de ştiri. Şi nicidecum ca ”să mi se dea o şansă” obţinerii unui post pe care nu l-am vrut. Iar mai susnumiţii ştiu foarte bine asta...

2. Noul director executiv al Antenei 1 mă numeşte ”un coleg de-al nostru”. Cred se grăbeşte sau e prost informat. Eu nu mai fac emisiuni la Antena 1 din luna mai a anului trecut, lună în care dânsul încă manageria o fabrică de ciocolată.

3. Faptul că vorbeşte cu un aer uşor superior despre situaţii şi persoane despre care nu ştie nimic, nu mă miră... Îi spun doar că este o greşeală şi că nu ar trebui să persiste. Adică, să se ferească să se bage ca firul de păr în crema de zahăr ars, ca să folosesc termeni familiari.

În ciclul 10 ani de Paginademedia, 10 ani în 10 săptămâni, redăm prima parte a interviului acordat Paginademedia.ro în 2010 de Sorin Alexandrescu:

Înainte de a conduce Antena 1, Sorin Alexandrescu a fost la şefia Kandia Excelent. Anii petrecuţi la conducerea unei corporaţii şi-au spus cuvântul: Sorin Alexandrescu vorbeşte atent, poate mult prea atent, iar frazările corporatiste l-ar face invidios şi pe cel mai zelos om de PR. Un interlocutor pentru care un simplu răspuns “Da” sau “Nu” este ascuns în exprimări meşteşugite astfel încât să dilueze cât se poate adevărul unui răspuns exact.

Petrişor Obae: De ce a fost nevoie de schimbarea celor doi prezentatori, Lucian Mândruţă şi Alessanra Stoicescu?
Sorin Alexandrescu
: Aici este o poveste care vine de undeva mai din spate pentru că, practic, cei doi prezentatori au creat mult dialog cu noi în privința pașilor pe care vor să-i urmeze, pe viitor. Este undeva, apropierea noastă față de dorințele lor.

Acesta este un răspuns cât se poate de corporatist pentru o situație cât se poate de clară. Ei au fost dați de la pupitrul Observatorului, n-au vrut ei să se întâmple asta, să fim serioși. De ce s-a ales varianta înlocuirii celor doi?
Eu cred următorul lucru: probabil există tentația să credeți că eu vă dau răspunsuri corporatiste. Am să vă demonstrez că nu se întâmplă așa. În jurul grupului nostru media există foarte multe persoane importante, precum cele două persoane la care faceți trimitere.

În evoluția fiecărei persoane, pe parcursul pe care ele au fost împreună cu acest trust media, fiecare a vrut la un moment dat și a simțit nevoia unei schimbări. Este un lucru absolut normal. Ni se întâmplă fiecăruia dintre noi. Nu este vorba despre faptul că unul este mai prezent în zona media sau nu.

Eu am urmărit declaraţiile lor din presă şi mi-e greu să cred că Alessandra Stoicescu a vrut să se ducă numai pe emisiunea Q&A şi că Lucian Mândruţă a vrut să plece de la Observator. Care a fost raţiunea strategică pentru care s-a renunţat la două vedete care se identificau cu acel program?
Nu putem să tragem o concluzie asupra faptului că vedetele care n-au mai avut la un anumit moment o apartenenţă cu un anumit tip de program au fost date afară din respectivul format, pentru că nu e adevărat. E un lucru care ţine de evoluţia unei anumite persoane cu un anumit format. E vorba de relevanţa pe care o are respectivul format într-o anumită perioadă de timp.

Cu siguranţă această schimbare pe care ei şi-au dorit-o în carieră este una care nu a avut incidenţă cu schimbarea Observatorului. Este o dorinţă pe care cei doi au avut-o mai demult. N-are nicio legătură că cineva a fost dat afară sau nu.

Se erodaseră cei doi în Observator?
Eu cred că trebuie să facem diferenţa între cele două formate, care sunt practic două lucruri totalmente diferite. Pentru noul format este nevoie de un animit tip de prezentator. E vorba de relevanţa pe care o are el, de empatia pe care o are respectivul prezentator în relaţia cu telespectatorii. Şi în principal este vorba despre modul în care transferă acest format din toată strategia din spatele lui către consumator.

Vom elimina în noul format acea doză de senzaţional

Să dăm câteva elemente care se vor schimba, faţă de actualul Observator. În noul format, ce va arăta altfel?
Schimbarea fundamentală a noului format este modul în care sunt prezentate ştirile.

