Skip to main content

Presa scrisă, luptă grea cu criza: închideri, falimente, treceri pe net şi tranzacţii în 2011

 

Lupta cu criza a dus printul către decizii radicale. Anul trecut a fost marcat de închideri, falimente, tranzacţii şi treceri pe net, notate de paginademedia.ro.

Publicitate

Caţavencu a dat faliment, s-a vândut, iar echipa s-a scindat: parte la Dinu Patriciu, parte la Dan Grigore Adamescu. Gândul a luat o decizie radicală: rămâne pe net. Adevărul a încercat mai multe decizii în situaţia în care grupul se confruntă cu mari dificultăţi financiare, printre care închiderea gratuitului Adevărul de seară.

Evenimentul zilei este vândut lui Dan Andronic. Pe piaţa revistelor, tranzacţia anului este vânzarea Edipresse A.S. către Ringier.
Evenimentele anului 2011 în presa scrisă, surprinse de paginademedia.ro, în continuare:

IANUARIE: Adevărul închide ghidul TV şi ia Ştiinţă şi tehnică. Tolontan îl refuză pe Patriciu

  • 3 ianuarie 2011, ziarul Adevărul a închisGhidul TV, suplimentul cu programe de televiziune, din raţiuni economice şi de eficienţă.
  • 12 ianuarie. Adevărul Holding va relansa revista Ştiinţă şi tehnică în această primăvară, într-un proiect dezvoltat cu Fundaţia Dinu Patriciu.
  • 12 ianuarie. Lunarul Money Express îşi schimbă periodicitatea. Publicaţia va apărea de două ori pe lună, a declarat pentru paginademedia.roDragoş Nedelcu, acţionar al publicaţiei.
  • 17 ianuarie. Cătălin Tolontana refuzat oferta lui Dinu Patriciu de a veni în grupul Adevărul Holding. La sfârşitul lui 2010, Cătălin Tolontan a primit o ofertă pentru un post de conducere în grupul lui Dinu Patriciu, dupa cum paginademedia.ro a scris AICI.

FEBRUARIE: AutoBild trece la Ringier. Good Homes se închide

  • 17 febr. Publicaţia Auto Bild a trecut în portofoliul companiei Ringier România. Ringier a preluat, odată cu titlul, şi angajaţii revistei auto. Auto Bild era publicată de Edipresse A.S după o licenţă Axel Springer.
  • 21 febr. Media Sport Group, parte a grupului Intact, a închis revistaGood Homes. Ultimul număr al publicaţiei este cel din februarie. Echipa de cinci oameni, care lucra la revistă, a fost restructurată.
  • 21 febr. Sanoma Hearst România îşi reorganizează compania după titlurile din portofoliu. Mutarea coincide cu plecarea din firmă a doi dintre redactorii-şefi (Luana Mureşan - Femeia şi Adina Cojocaru - Mami). Titlurile Femeia, Femeia de azi şi publicaţiile satelit ale acestora vor fi conduse de un singur redactor-şef.
  • 24 febr. Tabloidele Click (Adevărul Holding) şi Libertatea (Ringier) au crescut preţul cu care se vînd la tarabă. Ambele ziare costă 1 leu, faţă de 80 de bani înainte de mărire.

MARTIE: Gândul trece pe net. Cosmina Noaghea pleacă de la Mediafax la CME

  • 17 martie. Cosmina Noaghea, director general al companiei Mediafax Group, va pleca în grupul Central European Media Enterprises – CME, pe un post de conducere în domeniul resurselor umane.
  • Ea se va alătura companiei conduse de Adrian Sârbu în această primăvară. În România, conducerea Mediafax Group va fi preluată de Orlando Nicoară (foto), în prezent, director media şi de vânzări.
  • 23 martie. Mediafa x Group anunţă că, din 8 aprilie, Gândul renunţă la varianta pe hârtie şi devine un produs media exclusiv digital. Maria Apostol, director de PR si Corporate Affairs Pro TV SA, a declarat pentru paginademedia.ro că, în urma renunţării la varianta tipărită a ziarului Gândul, “nu vor fi modificări substanţiale în echipa editorială”.

