Skip to main content

FACEM ROMÂNIA BINE. Principii: "Nu vreau să fiu plătită de nimeni, chiar și indirect! Îmi cumpăr singură toate biletele, toate cărțile"

 
FACEM ROMÂNIA BINE. Principii: "Nu vreau să fiu plătită de nimeni, chiar și indirect! Îmi cumpăr singură toate biletele, toate cărțile"

FACEM ROMÂNIA BINE. Cum monetizezi un proiect de jurnalism cultural? Cine plătește cărțile despre care scrii? Intri gratuit la piesele de teatru despre care faci cronici? "Nicicum!" este răspunsul clar al Mirelei Petre, autoarea newsletterului Suplimentu' creativ.

Publicitate

Chestiuni simple, care pornesc de la principiile de bază ale jurnalismului. Fie el cultural, politic, social sau economic.

Mirela Petre:

"De la început acesta a fost un principiu și ar fi singurul meu angajament: nu vreau să scriu plătită de nimeni, chiar și indirect.

Dacă un teatru sau o publicație îmi oferă bani, inevitabil, oricât m-aș strădui să nu țin cont de interesele lor comerciale, tot aș ajunge să țin. Indirect, inevitabil, te influențează.

Și continuă:

"Și ajungi să scrii chiar inconștient urmând niște interese, iar eu mi-am impus să nu fac asta. Acesta e un principiu la care chiar nu renunț. Aceasta a fost regula pe care mi-am impus-o, că îmi cumpăr singură toate biletele, toate cărțile.

Și atunci, de unde monetizare? Pentru că: "Scopul meu nu este să fac bani din newsletter. Planul meu este să rămână la fel de sincer și să conteze schimbul acesta de experiențe."

Din donații:

"Ca să-mi rezolv partea asta de cheltuieli, m-am hotărât că nu o să am publicitate și nici sponsorizări, în schimb o să-i las pe cititori să mă ajute.

Am decis să fac partea asta de donații. Inițial foloseam un serviciu numit „Coffee”, care are un concept foarte drăguț, adică fanii îți dau bani de o cafea, iar tu stabilești valoarea unei cafele, 3 euro sau mai mult. Iar oamenii aleg să-ți dea bani de o cafea sau mai multe.

Mi-a fost rușine prima dată când l-am pus: am zis hai, frate să le cer bani oamenilor, dar m-am gândit iarăși la toate dățile când oamenii mi-au spus că își doresc să mă ajute.

L-am pus acolo și mi-am propus să nu mă gândesc foarte tare la chestia asta, dacă vor să-l folosească bine, dacă nu, nu e nicio supărare.

Altă variantă: abonamentele.

Mirela Petre:

"Acum am lansat și variante de abonamente pe mai multe sume, prin pay pal și mai e și o variantă de donații punctuale.

Când am introdus aceste abonamente am încercat să le explic abonaților de ce vreau să fac asta. Nu e vorba că vreau să fac bani, ci să mă susțină dacă vor și dacă pot. Dar dacă vor, când vor, pot contribui efectiv la munca mea care după aceea le este lor utilă. Oamenii au început să le folosească.

Scopul nu este să fac bani, ci să nu mai ies în pierdere."

Despre relația corectă cu publicul a vorbit și în prima parte a interviului despre Suplimentu' creativ, când a amintit de ce nu a continuat pe blogging (acum zece ani, a avut un blog de fashion de succes).

Mirela Petre:

"Puteam să devin un blogger serios. Era un moment în care bloggerii erau la început și deveneau profesioniști.

Iar eu nu am vrut să intru în liga de profesioniști pentru că nu-mi plăcea procesul de lucru, toată treaba cu reclamele, multe mascate.

Percepția mea era, și e în continuare, că era foarte agresiv că toți voiau să facă bani – ceea ce era normal într-un fel – și părea că nu mai contează publicul sau ce scriu, cât notorietatea lor și profitul.

Nu am vrut să joc jocul acesta.

Plus că era un cerculeț cu pr-iști, cu publicul, cu bloggerul și publicul conta cel mai puțin.

În felul în care scriu eu, pentru mine publicul contează foarte mult. Știu că sunăidealist, dar asta este."

Despre monetizare, dar și despre cum a crescut proiectul, în a doua partea a poveștii newsletterului de recomandări culturale Suplimentu' creativ.