Adică?
Cred că deja mă repet, vom elimina în noul format acea doză de senzaţional care practic copleşea modul în care erau transferate ştirile către consumator. Practic va fi o oglindă a vieţii fiecăruia celor care se uită la noi, astfel încât să vadă şi să transferăm relevanţa pe care o au evenimentele care se întâmplă în viaţa lor.

Va fi un format mai quality, mai apropiat de ce?
Cred că în momentul de faţă nu avem un congruent în România din punct de vedere al modului la care ne raportăm cu noul format pentru că, practic, tendinţa naturală a formatelor existente este aceea de a tabloidiza şi practic senzaţionalul este singurul vector care conduce strategia în care sunt prezentate ştirile.

Ce vă face să credeţi că noua abordare va vinde, de ce e mai bună decât senzaţionalul?
Eu cred că, pentru fiecare dintre noi, e mai important ce este relevant decât ce e senzaţional. Cred că suntem înconjuraţi de o mare de senzaţional, care la un moment dat, dacă stăm să ne uităm cu atenţie, are o substanţă extrem de volatilă. Acesta este motivul pentru care credem cu tărie că a arăta relevanţa evenimentelor care le impactează viaţa de zi cu zi e mult mai important.

Alina a fost alegerea cea mai bună, pentru că practic ea se potriveşte cel mai bine cu noul format

alina_petrescu2De ce a decis Antena să pună un prezentator care nu are statut de vedetă?
Aşa cum v-am spus, important în toată această strategie este formatul. În această situaţie şi în tot ce s-a întâmplat cu noul format, cu siguranţă că, trebuia să existe un driver de imagine care să poată transfera valorile acestui format către consumator. Analizând toate opţiunile pe care le avem în plus, Alina a fost alegerea cea mai bună, pentru că practic ea se potriveşte cel mai bine cu noul format.

Care sunt avantajele pe care le are un prezentator non-vedetă?
Cred că depinde foarte tare de felul în care definiţi dumneavastră statutul de vedetă sau non-vedetă.

Prima întrebare pe care mi-am pus-o a fost “cine este această fată?” Nu are nici pe departe statutul Alessandrei Stoicescu sau al lui Lucian Mândruţă.
Din punct de vedere al ştirilor, relevanţa pe care o are Alina Petrescu în privinţa acestui tip de format, ea este o vedetă.

Pentru publicul Antenei 1 ea este aproape o necunoscută. Nu e vedetă.
Eu cred că este un lucru pe care trebuie să-l exprime cei care se uită la acest format şi cred că asta o vom vedea într-un scurt timp după ce noul format va fi lansat. Eu cred că trebuie să lăsăm puţin timpul, ca publicul să ne spună dacă Alina Petrescu este sau nu este într-un anume fel.

Care sunt punctele tari pe care mizează Obervatorul prin aducerea Alinei Petrescu?
Alina Petrescu are o experienţă foarte bună la prezentat ştirile, este foarte convingătoare, are empatie şi are o anumită căldură cu care transferă emoţia din ştiri către consumator. Astea sunt atuuri absolut evidente.

Echipa de la ITN nu este echipa care a lucrat cu Naţional TV

Cine a gândit această strategie?
Strategia este o combinaţie dintre echipa de la Observator şi ITN, consultanţii noştri pentru zona de ştiri, ei fiind unii dintre cei mai importanţi producători mondiali de programe de ştiri.

Ce experienţă au ei în România?
În România experienţa pe care au avut-o ei în trecut a fost Naţional TV.

Şi v-a convins ce au făcut acolo?
Cred că nu este întrutotul relevant ce au făcut ei acolo, pentru că depinde foarte mult ce le cere cineva să facă. Adică, practic, orice consultant pe care l-ai luat pe o anumită zonă din business-ul tău îţi livrează şi este relevant faţă de brief-ul pe care i-l dai, faţă de nevoia pe care o ai într-un anumit moment.

Adică cei de la Naţional TV nu au ştiu ce să ceară?
Sincer, să vă spun, nu ştiu ce au cerut cei de la Naţional TV. E un lucru care îi priveşte în mod direct, noi nici nu am încercat să facem o anumită investigaţie în ceea ce a făcut ITN în relaţia cu Naţional TV. Mai mult decât atât, echipa de la ITN nu este echipa care a lucrat cu Naţional TV.

Niciodată nu am lucrat cu obiectivul să fiu pe locul doi

Care ar fi obiectivele pe care doriţi să le atingeţi cu această strategie?
Cred că va fi foarte dificil să vă spun în momentul de faţă , pentru că astea sunt nişte detalii confidenţiale. Ce pot să vă spun foarte clar şi evident este faptul că avem trei obiective mari. Primul dintre ele se referă la partea de diferenţiere, deci vrem să avem un diferenţiator puternic faţă de competiţie, cel de-al doilea se referă la calitatea şi relevanţa ştirilor. Şi bineînţeles prin tot acest format vrem să ne îmbunătăţim cota de piaţă.