APRILIE: Bobby Păunescu face un pas înapoi de la Evenimentul zilei

  • 8 aprilie. “Ziarul Gândul 4 mai 2005 – 8 aprilie 2011. Am dreptul să mă gândesc la dispariţia unui ziar ca la moartea unei făpturi omeneşti, astăzi, când mor cu zile oameni ţinuţi la poarta spitalului? Probabil că nu, dar nu mă pot împiedica să simt asta”, scrie Cristian Tudor Popescu în ultima ediţie pe hârtie a ziarului Gândul.
  • 8 aprilie. Sanoma Group a vândut operaţiuneleRautakirja România şi lanţul de magazine R-Kiosk lui Dan Vasile, directorul general al distribuitorului de presă.
  • 27 aprilie. “Voi preda complet managementul Evenimentul zilei şi Capital lui Claudiu Şerban, de la 1 mai”, a declarat Bobby Păunescu, în exclusivitate pentru paginademedia.ro. “Implicarea mea va fi zero. Eu rămân doar proprietarul activelor, care include şi brandurile,” a continuat el.
  • 29 aprilie, Schimbări la vârful a patru reviste glossy de pe piaţă într-o singură săptămână. Pleacă Cristina Bazavan, redactor şef al revistei Tabu, Doru Iftime, redactor şef la The One, Laura Luca, redactor şef al revistei Harper’s Bazaar şi Radiana Bratu (redactor şef Beau Monde).

MAI: Falimentul Caţavencu SA e în instanţă. Gratuitul Adevărul de seară se închide

  • 3 mai. De ziua presei, instanţa a discutat falimentulAcademiei Caţavencu. “De mai bine de un an de zile compania este în insolvenţă, aştept să mă sune avocatul, dar am înţeles că toţi creditorii s-au pus de acord asupra falimentului”, a declarat Doru Buşcu, directorul editorial al Academiei Caţavencu, pentru paginademedia.ro.
  • 6 mai Ambii actionari ai Ringier Axel Springer Media AG – Ringier AG (Elvetia) şi Axel Springer AG (Germania) – au renunţat la formalităţile de înregistrare la autorităţile specifice în domeniul concurenţei din Ungaria. Autoritatea maghiară în domeniul media – Media Council – a dat recent aviz negativ referitor la fuziune, aviz care este obligatoriu pentru autoritatea în domeniul concurenţei.
  • 8 mai. Pentru prima dată, o parte din salariile din trustul deţinut de Dinu Patriciu sunt în întârziere. Salariile ar fi trebuit să se dea joi, 5 mai.
  • 9 mai. Gratuitul Adevărul de seară îşi încetează apariţia ca ziar de sine stătător de la 1 iunie. Se transformă într-un săptămânal plătit, ADS. Adevărul va renunţa şi la ediţia de duminică.
  • 11 mai, Vlad Epurescu, redactor şef al Adevărul.roşi-a dat demisia din funcţie, după scandalul Coca cola – Adevărul – Think Outside the Box. Săptămâna trecută, Adevărul a decis ruperea colaborării cu site-ul Think Outside the Box, care era găzduit de platforma online Adevărul. Conducerea Adevărul a decis întreruperea colaborării după ce site-ul Think Outside the Box a publicat o serie de articole despre Coca-Cola.
    Ulterior, Adevărul a publicat un email de la McCann Erickson, care arată presiunile făcute de agenţia de publicitate, nemulţumită de articolele despre clientul său, Coca-cola.
  • 12 mai Conducerea grupului Adevărul Holding a anunţat oficial ceea ce paginademedia.ro scrisese la începutul lunii: Adevărul de seară nu va mai apărea ca ziar gratuit şi informaţiile furnizate de redacţiile locale vor fi înglobate în ziarul Adevărul. “Adevărul de Seară a fost o cheltuială de marketing de 12 milioane de euro pe an”,a spusDinu Patriciu, astăzi, într-o conferinţă de presă la o întrebare paginademedia.ro. “Mi-am asumat această cheltuială”, a mai spus Patriciu.
  • 12 mai Sorin Stoian, director executiv Jurnalul Naţional, şi-a dat demisia din această poziţie, dar va rămâne în trustul Intact.
    Marius Tucă a rămas director general şi administrator unical companiei Editura Intact SRL, care are în portofoliu Jurnalul Naţional. Ceilalţi doi administratori ai firmei, Codruţ Sereş şi Gabriel Arsene şi-au dat demisia.
  • Restructurări la Evenimentul zilei. Ziarul a renunţat la editorii coordonatori. Poziţia de redactor şef adjunct, ocupată de Ioana Lupea, a fost desfiinţată. Alţi angajaţi (aproximativ opt oameni) au fost însă concediaţi, printre care şi cel mai vechi angajat al ziarului, secretarul general de redacţie Cristi Popa. Alţi oameni aleg să plece cu salarii compensatorii. În total pleacă aproximativ 20 de oameni, printre care seniori editori, editori coordonatori şi şefi de secţie.
  • 20 mai, Iulian Bortoşşi-a dat demisia din poziţia de redactor-şef al săptămânalului Capital. El conducea redacţia săptămânalului economic din septembrie 2005. Claudiu Şerban (foto), director general Evenimentul zilei şi Capital este şi noul redactor-şef al săptămânalului economic.
  • 24 mai, Doru Buşcu, director editorial Academia Caţavencu şi jurnalista Sabina Fati (din partea lui Dan Grigore Adamescu) s-au înscris la licitaţia pentru vânzarea bunurilor Caţavencu SA. Marca Academia Caţavencu este principalul activ care va fi scos la licitaţie joi, 26 mai. Doru Buşcu este cel care câştigă licitaţia (pentru 1,6 milioane de euro, dar nu va plăti brandul şi procedura se reia.