Despre cum a descoperit-o Cătălin Tolontan (cu care a devenit colegă la Ringier) și i-a propus o colaborare cu Libertatea și despre trecerea de la un newsletter cu un public ceva mai restrâns la accesul la "marele public".

Paginademedia.ro prezintă povestea newsletterului Suplimentu' creativ în cadrul proiectului editorial FACEM ROMÂNIA BINE. Într-o perioadă în care aproape „se cântă prohodul” presei, ne propunem să căutăm - și să prezentăm, în acest proiect, nu “presa care a fost”, ci presa așa cum trebuie să fie făcută. Și cum (încă) se mai face. Poveștile unor proiecte media și ale unor oameni care își fac treaba cu respect pentru public și pentru meserie. Curat.

Un proiect editorial Paginademedia.ro susținut de MedLife

Citește și prima parte a poveștii Suplimentu creativ: Cultura vine prin Newsletter. Putea fi blogger de succes, dar "nu-mi plăcea treaba cu reclamele mascate"

Paginademedia.ro: Cum îl monetizezi?

Mirela Petre: Sună foarte cinic, că eu nu vreau să fac bani din el, dar sunt niște costuri, investiții pe care până acum le-am dat de la mine, cum ar veni, dar la un moment dat într-o vedere de ansamblu mă cam frustrează.

Încerc să nu mă gândesc la asta, dar sunt zile când sunt mai „down” și e ca un ghimpe așa.

Mă gândeam la asta pentru că mi-am propus de la început să nu am reclamă în newsletter, dar apoi când apărea ghimpele acesta mă gândeam că poate ar fi bine să nu ies în pierdere. Pentru că de cele mai multe ori ieșeam în pierdere și mi-aș fi dorit să fiu măcar pe zero.

Paginademedia.ro: Dar ce înseamnăcosturile înseamnă pentru tine? Pare că îți cumperi cărțile și îți plătești bilete la teatru sau cinema.

Mirela Petre: De la început acesta a fost un principiu și ar fi singurul meu angajament: că nu vreau să scriu plătită de nimeni, chiar și indirect.

Dacă un teatru sau o publicație îmi dă bani, inevitabil oricât m-aș strădui să nu țin cont de interesele lor comerciale, tot aș ajunge să țin. Indirect, inevitabil, te influențează.

Și ajungi să scrii chiar inconștient urmând niște interese, iar eu mi-am impus să nu fac asta. Acesta e un principiu la care chiar nu renunț. Aceasta a fost regula pe care mi-am impus-o, să îmi cumpăr singură toate biletele, toate cărțile.

Mai sunt unele cărți pe care le primesc cadou de la edituri, dar de obicei anunț acest lucru într-un fel sau altul. Însă e doar chestiunea cu cărțile, în rest chiar mi le cumpăr pe toate.

Paginademedia.ro: Să revenim la monetizare? Cum vei face?

Mirela Petre: Scopul meu nu este să fac bani din newsletter. Planul meu este să rămână la fel de sincer și să conteze schimbul acesta de experiențe.

Ca să-mi rezolv partea asta de cheltuieli, m-am hotărât să nu am publicitate și nici sponsorizări. În schimb, o să-i las pe cititori să mă ajute. Și asta pornind și de la faptul că, de-a lungul anului, cititorii îmi spuneau că vor să-mi dea bani sau să-mi spună de ce nu vreau să-mi fac Patreon.

Am decis să fac partea asta de donații. Inițial foloseam un serviciu numit „Coffee”, care are un concept foarte drăguț, adică fanii îți dau bani de o cafea, iar tu stabilești valoarea unei cafele, 3 euro sau mai mult. Iar oamenii aleg să-ți dea bani de o cafea sau mai multe.

Mi-a fost rușine prima dată când l-am pus: am zis hai, frate să le cer bani oamenilor, dar m-am gândit iarăși la toate dățile în care oamenii mi-au spus că își doresc să mă ajute.

L-am pus acolo și mi-am propus să nu mă gândesc foarte tare la chestia asta, dacă vor să-l folosească bine, dacă nu, nu e nicio supărare.

Și chiar l-au folosit. L-am pus prin august, septembrie și se strânseseră niște bani. Ideea e că i-am folosit când am fost în vacanță în Marea Britanie.

