Skip to main content

FACEM ROMÂNIA BINE. Poveștile bune nu au nevoie de imagini. Podcastu' lu' Katai. Povestea.

 
FACEM ROMÂNIA BINE. Poveștile bune nu au nevoie de imagini. Podcastu' lu' Katai. Povestea.

FACEM ROMÂNIA BINE. Podcastu’ lui Katai: Dacă un român, care mai e și maghiar și nu are nici un background jurnalistic în spate, a reușit să facă unul dintre cele mai cunoscute podcasturi din România, atunci oricine ar putea să o facă.

„După ce am lansat episodul în care Cosmin Tudoran povestea despre începuturile trupei Ca$$a Loco, am primit mai multe mesaje private în care oameni necunoscuți îmi spuneau: “Mi-a plăcut foarte mult acest episod. Am simțit că sunt acolo cu voi la masă și particip silențios la discuție.”

Și de fiecare dată când primesc un mesaj din acesta, stau să mă gândesc la ce le place oamenilor în acest tip de conținut? De ce ascultă oamenii podcast?” scria Robert acum un an pe vremea aceasta.

Publicitate

Pe Katai îl recunoști după timbrul tonic care îți răsună în timpan în momentul în care te salută din spatele microfonului. De 52 de ediții, aduce la microfon oameni din cele mai diverse categorii. Andi Moisescu a deschis seria de podcasturi în momentul în care Katai, cunoscut om de marketing la Cluj, a decis să facă o emisiunea radio despre marketing și viață.

“Partea cea mai tare a fost cu Andi Moisescu când am înregistrat și nici măcar nu am avut un nume, un site, un episod înregistrat. De fapt, cu el am înregistrat chiar primul episod. Nu știu ce i-a dat încrederea aia, libertatea de a sta cu mine la masă și a discuta lucruri pe care le puteți auzi în podcast. “

Nu are nici gravitatea oamenilor de radio, nici un mod tranșant de a pune întrebări și așa reușește să creeze o atmosferă intima în care invitații se deschid pentru că se simt în largul lor.

Crezul lui Katai este că trăim într-o perioadă în care oricine poate să creeze orice. Recunoaște însă că e foarte importantă documentarea.

Până să îmi lansez podcastul am ascultat 3 ani la rând podcast: în fiecare sâmbătă când făceam curățenie în casă, de fiecare dată când călătoream singur sau când ieșeam la plimbare să mă recreez puțin din munca mea de zi cu zi. Ascultam podcasturi când mergeam la birou sau ieșeam la o plimbare de 10 minute ca să-mi limpezesc puțin gândurile. Îmi puneam căștile și ascultam ultimele episoade din emisiunile la care mă abonam. După ce am consumat atât de mult, am zis să încerc să văd dacă pot să și fac unul. Iar rezultatul se vede”, spune Robert.

Și o altă diferență față de jurnalismul clasic – Katai nu își pregătește niciodată întrebările înainte, merge pe instinct și e spontan. Calități extrem de dezvoltate din moment ce podcasturile lui au aproximativ 60 de minute.

Katai are un obiectiv precis: să ofere conținut foarte bun. Cât despre difuzarea podcasturilor, există o rețea întreagă de platforme pe care realizatorul le folosește.

Paginademedia.ro prezintă povestea Podcastului lui Katai, în cadrul proiectului editorial FACEM ROMÂNIA BINE.

Într-o perioadă în care aproape „se cântă prohodul” presei, ne propunem să căutăm - și să prezentăm, în acest proiect, nu “presa care a fost”, ci presa așa cum trebuie să fie făcută. Și cum (încă) se mai face. Poveștile unor proiecte media și ale unor oameni care își fac treaba cu respect pentru public și pentru meserie. Curat.

Un proiect editorial Paginademedia.ro susținut de MedLife.

Paginademedia.ro: Ai început o emisiune de podcast pentru că spuneai că vrei să vezi ce înseamnă să creezi conținut audio pentru online. 52 de podcasturi mai târziu, care este concluzia ta?

Robert Katai:

Podcastu’ lui Katai este un podcast despre marketing și viață. Am ales acest subiect pentru că eu cred că tot ce e în jurul nostru e marketing, tot ce vedem, auzim sau simțit. Dar dacă în marketing nu introducem un element de viață, un element uman, atunci ăla e un marketing prost învățat pe băncile facultății din România.

Azi trăim într-o perioadă în care oricine poate să creeze orice. Diferența întotdeauna va sta în calitatea conținutului și mesajul pe care-l transmite. Desigur, atunci când vorbim despre calitate, de multe ori poate fi destul de subiectivă. Dar atunci când deja atingem punctul - mesaj - lucrurile stau puțin mai diferit.