IUNIE: Academia Caţavencu e cumpărată de Dan Grigore Adamescu

  • Surpriză: Orlando Nicoară (MediaPro) se bate cu Adamescu pentru Academia Caţavencu.   14 iunie. Dan Grigore Adamescu (foto), proprietarul ziarului România liberă, este noul proprietar al mărcii Academia Caţavencu. Acesta a cumpărat brandul revistei de satiră cu 882.654 euro, sumă care include TVA. S-a bătut în licitaţie cu Orlando Nicoară, care reprezenta Mediafax Group, compania lui Adrian Sârbu. Echipa se rupe. Doru Buşcuîl lasă pe Adamescu pentru o nouă revistă.
  • 21 iunie. Suplimentul literar şi artistic, dar şi suplimentele de Sănătate, Sport şi Şcoală ale Adevărulnu vor mai exista în noua variantă a ziarului. Informaţiile acoperite de Suplimentul literar şi artistic vor fi incluse în ziarul de weekend, care va avea 128 de pagini.
  • 22 iunie. Echipa condusă de Doru Buşcu, care l-a refuzat pe Dan Grigore Adamescu se înţelege cu Dinu Patriciu. Vor face o nouă revistă – Caţavencii – în grupul Adevărul Holding. Poetul Mircea Dinescueste readus în echipă în poziţa de preşedinte.
  • 27 iunie. Denis Dinulescueste noul redactor-şef al revistei Academia Caţavencu, cea cumpărată de Dan Grigore Adamescu, proprietarul România liberă

IULIE: Probleme la Odyssey, agenţia lui Dinu Patriciu

  • 1 iulie. După un an de la plecarea din Adevărul Holding, Răzvan Ionescu  (foto) revine în grup. “Voi coordona editorial toate produsele Adevărul, pe print şi online”, a declarat Răzvan Ionescu pentru paginademedia.ro.
  • 19 iulie. O ofertă din partea agenţiei de publicitate Odyssey Communication, care se ocupă de publicitatea Adevărul Holding, a dat peste cap posturile de televiziune. Furnizorii media care au dat reclame pentru produsele Adevărul au primit o propunere la care încă nu au dat un răspuns: agenţia de media se oferă să plătească doar jumătate (în unele cazuri 60-70%) din publicitatea pe care deja a difuzat-o.
  • 29 iulie. După ce furnizorii media au refuzat să primească doar jumătate din bani, Odyssey a venit cu o nouă variantă de plată. Potrivit acesteia, datoriile vor fi plătite în tranşe până la mijlocul lunii noiembrie. Nu se va întâmpla, însă, pentru că agenţia va intra în insolvenţă.