Am făcut un tur prin Londra, Oxford și Brighton și am fost la o grămadă de expoziții. Apoi am și scris în newsletter despre o mulțime de lucruri pe care le-am văzut acolo, strict legate de cultură, expoziții, cărți.

De aici m-am hotărât că voi continua cu varianta asta. Acum am lansat și variante de abonamente pe mai multe sume, prin pay pal. Mai e și o variantă de donații punctuale.

Când am introdus aceste abonamente am încercat să le explic abonaților de ce vreau să fac asta, că nu e vorba că vreau să fac bani, ci să mă susțină dacă vor și dacă pot. Dar dacă vor, când vor, pot contribui efectiv la munca mea, care apoi le este lor utilă.

Oamenii au început să le folosească. 

Scopul nu este să fac bani ci să nu mai ies în pierdere

O să mai fac mici parteneriate, dar nu pentru mine, ci tot pentru ei, cu edituri sau teatre ori festivaluri. Aceasta este singura excepție pe care o să o fac, dar nu o voi face pentru mine, ci pentru cititori.

Paginademedia.ro: Ce muncă înseamnă pentru tine să faci acest newsletter?

Mirela Petre: Este foarte complicat. Eu știu că, citindu-l sau văzându-l, nu pare mare lucru, dar este. În primul rând, eu chiar consum lucrurile acelea despre care scriu. Dar nu am un plan sau un calendar.

Îmi văd în continuare de consumul meu, de ritmul meu. Doar că chestiile astea durează. Să mergi la spectacol, să te gândești la el, să îl asimilezi. Apoi vine partea de selecție.

Să vorbim concret. Cu o săptămână înainte să-l trimit, joi și vineri, mă gândesc la ce vreau să scriu. Am și o agendă specială, în care îmi notez cu creionul despre ce aș vrea să scriu. Dacă le văd scrise mă ajută să le ordonez mai bine.

După ce am decis despre ce scriu, lucrez pe platformă și le ordonez, adică aleg ordinea în care să apară, pentru că nu apar întâmplător într-o ordine, mă gândesc și la asta.

Le gândesc astfel încât să nu fie obositor, pentru căunele subiecte sunt mai grele sau le aprofundez mai mult, iar altele sunt mai ușurele, de relaxare. Încerc să le intercalez, să nu fie două grele una după alta, să fie ceva și mai ușurel, relaxat între ele.

Sunt atentă și asta îmi ia destul de mult timp, atunci când recomand un spectacol sau o expoziție care urmează în cel mult două săptămâni. Ideea este să le zic cititorilor despre acestea și apoi să își cumpere bilete. Și asta durează, să stau să cercetez calendarul pentru următoarea perioadă.

Din afară nu pare complicat. Eu scriu și pe feeling foarte mult. Am partea de documentare riguroasă, dar apoi am și partea de feeling.

Scriu cu experiența și cu interpretarea mea. Nu am niciodată pretenția că fac critică. E o interpretare, o părere despre un produs cultural. Și asta înseamnă muncă cu emoțiile mele și cu intimitatea mea, dar îmi face plăcere.

Paginademedia.ro: Suplimentu` creativ e precum copilașul tău. Poți să-mi spui care au fost momentele lui importante, când i-au dat „dințișorii”, când a început să meargă?

Mirela Petre: „Primii dinți” i-au dat foarte repede, când s-au abonat 200-300 de oameni, câți or fi fost. În continuare mi se pare foarte frumos. Apoi a mai fost un moment pe la ediția a cincea, dar nu știu de ce le-a plăcut foarte tare.

Nu mai știu exact despre ce era vorba și atunci nu știu ce s-a întâmplat de a avut așa un boom. Le-a plăcut foarte tare, au dat share-uri pe Facebook.

Cred că și ideea de continuitate i-a atras pe cititori. Ideea de continuitate pare un lucru mărunt, dar nu e. Îți trebuie o disciplină să poți să trimiți când zici că trimiți o dată pe săptămână sau o dată la două săptămâni.

Ideea de continuitate și de disciplină este apreciată. Cred că atunci a fost un moment când și-au dat seama că nu e la mișto sau o joacă.