De aceea am ținut să fac un podcast în care să pot discuta cu diferiți oameni, care nu doar lucrează în marketing, ci și în industrii precum entertainment, jurnalism sau chiar și antreprenori.

Episodul cu numărul 50 l-am sărbătorit într-un mod mai diferit pe podcast: am înregistrat unul în care prietenul meu, Marian Hurducaș, mi-a luat un interviu în care am discutat despre lecția pe care am învățat-o, ce device-uri folosesc ca să înregistrez podcastul și alte lucruri interesante. Vă recomand să ascultați acest episod.

Dar dacă tot vrei o concluzie mai simplă, atunci asta ar suna așa: dacă un român, care mai e și maghiar, și care nu are nici un background jurnalistic în spate, a reușit să facă unul dintre cele mai cunoscute podcasturi din România, atunci oricine ar putea să o facă.

Cum îți faci un podcast și mai ales de ce?

Robert Katai:

Pentru a răspunde mai simplu la întrebarea ta, am următoarele materiale pe care le-am publicat deja și ar fi de folos pentru multă lume: Am scris un ebook despre Podcast (aici poți să afli strategia de lansare al podcastului meu, avantajele conținutului audio, cum să faci branding pentru podcast și cum să-l promovezi

Am înregistrat un episod în care am prezentat partea tehnică și partea de marketing al unui podcast https://katai.ro/podcast-marketing/

După 3 luni de podcasting am scris un articol în care am prezentat perspectiva mea https://katai.ro/podcast-katai-3-luni-email/

De ce îți prezint toate aceste materiale? Pentru că eu cred foarte mult în documentarea întregului proces de când te apuci de treabă. Partea faină a momentului în care trăim e că poți vorbi despre orice, poți încerca orice și poți prezenta orice. Adică atunci când am luat decizia de a lansa un podcast, în mintea mea deja figura toată treaba asta cu decizia de a documenta munca mea în podcasting.

  • Dacă ai ceva de zis și crezi că poți să ajuți lumea, atunci fă un podcast.
  • Dacă vrei să faci ceva diferit într-o piață în care toată lumea e video, atunci fă un podcast sau scrie pe un blog.
  • Dacă vrei să încerci ce înseamnă podcasting, atunci fă un podcast.
  • Nu pot să-ți dau motive pentru care să îți faci un podcast, tu trebuie să simți dacă să-ți faci sau ba.

Eu până să îmi lansez podcastul am ascultat 3 ani la rând podcast: în fiecare sâmbătă când făceam curățenie în casă, de fiecare dată când călătoream singur sau când ieșeam la plimbare să mă recreez puțin din munca mea de zi cu zi. După ce am consumat atât de mult, am zis să încerc să văd dacă pot să și fac unul. Iar rezultatul se vede.

Cât de dificil e să îl marketezi? Ce e mai complicat: partea de producție sau tehnica în sine?

Robert Katai:

Ca om de marketing, mi-a fost foarte ușor să marketez podcastul. Adică m-am uitat la el ca la un produs care trebuie scos pe piață. Am fost consistent în branding, am comunicat constant, am publicat constant și am rămas cumva fidel strategiei pe care am îmbrățișat-o, în timp ce pur și simplu munceam la podcast.

Podcastu’ lui Katai e un proiect solo, în care eu iau legătura cu oamenii, fac research, mă întâlnesc cu ei, le iau interviu și apoi înregistrarea o trimit la un prieten care-mi face editările audio și apoi tot eu public podcastul, fac vizualurile și le promovez pe social media. Deja mi-am intrat în mână și lucrurile parcă vin de la sine.

Dar recunosc, mi-a fost destul de greu la început să promovez podcastul ăsta. Adică cred că aici e blestemul omului de marketing: să își marketeze propriile proiecte. Dar am învățat că dacă eu nu cred în proiectele mele și dacă eu nu vorbesc despre ele, atunci nu o va face nimeni.

Poți să înregistrezi un podcast pe telefonul mobil direct prin aplicația Anchor.fm, care apoi îți ia RSS feed-ul tău și îl distribuie pe celelalte canale: Apple Podcast, Spotify, Stitcher, Overcast etc. Poți să alegi să îți cumperi recordere, microfoane și alte softuri ca să îți faci un podcast mai profi sau poți să îți faci un întreg set-up, să îți închiriezi un studio și să faci acolo podcastul.Sunt o grămadă de modalități ca să îți faci podcastul, însă depinde de tine cum vrei să-l faci și de ce vrei să-l faci.