AUGUST: Ringier cumpără Edipresse. Financiarul trece pe online

  • 2 august. Angajaţii Adevărul vor primi doar jumătate din salariu pe 5 august, ziua normală de plată. Într-o notă internă postată pe intranetul companiei, managementul Adevărul îşi motivează decizia de „condiţiile economice grele”.
  • 23 august, Dragoş Vărşăndanpărăseşte funcţia de director executiv al Diviziei de Reviste din Ringier Romania începând cu data de 1 septembrie.
  • 23 august. Cotidianul Fin.ro (fostul Financiarul), editat de grupul Intact, apare din 29 august numai pe online, a declarat, pentru paginademedia.ro, Gabriela Vrânceanu Firea, Director General al publicaţiei. Sub denumirea Fin.ro magazin, Intact va lansa un lunar de business.
  • 25 august. Compania RingiercumpărăEdipresse A.S. România, firmă care editează, printre altele, revistele Avantaje, Elle, Viva, Baby şi Psychologies. Cristina Simion, director general Edipresse, va pleca din companie după finalizarea tranzacţiei.

SEPTEMBRIE: Restructurări la Adevărul. Intact anunţă o nouă entitate de publishing

  • 1 septembrie, Aproximativ 20 de jurnalişti au fost restructuraţi la redacţia din Bucureşti într-o primă fază. Vor urma alte zeci de angajaţi de la redacţiile locale.
  • 2 septembrie. Intact anunţă că îşi va muta publicaţiile sub umbrela singurei companii: Intact Publishing. Titlurile care intră aici sunt Jurnalul Naţional, Săptămâna financiară, Fin.ro, Felicia, Good Food, Top Gear şi Focus. Nu intră aici şi Gazeta sporturilor. Operaţiunile Intact Publishing vor fi conduse de Dan Matiescu. Nu se dă un termen. Până la sfârşitul anului, Săptămâna financiară şi Felicia vor dispărea de pe hârtie.
  • 2 septembrie. Ziarele şi revistele Mediafax Group sunt distribuite din această lună de Hiparion (fosta Rautakirja).
    Asta înseamnă că publicaţii precum ProSport, Ziarul Financiar, Business Magazin şi Ce se întâmplă doctore? vor ajunge în punctele de vânzare prin intermediul aceastei companii.
  • 14 septembrie. Regia de publicitate Splendid Interactive îşi schimbă numele şi va opera sub denumirea de Httpool România. Mutarea vine după ce compania internaţională Httpool Group a cumpărat 51% din Splendid Interactive.
    Celelalte 49 de procent vor fi împărţite între Radu Budeş, Cătălin Săndulache şi Cristi Marinescu
  • 23 septembrie. Ziarele şi revistele editate de Adevărul Holding vor fi distribuite, în Transilvania, prin Hiparion. Prin această mutare, Adevărul Holding îşi externalizează, practic, distribuţia pentru zona Transilvaniei.

OCTOMBRIE: Adevărul renunţă şi la săptămânalul ADS

  • 6 octombrie. Dan Silviu Boerescueste noul director editorial al revistei Tabu. Boerescu a condus echipa editoriala a revistei Playboy timp de 11 ani, pana in toamna lui 2010.
  • 19 octrombrie. Adevărul renunţă la săptămânalul ADS, urmaşul gratuitului Adevărul de seară.
  • 20 octombrie. Revista Playboyrevine în grupul Pro, mai exact la Mediafax Group, companie deţinută de Adrian Sârbu. În urmă cu 12 ani, când a apărut pe piaţă, Playboy era în grupul Pro, din care a ieşit în 2007.