Din vorbă în vorbă, prin vreo trei surse interne i-a recomandat cineva lui Tolontan să citească Newsletterul meu

A mai fost acum un boost recent, când am anunțat colaborarea cu Libertatea. Colaborarea aceasta m-a făcut să mă simt foarte bine, dar m-a și surprins.

La serviciu nu prea vorbesc despre newsletter. Colegii mei au aflat foarte târziu despre el.

Și s-a întâmplat că Ringier a cumpărat GSP și sunt un fel de colegă de bancă cu Tolo. Și, din vorbă în vorbă, prin vreo trei surse interne, i-a recomandat cineva să citească Newsletterul meu.

Din una în alta, mi-a propus să facem o colaborare între LibertateașiSuplimentu` Creativ. Am stat și m-am gândit, pentru că evident că m-a flatat foarte tare.

Când mi-a propus Tolo colaborarea cu Libertatea mi-am dat seama că ar fi o ocazie foarte bună pentru oamenii care vor să citească acest produs și online. Asta odată, pentru că era o soluție la o problemă care chiar exista, pentru că oamenii îmi spuseseră despre ea.

Apoi, a mai fost și faptul că e o deschidere bună, dar nu în ideea de a atrage abonați, dar o deschidere bună în sensul că ajungi la niște oameni care sunt interesați de subiectul acesta, dar nu știu unde să citească.

Newsletterul a fost și este încă într-o „bulișoară”. Cu Libertatea asta încerc, să ajung și la oameni noi, care au aceleași interese.

Mai este și o parte, nu vreau să sune ca o aroganță, dar dacă pot să contribui și eu puțin la educație sau să-i zicem deschiderea asta de perspective, eu sunt foarte fericită.

Paginademedia.ro: Ce le-ai spune celor care ți-ar reproșa poate că te-ai dus la Libertatea care este văzut ca un ziar tabloid?

Mirela Petre: Nu mai este demult un tabloid. Eu am și o altă perspectivă, pentru că sunt și angajat Ringier și de-a lungul timpului am contribuit sau chiar am gândit campanii care aveau ca scop fix asta, să schimbe percepția asupra ziarului.

Nu mai este tabloid de multă vreme, dar există în continuare această percepție. Strategia a fost să schimbăm percepția: să ajungă oamenii să înțeleagă singuri, în funcție de conținutul pe care îl preferă.

Acesta a fost meritul lui Tolo, pentru că fix asta a început să facă. Să ofere oamenilor conținutul important și relevant de care au nevoie. Sunt cei de la Decât o Revistă, cu care au niște parteneriate, m-au luat și pe mine, vor mai urma și alte proiecte.

Locul meu acolo este fix acesta. Cred că produsul acesta nu e doar pentru anumiți oameni, nu cred că e ceva pretențios, nu cred că e doar pentru elite, e ceva ce consumăm cu toții.

Uneori, sunt oameni care consumă cultură și nici măcar nu știu asta, pentru că există această percepție că e ceva pretențios, doar pentru cei care merg la operă sau ce își imaginează fiecare că înseamnă pretențios.

Iar eu cred că cultura nu este doar asta, cred că este, de fapt, o experiență foarte personală și diferă de la om la om.

Proiectul editorial Paginademedia.ro Facem România bine este susținut de MedLife


MedLife - am inceput cu un juramant, continuam cu un angajament.

De mai bine de 20 de ani investim in oameni si in tehnologie medicala. Crestem odata cu noile generatii de doctori pentru a atinge cel mai inalt nivel de performanta in actul medical.

Sanatatea este profesia si pasiunea noastra si vrem sa imbunatatim calitatea vietii fiecarui pacient, cu grija, cu atentie si oferind intotdeauna cele mai bune optiuni de tratament.

Am devenit cel mai mare operator privat de servicii medicale* investind constant in oameni si in tehnologie. Si nu ne oprim aici. Pentru ca la MedLife ne-am luat angajamentul sa facem Romania bine.

*conform cifrei de afaceri 

Citește și:

 

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

  • La facut bine dand din gura se pricepe toata lumea! Vaaaaiiii...eu am principii ...dau din gura sa fac romania bine!. Mai bine s-ar apuca de treaba. E plin parlamentul de guristi din astia care fac bine romania de 30 de ani. Da' dar eu nu sunt ca ei; eu chiar fac romania bine! Hahahaha

Trimite un comentariu