Desigur, sunt podcasteri care fac doar asta și trăiesc bine din asta (dacă ne uităm la piața din USA) sau sunt oameni care lucrează pentru companii și care și-au însușit acest tip de conținut. De exemplu, DOR are podcasturi precum PeBune, Mame sau Răzleții. Apoi o avem pe Andreea Esca care și-a luat toate înregistrările de pe EuropaFM și le-a pus și în formatul audio pe podcast.

Ești Content Strategist. Cum te-a ajutat acest as din mânecă în munca pentru podcast?

Robert Katai: Munca de creator de content și content strategist se împarte în mai multe segmente:

  • Partea de research
  • Partea de consum
  • Partea de creare
  • Partea de optimizare
  • Partea în care revii la partea 1

Și experiența mea de content strategist m-a ajutat foarte mult să îmi fac o idee despre cum vreau să fac podcastul și cum să-l pun în munca mea. Podcastul e un side project. Am luat acest proiect pentru că am vrut să învăț ce înseamnă un podcast, ce înseamnă promovarea unui podcast și ce pot învăța de aici. Experiență pe care o convertesc în munca mea de zi cu zi, mai ales dacă scriu un articol sau dacă pregătesc strategia unui proiect de content.

Ai trecut de la Instagramology la Podcast. E aproape ca o sinestezie. Ce ți se pare mai expresiv: sunetul sau imaginea?

Robert Katai:

Fiecare tip de conținut își are propria expresivitate. Diferența stă în cine o creează și cine o va consuma. Nu pot spune că audio e mai important ca vizualul, sau că textul va muri, iar video vă dăinui veșnic. Cred că trăim o perioadă în care toate cele 4 tipuri de content își vor găsi locul și își vor găsi audiența. Discuțiile despre textul care moare, despre video că e în trend, despre podcastul care e ca Twitter-ul în România etc. , ar trebui să dispară din discuțiile marketerilor și creatorilor de content. Ceea ce contează e consumatorul și tipul de content pe care-l faci.

Am prieteni care nu mi-au citit nici un articol pe care l-am scris pe robertkatai.com pentru că e un blog exclusiv pentru marketing, despre marketing, dar mi-au ascultat toate podcasturile. Am însă cunoștințe care mi-au citit toate articolele despre marketing și nu mi-au ascultat podcasturile pentru că nu e în zona lor de interes.

Poate că nu răspund destul de clar la întrebarea ta, însă poate că o subliniere a faptului că orice tip de conținut e bun atâta timp cât de consumat de audiența potrivită, ar fi bine venită în discuția asta.

Am ascultat-o pe Andreea Esca în podcastul tău. L-am auzit pe Andi Moisescu, pe Adi Despot și pe Cristi Lupșa. A fost greu să îi convingi să vină?

Robert Katai:

Nu, a fost simplu. Le-am spus că vreau să fac un podcast cu ei, că mi-ar face mare plăcere să fie în acest proiect și le-am trimis ce am făcut până acum.

Partea cea mai tare a fost cu Andi Moisescu când am înregistrat și nici măcar nu am avut un nume, un site, un episod înregistrat. De fapt, cu el am înregistrat chiar primul episod. Nu știu ce i-a dat încrederea aia, libertatea de a sta cu mine la masă și a discuta lucruri pe care le puteți auzi în podcast.

Cum e să intri în contact cu oameni din media și cum s-au repliat la un astfel de format?

Robert Katai:

Tată meu îmi spunea simplu: fii om cu oamenii. Așa că pe teoria asta m-am dus de fiecare dată când întâlneam acești oameni din media. Sunt și ei oameni cu baiuri, probleme, bucurii și frustrări. Sunt oameni cu care trebuie să fii om. Nu cred că o persoană care apare în fiecare zi în fața televizorului este mai importantă decât un om care e designer vestimentar sau un om care își trăiește existența muncind într-un cabinet de avocatură sau un șofer pe Uber.

Pe ce criterii îți alegi invitații?

Robert Katai:

Hahahaha...pe oportunitate. Dacă Andi Moisescu a venit în Cluj, atunci am făcut cumva să ajung la el și să înregistrez podcastul. Dacă Cristian Lupșa a venit în Cluj pentru că au avut DOR live, atunci am ținut să ne vedem și să înregistrăm podcastul.

De exemplu, cu Cristina Bazavan am înregistrat podcastul în aeroport, înainte să se îmbarce în avion. Un podcast de doar 20 - 30 de minute.