NOIEMBRIE: Teste la Jurnalul. Dispare Săptămâna financiară. Dan Andronic ia Evenimentul zilei

  • 2 noiembrie. Ziariştii de la Jurnalul naţional au dat teste de verificare. Testele preced integrarea ziarului în noua structură de print a grupului – Intact Publishing . Cei de la Săptămâna financiară refuză testarea. Săptămânalul se închide pe hârtie, iar echipa pleacă şi va lansa o nouă revistă: Finanţiştii.
  • 8 noiembrie, Licenţa pentru editarea revistei Men’s Health în România trece de la Attica Media la Sanoma Hearst. Mutarea vine la scurt timp după ce un alt titlu al Attica, Playboy, a revenit în grupul Pro.
  • 10 noiembrie, Mediafax Group a preluat de la Attica Media şi licenţa pentru publicaţia InStyle.
  • 15 noiembrie. Dan Andronic (foto) bate palma cu Bobby Păunescu pentru a fi acţionar la Editura Evenimentul zilei şi Capital. Până în noiembrie, legăturile lui Andronic cu EVZ erau în zona editorială, el fiind, de câteva luni, consultant editorial al ziarului.
  • 16 noiembrie, Sanoma Hearst România a preluat titlurile SuperPescar şi National Geographic Kids.
  • 30 noiembrie. Evenimentul zilei rămâne fără cel mai vechi angajat. Laurenţiu Ciornei, zis Sensei, editor coordonator pe Evenimentul zilei şi pe săptămânalul Capital, pleacă de la ziar.

DECEMBRIE: Foşti jurnalişti de la Săptămâna Financiară au lansat Finanţiştii. Adevărul vrea să ofere servicii de tipografie