În cât timp vreţi să suflaţi în ceafa Pro TV?
Pot să-ţi spun că niciodată nu am lucrat cu obiectivul să fiu pe locul doi.

Asta spunea şi consultantul Antena 1 acum doi ani şi Antena 1 încă este numărul doi.
Cred că lucrurile sunt fundamental schimbate, pentru că dacă ar fi să judecăm performanţa diviziei TV sau Antena 1 creşterile de 22% ale cotelor de audienţă în 2009 nu arată un comportament de second player. Cu siguranţă că lucrurile nu pot fi rezolvate peste noapte. Poate că timpul va demonstra.

Da, deci nu vreţi să fiţi locul doi, dar cu siguranţă într-un an, într-un an şi jumătate vă propuneţi să o călcaţi pe trenă pe Andreea Esca. Nu?
Există momentele în care salturile de la o poziţie la alta, mă refer la cote de piaţă, pot fi făcute într-o manieră senzaţională sau pot fi percepute într-o manieră senzaţională. Atunci când ai o anumită dimensiune în business-ul ăsta, în primul rând că paşii trebuiesc făcuţi extrem de bine determinaţi şi trebuie foarte bine structuraţi din punct de vedere al stategiei cât şi din punct de vedere al relevanţei faţă de consumator. Orice mişcare extrem de spectaculoasă în materie de cote de piaţă, la dimensiune de genul acesta, nu este foarte uşor de făcut.

Cu siguranţă, creşterea pe care noi ne aşteptăm să o avem după această schimbare trebuie să fie una sustenabilă, astfel încât, diferenţa dintre noi şi Pro TV să fie micşorată.

Ce-ar avea Observatorul şi n-ar avea ProTV în noua formulă?
Sunt modele de business fundamental diferite.

Mircea Radu are în momentul de faţă foarte multe opţiuni

mircea-radu6Când a fost ales prezentatorul s-a avut în vedere ca el să nu fie o vedetă?
Nu, alegerea prezentatorului a ţinut în mod primordial de format. Practic, au existat anumite lucruri pe care noi le-am urmărit de la prezentator, astfel încât el să de potrivească foarte bine cu formatul.

Mircea Radu de ce nu s-a potrivit pe format?
Mircea Radu este un coleg de-al nostru care a avut o contribuţie foarte importantă în evoluţia Antenei 1 şi a trustului Intact, în general. Abordarea noastră este de a le da şansă fiecăruia dintre colegii noştri în oricare dintre proiectele noi pe care le lansăm. Practic, Mircea Radu a avut această şansă, dar rezultatele au arătat că Alina Petrescu este cea mai potrivită persoană.

Unde nu s-a potrivit el?
Astea sunt nişte detalii de profunzime, care cred că ne-ar lua foarte mult timp. Este vorba de un complex de factori, nu e vorba de două trei lucruri pe care le-am putea discuta asta s-a potrivit, asta nu s-a potrivit. Matricea după care s-a făcut această cercetare este una extrem de amplă, extrem de adâncă, care relevă foarte multe detalii şi mai ales zona de potrivire a personalităţii şi a persoanei cu formatul.

Deci nu a contat notorietatea în această grilă pe care aţi avut-o în vedere?
Notorietatea este un anumit factor, dar nu este determinant.

Într-un jurnal de ştiri principal, cât contează notorietatea?
Cred că depinde foarte mult de format şi depinde foarte mult de strategia pe care o are staţia. Există probabil staţii care au o cotă de piaţă foarte mică şi care vor să ridice formatul printr-o vedetă. Există staţii care au un anumit tip de a prezenta ştirile şi la care vedeta face parte din sistem şi există şi staţii la care ştirile sunt sau vor fi prezentate, cum este cazul nostru, într-o anumită manieră în care trebuie să calibrezi altfel dimensiunea content - prezentator - viewer şi atunci ea are o altă conotaţie.

Va reveni Mircea Radu pe un nou format la sfârşitul anului?
Mircea Radu are în momentul de faţă foarte multe opţiuni, probabil că va exista o astfel de posibilitate.

Lucian Mândruţă va intra în grila de primăvară cu emisiunea de seară?
Lucian Mândruţă are, în momentul de faţă, o opţiune foarte importantă la care lucrează şi vom decide în foarte scurt timp dacă acest lucru se va întâmpla sau nu.

Cam în cât timp?
Probabil este vorba de săptămâni.

Materialele de atunci:

Citește și:

 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

Trimite un comentariu