Nu am neapărat un criteriu ciudat pe care-l urmăresc atunci când înregistrez un podcast cu cineva. De exemplu, pe Vlad Moldoveanu l-am văzut prima dată jucând baschet în echipa României la Eurobasket 2017 și am observat că are un anumit fler, așa că l-am căutat pe Instagram și i-am scris că vreau să fac cu el un podcast.

Să ne uităm puțin la concurența din străinătate și cea de pe plan local. Ce podcasturi asculți? Pe ce criterii le alegi?

Robert Katai:

Hai să nu le zicem chiar concurență că nu-mi iau pâinea de pe masă. Jobul meu de zi cu zi este Bannersnack. Ceea ce fac pe lângă e doar un side project pe care vreau eu să experimentez, dar și ca să fiu mai bun în munca mea. Așa că alte podcasturi nu-s concurență, ci mai degrabă colegi. Uite aici o listă de podcasturi pe care le ascult cu drag și de ce:

Cal Fussman - este ultima mea descoperire. Prima dată l-am ascultat în podcastul lui Tim Ferriss și mi-a plăcut enorm de mult felul lui de a povesti. Un podcast de două ore și ceva care pur și simplu mi-a încântat urechile și mintea. Apoi am dat de podcastul lui, numit Big Question with Cal Fussman și am ascultat interviuri cu Larry King (pe Larry l-a ajutat să-și scrie biografia), Kobe Bryant sau Seth Godin.

Business Wars - e genul de podcast pe care să faci binge listening, mai ales dacă lucrezi în marketing și/sau branding și vrei să știi povestea dintre Coca-Cola vs Pepsi, Adidas vs Nike sau Marvel vs DC. Storytelling-ul și research-ul din spatele acestor episoade sunt pur și simplu demențiale.

How Do You Know - e un podcast făcut de Andra Zaharia (o româncă de-a noastră) care discută cu intervievații ei despre modul cum iau ei decizii și ce-i împinge să ia decizii bune/proaste. Genul de podcast pe care trebuie să-l asculți dacă vrei să vezi cum oamenii din diferite domenii se confruntă cu luarea deciziilor.

Masters of Scale cu Reid Hoffman - nu sunt multe podcasturi în care Kevin Systrom (co-founder Instagram) sau Mark Zuckerberg își fac aparițiile. Dar podcastul lui Reid este unul dintre ele și merită ascultat, mai ales pentru editarea high quality pe care o are.

The James Altucher Show - este unul dintre primele podcasturi pe care le-am ascultat atunci când am luat decizia de a face propriul meu podcast. Pentru că a fost și este o inspirație pentru mine de cum să pui întrebări invitaților și cum să-i faci să se simtă bine în emisiunea ta.

The Unpodcast - îmi place libertatea de exprimare a lui Scott Stratten și discuția pe care o are cu Alison Kramer despre tot ce s-a întâmplat interesant în săptămâna respectivă. Un show de 30 de minute în care nu au nici un invitat, sunt doar ei doi și dezbaterile pe subiecte.

WithoutFail - este un podcast produs de Gimlet Media (una dintre cele mai mari și recunoscute companii de create podcasturi) și moderat de însuși fondatorul companiei, Alex Blumberg, care le ia interviuri diferitelor persoane care au făcut lucruri dificile și/sau diferite.

Fun Therapy - un podcast produs de Mike Foster, care se comportă ca și o terapie cu intervievatul ce poate fi un artist, antreprenor sau un lider. Și-n plus, m-a prins descrierea: “Only beautiful imperfectness on display as we discover tactics to turn our setbacks into superpowers.“

Ce face Robert Katai când se relaxează?

Se relaxează. :)

Proiectul editorial Paginademedia.ro Facem România bine este susținut de MedLife


MedLife - am inceput cu un juramant, continuam cu un angajament.

De mai bine de 20 de ani investim in oameni si in tehnologie medicala. Crestem odata cu noile generatii de doctori pentru a atinge cel mai inalt nivel de performanta in actul medical.

Sanatatea este profesia si pasiunea noastra si vrem sa imbunatatim calitatea vietii fiecarui pacient, cu grija, cu atentie si oferind intotdeauna cele mai bune optiuni de tratament.

Am devenit cel mai mare operator privat de servicii medicale* investind constant in oameni si in tehnologie. Si nu ne oprim aici. Pentru ca la MedLife ne-am luat angajamentul sa facem Romania bine.

*conform cifrei de afaceri 

Citește și:

 

 

Autor: Andreea Pietroșel

Trimite un comentariu