  • 7 decembrie. Poetul Mircea Dinescu nu a mai semnat în ultimul număr al revistei Caţavencii, unde avea editorial chiar pe prima pagină. Contactat de paginademedia.ro, Mircea Dinescu (foto) a explicat motivul: “sunt în grevă” a declarat poetul.
  • 9 decembrie. Sanoma Hearst Româniaa semnat un contract de licenţă cu Disney. Primul produs Disney editat de Sanoma este colecţia Primul meu dicţionar ilustrat.
  • 13 decembrie. Fosta echipă de la „Săptămâna Financiară“ şi Fin.ro a lansat ieri primul număr al ziarului „Finanţiştii“, scrie Adevărul. Apariţia revistei a fost anunţată săptămâna trecută în exclusivitate de paginademedia.ro.
  • 13 decembrie. Toată echipa lunarului pentru bărbaţi FHM (din portofoliul Sanoma Hearst), în frunte cu fostul redactor şef Eduard Ţone, se mută la Playboy, publicaţie a Mediafax Group. Eduard Ţone va fi redactor şef al Playboy. Echipa care trece de la FHM la Playboy numără patru redactori şi doi tehnoredactori.
  • 13 decembrie. Angajaţii Adevărul îşi vor primi salariile întârziate până la Crăciun, după cum a anunţat proprietarul grupului Dinu Patriciu, într-o şedinţă ţinută ieri cu conducerea companiei. În aceeaşi şedinţă, Dinu Patriciu a anunţat că, după 1 ianuarie, va avea loc o reorganizare a companiei, astfel încât Adevărul Holding să ofere servicii (precum tipografie) şi pentru alte companii.
  • 13 decembrie. Ghidul de petrecere a timpului liber Şapte seri a fost cumpărat de compania Est Media Ungaria. La jumătatea lunii noiembrie, compania de media Est Media Grup a achiziţionat în totalitate Şapte nopţi, societatea care editează în România ghidul gratuit Şapte seri.
  • 19 decembrie. Ziarul Adevărulrenunţă la una dintre cele şase ediţii dintr-o săptămână. Începând de săptămâna viitoare, ediţia de weekend a cotidianului Adevărul va apărea vinerea, faţă de sâmbătă, cum era până acum, iar ediţia de vineri dispare.
  • 23 decembrie. Compania ARBOmedia, care prin intermediul diviziei de publishing EMI Deutschland deţinea controlul asupra Grupului de Presă Medianet, editorul publicaţiei “Ziarul de Iaşi”, a vândut pachetul majoritar către redactorul-şef al ziarului, Toni Hritac. Alin Alecu a spus pentru HotNews.ro că tranzacţia s-a finalizat în urmă cu două zile. Toni Hritac a spus, la randul său, că în prezent deţine 86,5% din acţiunile Grupului de Presa Medianet.
  • 22 decembrie. Revista Top Gearva apărea anul viitor şi în Ungaria. Celebra publicaţie va fi editată de o companie din România. Top Gear Ungaria va fi editată de compania MSG România (parte a Intact), care scoate pe piaţa din România revistele Top Gear, Good Food, Science Focus şi Catalogul de teste Top Gear.
  • 22 decembrie. Ziarele şi revistele editate de Ringiervor fi distribuite, în Banat şi Transilvania, de Hiparion Distribution (fosta Rautakirja). Publicaţii precum Libertatea, TV Mania, Unica şi Bravo vor ajunge în punctele de vânzare prin intermediul aceastei companii.
  • 20 Decembrie. ARBOmedia şi ARBOInteractive trec în această perioadă printr-un proces de rebranding, în urma căruia cele două companii vor deveni Goldbach Audience şi respectiv Goldbach Media. Noile denumiri sunt date de compania elveţianăGoldbach care a achiziţionat ARBOmedia în urmă cu aproximativ trei ani de zile (septembrie 2008).
Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • e normal sa fie asa. presa scrisa va disparerea in proportie de 99%. Se va trece online.
    Mai putini copaci taiati. hehehe
  • dinutzu o sa aduca un sobor de preoti sa se roage pt "adevarul" tuturor...dupa care o sa apeleze la vrajitoarea melinda...dupa care aceasta va intra in puscarie si cu aceasta ocazie isi va da sie el seama(dupa ce va fi aproape de faliment) ca va mai fi nevoit sa reduca doua numere din adevarul.nemergand nici asta se va vedea nevoit sa inchida si mic.ro-uri la greu(btw nush cum draq inca mai exista cu produsele alea scumpe si cu rafturile alea pe juma'goale).cand totul va fi in van,intr-un tarziu,dinu cel viteaz nu va avea altceva de facut decat sa isi linga ranile si sa isi dea seama intr-un final ca NU SE PRICEPE LA AFACERI.
  • dinutzu o sa inchida ceva tipografii anul asta. Primii care raman pe drumuri sunt cei din Iasi din ce se aude pe-acilea prin holding. Asta e primul pas pe care il va face tata Dinu anul acesta. Al doilea pas? Produsele Adevarul vor fi duse de la Bucuresti la Iasi cu transporter-ul Hiparion, lasand loc la chioscuri tabloidelor Libertatea si Cancan, deoarece produsele Adevarul vor iesi pe piata la a 2-a difuzare. Cam asta e cu Dinutzu si cu shleatca de "profesionisti" ce au reusit sa culce la pamant o tipografie de 3 milioane de iepuroi si o redactie cu oameni de valoare dar conducatori de tinichea.
    De asemenea, interesant de urmarit reorganizarea din luxoasa cladire AH. Sa vedeti ce surprize de proportii urmeaza acum in februarie.
    @buturugi : popcornul il dau eu !
  • dinutzu o sa ofere si anu asta subiecte fierbinti
    stai sa imi iau popcorn ca e mai ceva ca la cinema
  • "Cațavencu a dat faliment, s-a vândut, iar echipa s-a scindat: parte la Dinu Patriciu, parte la Dan Grigore Adamescu". Mai exact, care parte a rămas la Dan Grigore Adamescu? Puteți numi măcar un singur om din redacția Academiei Cațavencu, 2011, care "s-a scindat" la Adamescu?

Trimite un comentariu

sus